سلامت کودکان

علت پوسیدگی دندان کودک ۲ ساله، پیشگیری و بهترین روش درمان خانگی

bestkid b

پوسیدگی دندان تجزیه یا تخریب مینای دندان است. مینا سطح سخت بیرونی دندان است. پوسیدگی دندان می تواند منجر به ایجاد حفره شود. حفره ها سوراخ هایی در دندان ها هستند.

پوسیدگی دندان مشکلی نیست که فقط بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد. به گزارش انستیتوی ملی تحقیقات دندانپزشکی و کرانیوفاشیال، پوسیدگی دندان کودکان، نگرانی اکثر والدین است زیرا ۴۲ درصد کودکان ۲ تا ۱۱ ساله در دندانهای اصلی خود، پوسیدگی دندان را تجربه می کنند. تقریباً ۲۸ درصد از کودکان ۲ تا ۵ ساله حداقل یک حفره در دندان هایشان دارند.

حتما بخوانید: عصب کشی دندان شیری: همه نکات مهم که باید بدانید!

این ممکن است برای والدین سوال برانگیز باشد که چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می شود و راههای پیشگیری و درمان آن چیست؟


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

علایم پوسیدگی دندان ممکن است برای هر کودک متفاوت باشد. نشانه های متداول پوسیدگی دندان عبارتنداز:

  • در نواحی آسیب دیده لکه های سفید روی دندان ها شکل می گیرد. این لکه ها بدان معنی است که مینا شروع به فروپاشی کرده است. آنها ممکن است منجر به حساسیت زودرس دندان ها شوند.
  • حفره اولیه روی دندان دیده می شود. این حفره رنگ قهوه ای روشن دارد.
  • حفره عمیق تر می شود و رنگ قهوه ای را به سیاه تبدیل می کند.

علائم پوسیدگی دندان و تشکیل حفره ها در کودکان متفاوت است. حفره ها همیشه علائم خاصی ایجاد نمی کنند. بعضی اوقات والدین از پوسیدگی دندان فرزندشان مطلع نیستند تا زمانیکه به دندانپزشک مراجعه کنند. اما فرزند شما ممکن است موارد زیر را احساس کند:

  • درد در ناحیه اطراف دندان
  • حساسیت به غذاهای خاص مانند شیرینی و نوشیدنی گرم یا سرد

حتما بخوانید: تب دندان در کودکان: همه نکات مهم که باید بدانید!

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان کودکان ۲ ساله می شود؟

پوسیدگی دندان در کودکان نوپا هنگامی اتفاق می افتد که باکتری های داخل دهان در دندان های شیری شروع به تخریب مینای دندان می کنند. پوسیدگی دندان به عنوان حفره دندان نیز شناخته می شود.

  • مراقبت نامناسب از دندان و مسواک نزدن دندانهای کودک به اندازه کافی، می تواند از علل پوسیدگی باشد.
  • براساس گفته ی آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD)، یکی از دلایل عمده پوسیدگی دندان کودکان نوپا، بردن بطری شیر به رختخواب است. این وضعیت به پوسیدگی شیرخوارگی معروف است. شیر یا آب موجود در بطری می تواند تمام شب در دهان کودک بماند و یک مکان ایده آل برای رشد باکتری ها ایجاد کند.
  • عادات ناسالم رژیم غذایی نیز به پوسیدگی دندان کمک می کند. مصرف آب نبات و مواد غذایی قندی، نقش مهمی در ایجاد پوسیدگی دندان دارد.

نحوه جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان ۲ ساله

  • برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان نوپا، نباید اجازه دهید کودک شما با یک بطری یا فنجان شیر یا آبمیوه به رختخواب برود. اگر قبل از خواب به فرزندتان نوشیدنی می دهید یا به او کمک می کنید تا بخوابد، همیشه آب را انتخاب کنید.
  • AAPD توصیه می کند که کودکان به جای آهسته خوردن شیر یا آبمیوه، سریعتر آن را بخورند. این باعث می شود که مدت زمانی که دندان ها در معرض قند های موجود در آبمیوه یا شیر قرار می گیرند، کاهش یابد.
  • حتماً دندانهای فرزند خود را هر روز مسواک زده و نخ دندان بکشید.
  • حتما از دادن غذاهای قندی به فرزندتان پرهیز کنید. غذاهایی که سرشار از اسید هستند مانند میوه مرکبات باعث تضعیف مینا شده و کودک را مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان می کند.
  • شما باید حداقل دو بار در روز و بعد از خوردن شیرینی، دندانهای کودک نوپای خود را با مسواک نرم مسواک بزنید.
  • اگر از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده می کنید، باید به کودکتان یاد دهید که خمیردندان را از دهانش تف کند و آن را قورت ندهد.
  • هنگامی که فرزندتان به ۲ سالگی رسید، یک خمیر دندان کودک باکیفیت را امتحان کنید، هر مسواک زدن باید حداقل ۲ دقیقه طول بکشد.
  • در حدود ۲ سالگی، کودک شما باید هنگام مسواک زدن، یاد بگیرد که تف کند. از دادن آب به کودک در حین تف کردن خودداری کنید، زیرا این امر احتمال قورت دادن خمیر دندان را بیشتر می کند.

حتما بخوانید: دندان درد کودکان: علت، بهترین درمانهای خانگی و نکات مهم

نحوه مسواک زدن دندانهای کودک

حداقل دو بار در روز (صبح و قبل از خواب) دندانهای کودک خود را مسواک بزنید تا پلاک هایی که می تواند باعث پوسیدگی دندان نوزاد و بیماری لثه شود، از بین برود.

علائمی که نشان میدهد دندانهای فرزند شما به درستی مسواک نشده است عبارتند از:

  • لثه های قرمز و متورم
  • وجود یک لایه ی سفید بر روی دندان (پلاک)

شش مرحله زیر نحوه صحیح مسواک زدن دندانهای کودک (۱۸ ماه تا ۶ سال) را به شما نشان می دهد:

۱- کمی خمیردندان به اندازه یک نخود را روی مسواک نرم کودک بزنید.

۲- کودک را روبروی خود قرار دهید و سر آن را به سمت بدن تان طوری خم کنید تا بتوانید تمام سطوح دندان را ببینید.

۳- موهای مسواک را به لثه بچسبانید و آن را بصورت دایره های ملایم حرکت دهید تا قسمت های بیرونی دندان ها و لثه ها تمیز شوند.

۴- قسمت داخلی دندان ها و لثه ها را کاملا مسواک بزنید.

۵- دندان های آسیاب را بصورت عقب و جلو مسواک کنید.

۶- بعد از مسواک زدن تمام سطوح، کودک خود را تشویق کنید تا خمیردندان را تف کند و در نهایت دهان خود را بخوبی با آب بشورد.

درمان پوسیدگی دندان در کودکان ۲ ساله

  • به عنوان یک پدر یا مادر، ​​شما نقش مهمی در حفظ از سلامت دهان و دندان فرزندتان دارید. این بدان معناست که باید عادات خوب را از اوایل کودکی شروع کنید تا فرزندتان در بزرگسالی، دندان های سالم داشته باشد.
  • این واقعیت که دندانهای شیری کودک موقتی هستند و درنهایت میریزند، به این معنا نیست که نباید به سلامت آنها توجه کنید. عادت های خوب بهداشت دهان باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان در همه ی دندان های کودک می شود و این عادات در طول زندگی با او خواهد ماند.
  • هنگامی که کودک دچار پوسیدگی دندان شد، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • برای ترمیم حفره های کوچکتر ممکن است از روش پر کردن استفاده شود و در صورت گسترده بودن آسیب ممکن است عصب کشی مورد نیاز باشد. با این کار از شیوع باکتری ها جلوگیری می شود.
  • ممکن است دندانپزشک، دندانی که پوسیدگی شدید دارد بکشد چون باکتری ها میتوانند موجب غیرطبیعی شدن دندان دایمی شوند.

حتما بخوانید: پوسیدگی دندان کودک ۱ ساله: همه نکات مهم که باید بدانید!

کودکان چه موقع باید به دندانپزشک مراجعه کنند؟

همانطور که در بالا اشاره شد، کودکتان را باید قبل از یک سالگی و با رویش اولین دندان، نزد دندانپزشک ببرید.

  • دندانپزشک در اولین مراجعه، روش های صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را توضیح داده و دندان های کودک را بدرستی معاینه می کند.
  • این ویزیت ها می تواند به پیدا کردن زود هنگام مشکلات کمک کند و بچه ها را به مراجعه به دندانپزشک عادت دهد. بنابراین با بزرگتر شدن، ترس رفتن به دندانپزشکی ندارند.
  • اگر به نظر می رسد کودک در معرض خطر پوسیدگی یا سایر مشکلات است، دندانپزشک ممکن است حتی قبل از درآمدن همه دندانها، اقدام به استفاده از فلوراید موضعی کند (این عمل می تواند در مطب پزشک متخصص اطفال نیز انجام شود). فلوراید مینای دندان را سفت می کند و در جلوگیری از شایعترین بیماریهای دهان و دندان کودکان یعنی پوسیدگی، نقش مهمی ایفا می کند.
  • دندانپزشکان کودکان برای رسیدگی به طیف گسترده ای از موضوعات مرتبط با سلامت دندان کودکان، آموزش می بینند. آنها همچنین می دانند چه موقع به ارتودنسی یا جراحی نیاز است.
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا