تغذیه کودک

آموزش طرز تهیه غذای سالم و خوشمزه برای کودک ۲ ساله

bestkid b

دو سالگی زمانیست که مهارتهای زبانی و اجتماعی کودک دلبند شما شکوفا و غذا خوردنش هم نسبت به قبل بیشتر شده است. بچه های دو ساله از شیر گرفته شده اند و آماده اند که سر سفره با بقیه اعضای خانواده غذا بخورند. رژیم غذایی بچه ها در 2 سالگی باید شامل سه وعده غذایی سالم در روز به علاوه یک یا دو میان وعده باشد.

ما در این مطلب نکاتی در اختیارتان می گذاریم که به کودک شما کمک می کنند عادات غذایی سالم و بی خطری پیدا کند و مواد غذایی مورد نیاز رشدش را دریافت نماید.

نکات مهم درباره تغذیه کودکان 2 ساله

  • سعی کنید روی مقدار غذایی که کودکتان می خورد تمرکز و وسواس نداشته باشید.
  • غذا خوردن کودک را به جنگ و کشمکش با او تبدیل نکنید.
  • عادات غذایی سالم مثل نشستن همه اعضای خانواده سر یک سفره را در کودک بپرورانید.
  • همه اعضای خانواده روی انتخاب مواد غذایی سالم تمرکز کنید.

غذاهای خطرناک برای بچه های 2 ساله: خطر خفگی

بچه های دو ساله می توانند از قاشق استفاده کنند، فقط با یک دستشان لیوان را بلند کنند و آب بخورند و از غذاهای متنوعی استفاده کنند. اما کودکان در این سن هنوز هم در حال یادگیری نحوه صحیح جویدن و قورت دادن هستند و ممکن است زمانی که می خواهند با عجله غذا بخورند تا به بازیشان برسند غذا را به جای جویدن ببلعند. به همین دلیل خطر خفگی در این سن بالاست.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بنابراین حواستان به غذاهایی که ممکن است کودک آنها را به طور کامل ببلعد باشد. این غذاها شامل موارد زیر می شوند:

  • هات داگ (مگر اینکه قبل از تکه تکه شدن از طول به چهار قسمت بریده شود)
  • تکه های بزرگ کره بادام زمینی (می توانید کره بادام زمینی را به صورت لایه نازکی روی نان بمالید و به کودک بدهید، ولی هیچ وقت یک قاشق بزرگ یا مقدار زیادی کره بادام زمینی به او ندهید)
  • آجیل به خصوص بادام زمینی
  • گیلاس خام با هسته
  • آب نبات و شکلات های گرد و سفت مثل جیلی بیلی یا آبنبات های ژله ای
  • آدامس
  • دانه انگور کامل
  • مارشمالو
  • هویج، کرفس یا لوبیا سبز خام
  • ذرت بو داده
  • دانه ها مثل تخم کدو یا تخمه آفتابگردان
  • گوجه گیلاسی (از قبل به چهار قسمت تقسیم کرده و بعد به کودک بدهید)
  • تکه های بزرگ غذاهای مختلف مثل گوشت سیب زمینی یا سبزیجات و میوه های خام

اصول تغذیه سالم برای کودکان 2 ساله

بهترین مواد غذایی برای کودک دو ساله شامل موارد زیر می شوند:

  • غذاهای پروتئینی مثل گوشت، مرغ، تخم مرغ، غذاهای دریایی، آجیل، دانه ها و سویا
  • لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر یا شیر سویای غنی شده با کلسیم
  • میوه ها و سبزیجات
  • غلات مثل نان سبوس دار و بلغور جو دوسر

طبیعی است که بچه ها بعضی غذاها را دوست داشته باشند، بعضی هایشان را کاملا پس بزنند و همزمان با رشدشان علایق و سلایقشان هم عوض شود. هیچ وقت کودکتان را مجبور نکنید چیزی که دلش نمی خواهد را بخورد. بهترین کار این است که به او اجازه بدهید از بین دو سه گزینه سالم هر چه می خواهد را انتخاب کند و وقتی ذائقه اش تغییر کرد غذاهای جدیدتری جلویش بگذارید.

وقتی غذاهای مختلف را ارائه می کنید و به کودکتان حق انتخاب می دهید باعث می شوید رژیم غذایی متعادلی پیدا کند. بچه های نوپا هم مثل ما دوست دارند خودشان انتخاب کنند چه بخورند. در صورت امکان به کودکتان فینگر فودهای سالم بدهید که برای خوردنشان به قاشق یا چنگال نیاز است تا مهارتهای غذا خوردنش هم تقویت شوند.

مکمل های مناسب برای برخی کودکان

اگر کودکتان رژیم غذایی متنوع و متعادلی داشته باشد به ندرت به مکمل نیاز پیدا می کند؛ اما در برخی موارد استثنایی مصرف مکمل برای بچه ها لازم است.

  • ویتامین D: نوزادان زیر 12 ماه هر روز به 400 واحد بین المللی (IU) و کودکان بزرگتر و نوجوانها به 600 واحد بین المللی ویتامین D نیاز دارند. این مقدار ویتامین D مانع ابتلای کودک شما به راشیتیسم می شود. راشیتیسم نوعی بیماری است که طی آن استخوانها به خاطر کمبود ویتامین D نرم و ضعیف می شوند. اگر کودکتان به طور منظم در معرض نور خورشید قرار نمی گیرد یا به اندازه کافی ویتامین D در رژیم غذایی اش دریافت نمی کند با پزشک درباره این مساله صحبت کنید.
  • آهن: در صورتی که کودکتان گوشت، غلات غنی شده با آهن یا سبزیجات سرشار از آهن کمی در رژیم غذاییش مصرف می کند به مکمل آهن نیاز خواهد داشت. مصرف مقدار زیادی شیر (بیشتر از 960 میلی لیتر) در روز هم در جذب آهن تداخل ایجاد می کند و خطر کم خونی ناشی از فقر آهن را افزایش می دهد.
  • کلسیم: کودک شما باید روزانه 480 میلی لیتر شیر کم چرب یا بدون چربی مصرف کند. این مقدار شیر بیشتر کلسیم مورد نیاز برای رشد استخوانهای او را تامین می کند و با غذاهای دیگر –به خصوص غذاهایی که آهن را تامین می کنند- تداخلی ایجاد نمی کند.

فیلم طرز تهیه غذای کودکان بالای ۸ ماه:

 

مطلب مشابه: ۱۰ غذایی که کودکان (۱ تا ۶ ساله) نباید بخورند!

در این قسمت نحوه آماده کردن یک نمونه غذای سالم و مقوی را به شما آموزش می دهیم تا با استفاده از این آموزش یک غذای خوشمزه برای کودک عزیزتان آماده کنید و به او بدهید:

شماره مواد اولیه برای تهیه سوپ مقدار مواد اولیه
۱ ماهیچه گوسفند ۱۰۰ گرم
۲ هویج متوسط ۱ عدد
۳ سیب زمینی متوسط ۱ عدد
۴ برنج ۱ قاشق غذاخوری
۵ جعفری خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
۶ نمک به میزان لازم

طرز تهیه:

برای تهیه این سوپ ابتدا گوشت و هویج را با هم در قابلمه بریزید تا خوب بپزد. سپس سیب زمینی را که پوست آن را گرفته اید به همراه برنج به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و بعد از کامل شدن پخت آن ها جعفری را اضافه کنید. سوپ را خوب له کنید. می توانید از چند قطره لیمو ترش برای طعم دار کردن آن استفاده کنید.

غذای-کودک

غذای کودک شما به همین سادگی آماده است … نوش جان.

نکته تکمیلی

بچه ها تا دو سالگی باید شیر کامل مصرف کنند، مگر اینکه دلیلی وجود داشته باشد که بخاطرش باید نوزاد را زودتر به شیر کم چرب عادت بدهید. شیر کامل تقریباً 4 درصد چربی دارد. بهتر است کم کم و به تدریج شیر نوزاد را به کم چرب تغییر بدهید. خیلی از متخصصان اطفال توصیه می کنند که قبل از تعویض شیر مصرفی نوزاد و تغییر آن به شیر کم چرب 1 درصد یا بدون چربی، بهتر است از چند هفته قبل به او شیر کم چرب 2 درصد داده شود.

همچنین پیشنهاد می کنیم که ۷ صبحانه مقوی و مفید برای کودکان ۱ تا ۵ ساله را ببینید. اگر شما غذای بهتری برای کودکان ۲ ساله می شناسید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا