سلامت کودکان

اهمیت درمان پوسیدگی دندان شیری کودک، علت پوسیدگی و روش پیشگیری

bestkid b

دندان های کودک بسیار مهم هستند. اگر دندانهای شیری کودک خیلی زود بریزند، دندانهایی که باقی مانده اند ممکن است حرکت کنند و جایی برای درآمدن دندانهای دایمی باقی نگذارند. همچنین اگر از پوسیدگی دندان جلوگیری نشود، علاوه بر هزینه های بالای درمان، احتمال درد و بروز عفونت های تهدید کننده ی زندگی وجود دارد.

پوسیدگی دندان(که به نام پوسیدگی زودرس دندان کودکان نیز شناخته می شود) شایع ترین بیماری عفونی مزمن دوران کودکی است. پوسیدگی دندان ممکن است به عنوان پوسیدگی شیرخوارگی هم شناخته شود.

حتما بخوانید: بهترین روش درمان دندان درد کودکان در منزل (کاملا موثر)

پوسیدگی دندان تجزیه یا تخریب مینای دندان است. مینا سطح سخت خارجی دندان است. پوسیدگی دندان می تواند منجر به ایجاد حفره(پوسیدگی) شود. حفره ها به سوراخ های دندان گفته می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

عادت های بهداشتی دهان و دندان باید از سنین کم شروع شود زیرا پوسیدگی دندان به محض بیرون آمدن دندان، می تواند ایجاد شود. در این مطلب در مورد علل پوسیدگی دندان، علائم پوسیدگی دندان و نحوه جلوگیری از آن نکاتی وجود دارد که برایتان مفید خواهد بود.

اهمیت درمان پوسیدگی دندان کودک

زود ریختن دندان های شیری کودک را جدی بگیرید. درست است که این دندانها در نهایت از بین می روند، اما باید به زمان ریختن آنها توجه داشته باشید. در حقیقت نگرانی های زیادی در این مورد وجود دارد.

دندانهای دائمی (که در بزرگسالی هستند) از سالهای اولیه تولد در فک وجود دارند. دندانهای شیری به عنوان محل نگه داری دندان های دائمی عمل می کنند. در صورت ریختن زودهنگام این دندان ها، فاصله دندانهای دائمی می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. از بین رفتن زودرس دندانهای شیری می تواند منجر به نامنظم شدن دندان های دائمی و سایر مواردی شود که می تواند به ارتودنسی طولانی مدت نیاز داشته باشد.

حتما بخوانید: مراحل دندان درآوردن کودک، علائم، روشهای ساده تسکین درد و نکات مهم

زود ریختن دندان ها همچنین می تواند داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی را برای کودک دشوار کند. این همچنین می تواند صحبت کردن کودک را تحت تأثیر قرار دهد. برای تلفظ صحیح بسیاری از کلمات، به دندان های جلو نیاز است. بنابراین این کودکان ممکن است در آینده نیاز به گفتار درمانی داشته باشند.

بهترین راه جلوگیری از پوسیدگی شیرخوارگی، پیشگیری است. اگر از ابتدای کودکی متوجه پوسیدگی دندان فرزندتان شده اید، سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

علل پوسیدگی دندان کودکان

  • زمانیکه دهان کودک به باکتریهای سازنده اسید آلوده شود، پوسیدگی دندان ایجاد خواهد شد. والدین می توانند باکتری ها را از طریق بزاق به نوزادان خود منتقل کنند. برای مثال، با به جای ماندن بزاق بر روی قاشق یا فنجان، تست مواد غذایی قبل از تغذیه کودک و تمیز کردن پستانک در دهان، باکتری ها پخش و منتقل می شوند.
  • پوسیدگی دندان هنگامی ایجاد می شود که دندان ها و لثه کودک در مدت طولانی یا به طور مکرر در طول روز، با مایعات یا مواد غذایی غیر از آب تماس داشته باشد.
  • متداول ترین راه برای بروز پوسیدگی دندان این است که والدین فرزندان خود را با یک بطری حاوی شیرخشک، شیرمادر، آبمیوه (حتی بصورت مخلوط شده با آب)، نوشیدنی های گازدار (نوشابه)، آب قند یا نوشیدنی های شیرین به رختخواب می برند.
  • پوسیدگی ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات (قند و نشاسته) روی دندان ها باقی بمانند. چنین غذاهایی شامل شیر، نوشابه، کشمش، آب نبات، کیک، آبمیوه، غلات و نان است.
  • علاوه بر این پوسیدگی زمانی رخ می دهد که کودکان در طول روز از انواع نوشیدنی ها بجز آب استفاده کنند.
  • شیر باید فقط با وعده های غذایی میل شود و در طول روز، در هنگام چرت زدن یا هنگام خواب به کودک داده نشود.

علائم پوسیدگی دندان در کودکان

علایم پوسیدگی دندان در اکثر کودکان شامل موارد زیر است، اگرچه این علایم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

  • لکه های سفید روی دندان ها در نواحی آسیب دیده، تشکیل می شود. این لکه ها بدان معنی است که مینا شروع به فروپاشی کرده است. این لکه ها ممکن است منجر به حساسیت زودرس دندانها شوند.
  • یک حفره اولیه روی دندان ظاهر می شود. این حفره رنگ قهوه ای روشن دارند.
  • حفره عمیق تر می شود و رنگ آن به قهوه ای تیره تا سیاه تغییر میابد.

علائم پوسیدگی دندان و حفره ها در کودکان مختلف، متفاوت است. حفره ها همیشه علائم ایجاد نمی کنند. بعضی اوقات والدین متوجه وجود حفره ها نمیشوند تا زمانیکه به دندانپزشک مراجعه کنند. اما فرزند شما ممکن است موارد زیر را احساس کند:

  • درد در ناحیه اطراف دندان
  • حساسیت به غذاهای خاص مانند شیرینی و نوشیدنی های گرم یا سرد

حتما بخوانید: دندان درآوردن کودک از فک بالا: مراحل، روشهای درمان خانگی و نکات دیگر

پوسیدگی دندان چگونه در کودک تشخیص داده می شود؟

دندانپزشک کودک معمولاً می تواند پوسیدگی دندان را براساس موارد زیر تشخیص دهد:

  • سابقه ی دندان درد یا پوسیدگی در کودک
  • معاینه ی فیزیکی دهان و دندان
  • رادیوگرافی دندانپزشکی(عکس برداری از دندان)

پیشگیری از پوسیدگی دندان

  • حتی قبل از به دنیا آمدن نوزاد، از سلامت دهان و دندان خودتان مراقبت کنید. خوب است که در حین بارداری یا حتی قبل از آن، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • در ۱۲ ماهگی، با پاک کردن لثه ها با یک دستمال تمیز، دهان کودک خود را تمیز نگه دارید.
  • به محض ظاهر شدن اولین دندان، مسواک زدن دندانهای کودک را شروع کنید. دو بار در روز دندان ها، زبان و لثه را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • برای کودکان کمتر از ۳ سال، فقط از مقداری خمیر دندان، به اندازه یک دانه برنج استفاده کنید. با رد شدن از ۳ سالگی، کودک می تواند از مقدار بیشتری خمیردندان یا به اندازه یک نخود استفاده کند.
  • بعد از ۲ سالگی، برای فرزندتان هر روز نخ دندان بکشید.
  • هرگز کودک خود را با یک بطری شیر یا غذا به رختخواب نفرستید. این نه تنها دندان های کودک را در معرض قند قرار می دهد بلکه می تواند او را در معرض عفونت گوش و خفگی قرار دهد.
  • بطری یا پستانک را برای مدت طولانی در اختیار کودک قرار ندهید. درصورت نیاز، بطری را با آب پر کنید و به او بدهید.
  • بررسی کنید که آیا آب مصرفی تان دارای فلوراید است یا خیر. آب حاوی فلوراید، به حفظ سلامت دندان ها کمک می کند.
  • هرچه سریعتر به فرزند خود یاد دهید که با لیوان آب بخورد. اینکار را ترجیحاً در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی انجام دهید. استفاده از فنجان، مصرف نوشیدنی ها را کاهش می دهد. علاوه بر این، فنجان را نمی توان به رختخواب برد.
  • اگر کودک شما برای مدت طولانی از بطری استفاده می کند، آن را فقط با آب پر کنید. در هنگام بازی، اگر کودک تشنه است، به او فقط آب بدهید.
  • مقدار غذاهای شیرین یا چسبنده مانند آب نبات، آدامس، کوکی ها، غذاهای میوه ای یا شیرینی ها را محدود کنید.
  • آبمیوه ها را تنها به همراه وعده های غذایی میل کنید. بهترین کار کنار گذاشتن این نوشیدنی های حاوی قند است. این آبمیوه ها برای نوزادان کمتر از ۶ ماه توصیه نمی شوند.
  • هر ۶ ماه یکبار، برای چکاپ دندان های فرزندتان، به دندانپزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: آبسه دندان کودکان: علائم، بهترین درمانهای خانگی و نکات مهم دیگر

پوسیدگی دندان در کودکان چگونه درمان می شود؟

درمان پوسیدگی به علائم، سن و سلامت عمومی فرزند شما بستگی دارد. همچنین به شدت پوسیدگی هم بستگی دارد.

در بیشتر موارد، درمان نیاز به از بین بردن قسمت پوسیده دندان و تعویض آن با مواد پر کردنی دارد. پر کننده ها موادی هستند که برای ترمیم آسیب های ناشی از پوسیدگی دندان در دندان ها قرار می گیرند. به اینکار ترمیم نیز گفته می شود. انواع مختلفی از پر کردن وجود دارد:

  • ترمیم های مستقیم. در پر کردن مستقیم، مواد طی یک جلسه بلافاصله پس از تراش در دندان قرار داده می شوند. این پر کننده ها شامل آمالگام، گلاس آینومر، رزین آینومر و بعضی ترمیم های رزین کامپوزیت می باشند.
  • ترمیم های غیر مستقیم. روش های غیرمستقیم به ۲ مراجعه یا بیشتر نیاز دارند. اینها شامل اینله، انله، ونیرها، روکش ها و بریج های ساخته شده از طلا، آلیاژ های فلزی، سرامیک یا کامپوزیتها هستند. در این روش ابتدا دندانپزشک، دندان را تراش می دهد و سپس در مراحل بعدی قالب دندان روی آن قرار می گیرد. بسیاری از این مواد می توانند مانند مینای دندان طبیعی به نظر برسند.

توضیحات دکتر بهارلو

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا