سلامت کودکان

پوسیدگی دندان کودک ۳ ساله، علت آن و روش مسواک برای درمان آن

bestkid b

امروزه بیشتر مردم اهمیت دندان های شیری را می دانند. اهمیت دندان های شیری، پس از درآمدن دندان های دایمی مشخص می شود. دلیل واضح اهمیت این دندان ها، تاثیر آن بر جویدن غذا، صحبت کردن و ظاهر کودک است.

اهمیت دندان شیری

اما نقش دندان های شیری به همینجا ختم نمی شود چون این دندان ها، فضای دندان های دایمی را در فک حفظ می کنند. اگر دندان های شیری زودتر از زمان موعد بیفتند، سایر دندان ها حرکت می کنند و جایی برای درآمدن دندان های دایمی باقی نمی گذارند.

کودکانی که دچار پوسیدگی دندانهای شیری شده اند، احتمال پوسیدگی در دندان های دایمی شان بیشتر است. حفظ عادات خوب که از پوسیدگی دندانهای شیری جلوگیری می کند، راه را برای داشتن دندان های سالم در تمام عمر هموار می کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: دندان درد کودکان: علت، بهترین درمانهای خانگی و نکات مهم

پوسیدگی دندان در کودکان ۳ ساله

متأسفانه پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که کودکان در هر سنی به آن مبتلا می شوند. طبق گفته های انستیتوی ملی تحقیقات دندانپزشکی و کرانیوفاشیال، برخی از کودکان خیلی زود دچار پوسیدگی می شوند. ۴۲٪ از کودکان ۲ تا ۱۱ ساله، دچار پوسیدگی دندانهای شیری می شوند.

پوسیدگی دندان باعث ایجاد درد و عفونت می شود. این حتی می تواند بر رشد کودکان تأثیر بگذارد. پوسیدگی شدید دندانهای کودک می تواند عواقب جدی بر تغذیه، گفتار و رشد فک کودک داشته باشد. هرچه پوسیدگی دندان دیرتر درمان شود، علایم زیر بیشتر مشاهده خواهد شد:

  • درد و ناراحتی
  • خطر پوسیدگی جدید در سایر دندانهای شیری و دایمی
  • درمان پیچیده تر و گران تر
  • اضطراب هنگام مراجعه به دندانپزشک
  • عدم توانایی در رفتن به مدرسه

به پوسیدگی دندان، حفره های دندانی نیز گفته می شود.

پوسیدگی چگونه رخ می دهد؟

میکروب ها یا باکتری هایی که نقش مهمی در توسعه پوسیدگی دندان دارند، استرپتوکوس موتانس گفته می شود.

  • این باکتری ها از قند تغذیه می کنند و اسیدی تولید می کنند که به مرور زمان، مواد معدنی را در خارجی ترین لایه دندان یعنی مینای دندان حل می کند.مینای دندانهای کودک نرمتر و ضعیف تر از دندانهای دایمی بزرگسالان است و باعث می شود بسیار آسان تر و سریعتر پوسیده شوند.
  • با پیشرفت پوسیدگی، لایه داخلی دندان نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. این لایه به عاج معروف است.
  • هنگامی که پوسیدگی بیشتر از این پیشرفت کند، عصب و رگهای خونی دندان ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

با توجه به پوسیدگی دندان، اولین علامت از بین رفتن مواد معدنی، ایجاد لکه های سفید رنگ روی دندان ها است. با گذشت زمان و با فروپاشی این مناطق، ممکن است یک حفره تشکیل شود.

قند

قند باعث پوسیدگی دندان می شود. کودکانی که هر روز شیرینی می خورند نسبت به کودکانی که شیرینی کمتری می خورند، تقریبا دو برابر بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند. پوسیدگی زمانی شکل می گیرد که قندها برای مدت طولانی روی دندان ها باقی بمانند.

این قندها در بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی ها یافت می شوند از جمله:

  • شیر
  • آب میوه
  • عسل
  • نوشیدنی بدون الکل

علاوه بر مقدار قند موجود در این نوشیدنی ها، مدت زمان تماس آنها با دندان هم بر پوسیدگی اثر گذار است. این بدان معناست که نوشیدنی های شیرینی که با بطری به کودک داده می شود، بیشتر به دندان ها آسیب می رساند زیرا باعث می شود دندان ها در طولانی مدت با قند در تماس باشند.

حتما بخوانید: تب دندان در کودکان: همه نکات مهم که باید بدانید!

هنگام خرید آبمیوه ها به عنوان های “ارگانیک”، “طبیعی” یا “بدون قند اضافه شده” روی برچسب محصول اهمیت ندهید. یک آب پرتقال کوچک ۳۳۰ میلی لیتری، می تواند تقریباً به اندازه ۳۰٫۴ گرم قند داشته باشد.

مصرف آبمیوه ها برای کودک توصیه نمی شود. نکته ی اصلی برای کودکان این است که بیشتر آب و شیر بخورند.

علائم پوسیدگی دندان

تشخیص زودرس پوسیدگی دندان بسیار دشوار است.

  • اولین علامت پوسیدگی دندان زمانی است که یک خط سفید رنگی در امتداد خط لثه ایجاد می شود (ناحیه واقع در پایه دندان ها در نزدیکی لثه ها).
  • ممکن است لکه های قهوه ای را روی دندان ها مشاهده کنید و لثه ها ممکن است قرمز و متورم باشند.
  • با پوسیدگی پیشرفته تر دندان، ممکن است متوجه سیاه شدن دندان ها یا شکسته شدن آنها شوید.
  • اگر پوسیدگی منجر به عفونت شود، ممکن است متوجه برآمدگی یا جوش های لثه یا ورم اطراف لثه ها و صورت شوید.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان سه مرحله مهم وجود دارد:

۱- با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید، روزی دو بار مسواک بزنید.

۲- رژیم غذایی سالم و کم قند و عادات غذایی سالم داشته باشید.

۳- بطور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: عصب کشی دندان شیری: همه نکات مهم که باید بدانید!

مسواک زدن برای کودکان ۳ ساله

تمیز کردن منظم دندانها برای حفظ سلامت آنها ضروری است. این نکات را دنبال کنید و به پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودکتان کمک کنید:

  • استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید بسیار مهم است زیرا این امر به جلوگیری و کنترل پوسیدگی دندان کمک می کند.
  • کودکان بین سه تا شش سال باید از خمیردندان حاوی ۱۳۵۰ تا ۱۵۰۰ ppm فلوراید استفاده کنند. برای این اطلاعات بسته خمیردندان را بررسی کنید یا از دندانپزشک سؤال کنید. مقدار خمیر دندان مصرفی برای کودکان، باید به اندازه ی یک نخود باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما خمیر دندان را قورت نمی دهد.
  • دو بار در روز، یک بار درست قبل از خواب و یک بار دیگر در طول روز، دندانهای کودک خود را حداقل دو دقیقه مسواک بزنید.
  • به فرزندتان یاد دهید که خمیر دندان اضافی را تف کند، اما با آب زیاد شستشو ندهد. شستشوی زیاد با آب بعد از مسواک زدن باعث از بین رفتن فلوراید و فواید آن می شود.
  • مسواک زدن را تا هفت یا هشت سالگی برای فرزندتان انجام دهید. بعد از این مدت، اجازه دهید که خودش اینکار را انجام دهد اما بر نحوه ی مسواک زدنش نظارت داشته باشید.

درمان پوسیدگی دندان برای کودکان

اگر شما مستعد پوسیدگی دندان یا بیماری لثه هستید، ممکن است فرزندتان نیز در معرض این خطر باشد. بنابراین گاهی اوقات حتی بهترین عادت های مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هم نمی تواند از ایجاد حفره جلوگیری کند.

  • اگر کودک شما از درد دندان شکایت دارد، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید چون این می تواند نشانه وجود حفره ای باشد که به درمان نیاز دارد.
  • اما در مواردی مانند شکستگی، پوسیدگی بسیار زیاد یا ناهنجاری دندانهای کودک، دندانپزشکان غالباً از روکش دندان که می تواند از استیل ضدزنگ، فلز یا آلیاژهای دیگر باشد استفاده می کنند. این روکش ها علاوه بر جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی، از دندان نیز محافظت می کنند.
  • در برخی موارد نادر و هنگام انجام یک عمل دندانپزشکی پیچیده تر، دندانپزشک توصیه می کند از بیهوشی عمومی استفاده شود. والدین باید قبل از موافقت با این روش اطمینان حاصل کنند که فردی که بیهوشی را انجام میدهد، متخصص بیهوشی یا جراح دهان و دندان است. در مورد نگرانی های خود با دندانپزشک صحبت کنید.

با چکاپ های منظم و حفظ بهداشت خوب دندان ها، دیگر نیازی به این اعمال پیچیده ی دندانپزشکی نخواهد بود. همچنین، فرزندان خود را تشویق کنید که در حین ورزش از یک محافظ دهان استفاده کنند تا از صدمات جدی دندان جلوگیری شود.

از دست ندهید: پوسیدگی دندان کودک ۲ ساله: همه نکات مهم که باید بدانید!

راههای آرام کردن کودک در زمان مراجعه به دندانپزشک

نکاتی که به آرامش فرزند شما در زمان مراجعه به دندانپزشک کمک می کند عبارتنداز:

  • به یک دندانپزشک اطفال خوش اخلاق و خوش رو مراجعه کنید.
  • برای انتخاب دندانپزشک، تمام موارد ازجمله راحتی اتاق انتظار، بهداشت محیط و رفتار کارکنان را مد نظر بگیرید.
  • قبل از وقت ملاقات، کودک تان را به دندانپزشکی ببرید تا با مکان آشنا شود.
  • بطور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا این رفت و آمد برای کودک عادی شود. به این ترتیب در بزرگسالی نیز ترسی از این بابت نخواهد داشت.
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا