آموزش های نگهداری از نوزاد

چه چیزی نوزاد را آرام می کند؟ (8 روش علمی موثر)

bestkid b

گریه ی بی وقفه ی نوزادان همیشه باعث استرس و نگرانی والدین می شود. اولین باری که گریه نوزاد خود را هنگام تولد شنیدید، احتمالا این صدا در گوش شما شبیه موسیقی بوده است. اما حتی یک آهنگ لذت بخش هم می تواند جذابیت خود را به سرعت از دست بدهد! نوزادان قادر به صحبت کردن نیستند و همین امر تشخیص علت گریه را دشوار می کند. برخی اوقات شنیدن صدای گریه ی نوزاد آنقدر سخت است که مادر را هم به همراه فرزندش به گریه می اندازد! اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، باید بدانید که تنها نیستید چون گریه ی بی وقفه ی نوزادان مشکلی ست که بسیاری از والدین با آن مواجه می باشند.

در وهله اول باید یک نفس عمیق بکشید و آرامش خود را حفظ کنید. پس از آن از راه های مختلف به آرام کردن فرزندتان کمک کنید. در این مطلب راهکارهای مفیدی برای آرام کردن نوزادان بیقرار آورده شده است که می تواند در شرایط مختلف به شما کمک کند.

چه عواملی باعث گریه و بیقراری کودکان می شود؟

گریه کردن کودک می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گریه کردن اصلی ترین راه ارتباطی نوزاد با محیط اطراف خود است بنابراین این گریه ها دلیل مشخصی دارند. نوزاد ممکن است به دلیل گرسنگی، ناراحتی، خواب آلودگی، خستگی، گرما، سرما و نیاز به تعویض پوشک گریه کند. در برخی مواقع حتی ممکن است برای جلب توجه اینکار را انجام دهد. در مجموع گریه نوزاد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

پی بردن به نیازها و دلیل گریه های نوزاد می تواند سخت باشد چون کودکان قادر به صحبت کردن نیستند. اما پس از مدتی و با کسب مقداری تجربه می توانید بفهمید که دلیل گریه ی کودک چیست و چگونه می توانید او را آرام کنید.

رژیم غذایی دوران شیردهی (۷ ماده ضروری و بهترین و بدترین ها)

قبل از اینکه از گریه های فرزندتان عصبانی و خسته شوید، این واقعیت را بپذیرید که همه ی نوزادان گریه می کنند و این پایه و اساس ارتباط آنها با محیط اطراف است. همچنین به خاطر داشته تا زمانی که فرزندتان کاملا سالم است و خوب غذا می خورد و می خوابد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

توجه داشته باشید که گریه کردن برای نوزادان مضر نیست. گریه کردن به هیچ فردی از جمله فرزند شما آسیب نمی رساند. با این وجود ما می دانیم که دیدن اشک های فرزندتان برای شما سخت است اما روش های بیشماری وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها او را آرام کنید.

از چه راه هایی می توان کودک را سریعا آرام کرد؟

دیدن گریه و ناراحتی نوزاد می تواند دشوار باشد. در این حالت ممکن است احساس کنید که به دام افتاده اید و راه فراری ندارید. گرسنگی همیشه دلیل گریه ی کودک نیست بنابراین نباید فکر کنید که هر بار که کودک گریه می کند باید به او غذا بدهید. اما توجه داشته باشید که همیشه نیازهای ابتدایی کودک از جمله گرسنگی را برآورده کنید. مطمئن شوید که پوشک فرزندتان تمیز و خشک است و جای او سرد یا گرم نیست. همچنین اطمینان حاصل کنید که لباس فرزندتان آزاد و راحت است و پوشک او خیلی محکم بسته نشده است.

نوزادان بخصوص در سه ماه اول زندگی، زیاد گریه می کنند چون به توجه و رسیدگی شما نیاز دارند. به همین دلیل سعی کنید که هر چه زودتر او را در آغوش بگیرید و شیر دهید. در حقیقت یکی از بهترین راه های کنترل گریه ی کودک این است که به سرعت به آن پاسخ دهید و او را راضی کنید. با فرزندتان صحبت کنید و با گفتن جملات پراحساس، به او بفهمانید که متوجه گریه هایش هستید. این باعث ایجاد حس اعتماد و احساس امنیت در کودک می شود و در نهایت موجب آرامش او خواهد شد.

12 دلیل گریه و ایرادگیری نوزاد هنگام شیر خوردن

اگر همه ی نیازهای ابتدایی کودک را برطرف کرده اید و مطمئن هستید که بیمار نیست، سعی کنید از یک یا چند روش زیر برای آرام کردن او استفاده کنید. در این قسمت روش های تاثیرگذاری برای آرام کردن نوزاد بیقرار آورده شده است که می توانند بسیار کمک کننده باشند.

راه های آرام کردن نوزاد بیقرار

1- کودک را قنداق کنید

احتمالا تاکنون از دیگران یاد گرفته اید که چگونه نوزاد را قنداق کنید. در غیر اینصورت از یک فرد با تجربه بخواهید که نحوه ی انجام این کار را به شما نشان دهد. قنداق کردن نه تنها آسیبی به استخوان های کودک نمی زند بلکه حالتی شبیه رحم مادر تداعی می کند که می تواند به آرامش نوزاد کمک کند و موجب خواب عمیق تر و راحت تر شود. علاوه بر این احساس گرما و امنیت را در کودک حفظ می کند. این روش حتی ممکن است به تسکین نوزادان مبتلا به کولیک هم کمک کند.

برای اینکار پتوی کودک را روی یک سطح مسطح قرار دهید و فرزندتان را روی آن بخوابانید. گوشه ی بالای پتو باید حدود 10 سانتیمتر بالاتر از سر کودک قرار بگیرد. پس از آن گوشه ی بالای پتو را تا بزنید و زیر گردن او قرار دهد. بازوی چپ کودک را صاف کنید و گوشه ی راست پتو را زیر پهلوی چپ او قرار دهید. به همین ترتیب پس از صاف کردن بازوی دست راست نیز سمت چپ پتو را زیر پهلوی راست قرار دهید. در آخر قسمت پایین پتو را نیز به سمت بالا تا کنید.

توجه داشته باشید که قنداق را خیلی محکم دور کودک نپیچانید و اطمینان حاصل کنید که پاها و لگن کودک آزاد است. یک راه خوب برای تشخیص آزاد بودن پتو این است که مطمئن شوید می توانید دو یا سه انگشت خود را بین قفسه سینه نوزاد و پتو قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که فضای کافی برای حرکت لگن و پاهای کودک وجود دارد.

2- فرزندتان را به آرامی تکان دهید

حرکات ریتمیک می تواند برای هر کسی به ویژه نوزادان خواب آور باشد چون اینکار حرکات نوزاد را در رحم مادر شبیه سازی می کند و موجب آرامش او می گردد. کودک را در آغوش خود تکان دهید یا با استفاده از گهواره یا صندلی گهواره ای به جلو و عقب تکان دهید. حتی می توانید رقص آهسته را با آنها در آغوش خود امتحان کنید. علاوه بر این پیاده روی با کالسکه یا ماشین سواری نیز ممکن است به آرامش نوزاد بیقرار کمک کند.

3- از صداهای آرامش بخش استفاده کنید

سعی کنید با استفاده از صدای سشوار، لباسشویی یا جاروبرقی (در حد ملایم)، صدای داخل رحم را برای نوزاد شبیه سازی کنید. صحبت کردن با کودک، آواز یا لالایی خواندن نیز ممکن است به خوابیدن او کمک کند.

4- حواس نوزاد را پرت کنید

خوشبختانه می توان از راه های زیادی به راحتی حواس نوزادان را پرت کرد. سعی کنید از راه های مختلف مثل قرار گرفتن در مقابل آینه یا استفاده از اسباب بازی های رنگارنگ، حواس کودک را از گریه کردن پرت کنید. همچنین می توانید موقعیت خود را تغییر دهید و فرزندتان را به اتاق دیگری ببرید یا در صورت امکان بیرون بروید تا هوای تازه بخورد.

5- از ماساژ یا حمام آب گرم استفاده کنید

برای آرام کردن فرزندتان سعی کنید ماساژ دادن یا استفاده از حمام آب گرم را امتحان کنید. اینکار نه تنها حواس کودک را پرت می کند بلکه باعث ایجاد پیوند قوی میان شما و فرزندتان می شود. نوزادان تماس پوستی (بخصوص با مادر) را دوست دارند بنابراین به آرامی او را ماساژ دهید و نوازش کنید.

آموزش زبان گریه نوزاد به زبانی ساده (همراه با فیلم)

6- به کودک شیر بدهید

یکی از اولین خواسته های کودک بیقرار (صرف نظر از گرسنه بودن یا نبودن)، شیر خوردن است. اینکار هم از طریق تماس بدنی آرامش زیادی به کودک می دهد و هم نیازهای او را برطرف می کند. می توانید در مواقع لزوم از پستانک نیز استفاده کنید. شیر خوردن ممکن است یکی از آرامش بخش ترین احساساتی باشد که فرزندتان می تواند تجربه کند.

7- آروغ کودک را بگیرید

یکی از علل شایع گریه و بیقراری نوزادان گاز معده است. سعی کنید آروغ کودک را بگیرید یا شکم او را ماساژ دهید. اگر به هر دلیلی به مشکل بر خوردید، از پزشک بخواهید داروهای لازم را برای فرزندتان تجویز کند. این داروها بلافاصله شروع به خروج گاز می کنند و به کودک تان کمک میکند آنها را به طور طبیعی دفع کند.

8- به فرزندتان فرصتی برای استراحت بدهید

کودکان از توجه والدین لذت می برند اما آنها هم گاهی اوقات درست مثل ما به زمانی برای تنها بودن نیاز دارند. فرزندتان را در صندلی، تختخواب یا گهواره ی خود بگذارید و اجازه دهید که بخوابد. در این حین چندین بار به او سر بزنید. این به کودک شما کمک می کند تا یاد بگیرد چگونه خودش را آرام کند. اینکار علاوه بر استراحت کودک، وقتی برای استراحت و آرامش شما نیز فراهم می کند.

همه چیز درباره نوزاد در ماه دوم زندگی (تغذیه، نکات مراقبتی و بقیه موارد)

نتیجه گیری

بدون شک نگهداری از نوزادی که دائما در حال گریه کردن است، کاری دشوار و استرس زا است. اما ناامید نشوید و از راهکارهای ارائه شده در این مطلب برای آرام کردن فرزندتان استفاده کنید. در صورت امکان می توانید از همسر یا یکی از اعضای خانواده تان کمک بگیرید و کمی استراحت کنید. خودتان را فراموش نکنید و برای سلامتی و آرامش تان تلاش کنید. با اینکار انرژی شما دوچندان می شود و نیروی کافی برای نگهداری از فرزند دلبندتان را خواهید داشت.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا