آموزش های نگهداری از نوزاد

4 بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد+ فیلم آموزشی

bestkid b

در تغذیه کودک با شیر مادر و شیرخشک نکات مهمی وجود دارد که رعایت نکردن آن ها موجب بی قراری نوزاد میشود. یکی از این نکات آروغ زدن نوزاد است. گرفتن آروغ نوزاد در حین غذا دادن و بعد از آن باعث می‌شود بچه احساس راحتی داشته باشد. با وجود آنکه گرفتن آروغ نوزاد خیلی ساده به نظر می‌رسد اما تاثیر زیادی در شادابی کودک دارد. در ادامه به بررسی اهمیت گرفتن آروغ نوزاد و دلایل آن میپردازیم.

دلایل آروغ نوزاد

زمانی که نواد شیر میخورد حباب های کوچک هوا در معده او جمع میشود و این امر موجب ناراحتی کودک میشود. زمانی که شما به نوزاد کمک میکنید تا آروغ بزند در واقع به او کمک میکنید تا هوای اضافی را از شکم خود خارج کند و فضای بیشتر داشته باشد تا شیر بخورد. حتی گاهی نوزاد بعد از آروغ زدن مقداری از شیر اضافی را بالا می آورد و این به آرام شدن نوزاد کمک بسیاری میکند. لازم به ذکر است گاهی اوقات کولیک و رفلاکس نیز موجب ایجاد آروغ در نوزادان میشود.

حتما بخوانید: ماساژ نوزاد تازه متولد شده را از چه زمانی شروع کنیم؟ نکات مهم

روش های گرفتن آروغ نوزاد

روش اول

در این روش بنشینید نوزاد را در مقابل قفسه سینه خود قرار دهید و چانه او را بر شانه خود قرار دهید و سعی کنید به آرامی پشت کمر نوزاد خود را ماساژ دهید. این کار حباب های معده را از بین میبرد و کودک به راحتی آروغ میزند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

روش دوم

نوزاد خود را به صورت خوابیده در روی شانه خود بگذارید، به طوری که شکم او کمی با شانه های شما فشرده شود. سپس، با دست پشت او را به آرامی مالش دهید. با این کار، فشار ملایمی در معده ی او ایجاد شده و به آروغ زدن نوزاد کمک خواهد کرد. در این روش بهتر است دائم حالت سر و گردن نوزاد را بررسی کنید.

حتما بخوانید: قنداق کردن نوزاد خوب یا بد؟ آموزش تصویری روش قنداق کردن

روش سوم

در این روش بهتر است مادر در شرایط راست بدنی به طوری که پاهای او در جلو بدن باشد قرارگیرد. در این حال، نوزاد را مانند زمانی که نوزاد را تنبیه می کنند، به صورت عمود بر بدن خود نگه دارید، به گونه ای که سراسر بدن نوزاد را در مقابل روی خود قرار داده باشید. سعی کنید در حالی که از زیر فک و چانه نوزاد با یک دست خود حمایت می کنید، به آرامی با دست دیگر پشت او را مالش دهید.در این روش بهتر است حالت نوزاد را بررسی کنید تا سر نوزاد پایین تر از قسمت های بدن نباشد. این روش بسیار موثر است و موجب بالا آوردن شیر اضافی و در نهایت راحتی بیشتر نوزاد است.

روش چهارم

در این روش نوزاد را روی پاهای خود قرار دهید. محل قرار دادن نوزاد خود را با دقت در روی پاهای خودتان بررسی نمایید و در حالی که قفسه سینه او را از زیر بغل هایش، با هر کدام ازدست های خودتان به آرامی و به صورت انبری نگه داشته اید، مطمئن شوید که دست خود را به گونه ای قرار داده باشید که هر دو دست شما مانند گهواره به عنوان حامی قفسه سینه او عمل کند. شما باید مراقب باشید که نه گلوی او، بلکه چانه کوچک او را بالا بیاورید و با دست دیگر خود به آرامی پشت او را مالش دهید تا حباب های وارد شده به معده نوزاد از بین برود. این کار بسیار کمک خواهد کرد که گازهای معده فرزند شما برطرف شود.

حتما بخوانید: چه مقدار شیر برای نوزاد کافی ست؟ از کجا بفهمیم کی شیر بدهیم؟

گرفتن آروغ نوزاد در خواب

روش اول

این روش برای نوزادانی که خواب سنگین دارند و یا دمر میخوابند بسیار مناسب است. این که حالت نوزاد را تغییر دهید، بدون این که بیدار شود، کمی کار سختی است. روی یک صندلی نشسته و تکیه دهید و زاویه ۱۳۰ درجه به خود بگیرید، همچنین می توانید که یک بالش برای حفظ تعادل زیر دستتان بگذایرد، برای نگه داشتن نوزاد دستتان را پشت کمرش قرار دهید. به آرامی کمر او را ماساژ دهید و آنقدر به کار خود ادامه دهید تا صدای آروغ نوزاد را بشنوید.

روش دوم

در صورتی که نوزاد در بغل شما به خواب رفته به راحتی میتوانید آروغ او را بگیرید. همچنین در کودکانی که توانایی نگه داشتن سر و گردن خود را دارند میتوانید شکم نوزاد را روی شانه تان قرار دهید، به طوری که شانه هایتان به شکم او فشار وارد کند، زمانی که شکم نوزاد به شانه شما چسبیده است، او را راحت بگذارید.

حتما بخوانید: نکات ضروری مراقبت نوزاد بعد از تولد که والدین باید بدانند

ویدیوی آموزش گرفتن آروغ نوزاد

 

نکات تکمیلی آروغ گرفتن نوزاد

  • بهترین زمان برای گرفتن آروغ نوزاد۲۰ دقیقه بعد از شیردهی است و بلافاصله نوزاد را نخوابانید. خوابیدن او با حباب های هوا موجب بیدار شدن نوزاد و یا بیقراری در خواب میشود.
  • اگر شیرخوار شما بعد از شیرخوردن آروغ نزد به این معنی است که هوای زیادی در معده اش جمع نشده است. البته بهتر است قبل از خواباندن او بعد از شیرخوردن کمی او را سردوش خود نگه دارید.
  • بهتر است تعداد دفعاتی که نوزاد در روز نیاز به آروغ زدن دارد را بدانید. برخی نوزادان به ندرت آروغ میزنند.
  • درصورتی که در حین گرفتن آروغ نوزاد گریه کرد این نشان از گرسنگی است و بهتر است شیردهی را ادامه دهید.
  • سعی کنید هر ۶۰ الی ۹۰ میلی لیتر شیری که به نوزاد می دهید یک بار آروغش را بگیرید.
  • مالش آرام پشت نوزاد در هنگام آروغ گرفتن، موجب تسریع کار می‌شود.
  • به این نکته توجه کنید در صورتی که همراه با آروغ کودک آب دهان زیادی نیز خارج شد ممکن است کودک رفلاکس معده به مری داشته باشد.
  • نوزادان مبتلا به کولیک ( کودکی که ۳ ساعت یا بیشتر در روز گریه می کند) مقدار هوای بیشتری را در طی فرآیند گریه می بلعد این می تواند کودک را بیشتر ناراحت کند بنابراین در طی شیردهی دائم آروغ او را بگیرید.

حتما بخوانید: آموزش ماساژ برای رفع کولیک نوزادان تازه متولد شده (گام به گام)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا