نکات سلامتی مادران

چگونه شير مادر خشك مي شود؟ 3 روش انجام

bestkid b

دلایل زیادی وجود دارد که شما می‌ خواهید سریعاً شیر خودتان را خشک کنید. پروسه یا فرایند خشک شدن شیر را سرکوب شیر می نامند. در هر صورت ممکن است که این پروسه طول بکشد اما بهترین حالت این است که صبر کنید و بدون استرس این فرایند را طی کنید‌.

در واقع بهترین زمان برای خشک شدن شیر یا از شیر گرفتن کودک، زمانی است که هم مادر و هم کودک هر دو آمادگی داشته باشند. گاهی اوقات شما مجبورید سریع تر از آنچه که می‌ خواهید؛ شیر دادن را قطع کنید. عوامل زیادی روی مدت زمان خشک شدن شیر اثرگذار هستند که یکی از آن ها سن کودک و میزان تولید شیر توسط بدن مادر است.

بعضی از خانم‌ ها ممکن است در عرض چند روز شیرشان خشک شود؛ اما برای بعضی دیگر چند هفته طول می کشد تا شیر به طور کامل خشک شود؛ همچنین ممکن است که شما حالاتی مانند نشتی شیر را تا چند ماه داشته باشید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: کدام غذاها/میوه ها شیر مادر را زیاد می کند؟

معمولاً توصیه می‌ شود که کودک را تدریجی از شیر بگیرید و یک باره این کار را انجام ندهید، زیرا انجام ناگهانی آن حس بدی به کودک تان می دهد و ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مثل عفونت هم بشود؛‌ پس در مورد زمان صحیح با پزشک خود مشورت کنید اما روش های زیر هم می توانند کمک کننده باشند:

استفاده از روش سرما

ممکن است که بعد از مدتی، تولید شیر کمی کند شود . بستگی به این دارد که چه مدت به بچه تان شیر می دادید. اگر می خواهید از این روش استفاده کنید، راهکار های زیر را در پیش بگیرید:

  • اول باید یک سوتین مناسب تن کنید که سینه هایتان را سر جای خودش نگه دارد.
  • سپس از تکه های یخ و همراه با آن ؛ از دارو های بدون نسخه استفاده کنید تا درد و التهاب کاهش پیدا کند.
  • می ‌توانید یخ را روی سینه های تان بگذارید تا تولید شیر تحریک نشود و کم کم شیردهی قطع گردد.

گیاهان موثر

مریم گلی می‌ تواند به خشک شدن تدریجی شیر کمک کند. البته مطالعات ایمنی هنوز آن را تایید نکرده اند و باید مراقب باشید که در مصرفِ آن زیاده روی نکنید.

از طرفی اگر مطمئن نیستید که می خواهید فرزندتان را شیر بدهید یا نه،  آن را استفاده نکنید زیرا هنوز مشخص نشده که اگر مادر؛ مریم گلی بخورد و بچه شیر بدهد، عوارضی دارد یا خیر . بهتر است که در ابتدا از مقدار کمی مریم گلی استفاده کنید و واکنش بدن تان را ببینید. دمنوش های گیاهی حاوی مریم گلی به راحتی در دسترس هستند و می توانند تا حد زیادی به خشک شدن شیر کمک کنند‌.

طبق مطالعات سال ۲۰۱۴، گیاهان دیگر مانند نعناع فلفلی، پنج انگشت، جعفری، دمنوش یاسمن هم می‌ توانند کمک‌کننده باشند.

اما هنوز مشخص نشده که این موارد گیاهی چه اثراتی روی نوزاد دارند. شاید مصرف آن ها توسط مادر و خوردن آن شیر توسط کودک باعث آسیب به کودک شود. تا زمانی که از عوارض منفی مطمئن نشدید، این کار را نکنید؛ مگر این که مطمئن هستید که هرگز به کودک شیر نمی دهید.

کلم چینی

کلم چینی می تواند شیر سازی را متوقف کند. البته باید یک دوره آن را مصرف کنید. برای استفاده از آن:

  • برگ های کلم را جدا کرده و بشویید.
  • سپس برگ ها را داخل یک ظرف بگذارید و در آن را محکم ببندید و داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود.
  • یک برگ را روی هر کدام از سینه ها بگذارید و بعد سوتین ببندید.
  • بعد از حدودا 2 ساعت؛ که احساس کردید برگ ها پوسته شده اند، آن‌ ها را عوض کنید.

این برگ ها باعث ایجاد ورم شده و شیر را کاهش می‌ دهند.

حتما بخوانید: عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر +همه نکات مهم

قرص های جلوگیری از بارداری

قرص های جلوگیری از بارداری پروژستین، لزوماً روی تولید شیر اثر گذار نیستند اما شاید قرص های استروژن بتوانند تاثیر گذار باشند. پزشک می‌ تواند قرص مورد نظر که با بدن شما سازگار باشد را برای تان تجویز کند. از طرفی سازمان غذا و دارو هم خیلی این روش را تایید نمی‌ کند و شاید فقط در موارد خاص آن را تجویز کند.

سودافد

در مطالعه ای کوچک؛ در سال ۲۰۰۳ روی ۸ خانم شیرده بررسی‌ هایی انجام دادند که از ۶۰ میلی گرم داروی سودافد استفاده می کردند و نتایج نشان داد که این دارو می‌ تواند باعث کاهش تولید شیر شود؛ سپس بررسی‌ های بعدیِ آن ها نشان داد که مصرف روزانه این دارو تاثیر منفی روی کودکان دارد.

ان ها در مطالعه خود؛ ۴ بار در روز این دارو ها را به مادر شیرده می‌ دادند و متوجه شدند که باز هم شاید این دارو برای بعضی از بدن ها سازگار نباشد و فقط پزشک می‌ تواند این موضوع را تشخیص دهد و برای فرد تجویز کند.

ویتامین ب

مصرف دوز بالای ویتامین های b۱ ،b۶ و b۱۲ می‌ تواند برای سرکوب تولید شیر موثر باشد .

مطالعه ‌ای در سال 1970 نشان داد که این روش برای 96 درصد از شرکت‌کنندگان عوارض جانبی ناخوشایندی را به همراه نداشت.

اطلاعات زیادی در مورد اثرات منفی مصرف بیش از حد ویتامین B-1، B-6 و B-12 یا مدت زمان ایمن بودن مصرف دوز های بالا وجود ندارد. قبل از شروع مصرفِ یک مکمل و ویتامین جدید، باید با پزشک خود صحبت و مشورت کنید.

دارو های دیگر

کابرگولین را می توان برای سرکوب شیر استفاده کرد که با توقف تولید پرولاکتین در بدن عمل می کند.

این دارو برای این استفاده توسط FDA تایید نشده است، اما ممکن است توسط بعضی از پزشکان تجویز شود. پزشک می تواند مزایا و خطرات آن را توضیح دهد.

شیر؛ برخی از زنان تنها پس از یک بار مصرف دارو خشک می شود. برخی دیگر ممکن است به دوز های اضافی نیاز داشته باشند.

اطلاعات زیادی در مورد بی خطر بودن کابرگولین برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند و مادرشان کابرگولین مصرف کرده اند، در دست نیست. قبل از مصرف باید با پزشک تان مشورت کنید.

حتما بخوانید: بهترین روش از شیر گرفتن کودک، زمان مناسب و چند نکته مهم

برخی از دارو های سرکوب کننده شیر که ممکن است نام آن ها را شنیده باشید – مانند بروموکریپتین – به دلیل عوارض جانبی طولانی مدت دیگر برای این استفاده توصیه نمی شوند.

در گذشته ای نه چندان دور؛ برخی از زنان از استروژن با دوز بالا استفاده می کردند که این درو به دلیل خطرات لخته شدن خون متوقف شده است.

سه روش که باید از آن ها دوری کنید

روش هایی هستند که برای خشک کردن شیر؛ باید از آن ها دوری کنید، زیرا خطرناک می باشند.

1.بستن سوتین سفت

سوتین خیلی سفت باعث آسیب به سینه می شود. خیلی از خانم ها این کار را انجام می دهند تا شیرشان خشک شود؛ اما مطالعه ای در سال ۲۰۰۳ نشان داد که این روش نه تنها تأثیر گذار نیست، بلکه علائم خوبی را هم در افراد ایجاد نمی کند و بهتر است که هرگز از این روش کمک نگیرید.

2. محدود کردن مصرف مایعات

بعضی از خانم‌ ها برای این که شیرشان خشک شود، دیگر مایعات نمی نوشند و فکر می‌ کنند که تاثیرگذار است اما این روش شاید نتیجه بالعکس هم داشته باشد. محققان به این نتیجه رسیده ‌اند که خوردن مایعات ربطی به تولید شیر ندارد.

3. بارداری

اگر در دوران شیردهی باردار شوید، تولید شیر و مزه شیر تغییر پیدا می کند و معمولاً این اتفاق بین ماه چهارم و پنجم بیشتر است. این تغییرات برای هر فرد متفاوت است اما بارداری نباید یک روش برای خشک کردن شیر باشد، زیرا روش‌ های راحت‌ تری وجود دارند و مهم تر از همه این که با این روش به خودتان و کودکان اسیب وارد می کنید.

چقدر طول می کشد تا شیر خشک شود؟

این که چقدر طول می کشد تا شیر خشک شود؛ بستگی به روشی دارد که انجام می دهید و این که چه مدت به کودک تان شیر داده اید. ممکن است که چند هفته تا چند ماه، بستگی به روش سرکوب تولید شیر، به طول بیانجامد. حتی ممکن است بعد از اینکه شیر خشک شد، بعد از چند ماه متوجه چند قطره شوید. اگر متوجه شدید که بعد از چند وقت دوباره سینه‌ تان شیر دارد، به پزشک مراجعه کنید و شرایط را بررسی کنید.

حتما بخوانید: راه حل درمان خانگی درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

خطرات احتمالی

قطع ناگهانی شیردهی با خطر گرفتگی و احتمالِ مسدود شدن مجاری شیر یا عفونت همراه است.

ممکن است لازم باشد مقداری شیر بدوشید تا احساس گرفتگی را از بین ببرید. با این حال، هر چه شیر بیشتری بدوشید، خشک شدن آن بیشتر طول می کشد.

چه زمانی از پزشک کمک بگیریم؟

سرکوب تولید شیر گاهی اوقات سختی هایی را ایجاد می‌ کند؛ اما اگر متوجه علائم نگران‌ کننده‌ ای مثل؛ درد یا سوزش شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

گاهی اوقات ممکن است سوزش های بدی را در ناحیه سینه احساس کنید که ماساژ دادن می تواند این شرایط را بهبود ببخشد اما اگر سوزش تان بهتر نشد؛ حتما به پزشک اطلاع رسانی کنید.

مشکلی که احتمالا مواجه می شوید: درمان درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک+ نکات مهم

همچنین اگر در پروسه خشک شدن شیر تب کردید هم؛ به پزشک خود اطلاع دهید. شاید این اتفاق نشان دهنده عفونت باشد.

سایر علائم عفونت‌ سینه شامل موارد زیر است؛

  • گرمی یا قرمزی
  • بی حالی عمومی
  • ورم سینه

شاید پزشک تشخیص دهد که برای جلوگیری از بدتر شدن عفونت، باید از آنتی بیوتیک خوراکی استفاده کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا