آموزش های نگهداری از نوزاد

12 دلیل گریه و ایرادگیری نوزاد هنگام شیر خوردن

bestkid b

شیردهی حدود چند هفته یا چند ماه بعد از زایمان، به یک کار آسان و معمول تبدیل می شود. اما گاهی اوقات در روزهای ابتدایی شیردهی با مشکلاتی مواجه می شوید که یکی از آنها، بیقراری نوزاد در زمان شیر خوردن است. گاهی اوقات حساسیت به شیر، ریفلاکس یا عدم تحمل موقتی لاکتوز نیز می تواند در رفتارهای ناآرام کودک نقش داشته باشند. مشکل در شیر خوردن و بیقراری نوزاد، دلایل مختلفی دارد که در این مطلب به 12 مورد از مهمترین آنها اشاره شده است.

علل بیقراری نوزاد در زمان شیر خوردن

1- مشکل در گرفتن سینه ی مادر (چفت شدن نامناسب دهان کودک با پستان)

این اولین نکته ای ست که باید در مورد بیقراری نوزاد در زمان شیر خوردن در نظر بگیرید. گاهی اوقات علت بیقراری نوزاد در زمان شیر خوردن این است که او قادر به چفت کردن مناسب دهان دور هاله ی پستان نیست. کودکی که با این مشکل مواجه است، مجبور است سر خود را در زاویه ی نامناسبی قرار دهد و همین امر موجب گریه و پس زدن سینه می شود.

اما اگر نوزاد بخوبی با سینه ی مادر چفت شود و در زمان شیر خوردن احساس پایداری کند، به راحتی سینه را می گیرد و بخوبی تغذیه می شود. چفت شدن عمیق تر و پایدارتر به نوزادان کمک می کند تا جریان و دریافت شیر از پستان را به راحتی کنترل کنند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

2- کم وزن یا گرسنه بودن نوزاد

ممکن است بیقراری، شیر خوردن مداوم یا مشکل در خواب نوزاد، به دلیل عدم دریافت میزان شیر کافی باشد. این وضعیت در کودکان کم وزن، بیشتر دیده می شود. دکتر جک نیومن، متخصص اطفال و متخصص شیردهی در کانادا معتقد است که مهمترین علت بیقراری نوزاد در زمان شیر خوردن این است که جریان شیر پستان کم و ناکافی است و همین امر موجب می شود که نوزاد گرسنه گریه کند، سینه را بکشد و یا سر خود را به عقب ببرد. کمبود شیر دلایل مختلفی دارد اما می تواند به دلیل موقعیت نامناسب شیردهی نیز رخ دهد.

اگر فکر می کنید فرزندتان به دلیل گرسنگی و دریافت شیر کم، گریه می کند و دائما بیقرار است، بهترین راه مراجعه به پزشک است. پزشک می تواند دلیل کمبود شیر را پیدا کند و راه حل هایی برای افزایش میزان شیر ارایه دهد. همچنین در موارد مورد نیاز نیز استفاده از شیر خشک را به شما پیشنهاد دهد.

رژیم غذایی دوران شیردهی (۷ ماده ضروری و بهترین و بدترین ها)

3- ترجیح دادن شیشه شیر به سینه ی مادر

گاهی اوقات نوزادانی که به هر دلیلی از شیشه شیر برای خوردن شیر مادر یا شیرخشک استفاده می کنند، بتدریج شیر خوردن از شیشه را به سینه ی مادر ترجیح می دهند. این حالت در حقیقت ترجیح پستانک به سینه ی مادر است. ترجیح بطری، بیشتر در زمان هایی اتفاق می افتد که نوزاد شیر کافی از سینه ی مادر دریافت نکند یا در گرفتن نوک سینه ی مادر در دهان (چفت کردن دهان دور سینه ی مادر)، مشکل داشته باشد.

این امر می تواند منجر به شیردهی کمتر، مکیدن نادرست سینه توسط نوزاد و در نهایت کاهش شیر تولیدی مادر شود. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید و نوزادتان در زمان گرفتن سینه، بسیار بیقراری می کند، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • برای مدتی استفاده از بطری را کم کنید و به نوزاد فرصت بیشتری برای شیر خوردن از سینه بدهید.
  • اگر فکر می کنید امتناع نوزاد از گرفتن پستان به دلیل کمبود شیر یا مشکل در چفت شدن دهان دور سینه است، به پزشک مراجعه کنید تا راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهد.
  • فراموش نکنید که تا حد امکان تا قبل از یک ماهگی و تثبیت روال شیردهی، از دادن شیشه شیر یا پستاک به نوزاد بپرهیزید. اینکار موجب می شود که نوزاد نحوه ی مکیدن و دهان گرفتن سینه را کم کم یاد بگیرد و به سینه ی مادر عادت کند.

4- گاهی اوقات رفتار عادی کودک با بیقراری اشتباه گرفته می شود

گاهی اوقات آنچه بعنوان حساسیت و بیقراری به نظر میرسد، رفتار طبیعی کودک است. به عنوان مثال گریه کردن نوزاد زمانی که او را روی زمین قرار می دهید، کاملا طبیعی است. نوزادان دوست دارند که در کنار بزرگسالان باشند و با برقراری تماس فیزیکی، احساس امنیت کنند.

تغذیه ی مکرر برای کودکان تازه متولد شده امری عادی است و به همین ترتیب آنها می توانند ظرف چند ماه، وزن خود را دو برابر کنند! نوزادان با هم متفاوت هستند و هر کدام شخصیت منحصر بفرد و نیازهای مختلفی دارند. بنابراین گاهی اوقات گریه کردن و بیقراری، جزئی از رفتار عادی آنهاست و دلیل دیگری ندارد!

۱۰ توصیه مهم برای مراقبت از نوزادان (مخصوص والدین)

5- بیقراری کودکان 4 ماهه و بالاتر به دلیل حواس پرتی

اگر فرزندتان در طول چند ماه اول بخوبی شیر می خورد اما پس از رسیدن به سن چهار ماهگی (یا پنج و شش ماهگی یا بیشتر) بیقراری می کند و بخوبی شیر نمی خورد، نگران نباشید. نوزادان در این سن از شیر خوردن امتناع می ورزند چون به دنبال کشف محیط اطراف خود هستند و با سر و صدا، فعالیت های اطرافیان، محیط جدید و بازی دیگر کودکان، به راحتی حواسشان پرت می شود.

این مرحله ای است که به زودی سپری می شود اما فراموش نکنید که از هر ترفندی که شده استفاده کنید و فرزندتان را در طول روز تغذیه کنید. کودک را از تمام مواردی که موجب حواس پرتی او در زمان شیر خوردن می شود دور کنید. برای مثال در یک مکان آرام قرار بگیرید، صدای تلوزیون را ببندید و پرده ها را بکشید.

6- آلرژی باعث بیقراری و بهانه گیری کودک می شود

گاهی اوقات نوزادان به چیزی که مادرشان می خورد و وارد شیر می شود، آلرژی دارند و همین امر می تواند موجب بیقراری آنها شود. در این حالت ممکن است کودک به محض شروع شیر خوردن، سینه مادر را پس بزند و یا گریه کند زیرا ممکن است شیر به مری ملتهب او آسیب برساند و یا باعث دل درد شود.

در این زمان کودک در موقعیت غیر معمولی قرار می گیرد و بسیار متشنج بنظر می رسد و از شدت درد، سینه مادر را گاز می گیرد. این کودکان ممکن است علائم ریفلاکس یا موارد مشابه دیگر را از خود نشان دهند. تصور می شود که آلرژی، دلیل احتمالی کولیک نوزاد (گریه های غیر قابل توضیح) است. آلرژی می تواند موجب خواب آشفته، گریه نامنظم و مداوم نوزاد شود.

7- سریع بودن جریان شیر مادر

گاهی اوقات جریان زیاد شیر مادر موجب می شود که نوزاد در زمان شیر خوردن دائما سرفه کند، احساس خفگی داشته باشد و بطور مداوم در حال گرفتن و رها کردن سینه باشد. نوزادان باید بین مکیدن، بلعیدن و نفس گیری در زمان شیر خوردن، هماهنگی داشته باشند اما ممکن است جریان سریع شیر مادر باعث استرس و بی قراری آنها شود. در این زمان آنها برای نفس کشیدن سینه را رها می کنند. مشکل در کنترل جریان شیر ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

  • نوزادی که نمی تواند بخوبی سینه ی مادر را بگیرد. اگر کودک بتواند بخوبی سینه ی مادر را بگیرد، می تواند خود را با شرایط مختلف حتی جریان سریع شیر، وقف دهد.
  • نوزادی که می خواهد بعد از سیر شدن، برای آرامش یا بخواب رفتن همچنان به شیر خوردن ادامه دهد، اما جریان شیر سریعتر از آن است که بتواند آن را کنترل کند.
  • زیاد بودن میزان شیر مادر. داشتن شیر فراوان به طور معمول امری خوب است اما گاهی اوقات حجم زیاد شیر مادر، می تواند موجب بیقراری و گریه نوزاد شود. نوزادانی که شیر زیادی دریافت می کنند، در اکثر موارد شیر را از دهان خود به بیرون می ریزند.

۵ علت اصلی بی اشتهایی و کم اشتهایی نوزاد و روش جدید درمان خانگی آن

8- ابتلای نوزاد به ریفلاکس

یکی دیگر از علل بیقراری نوزادان در زمان شیر خوردن، ابتلا به کولیک یا قولنج است. کولیک یک مسئله ی گوارشی ست که حدود 2 ماهگی به اوج خود می رسد. در اواخر 3 یا 4 ماهگی، بتدریج تسکین میابد. نوزادان مبتلا به این وضعیت، دردهای نسبتا شدید و ناگهانی را تجربه می کنند و هنگام درد به خود می پیچند و پاها را به سمت شکم جمع می کنند. ریفلاکس می تواند به آلرژی (شماره 6) و میزان شیر زیاد مادر (شماره 7)، مرتبط باشد و آن را تشدید کند.

9- عدم تحمل لاکتوز

لاکتوز قند اصلی شیر مادر است. اگر بدن کودک نتواند لاکتاز را به میزان کافی تولید کند، لاکتوز به خوبی هضم نمی شود و این لاکتوز هضم نشده، در روده باقی مانده و منجر به ایجاد مشکلات گوارشی می شود. این وضعیت می تواند به دلیل آسیب ها یا بیماری های گوارشی روده کوچک که موجب کاهش تولید آنزیم لاکتاز می شوند، ایجاد شود.

عدم تحمل لاکتوز می تواند باعث بیقراری و درد شکم، نفخ، اسهال و باد شکم در کودکان و نوزادان شود. تشخیص زودهنگام این بیماری، اهمیت زیادی دارد بنابراین اگر فکر می کنید که فرزندتان به این بیماری مبتلاست، هر چه سریعتر جهت انجام آزمایشات تشخیصی به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

10- ناکافی بودن تماس فیزیکی و احساسی با نوزاد

ناکافی بودن تماس احساسی و فیزیکی با نوزادان هم می تواند یکی دیگر از علل بیقراری و گریه ی آنها باشد.

نوزادان به دلایل زیادی گریه می کنند چون تنها از این طریق می توانند نیازهای خود را ابراز کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند. بسیاری از مردم بر این باورند که اگر نوزادی که گریه می کند را در آغوش بگیرید و با او همدردی کنید، بیشتر و بیشتر گریه می کند. این افراد بر این باورند که اگر گریه های نوزاد را نادیده بگیرید، بیقراری او متوقف خواهد شد. اما تحقیقات درست خلاف این موضوع را اثبات کرده است. نوزادانی که سریعتر و بطور مداوم به گریه ی آنها پاسخ داده می شود، تا یک سالگی کمتر گریه می کنند. مهمتر از همه این است که این کودکان زودتر شروع به صحبت می کنند و برای برقراری ارتباط، تلاش بیشتری می کنند. این بدین دلیل است که کودکان می فهمند دیگران به حرف ها و نیازهای آنها پاسخ می دهند.

۴ علت اصلی بی قراری نوزاد هنگام شیر خوردن و راه حل درمان

بیشتر نوزادان نیاز به برقراری تماس بدنی دارند. بغل کردن نوزاد و گذراندن وقت زیاد با او، می تواند این نیاز را برطرف کند. نوزادان از تجربه های مختلف احساسی لذت می برند و به آن احتیاج دارند و قرار گرفتن در یک محیط خشک و بی احساس، می تواند آنها را بیقرار و پریشان کند. بنابراین محبت خود را از فرزندتان دریغ نکنید و تا حد امکان، او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید.

11- اختلال پردازش حسی

برخی از نوزادان ممکن است به اختلال پردازش حسی مبتلا باشند که نتیجه ی آن شناسایی و تفسیر ضعیف اطلاعات حسی از محیط است که منجر به پاسخ غیر معمول می شود. در این شرایط ممکن است کودک به تحریکات حسی واکنش کمی نشان دهد یا بیش از حد واکنش نشان دهد. بنابراین این کودکان رفتارهای بسیار متفاوتی را از خود بروز می دهند.

12- دلایل دیگر

دلیل دیگری که می تواند موجب بیقراری کودک شود، می تواند کم آبی بدن باشد (بنابراین به فرزندتان مرتبا شیر دهید تا عطش او برطرف شود). گرما، سرما، تنگ بودن پوشک یا کثیف بودن آن، سوزش پوست به دلیل آلرژی، درد لثه ها به دلیل دندان در آوردن، برفک، عفونت گوش، سرماخوردگی و… همگی می توانند موجب بیقراری و گریه ی نوزادان بخصوص در زمان شیر خوردن شوند.

داروها

والدین ممکن است بین رفتار کودک و برخی مکمل ها یا داروهایی که خود یا کودکشان مصرف می کنند، ارتباطی پیدا کنند. برخی از داروها، ویتامین ها و مکمل های آهن می تواند رفتار کودک را تحت تاثیر قرار دهند و موجب بیقراری او شوند.

واکسن زدن

واکسن زدن می تواند موجب درد، تب و بیقراری کودکان شود. بنابراین گریه ی نوزادانی که به تازگی واکسن زده اند، امری دور از انتظار نیست.

خیلی جالبه: ۵ حقیقت شگفت انگیز (اما واقعی) در مورد مادر بودن

حرف آخر…

گریه کردن نوزادان در زمان شیرخوردن، می تواند دلایل زیادی مانند گرسنگی، آلرژی، مشکلات پردازش حسی، عدم تحمل لاکتوز و… داشته باشد که در این مطلب به مهمترین آنها اشاره شد. اگر نگران گریه های بی وقفه و مدام فرزندتان هستید، بهترین راه مراجعه به پزشک است. پزشک می تواند احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را رد کند و از راهکارهای مختلف، به حل این وضعیت کمک کند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا