سلامت کودکان

خطرات عصب کشی دندان شیری کودک، 7 مزیت آن نسبت به کشیدن دندان

bestkid b

عصب کشی به طور معمول بر روی دندان های عفونی انجام می شود. این معمولاً نتیجه پوسیدگی دندان است که راه خود را به درون پالپ دندان باز کرده است. عصب کشی نه تنها گاهی برای دندانهای کودک لازم است، بلکه یکی از رایج ترین روشهای درمانی است که روی دندانهای کودک انجام می شود.

والدین بعضی اوقات فکر می کنند ترمیم دندان کودک لازم نیست زیرا در نهایت می افتد و از بین میرود، اما عفونت ها با درد غیرقابل تحمل همراه می شوند و در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به عوارض شدیدتری نیز شوند.

در طول عصب کشی چه اتفاقی می افتد؟

دندانپزشک از ابزار های کوچکی برای تمیز کردن کانال دندان استفاده می کند و بعد آن را با عصب مصنوعی (اصطلاح عامیانه) یا مواد نخ مانندی پر می کند . بعد حفره آماده شده با مواد ترمیمی پر و در نهایت یک کلاه یا تاج روی محل گذاشته می شود. در دندانپزشکی مدرن ، عصب کشی مثل سابق خسته کننده یا پیچیده نیست. امروزه این کار بسیار سریع و راحت انجام می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

پوسیدگی دندان که به کرم خوردگی معروف است، در اثر آسیب دائمی لایه بیرونی دندان و به صورت حفره یا سوراخ های ریز ایجاد می شود . عوامل زیادی از جمله باکتری ها، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، کربوهیدرات های تصفیه شده، مواد غذایی شیرین، نوشیدنی ها و خوردن پشت سر هم میان وعده ها در بروز این مشکل دخیل هستند. پوسیدگی یک مشکل رایج در کودکان و بزرگسالان است. هر کسی ممکن است دچار پوسیدگی دندان شود، حتی نوزادان . در صورت سهل انگاری و عدم درمان، پوسیدگی پیشرفت کرده و وارد لایه های عمیق تر دندان می شود. این خرابی می تواند باعث ایجاد عفونت های شدیدتر و حتی از دست دادن دندان شود.

آیا عصب کشی واقعا برای کودکان ضروری است؟

والدین وقتی می شنوند که دندان شیری فرزند شان باید عصب کشی شود، تعجب می کنند. همه فکر می کنند که روت کانال فقط مخصوص دندان های بزرگسالان و دندان های دائمی است . این شیوه درمانی برای پیشگیری از کشیدن دندان ضروری است. عصب کشی در شرایط زیر انجام می شود:

  • زمانی که به دلیل تصادف یا جراحت به دندان ضربه وارد شود.
  • وقتی که چرک جمع می شود ؛ نشانه آبسه یا عفونت شدید دندان است.
  • در واقع عصب کشی یک روش پیشگیرانه برای وقتی است که کشیدن دندان باعث به وجود آمدن اختلال در صحبت کردن ، مشکل در بلع یا هر نوع کاری که با دهان مرتبط است، می شود.

علائمی که نشان می دهد دندان شیری به عصب کشی نیاز دارد، چیست؟

  • درد مداوم
  • حساسیت به نوشیدنی سرد و گرم
  • تورم در منطقه آسیب دیده
  • قرمزی در ناحیه اطراف دندان
  • تحرک دندان آسیب دیده

 

چه طور می توانیم از دندان کودکمان محافظت کنیم تا به مرحله عصب کشی نرسد؟

همان طور که همه ما می دانیم، روت کانال فقط زمانی انجام می شود که آسیب زیادی به دندان وارد شده باشد یا عفونت گسترده ای وجود داشته باشد. همیشه پیشگیری بهتر از درمان آن است. پس بهتر است کار های زیر را انجام بدهید:

1-مسواک زدن دو بار در روز. مسواک زدن در صبح و شب به کاهش خطر پوسیدگی و پیشگیری از عصب کشی کمک می کند.

2- نخ دندان کشیدن هم به همان اندازه برای از بین بردن پلاک و جرم ضروری است . اگر کودک شما از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان هایش استفاده نکند، شرایط تکثیر باکتری ها در دهان را فراهم می کند که همین مسئله باعث ایجاد مشکلات متعدد و بوی بد دهان می شود.

3- وقتی می دانید دندان کودک تان ضعیف است و احتمال دارد که با گاز گرفتن مواد غذایی سفت ترک بخورد، از خوردن چیز هایی مثل آب نبات، آجیل، هویج و غیره پیشگیری کنید. جویدن یخ هم می تواند باعث ترک خوردن یا شکستگی دندان ها شود. دندان های ترک خورده باکتری های بیشتری را در خودشان جای می دهاند و باعث عفونت بیشتر می شود ، بنابراین رعایت این اقدامات احتیاطی بسیار مهم است.

حتما بخوانید: آبسه دندان کودکان: علائم، بهترین درمانهای خانگی و نکات

4- همیشه عفونت عامل عصب کشی نیست. هر نوع ضربه ای به دندان می تواند باعثش شود. عادت دندان قروچه هم می ‌تواند به دندان آسیب برساند، بنابراین اگر فرزند تان دندان قروچه دارد، حتما باید از محافظ دهان استفاده کند.

5- در طول ورزش باید از محافظ دهان یا وسایل حفاظتی استفاده شود تا از آسیب های ورزشی تماسی که در رشته هایی مثل فوتبال ، بسکتبال ، شنا ، بوکس و غیره رخ می دهد ، جلوگیری شود.

6- غذای اسیدی بر لایه خارجی یا همان مینای دندان تأثیر می گذارد و دندان را ضعیف می کند. این مواد اسیدی در خوراکی هایی مثل آب میوه ها یا نوشابه یا مواد قندی وجود دارند ، پس باید تا حد ممکن از خوردن شان پرهیز کنید.

7- شیر یا شیشه کودک موقع خواب هم دندانش را بیشتر مستعد پوسیدگی یا عفونت می کند. بنابراین، برای جلوگیری از پوسیدگی، حتما بعد از شیر خوردن به او آب بدهید .

اگر درد دندان وجود دارد، پس حتما مشکلی برای آن پیش آمده است. با این اوصاف بهتر است قبل از این که مشکل حادتر شود، به دندانپزشک مراجعه کرده و آن را درمان کنید.

حتما بخوانید: آبسه دندان کودکان: علائم، بهترین درمانهای خانگی و نکات مهم دیگر

در طول عصب کشی دندان، دندانپزشک به کودک بی حسی می دهد تا اطمینان حاصل کند که هیچ دردی احساس نمی شود. سپس یک سوراخ به داخل دندان حفر می شود. محتویات محفظه پالپ با استفاده از وسایل و ابزار برداشته می شوند. برای مبارزه با عفونت دندان، دارو تجویز می شود. پس از تمیز کردن و ضدعفونی کردن دندان، پر کردن آن انجام می شود. بعبارت کلی منظور از عصب کشی، تمیز کردن ریشه های اطراف دندان است.

آیا عصب کشی دندان برای کودکان لازم است یا باید از آن اجتناب کرد؟

دندانپزشکان کودکان در قرن بیست و یکم معتقدند که نجات دندان کودک تقریباً به اندازه صرفه جویی در یک دندان بالغ بسیار مهم است. برای محافظت از یکپارچگی موقعیت دندانهای دائمی، عصب کشی دندان لازم است.

عصب کشی، دندان های کودک را نجات داده و از آن محافظت می کند و یکپارچگی موقعیت دندان ها را حفظ می کند. دلایل زیادی وجود دارد که نشان میدهد عصب کشی دندان کودک، بسیار بهتر از کشیدن آن است. از جمله ی این دلایل عبارتنداز:

۱- از بین رفتن زودرس دندانهای کودک، باعث اختلال در جویدن می شود.

۲- از دست دادن دندانهای کودک قبل از “وقت خود” می تواند پیشرفت های گفتاری را مهار یا تحریف کند.

۳- مهمترین دلیل عصب کشی این است که موقعیت دندان عفونی حفظ شود(چون با کشیدن دندان های شیری زودتر از زمان مورد نظر، دندان های دیگر حرکت کرده و علاوه بر ایجاد بی نظمی در موقعیت دندان ها، مانع از رویش دندان جدید هم می شود.)

۴- حقیقت این است که هر دندان شیری کودک، از فضای دندان دائمی که در زیر آن قرار دارد محافظت می کند. به این ترتیب، به یاد داشته باشید که تمام دندانها به طور همزمان ریخته نمی شوند.

۵- بدین ترتیب، اگر یک دندان کودک قبل از زمان مورد انتظار خود آن مکان را خالی کند، دندان های باقی مانده برای پر کردن شکاف، با فشاری که وارد می کنند، موقعیت های خود را تغییر می دهند.

۶- علاوه بر این، دندانهای کودک تا رسیدن به سنین ۶ تا ۱۲ سال، نقش مهمی در هدایت دندانهای دائمی بزرگسالان به موقعیتهای مناسب خود دارند.

ریزش زودرس دندانهای شیری می تواند باعث درآمدن غیر طبیعی دندانهای دائمی شود، که ممکن است نیاز به درمان ارتودنسی طولانی مدت (و پرهزینه) را ایجاد کند.

در چه سنی می توان عصب کشی انجام داد؟

عصب کشی در هر سنی قابل انجام است. عصب کشی در صورت زیاد بودن آسیب، در بیشتر مواقع لازم است. اگر فکر می کنید فرزند شما ممکن است به عصب کشی احتیاج داشته باشد، باید در مورد نگرانی های خود با دندانپزشک کودک صحبت کنید.

حتما بخوانید: دندان درآوردن کودک از فک بالا: مراحل، روشهای درمان خانگی و نکات دیگر

چه موقع عصب کشی دندان کودک ضروری است؟

مواردی مانند تروما، مانند ضربه زدن به صورت در هنگام ورزش، وجود باکتری ها و حفره های عمیق در دندان های کودک، می تواند به پالپ دندان آسیب برساند و باعث التهاب و عفونت شود. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند از طریق کانالها و از ریشه دندان عبور کند و به ناحیه فک گسترش یابد. این به طور بالقوه منجر به آبسه می شود و باعث ایجاد درد و آسیب بیشتر می گردد.

تنها راه برای تعیین نیاز به عصب کشی، مراجعه به دندانپزشک است. آنها از تشخیص های پیشرفته استفاده می کنند و به راحتی تصویری از قسمت داخلی دندان دریافت می کنند. همچنین بهترین دوره درمانی را تعیین می کنند.

علائمی که نشان می دهد فرزند شما به درمان اندودنتیک(درمان کانال ریشه) نیاز دارد

درد دندان اغلب نشانگر شرایط بسیار مختلفی است. در دندانپزشکی، پزشک دندان را معاینه کرده و درد را ارزیابی می کند. بسیاری از موارد می تواند باعث درد شود که محرک گرما یا سرما آن را تشدید می کند.

با این حال، علائم زیر نشان می دهد که کودک به عصب کشی دندان احتیاج دارد.

  • بیقراری و بی حوصلگی
  • احساس درد
  • حساسیت به گرما و سرما که بعد خوردن غذا یا نوشیدنی، همچنان احساس می شود
  • تیره رنگ شدن دندان
  • درد قابل توجه هنگام غذا خوردن یا فشار روی دندان
  • وجود برآمدگی کوچک روی لثه های اطراف دندان که به نظر می رسد مانند یک جوش است

رادیوگرافی یا تصویر برداری اشعه X هم می تواند اسرار داخل دندان را آشکار می کند.

عصب کشی

عصب کشی روشی برای از بین بردن پالپ عفونی از دندان کودک است.

عصب کشی روی دندانهای شیری و دندانهای دائمی قابل انجام است. عصب کشی می تواند به نجات دندان کمک کند و از ریزش آن جلوگیری نماید. همچنین باعث تسکین دردهای شدید می شود.

عصب کشی شماره ۱: پالپوتومی

پزشک ممکن است پالپوتومی را انجام دهد به شرط اینکه آسیب فقط به تاج دندان محدود شده باشد. در این روش، کل محفظه پالپ ملتهب برداشته می شود. با این حال، دندانپزشک ناحیه ریشه دندان را همچنان سالم و زنده نگه می دارد.

به این ترتیب از عفونت ریشه جلوگیری شده و ریشه پالپ تسکین می یابد. در اغلب موارد، تاج (کراون) پس از درمان بر روی دندان کشیده می شود.

عصب کشی شماره ۲: پالپکتومی

هنگامی که هر دو قسمت تاج و ریشه دندان آلوده شود، دندانپزشک پالپکتومی انجام می دهد. در روش پالپکتومی، بافت داخل حفره ی پالپ و سیستم کانال ریشه دندان تخلیه می شود.

پالپکتومی زمانی توصیه میشود که عفونت به سراسر منطقه ی پالپ دندان و سیستم کانال ریشه نفوذ کرده باشد. این فرایند نیاز به تخلیه ی تمام بافت داخلی منطقه ی پالپ و نیز کانال های ریشه است. در پایان کار مانند روش پالپوتومی، فضای دندان با استفاده از مواد دندانی خاص پر می شود.

به فرزندتان یاد دهید که دندان های ترمیم شده را باید مانند تمام دندان های دیگر مسواک زده و نخ دندان بکشید.

حتما بخوانید: مراحل دندان درآوردن کودک، علائم، روشهای ساده تسکین درد و نکات مهم

بعد از عصب کشی چه اتفاقی می افتد؟

کودک شما ممکن است بعد از عصب کشی کمی درد داشته باشد. این طبیعی است و باید طی چند ساعت از بین برود. برخی دندانپزشکان ممکن است داروی ضد درد تجویز کنند یا یک داروی بدون نسخه مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یا NSAID توصیه نمایند.

در مورد زمان غذا خوردن کودک پس از ترمیم دندان سوال کنید. در مورد هرگونه دستورالعمل ویژه برای مراقبت از دندان فرزندتان بعد از عصب کشی سوال کنید. در صورت استفاده از تاج موقت، پس از حدود یک هفته، تاج دایمی جایگزین خواهد شد.

در طی این مدت، ادامه مسواک زدن، به ویژه در اطراف لثه دندان، برای جلوگیری از التهابات مهم است.

اگر فرزند شما هر یک از این علائم زیر را دارد با دندانپزشک تماس بگیرید:

  • افزایش درد
  • دردی که بیش از چند روز طول بکشد
  • التهاب جدید یا علائم عفونت در اطراف دندان
  • افزایش حساسیت به گرما و سرما
  • عدم توانایی در جویدن غذا

حتما بخوانید: پوسیدگی دندان شیری کودکان: همه نکات مهم که باید بدانید!

خطرات عصب کشی چیست؟

  • مایع تمیز کننده مورد استفاده برای تمیز کردن ریشه دندان، ممکن است وارد بافت های اطراف شود و باعث ورم، کبودی یا عفونت شود.
  • نوک ابزار دندانپزشکی ممکن است در دندان کودک گیر کند.
  • ممکن است کودک بقایای مواد پرکننده دندان را قورت بدهد.
  • ممکن است کودک بین ریشه دندان و سینوس، یک فیستول(باز شدن غیر طبیعی بافت) داشته باشد. یا اینکه ممکن است بافت عفونی دندان به طور کامل برداشته نشود.
  • ممکن است ریشه کاملاً پر نشود، یا ممکن است محکم نشود. این بدان معنی است که میکروب ها می توانند وارد دندان کودک شوند و باعث عفونت گردند.
  • ممکن است کودک شما به عصب کشی دیگری احتیاج داشته باشد یا ممکن است دندان از بین برود.

با مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و کارآزموده، احتمال این نگرانی ها و خطرات بسیار کاهش میابد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا