نکات سلامتی مادران

مصرف قارچ در شیردهی (نظر متخصصان و نکات کاربردی)

bestkid b

بسیار مهم است که در دوران شیردهی رژیم غذایی سالمی داشته باشیم، زیرا مواد غذایی که وارد بدن می کنیم، به فرزندمان هم می رسد. از طرفی خوردن بیش از حد غذا های اشتباه و مضر باعث افزایش سطح سموم در جریان خون می‌ شود که ممکن است به کودک هم انتقال پیدا کند.

یکی از سوالاتی که برای خیلی از خانم های شیرده وجود دارد؛ این است که آیا می توانیم در دوران شیردهی از قارچ استفاده کنیم یا خیر؟ پاسخ کوتاه به این سوال این است که بله می توانید. قارچ منبع غنی از ویتامین D و دیگر مواد مغذی است و فواید زیادی در دوران شیردهی دارد.

علت لاغری در دوران شیردهی (و 4 نکته مهم)

چرا خوردن قارچ در دوران شیردهی توصیه می‌ شود؟

خوردن قارچ در دوران شیردهی به شدت توصیه می‌ شود. علت آن هم سطح بالای ویتامین D است. وجود ویتامین D هنگام شیردهی باعث تنظیم کلسیم در بدن می شود و وقتی که شما به بچه شیر می دهید، کلسیم زیادی از استخوان ها گرفته می ‌شود تا بدن کودک را تامین کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اگر بدن به اندازه کافی کلسیم و ویتامین D نداشته باشد، استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند و همین باعث ایجاد مشکلات زیادی در مادر و فرزند خواهد شد.‌

اگر شیرده هستید حتما بخوانید: رژیم غذایی دوران شیردهی (۷ ماده ضروری و بهترین و بدترین ها)

قارچ منبع عظیمی از بتاگلوکان می ‌باشد که عملکرد های مختلف را در بدن انجام می‌ دهد و وظیفه اصلی آن کاهش سطح کلسترول و افزایش قدرت سیستم ایمنی است؛ همچنین باعث افزایش سطح پرولاکتین در بدن می شود که هورمون تولید کننده شیر می باشد.

از چه مواد غذایی دیگری در دوران شیردهی استفاده کنیم؟

مجبور نیستید که در دوران شیردهی رژیم غذایی خاصی بگیرید؛ اما باید دقت کنید که طیف وسیعی از مواد مختلف و سالم را در وعده های روزانه استفاده کنید و به بدن تان برسانید. شیردهی باعث می شود که شما در طول روز؛ ۵۰۰ کالری بسوزانید. افزایش اشتها در این دوران کاملاً طبیعی است و از طرفی می توانید میان وعده های سالم زیر را هم در منوی غذای خود جای دهید.

آواکادو آووکادو منبع غنی از ویتامین B ، ویتامین K، ویتامین C، ویتامین E، فولات و پتاسیم است و همچنین سرشار از چربی های سالم می باشد. حس سیری به شما می دهد، بدن را تقویت می‌ کند و باعث بهبود اشتها نیز می شود.

مارچوبه مارچوبه باعث افزایش سطح پرولاکتین در بدن می شود. استروژن را نیز بالا می‌ برد و غده های شیردهی را تقویت می کند.

آجیل آجیل ویتامین B و ویتامین K دارد؛ همچنین حاوی مقدار زیادی آهن ، کلسیم و زینک است و منبع غنی از اسید چرب و پروتئین می‌ باشد که باعث افزایش تولید شیر خواهد شد.

بهترین سن بارداری و داشتن بچه سالم برای خانم ها 

آیا غذا هایی هستند که در دوران شیردهی مضر محسوب شوند؟

البته در کنار این که بعضی از غذا ها در این دوران سالم محسوب می‌ شوند ، بعضی از غذا ها تاثیر منفی روی فرزند شما دارند که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر است:

کافئین کافئین را نباید در دوران شیردهی استفاده کنید، زیرا وارد شیرتان می شود و مشکلات گوارشی را در کودک به وجود می آورد و مقدار زیادی از آن در بدن کودک باقی می‌ ماند و باعث مشکل در خواب و بی قراری او خواهد شد . پیشنهاد ما این است که در این دوران هرگز از کافئین استفاده نکنید، نوشیدنی های انرژی زا نخورید و از مصرفِ مواد شیمیایی ناسالم و قند اضافه در محصولات صنعتی هم خودداری کنید.

الکل قطعا می دانید که مصرف الکل در هر دورانی مخصوصاً در دوران شیردهی توصیه نمی‌ شود و به کودک آسیب وارد می‌ کند. پس به شدت از آن دوری کنید.

غذاهای فرآوری شده غذاهای فرآوری ‌شده کالری بالا، قند زیاد و چربی ناسالم دارند. ارزش غذایی آن ها پایین است و‌ در نتیجه اشتها را سرکوب می‌ کند و مواد مغذی را به بدن نمی‌ رساند . مطالعات روی حیوان ها نشان می‌ دهد که رژیم مادر تاثیر زیادی روی رشد فرزندش دارد؛ بنابراین باید در این دوران از مصرف هر غذای ناسالمی از جمله غذا های صنعتی و فرآوری شده دوری کنید.

غذا هایی با طعم قوی بعضی از غذا ها برای کودک و مادر آسیب زننده نیست؛ اما به شرطی که به مقدار متعادل از آن استفاده کنید. در غیر این صورت باعث مشکلاتی در شیردهی می‌ شود؛ زیرا طعم های خیلی قوی مانند پیاز، سیر و ادویه ها باعث می شود که کودک احساس بی قراری پیدا کند و روی مزه شیر هم اثرگذار است و او را نسبت به طعم های مختلف حساس می‌ کند؛ بنابراین بهتر است که خیلی از این غذا ها استفاده نکنید.

مولتی ویتامین برای کودکان: روش و زمان مصرف و نکات کاربردی

قارچ یک بخشِ سالم از رژیم غذایی مادر شیرده است

همان طور که گفته شد؛ باید در دوران شیردهی از مصرف بعضی از غذا هایی که نام بردیم، خودداری کنید اما قارچ هرگز جزء آن‌ ها محسوب نمی‌ شود، زیرا مواد مغذی و ویتامین D بالایی دارد و هیچ وقت مجبور نیستید که از مصرفِ آن خودداری کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا