سلامت کودکان

علت پوسیدگی دندان کودک ۱ ساله، پیشگیری و زمان مراجعه به پزشک

bestkid b

حتی نوزادان هم می توانند دچار پوسیدگی دندان شوند. خواباندن کودک با بطری شیر خشک یا شیر مادر می تواند به دندانهای کودک آسیب برساند. آبمیوه های حاوی شکر، شیرخشک یا شیرمادری که ساعت ها روی دندان کودک می ماند، می تواند به مینای دندان (لایه ای از دندان که از پوسیدگی دندان محافظت می کند) آسیب برساند.

نکات مهم

پوسیدگی دندان کودک یک ساله می تواند منجر به “پوسیدگی شیر خوارگی” شود. وقتی این اتفاق بیفتد، دندانهای جلویی می توانند تغییر رنگ دهند و سوراخ شوند. حفره ها ممکن است تشکیل شوند و در موارد شدید، دندان های پوسیده نیاز به کشیدن دارند.

برخی از مردم فکر می کنند پوسیدگی دندان های شیری اهمیت ندارد. درست است که این دندان ها موقتی هستند و در نهایت می ریزند اما وجود پوسیدگی برای سلامتی کلی بد است. پس اگر واقعاً نمی خواهید که دهان کودک تان پر از باکتری های بیماری زا باشد، به سلامت دندان هایش اهمیت دهید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

وب سایت آکادمی اطفال آمریکا، توضیح می دهد: سلامت دندان های کودک اهمیت زیادی دارد.

  • اگر دندانهای شیری خیلی زود بریزند، دندانهای باقی مانده ممکن است حرکت کنند و جایی برای درآمدن دندانهای دایمی باقی نگذارند.
  • همچنین، اگر از پوسیدگی دندان جلوگیری نشود، هزینه های درمان بالا میرود و همچنین موجب ایجاد درد و عفونت های خطرناک می شود.

به دلیل سن کم کودکان، درمان به یک مشکل اساسی تبدیل می شود و گاهی حتی به بیهوشی عمومی نیاز دارد. والدین باید هوشیار باشند و دندان ها را سالم نگه دارند.

حتما بخوانید: دندان درد کودکان: علت، بهترین درمانهای خانگی و نکات مهم

گاهی اوقات وقتی بیماری یا برخی اختلالات دیگر روی رشد دندان ها تأثیر می گذارد، کیفیت مینای دندان ضعیف می شود. این دندان ها می توانند زودتر و راحت تر پوسیده شوند.

به همین دلیل توصیه می شود که در صورت مشاهده هرگونه مشکل احتمالی، کودک خود را در اسرع وقت قبل از ۱ سالگی یا زودتر از موعد به دندانپزشکی ببرید.

مراجعه به دندانپزشکی در حدود یک سالگی به شناسایی این مشکلات کمک می کند و به دندانپزشک اجازه می دهد اقدامات پیشگیرانه دیگری مانند کاربرد حرفه ای وارنیش فلوراید انجام دهد.

چرا بعضی از کودکان در سن ۱ سالگی دچار پوسیدگی دندان می شوند؟

از هر ۱۰ کودک، ۱ نفر قبل از دو سالگی پوسیدگی دندان را تجربه می کند. در برخی جوامع، این تعداد می تواند بسیار بیشتر باشد.

  • شایع ترین علت این است که کودک شبانه با یک بطری شیر یا مایع شیرین شده در رختخواب قرار می گیرد. محتویات بطری تمام شب به دندان های کودک میچسبد. بنابراین پوسیدگی دندان شروع می شود!
  • استفاده از یک پستانک شیرین شده هم می تواند همین اثر را ایجاد کند.
  • در شرایط نادر، نوزادانی که در طول شب به مدت طولانی از شیر مادر تغذیه می شوند نیز در معرض خطر هستند.
  • چون شیر مادر قندهایی دارد که می تواند به مرور موجب ایجاد حفره روی دندان شود.

پوسیدگی این کودکان نوپا یک الگوی معمولی دارد:

  • آب میوه و نوشیدنی های شیرین می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.
  • آب میوه “بدون قند اضافه شده” حاوی قند طبیعی است که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.
  • نوشیدنی های شیرین عبارتند از: نوشابه، آب میوه، نوشیدنی های ورزشی، چای شیرین، نوشیدنی های میوه ای و نوشیدنی های انرژی زا.
  • نوشابه های رژیمی حاوی اسیدهایی هستند که می توانند باعث آسیب به دندانها شوند.
  • پوسیدگی معمولاً در نزدیکی خط لثه دندانهای جلویی فوقانی مشهود است.

آب میوه و نوشیدنی های میوه ای برای کودکان زیر ۱۲ ماه لازم نیست و توصیه نمی شود.

حتما بخوانید: تب دندان در کودکان: همه نکات مهم که باید بدانید!

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان نوزادان شیرخوار، چه کاری میتوان انجام داد؟

شیرمادر طبیعی ترین و سالم ترین نوع تغذیه برای نوزاد است. شیرمادر به عنوان شکل ایده آل و استاندارد تغذیه نوزادان توسط متخصصان کودکان و جامعه پزشکی استفاده میشود.

  • قبل از رشد دندان های کودک، از برنامه هایی که پزشک متخصص اطفال به شما توصیه می کند، پیروی کنید.
  • هنگامی که اولین دندان کودک بزرگ شد، دو بار در روز دندان هایش را مسواک بزنید و سعی کنید شیردهی شب را به حداقل برسانید.
  • تمیز کردن و مسواک زدن دندان باعث از بین بردن پلاک (تقویت دندان ها) که باعث پوسیدگی دندان ها می گردد، می شود.
  • در ۱۸ ماهگی، از خمیردندان حاوی فلوراید کم و به اندازه ی ۱ نخود استفاده کنید. کودک خود را تشویق کنید که بعد از مسواک زدن، خمیردندان را تف کند و سپس دندان ها را خوب با آب بشورد.
  • تمام سطوح دندانها و لثه ها را دو بار در روز (بعد از صبحانه و قبل از خواب) تمیز کنید.

آیا قورت دادن خمیر دندان توسط کودک خطرناک است؟

قورت دادن کمی خمیردندان حاوی فلوراید به اندازه یک دانه برنج، دو بار در روز، بی خطر است. خوردن مقادیر بسیار کم خمیردندان حتی برای یک کودک ۶ ماهه بیخطر است. با این وجود، در زمان مسواک زدن دندان های کودک، می توانید خمیردندان اضافی را با گاز یا حوله تمیز پاک کنید.

حتما بخوانید: عصب کشی دندان شیری: همه نکات مهم که باید بدانید!

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان، از چه سنی باید مراقبت های بهداشتی صورت گیرد؟

مراقبت از دندان قبل از ظاهر شدن اولین دندان کودک شروع می شود. ندیدن دندان ها به این معنی نیست که دندانی وجود ندارد! در واقع دندانها در سه ماهه دوم بارداری شکل می گیرند. در بدو تولد، کودک شما ۲۰ دندان اولیه دارد که برخی از آنها کاملاً در فک شکل گرفته اند. در اینجا زمان و چگونگی مراقبت دندان های کودک آورده شده است:

  • حتی قبل از شروع دندان درآوردن، یک دستمال تمیز و مرطوب را روی لثه ها بمالید تا باکتری های مضر پاک شوند.
  • هنگامی که کودک شما دندان در می آورد، آنها را با مسواک کودک شستشو دهید. از آب و مقدار کمی خمیردندان حاوی فلوراید (تقریباً به اندازه یک دانه برنج) استفاده کنید. حتی خمیردندان های بدون فلوراید را هم بیش از این مقدار استفاده نکنید، زیرا هنوز هم باید مقدار خمیردندان بلعیده شده را به حداقل برسانید.
  • هنگامی که دو دندان کودک در می آید، می توانید بین آنها را نخ دندان بکشید.
  • هنگامی که بچه ها ۶ ماهه هستند، می توانید به جای بطری، از فنجان استفاده کنید. این به جلوگیری از جمع شدن مایع در اطراف دندانهای کودک کمک می کند. آنها پس از یک سالگی، مهارت های حرکتی و هماهنگی لازم برای استفاده از بطری را دارند.
  • کودکتان را باید قبل از یک سالگی و با رویش اولین دندان، نزد دندانپزشک ببرید.

کودکان چه موقع باید به دندانپزشک مراجعه کنند؟

همانطور که در بالا اشاره شد، کودکتان را باید قبل از یک سالگی و با رویش اولین دندان، نزد دندانپزشک ببرید.

  • دندانپزشک در اولین مراجعه، روش های صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را توضیح داده و دندان های کودک را بدرستی معاینه می کند.
  • این ویزیت ها می تواند به پیدا کردن زود هنگام مشکلات کمک کند و بچه ها را به مراجعه به دندانپزشک عادت دهد. بنابراین با بزرگتر شدن، ترس رفتن به دندانپزشکی ندارند.
  • اگر به نظر می رسد کودک در معرض خطر پوسیدگی یا سایر مشکلات است، دندانپزشک ممکن است حتی قبل از درآمدن همه دندانها، اقدام به استفاده از فلوراید موضعی کند (این عمل می تواند در مطب پزشک متخصص اطفال نیز انجام شود). فلوراید مینای دندان را سفت می کند و در جلوگیری از شایعترین بیماریهای دهان و دندان کودکان یعنی پوسیدگی، نقش مهمی ایفا می کند.
  • دندانپزشکان کودکان برای رسیدگی به طیف گسترده ای از موضوعات مرتبط با سلامت دندان کودکان، آموزش می بینند. آنها همچنین می دانند چه موقع به ارتودنسی یا جراحی نیاز است.

حتما بخوانید: پوسیدگی دندان شیری کودکان: همه نکات مهم که باید بدانید!

با بزرگ شدن بچه ها، بسته به توصیه های دندانپزشک، هر ۳ ماه تا یکبار در سال، معاینه معمول دندانپزشکی را انجام دهید. استفاده نکردن از غذاهای قندی، تشویق به مسواک زدن به طور منظم، نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک باعث سلامتی دندان ها می شود.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا