تغذیه کودک

آموزش طرز تهیه 2 غذای سالم و خوشمزه برای کودک ۱ ساله

bestkid b

یکی از ناب ترین لحظات زندگی هر فردی در آغوش گرفتن کودک خود و غذا دادن به وی می باشد که بسیار دلنشین است. در این مقاله 2 دستور طرز تهیه غذای سالم مناسب کودکان یک ساله که کودکان هم علاقه زیادی به خوردن آن از خود نشان می دهند را برای شما آموزش می دهیم. دستور اول مربوط به طرز تهیه یک سوپ سبزیجات مقوی و دستور دوم تهیه حلوای خرمای خوشمزه و سالم است.

به کودک یک ساله مان چه غذایی بدهیم؟

بچه های یک ساله تقریبا هر غذایی می توانند بخورند، بنابراین می توانید از غذایی که خودتان و اعضای خانواده تان می خورید به او بدهید. فقط حواستان باشد که این غذا باید مقوی و مغذی باشد.

غذای کودک شما باید ترکیبی از غذاهای حیوانی (شیر، لبنیات، تخم مرغ، گوشت، ماهی و مرغ) به همراه حبوبات (مثل نخود، عدس یا لوبیا) و یا آجیل و مغزها و سبزیجات و میوه های تازه باشد. برای اینکه انرژی کودکتان بیشتر شود هم کمی روغن یا چربی سالم به غذای او اضافه کنید. حتما برای فرزندتان میان وعده های سالم مثل میوه های تازه هم در نظر بگیرید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

کودک یک ساله چقدر و چند بار در روز باید غذا بخورد؟

کودک شما می تواند بین سه چهارم تا یک لیوان کامل و 3 تا 4 بار در روز غذا به اضافه یک تا دو میان وعده بخورد. اگر به کودکتان شیر نمی دهید پس باید غذای بیشتری بخورد. کودک در یک سالگی و زمانی که شروع به راه رفتن می کند، باید در طول روز 4 تا 5 وعده غذای اصلی به همراه دو میان وعده سالم بخورد. محصولات لبنی باید بخش بزرگی از رژیم غذایی کودک شما را تشکیل بدهند؛ بنابراین روزی یک تا لیوان کوچک به او شیر بدهید.

کودک یک ساله دارید؟ حتما بخوانید: رفتار با کودک 1 ساله، مهارت های کودک یک ساله

غذاهای ممنوعه برای کودک یک ساله

اجازه ندهید کودکتان نوشابه و غذاهای ناسالم بخورد. تنقلات مضر کارخانه ای مثل چپیس، پفک، کیک، کلوچه، آب نبات و آبمیوه های صنعتی همگی مقدار زیادی قند، چربی و مواد شیمیایی مضر دارند و فضای معده کودک که باید با خوراکیهای سالم و مقوی پر شود را اشغال می کنند.

زمان غذا خوردن کودک یک ساله

داشتن ظرف غذای مخصوص به کودکتان کمک می کند تا یاد بگیرد خودش به تنهایی غذا بخورد. به محض اینکه کودکتان درخواست غذا کرد به او غذا بدهید. به اندازه مورد نیازش به او غذا بدهید و زمان کافی برای غذا خوردن را در اختیارش بگذارید. اوایل او آهسته غذا می خورد و کثیف کاری می کند. به او کمک کنید تا بیشتر غذا را در داخل دهانش بگذارد تا اینکه روی خودش یا زمین بریزد. او را تشویق کنید تا غذایش را تمام کند و مطمئن شوید که به اندازه کافی غذا خورده است.

۷ ماده غذایی مناسب برای کودکان زیر ۱ سال

پست مشابه: آموزش تصویری طرز تهیه غذای سالم و خوشمزه برای کودک ۲ ساله

طبق گفته پزشکان اسفناج منبع بزرگی از مواد مغذی لازم برای یک کودک در حال رشد است، زیرا ویتامین ها و مواد معدنی موجود در اسفناج، نیازهای کودک برای تغذیه سالم را فراهم می کند. پس با بزرگ شدن کودکان و شروع ۱۱ ماهگی از زندگی آن ها، کودکان خود را به خوردن سبزیجات عادت دهید. یک فنجان برگ اسفناج تازه را کاملا بشویید، به طوری که تمام میکروب های آن از بین برود.

سپس برگ های تمیز اسفناج را برای چند دقیقه بخارپز کنید تا آن ها چروک و پژمرده شوند. سپس شعله آن را خاموش کنید تا خنک شود و با استفاده از مخلوط کن، آن را به شکل پوره درآورید. می توانید مقدار کمی آب برای رقیق و یک دست شدن پوره اضافه کنید. به همین راحتی می توانید پوره اسفناج که مقوی ترین غذای کودک به شمار می آید را آماده کنید. در ادامه طرز تهیه غذای دیگری که با اسفناج می توان درست کرد را خواهید آموخت.


دستور شماره 1: سوپ جو و سبزیجات

در جدول زیر مواد لازم برای تهیه سوپ جو و سبزیجات را مشاهده می کنید.

ردیف مواد اولیه مقدار مواد اولیه
۱ کرفس خرد شده ۱۰۰ گرم
۲ هویج خرد شده ۵۰ گرم
۳ پیاز خرد شده یک عدد
۴ سیر له شده یک حبه
۵ گوجه فرنگی خرد شده ۲ عدد
۶ برگ های سبز خرد شده اسفناج ۱۰۰ گرم
۷ آب گوشت های گیاهی یک لیوان
۸ جو پرک ۵۰ گرم
۹ روغن زیتون به مقدار لازم
۱۰ نمک و فلفل به مقدار لازم

بلد باشید: آزمایش های لازم یک سالگی کودک که باید انجام دهید

دستور پخت این سوپ:

  1. ابتدا روغن را در یک ماهی تابه ریخته، سپس، پیاز و سیر را با حرارت ملایم سرخ کنید.
  2. پس از اضافه کردن کرفس و هویج به آن، تا زمانی که مواد، خوب سرخ شوند، آن ها را به هم بزنید.
  3. بعد گوجه فرنگی، آب گوشت گیاهی، جو و ادویه جات را به آن ها اضافه کرده و اجازه دهید همه این مواد به جوش بیاید و کاملا بپزد.
  4. سپس درب قابلمه را بگذارید تا در حرارت ملایم برای ۳۰ دقیقه دیگر نیز بجوشد.
  5. در مرحله آخر، با اضافه کردن اسفناج های خرد شده، نمک و فلفل به مدت ده دقیقه دیگر این سوپ را بجوشانید، حالا سوپ کودک شما برای خوردن آماده شده است.

دستور شماره 2: حلوای خرما

مواد لازم
خرما 4 عدد
آرد گندم 1 قاشق مرباخوری
روغن مایع 1 قاشق مرباخوری
کنجد پودر شده 1 قاشق مرباخوری
تخمه آفتابگردان یا تخمه کدوی خام پودر شده 1 قاشق مرباخوری
آب 1 لیوان

 

دستور پخت این حلوا:

  1. روغن را در تابه روی حرارت ملایم گرم کنید، آرد را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن کمی تغییر کند.
  2. خرما را شسته، پوست و هسته آن را جدا کنید و با حرارت ملایم به مدت ۱۵ دقیقه بخارپز کنید.
  3. خرما، کنجد و تخمه آفتابگردان یا کدوی پودر شده را به ترتیب به آرد تفت داده شده اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید.
  4. نصف لیوان آب به مخلوط اضافه کرده و همه مواد را به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم بپزید. در این مدت مخلوط را هم بزنید و گلوله‌های آرد را با پشت قاشق صاف کنید.
  5. این میان وعده غذایی را می‌توان به میزان دو سه قاشق مرباخوری در روز به کورک داد و مابقی آن را می‌توان در ظرف دربسته تا ۴-۳ روز در یخچال نگهداری کرد.

وقتی کودک غذا نمی خورد باید چه کار کرد؟

بلافاصله بعد از میان وعده به کودک غذا ندهید و مطمئن شوید که موقع غذا خوردن گرسنه باشد. اگر کودکتان هنوز هم شیر می خورد فقط بعد از اینکه غذا خورد به او شیر بدهید، چون در این سن اولویت با غذای جامد است. به کودکتان غذای سالم مورد علاقه اش را بدهید یا غذایی که خیلی دوست ندارد را با غذای دلخواهش مخلوط کنید. ترکیبات مختلف غذایی را امتحان و روی تزئین و ظاهر غذا کار کنید. غذا را به شکل جالب و جذابی دربیاورید که کودک به خوردنش تشویق شود.

حتما بخوانید: وزن و قد استاندارد نوزاد از یک ماهگی تا یک سالگی

اگر باز هم کودکتان از غذا خوردن خودداری کرد او را مجبور نکنید، به او فشار نیاورید که حتما غذا بخورد یا وسوسه نشوید که به جای غذای سالم به او خوراکی ناسالمی بدهید. آرام و پذیرا باشید. اگر کودکتان غذا خورد به او توجه و واکنش مثبت نشان بدهید اما وقتی غذا را پس زد واکنش منفی و بدی بروز ندهید. فقط غذا را بردارید، آن را در یک ظرف در بسته بگذارید و کمی بعد دوباره همان غذا را به کودکتان بدهید.

کودکتان را موقع غذا خوردن تشویق و به او محبت کنید

روبروی فرزندتان بنشینید و با او تماس چشمی برقرار کنید. با کودکتان تعامل داشته باشید، به او لبخند بزنید، با او صحبت کنید و او را به خاطر غذا خوردن تشویق و تحسین کنید. سعی کنید زمان غذا خوردن را برای کودک به زمان شاد و مفرحی تبدیل کنید.

به همین سادگی می توانید این غذا را برای فرزند خود درست کنید تا از خوردن آن لذت ببرد. اگر هم برای درست کردن این غذا سؤالی داشتید در بخش نظرات از ما بپرسید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا