نکات سلامتی مادران

تغذیه مادر شیرده در ماه اول (بهترین ها و بدترین خوراکی ها)

معمولا برای بسیاری از مادران شیرده این سوال به وجود می ‌آید که آیا غذا هایی که می ‌خورند بر شیرشان تاثیر می ‌گذارد یا خیر.

حتما شما هم از خودتان پرسیده ‌اید که آیا لازم است برای پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات گوارشی یا آلرژی در کودک، از مصرف یک سری غذاها پرهیز کنم. یا آیا لازم است برای تولید شیر باکیفیت و کافی برای کودک غذا های خاصی را بخورم.

خبر خوب این است که شیر شما بدون توجه به آنچه می‌ خورید، معمولا برای کودک مناسب خواهد بود. بدن شما دقیقا می ‌داند کودک شما در هر مرحله از رشد به چه مواد مغذی نیاز دارد.

حتما بخوانید: اطلاعات بسیارمهم درباره زن شیرده و اشتباهات رایج مادران

با این حال می ‌توانید از نکات زیر برای تنظیم یک رژیم غذایی مناسب دوران شیردهی استفاده کنید.

چه چیز هایی بخورم؟

  • 2 تا 3 بار در روز غذا های پروتئینی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌ مرغ، لبنیات، لوبیا، آجیل و دانه ‌های روغنی بخورید.
  • سه بار دو روز سبزیجاتی که رنگ سبز تیره و زرد دارند، بخورید.
  • در روز دو وعده میوه بخورید.
  • غلات کامل مثل نان گندم کامل، ماکارونی، غلات و بلغور جو دوسر را در رژیم غذایی روزانه ‌تان بگنجانید.
  • آب به قدری بنوشید تا تشنگی تان برطرف شود. بسیاری از زنان در دوران شیردهی دچار تشنگی شدید می ‌شوند. البته یادتان باشد که زیاد آب نوشیدن شیر شما را زیاد نمی‌ کند.
  • مادران شیرده محدودیت ‌های رژیم غذایی بارداری را ندارد.
  • گیاه خواری مادر هیچ منافاتی با شیر دادن او ندارد. اگر از گوشت استفاده نمی ‌کنید، حتما از منابع دیگر مثل لوبیا، میوه‌ جات، آجیل، دانه ‌های روغنی و لبنیات، آهن و روی را تامین کنید . اگر از خوردن تمام محصولات حیوانی (رژیم غذایی گیاهی) پرهیز می ‌کنید، باید مکمل B12 را مصرف کنید تا مطمئن شوید که کودک تان کمبود B12 نخواهد داشت.

کوچک شدن سینه بعد از شیردهی: همه نکات مهم

چه قدر باید بخورم؟

  • برای شیر دادن باید کالری بیشتری دریافت کنید . اگر از دوران بارداری اضافه وزن دارید، این کالری اضافی به طور طبیعی صرف شیر شما می ‌شود. اما اگر کمبود وزن دارید، معمولا به 500 تا 600 کالری اضافی در روز نیاز خواهید داشت. بعد از این که کودک شما در 6 ماهگی شروع به خوردن غذا های دیگر کرد، شیر کم تری تولید خواهید کرد و می ‌توانید مصرف کالری تان را کاهش دهید.

کافئین

کافئین وارد شیر شما می ‌شود اما اکثر نوزادان به آن حساسیت نشان نمی‌ دهند. اگر کودک شما خوب نمی ‌خوابد یا بدخلقی می ‌کند، شاید بهتر است کافئین را محدود یا از خوردنش پرهیز کنید. نوزادان کوچک تر ممکن است نسبت به کافئین حساس ‌تر باشند.

مصرف قارچ در شیردهی (نظر متخصصان و نکات کاربردی)

آلرژی در نوزاد

  • در موارد نادر ممکن است یک کودک شیرخواره به غذا هایی که مادر می ‌خورد، آلرژی نشان دهد. شایع ‌ترین علائم این حساسیت سبز و مخاطی شدن مدفوع و مشاهده خون در آن است. یادتان باشد که کولیک و رفلاکس معمولا به خاطر آلرژی غذایی ایجاد نمی ‌شود.
  • غذا هایی که بیشتر باعث آلرژی می ‌شوند محصولات لبنی، سویا، گندم و تخم‌ مرغ هستند. غذا هایی که کم تر باعث ایجاد آلرژی‌ می‌ شوند، ماهی، آجیل، بادام ‌زمینی یا ذرت هستند. یک کودک می ‌تواند به هر غذایی که می ‌خورید آلرژی داشته باشد.
  • داشتن یک دفترچه برای یادداشت غذا ها و علائمی که ایجاد می ‌کنند می ‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام غذاها باعث ایجاد آلرژی یا مشکل در نوزاد می ‌شوند. تا زمانی که کودک شما وزن اضافه می ‌کند و کم ‌خون نیست، آلرژی باعث ایجاد مشکل در طولانی مدت نمی ‌شود و لازم نیست شیر دادن را متوقف کنید.
  • توجه به برچسب ‌های مواد غذایی و حذف مواد مشکوک از رژیم غذایی باید مشکل را حل کند اما ممکن است 4 تا 6 هفته طول بکشد تا علائم نوزاد برطرف شود . ویزیت کودک توسط یک پزشک تغذیه که در زمینه آلرژی غذایی تخصص دارد کمک تان می ‌کند تا یک رژیم غذایی بدون آلرژی برای کودک فراهم کنید.

اینو بلد باشید حتما چون خیلی وقتا فقط غذا کافی نیست و باید از مکمل برای سلامت مادر شیرده هم کمک گرفت: 9 بهترین پودر پروتئین چاقی در دوران شیردهی


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا