آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

فواید مسواک زدن کودکان چیست؟ از چه سنی باید شروع کنند؟

bestkid b

رعایت بهداشت و سلامت دهان و دندان برای کودکان بسیار مهم است. این موضوع باید از زمانی که کودک شروع به دندان درآوردن می کند جدی تلقی شود. درست است که دندان های شیری کودکان موقتی هستند و سرانجام می افتند ولی دندانپزشکان هشدار می دهند که بهداشت ضعیف دهان و دندان در سالهای اول زندگی ممکن است منجر به مشکلات دهان و دندان دائمی و مادام العمر شود.

نکات کاربردی

دندانهای کودکان طی یک چرخه بیرون می آیند، می افتند و مجددا شروع به رشد می کنند. به خاطر داشته باشید که حفظ بهداشت دندان های شیری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. درست است که دندان های شیری در نهایت می افتند اما به اندازه ی دندان های دایمی (بزرگسالی) مهم هستند. این دندان ها نه تنها فضای لازم برای درآمدن دندان های دایمی را فراهم می کنند بلکه برای گاز گرفتن و جویدن غذا، تکلم و ظاهر مطلوب نیز مهم هستند. زود افتادن دندان های شیری به دلیل پوسیدگی، می تواند تأثیر جدی بر عزت نفس و اعتماد به نفس کودک داشته باشد.

یکی از مهمترین عادتهایی که باید از آن پیروی کنید، رعایت بهداشت دهان و دندان است زیرا از دهان شروع می شود و بر سلامت دندان ها تاثیر می گذارد. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما دندان های خود را روزی دو بار، یکبار در صبح و یکبار در شب مسواک می زند. اگر از سنین کودکی این عادت ها در کودک ایجاد شد، تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. طول زمان مسواک زدن باید حدود ۲ دقیقه باشد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

آموزش مسواک زدن

کودکان بعد از ۲ سالگی می توانند دندان هایشان را بدون کمک دیگران مسواک بزنند. به بچه ها اجازه دهید روزانه دو بار مسواک بزنند. بر نحوه ی مسواک زدن فرزندتان نظارت داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت دندان ها (داخل، بیرون و سطح دندان) بخوبی مسواک زده می شود.

شما می توانید با خرید مسواک های بامزه و خمیر دندان های جالب، تبدیل مسواک زدن به یک بازی سرگرم کننده یا پاداش دادن به کودک، فرزندتان را به حفظ این عادت سالم تشویق کنید.

مزایای مسواک زدن برای کودکان

حفظ بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن، برای جلوگیری از مشکلات و پوسیدگی دندان در دوران کودکی اهمیت زیادی دارد. مزایای مسواک زدن برای کودکان عبارتنداز:

  • پلاک ماده ای سفید رنگ است که هنگام مخلوط شدن مواد غذایی با باکتری ها و بزاق ایجاد می شود و به دندان می چسبد. مسواک به شل شدن و از بین رفتن پلاک کمک می کند.
  • هنگامی که در دندان سوراخ های کوچک یا حفره تشکیل می شود، پوسیدگی دندان اتفاق می افتد. پلاک مقصر اصلی پوسیدگی دندان است، به ویژه هنگامی که قند با باکتری های موجود در دهان کودک در تماس باشد. پاک نگه داشتن دندان از پلاک از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. تقریبا نیمی از افراد ۸ ساله، علائم قابل توجهی از پوسیدگی روی دندانهای خود دارند. یک واقعیت شگفت آور این است که این پوسیدگی با رعایت بهداشت دهان و دندان قابل پیشگیری است. اولین قدم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان این است که اطمینان حاصل کنید فرزندتان روزی دوبار (هر بار به مدت ۲ دقیقه) مسواک می زند.
  • بیماری لثه یک عفونت یا التهاب لثه اطراف دندان است. لثه های ناسالم در معرض پلاک قرار دارند و می توانند باعث التهابی به نام التهاب لثه (ژنژیویت) شوند. از بین رفتن پلاک دندان، به پیشگیری از بیماری های لثه کمک می کند.
  • هالیتوزیس اصطلاح تکنیکی بوی بد دهان است. این بیماری در اثر ایجاد پلاک های ناسالم و التهاب یا عفونت لثه ها ایجاد می شود. مسواک زدن لثه و دندان، به کاهش این وضعیت کمک می کند.
  • مسواک زدن از بروز مشکلات دندانی که می تواند بر عملکرد فرزند شما در مدرسه تأثیر بگذارد جلوگیری می کند. آمارها نشان می دهد سالانه ۵۱ میلیون ساعت از وقت مفید مدرسه، به دلیل مشکلات دهان و دندان اتلاف می شود. درد ناشی از اختلالات دندان ممکن است باعث مشکل در غذا خوردن، صحبت کردن و یادگیری شود.
  • مسواک زدن به زیبایی لبخند فرد کمک می کند. از هر ۳ نوجوان ۱۲ ساله، ۱ نفر بخاطر وضعیت دندان ها از خندیدن خجالت می کشد. آیا می توانید زمانی را تصور کنید که کودک تان بخاطر ظاهر ناخوشایند دندان هایش، نمی تواند لبخند بزند؟
  • آموزش کودکان و ایجاد انگیزه در والدین و مراقبان برای مراقبت از سلامت دهان و دندان کودکان، منافعی مانند کاهش دندان درد، بهداشت بهتر دندان، عملکرد مناسب دندان و ایجاد هزینه های کمتر برای ترمیم دندان ها به همراه دارد.
  • سلامتی دهان و دندان در کودکان باعث پیشرفت تحصیلی و اجتماعی می شود. حفظ سلامت دندان ها به پیشگیری از پوسیدگی در اوایل کودکی بستگی دارد. مراقبت از دندان های شیری در همه ی کودکان بخوبی صورت نمی گیرد و این می تواند مشکلاتی در آینده برای آنها ایجاد نماید. بنابراین مداخلات اولیه ممکن است از بسیاری جهات تأثیر مداوم و فزاینده ای بر سلامت کلی کودک داشته باشد.

مسواک زدن باید از چه سنی آغاز شود؟

از زمان در آمدن دندان های کودک، می توانید با پاک کردن آنها با دستمال مرطوب، تمیز کردن دندان را آغاز کنید. با در آمدن بیشتر دندان ها و افزایش تعداد آنها، از یک مسواک نرم استفاده کنید. وقتی کودک قادر به تف کردن خمیر دندان شد، باید فقط به اندازه ی یک نخود از خمیر دندان حاوی فلوراید یا خمیردندان بدون فلوراید استفاده کنید، به گونه ای که کودک قادر به بیرون ریختن آن باشد (فلوراید بیش از حد می تواند موجب لکه دار شدن دندان ها شود).

برای بیشتر کودکان نوپا، مسواک زدن می تواند یک کار چالش برانگیز باشد.

هنگام مسواک زدن برای کودک، نکات زیر را رعایت کنید:

  • بگذارید کودک چند مسواک با کاراکترهای مورد علاقه خود را انتخاب کند و از او بخواهید هر بار با یک کاراکتر مسواک بزند (این به فرزند شما احساس کنترل و انتخاب می بخشد).
  • اجازه دهید کودک ابتدا خود دندان هایش را مسواک بزند (پس از چند لحظه ممکن است به کمک شما نیاز پیدا کند).
  • برخی کتابها و داستان های کودکانه در مورد مسواک زدن را برای فرزندتان بخوانید.
  • در خانه برنامه ای ایجاد کنید که همه افراد همزمان دندانهای خود را مسواک بزنند.
  • برای کمک به کودک در درک اهمیت مسواک زدن، گاهی اوقات به فرزندتان خوراکی هایی بدهید که موجب ایجاد لکه های موقتی روی دندان شود. سپس از او بخواهید به دندان هایش نگاهی بیندازد و به اهمیت مسواک زدن پی ببرد. احتمالا او پس از دیدن ظاهر دندان هایش، راضی به مسواک زدن می شود.
  • همچنین می توانید یک روال روزمره برای مسواک زدن تعیین کنید و هر روز از این برنامه ی بخصوص پیروی نمایید. سعی کنید مسواک زدن را به یک عادت و برنامه ی معمول روزانه برای کودک تبدیل کنید.

از چه زمانی لازم است فرزند خود را نزد دندانپزشک ببریم؟

مراجعات منظم به دندانپزشک از سن ۱ سالگی یا پس از ۶ ماه از اولین ظهور دندان، مهم است.

همیشه مراجعه به دندانپزشک را به یک تجربه ی مثبت برای کودک تبدیل کنید. هرگز از دندانپزشک به عنوان تهدیدی برای مسواک نزدن دندان ها یا رفتارهای ناسالم دیگر استفاده نکنید. این موجب ترس و عدم رغبت کودک نسبت به دندانپزشکی می شود. سعی کنید دندان های فرزندتان را بطور منظم چک کنید تا از عدم وجود پوسیدگی های احتمالی اطمینان حاصل نمایید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا