نکات سلامتی مادران

آیا شیر گرفتن کودک دردناک است؟ علائم آن و زمان مراجعه به پزشک

bestkid b

بیشتر خانم ها پس از شیر گرفتن کودکشان احساس درد نمی کنند، به خصوص اگر مطابق خواسته ی فرزندشان پیش بروند و فرآیند شیر گرفتن را بتدریج و به مرور زمان انجام دهند. با این حال برخی از خانم ها پس از اتمام دوره ی شیردهی، احساس درد و ناراحتی می کنند.

خوشبختانه اقدامات ساده ای وجود دارد که مادران شیرده با استفاده از آن می توانند فرآیند شیر گرفتن کودک را با سهولت بیشتری انجام دهند. در این مطلب با ما همراه باشید تا راههای کاهش درد سینه بعد از دوره ی شیردهی را یاد بگیرید.

بعد از شیر گرفتن کودک

ترشح شیر از سینه، در اولین روزهای شیر گرفتن کودک معمول است. اما معمولاً هنگامی که میزان تولید شیر سینه های شما رو به کاهش می نماید، متوقف می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتی وقتی شیر وارد سینه های شما نمی شود و احساس می کنید نرم شده اند، هنوز هم مقداری شیر در داخل آنها وجود دارد. در این زمان متوجه خواهید شد که هنوز می توانید مقداری شیر را در طی هفته ها یا حتی ماه های بعدی خارج کنید.

بتدریج تولید شیر مادر کند شده و در نهایت متوقف می شود.

حتما بخوانید: راه حل درمان خانگی درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

در طول اولین بارداری، فرم، اندازه و شکل سینه های شما برای همیشه تغییر می کند، بنابراین این بارداری است که شکل پستان را تغییر می دهد نه شیردهی. بعید است که سینه ها به اندازه و شکل قبل از بارداری خود بازگردند.

آیا شیر گرفتن کودک دردناک است؟

شیر گرفتن کودک هنگامی شروع می شود که غذاهای جامد یا نیمه جامد بعنوان غذای کمکی و در کنار شیر مادر وارد رژیم غذایی کودک میشود و مصرف این غذاها تا زمان جایگزینی کامل با شیر مادر ادامه پیدا میکند.

مهمترین کاری که می توانید برای به حداقل رساندن درد خود انجام دهید این است که فرزندتان را بتدریج از شیر بگیرید نه بصورت ناگهانی. همانطور که شیر می دهید، بسته به سن و توانایی کودک بجای هر بار شیر دادن، مصرف غذاهای جامد یا مایعات را جایگزین کنید. وعده های غذایی را برای جایگزینی انتخاب کنید که کودک در آن کمتر گرسنه باشد و یا زمان هایی که می توانید حواس کودک را از شیر خوردن پرت کنید.

حتی با شیر گرفتن تدریجی، ممکن است سینه هایتان به مدت چند هفته یا حتی چند ماه، به ساخت شیر ادامه دهد. در نتیجه ممکن است احساس کنید سینه های شما پر شده و این موجب ناراحتی تان شود.

علائم مربوط به درد پستان بعد از شیر گرفتن کودک

علائمی که ممکن است با درد پستان تجربه کنید عبارتند از:

  • درد در هاله پستان
  • تکرار درد در یک یا هر دو سینه
  • درد حاد در اوایل از شیر گرفتن کودک، که به تدریج و با گذشت زمان کاهش می یابد
  • بزرگ شدن و سفت شدن سینه ها
  • احساس سنگینی یا سفتی در سینه ها
  • علائمی مشابه با آنفولانزا که شامل لرز، خستگی، تب بالا، اضطراب و احساس ضعف و بی قراری است
  • قرمز شدن نوک سینه ها
  • نشت شیر ​​از نوک سینه به دلیل اصطکاک
  • اگر درد پستان به دلیل ورم پستان یا ماستیت باشد، ممکن است علایمی مانند احساس گرما، ورم و سفت شدن و به دنبال آن احساس سوزش در پستان ایجاد شود

درمان درد پستان بعد از شیر گرفتن کودک

درد پستان بعد از شیر گرفتن به تدریج برطرف می شود، اما در این میان مراحلی وجود دارد که می توانید انجام دهید که به تسکین کامل و رفع ناراحتی کمک می کند:

  • نوشیدن چای مریم گلی را در نظر بگیرید. داده های علمی که از استفاده از چای های گیاهی برای تسکین درد پستان حمایت می کند محدود است. با این حال، گزارش های حمایتی ادعا می کنند که نوشیدن ۲-۶ فنجان چای مریم گلی در هر روز می تواند تولید شیر را کاهش دهد. شناخته شده است که چای مریم گلی در موارد تعریق بیش از حد، میزان عرق را کاهش می دهد. بنابراین به راحتی می توان فهمید که چرا ممکن است تأثیر مشابهی روی سلولهای تولید کننده شیر داشته باشد.
  • داروهای ضد احتقان بینی، مانند سودوافدرین (pseudoephedrine) نیز ممکن است میزان تولید شیر را کاهش دهد.
  • برگ های کلم سرد را روی سینه های خود قرار دهید و هر چند ساعت یکبار آنها را بیرون بیاورید زیرا برگها پژمرده می شوند. این باعث کاهش درد پستان می شود.

حتما بخوانید: بهترین روش از شیر گرفتن کودک، زمان مناسب و چند نکته مهم

از استفاده از برگ های کلم قرمز که موجب لکه دار دار شدن لباس شما می شوند، خودداری کنید. اینکه درجه حرارت پایین برگهای کلم عامل تسکین درد است یا خود برگ ها این خاصیت را دارند، نامشخص است.

  • برای تسکین برخی فشارها می توانید مقداری شیر را از سینه ها خارج کنید. اگر درد غیرقابل تحمل است از پمپ سینه استفاده کنید تا مقداری از شیر را بیرون بکشید. با این حال همه ی آن را خارج نکنید. اجازه دهید بدن شما به این واقعیت عادت کند که شما دیگر شیر نخواهید داد و بنابراین نیازی به تولید شیر نیست. یک پد را در سینه بند خود قرار دهید تا هر مقدار شیر نشت شده را جذب کند. اگر درد زیاد است، سینه های خود را زیر جریان آب گرم قرار دهید.
  • از سوتینی استفاده کنید که کاملا اندازه باشد و به درستی سینه های شما را ساپورت کند. استفاده از یک سوتین مناسب که خیلی محکم نباشد ممکن است باعث کاهش درد پستان و میزان شیر موجود در سینه ها شود. سوتین مورد استفاده نه باید خیلی تنگ باشد و نه خیلی گشاد. مراقب سلامت ممکن است به شما توصیه کند که نباید نوک پستان های خود را تحریک کنید.
  • برای کاهش درد سینه از داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • اگر درد شما بعلت مسدود شدن مجاری شیر است، ماساژ سینه و استفاده از کمپرس گرم در ناحیه دردناک می تواند به شل شدن آنها کمک کند. برای کمپرس گرم می توانید یک حوله را گرم کنید و روی سینه های خود قرار دهید.
  • در صورت بروز تب یا ایجاد لکه های قرمز بر روی سینه، احتمالاً درد شما نتیجه ورم پستان (ماستیت) است که به درمان آنتی بیوتیکی احتیاج دارد. برای انتخاب آنتی بیوتیک مناسب، به پزشک مراجعه کنید.
  • گرفتن یک دوش گرم یا ماندن در وان آب گرم می تواند بافت های پستان را تسکین کند و جریان شیر تجمع یافته در آنها را کاهش دهد. کمپرس گرم همچنین می تواند موجب تسکین درد شود.
  • یک رژیم غذایی متعادل بخورید و یک سبک زندگی سالم اتخاذ کنید. ویتامین هایی را که در دوران باردای مصرف می کردید را اکنون برای کمک به تنظیم روزمره بدن خود، مصرف کنید.
  • بدن ما در زمان خواب ریکاوری می شود. پس سعی کنید داشتن خواب خوب شبانه را از دست ندهید. بی خوابی ممکن است درد و بی حوصلگی شما را تشدید کند.
  • درمورد مصرف قرص های ضد بارداری با پزشک خود صحبت کنید. برخی از خانم ها می دانند که مصرف این قرص ها، باعث کاهش میزان شیر مادر می شود و این باعث کاهش ناراحتی و درد پستان که ناشی از شیر گرفتن کودک است، می گردد.
  • کمپرس یخ را روی سینه خود قرار دهید. سرما به کاهش تورم و درد کمک می کند. از یخ های بسته ای استفاده کنید یا یخ خرد شده را درون کیسه قرار دهید و آن را با حوله بپوشانید. از مراقب خود بپرسید که چه زمان و چه مدتی باید از یخ استفاده کنید. مراقب باشید که یخ، موجب سوزش و آسیب دیدگی پوست شما نشود.
  • هنگامی که سینه های شما دردناک می شود (دو طول دوره ی شیرگرفتن کودک)، ابتدا یک لایه نازک روغن حامل روی آنها بمالید (استفاده از هر نوع روغنی مفید خواهد بود، بسیاری از خانم ها از روغن نارگیل استفاده می کنند) و سپس ۱ قطره روغن ضروری نعناع را کف دست خود بریزید و آن را در کل سینه پخش کنید و ماساژ دهید. از ماساژ زیاد هاله و نوک سینه اجتناب کنید. سعی کنید اینکار را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید. فراموش نکنید که اینکار را تنها پس از شیرگرفتن کودک (و نه زمان دیگری) استفاده کنید.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

علل دیگر درد را بررسی کنید. گاهی اوقات مسدود شدن مجرای شیر یا عفونت پستان (ورم پستان یا ماستیت) می تواند علت درد باشد. حتما سینه های خود را از لحاظ وجود برآمدگی ها و مناطق حساس و قرمز رنگ بررسی کنید. مراقب علائم دیگر ورم پستان مانند تب و علائم شبه آنفولانزا باشید. در صورت بروز این موارد، فوراً با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرید.

دوران از شیر گرفتن کودک می تواند برای مادر و فرزند کمی مشکل باشد. اما سعی کنید صبور باشید و کودکتان را بتدریج از شیر بگیرید. شیر گرفتن ناگهانی ممکن است باعث درد و ورم پستان شود.

حتما بخوانید: عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر +همه نکات مهم

با استفاده از راهکارهای ارایه شده در این مطلب، سینه های خود را تسکین دهید و به کاهش درد و ورم آنها کمک کنید. در صورت مشاهده ی هر گونه علایم غیر عادی که نشاندهنده ی وجود عفونت یا مشکلات دیگر است، به پزشک مراجعه کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا