متدهای جدید آموزش آسان موسیقی به کودکان

آموزش خوانندگی برای کودکان+ 6 روش شکوفایی استعداد خوانندگی کودک

bestkid b

تحقیقات نشان می دهد که همه انسانها با مقداری استعداد موسیقی و یا پتانسیل موفقیت در موسیقی متولد می شوند. بنا به گفته ادوین گوردون (Edwin Gordon)، محقق موسیقی، این استعداد بین بازه زمانی تولد تا 7 سالگی و بر اساس میزان مواجهه افراد با موسیقی و تجربیاتشان در این حوزه، کاهش یا افزایش پیدا می کند.

گستره آوازی صدای ما در موقع تولد بسیار وسیع تر از الان است. نوزادان می توانند صداهای آوازی خودشان را آزمایش کنند و حتی از سه تا چهار ماهگی زیر و بمی صدایشان را تنظیم نمایند. از حدود 12 ماهگی نیز آوازخوانی هدفمند شروع می شود. در این زمان، بزرگترها می توانند متوجه شوند که نوزادانشان آهنگهایی که قبلا شنیده اند را تقلید می کنند. بچه های خردسال با شنیدن مداوم آوازها و آهنگها و درگیر شدن در بازیهای آوازی در طول سالهای باقیمانده از کودکیشان از صدای آوازی خودشان استفاده می کنند.

بهترین ساز برای شروع یادگیری موسیقی کودکان طبق جدیدترین تحقیقات

خیلی از بچه ها در مهد کودک یا کلاس اول می توانند آهنگهای مختلف آشنا را بخوانند، بازیهای مربوط به موسیقی انجام بدهند و آهنگهای خودشان را بسازند تا تجربیاتشان بیشتر شود. اما برای خیلی از بچه ها هم این اتفاق نمی افتد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

طبق گفته محققان، 17 درصد از کودکان برای پیدا کردن صدای آوازی خودشان به کمک نیاز دارند. این بچه ها اغلب با دامنه خیلی محدودی آواز می خوانند؛ مثلا خیلی آهسته آواز می خوانند یا در تطبیق زیر و بمها مشکل دارند.

این اتفاق نشان دهنده بی استعدادی یا مهارت نداشتن بچه ها در آواز خواندن نیست؛ بلکه فقط به خاطر نداشتن تجربه و عدم رشد کافی صدا رخ می افتد. درست مثل بقیه زمینه های رشدی کودکان، پیشرفت و رشد در موسیقی هم به زمان و مجموعه ای از تجربیات معنادار مثل گوش دادن به موسیقی و پاسخ به آن از طریق آواز خواندن و واکنش نشان دادن نیاز دارد.

بعضی از بچه ها نسبت به بقیه به آموزش و راهنمایی بیشتری نیاز دارند تا بتوانند در آواز خواندن مهارت پیدا کنند.

بهترین روش آموزش آواز به کودکان با استعداد +فیلم

اما با همه اینها، قبل از شروع آموزش آوازخوانی به کودکان باید از خودتان چند سوال بپرسید:

  • آیا صدای موسیقی در محدوده صوتی مناسبی است؟ یادتان باشد که محدوده صدایی بچه ها از صدای بزرگترها بالاتر است. پس محدوه موسیقی نباید انقدر پایین باشد تا کودک بتواند به راحتی و بدون فشار آواز بخواند.
  • آیا کودک می تواند به صدای سر (head voice) خودش دست پیدا کند؟ هد ویس یا صدای سر یکی از بالاترین محدوده های صدای انسان است که به صورت صدای نازک تولید می شود. کودک شما باید بتواند از صدای سر به خوبی استفاده کند.
  • آیا مدل آوازی کاملا واضح، سبک و زنگوله مانند است؟ مدل آوازی باید به شکل کاپلا (cappella) بدون مزاحمتهای کیبورد یا هر نوع همراهی و بدون استفاده از ویبراتو (vibrato) باشد.

اگر جوابتان به همه این سوالات مثبت بود، در قدم بعدی می توانید سراغ روشهای آموزش موسیقی به کودک بروید.

ما اینجا 6 روش عملی کمک به کودک برای کشف صدای آواز و یادگیری نحوه آواز خواندن در اختیارتان می گذاریم.

6 راهکار مفید برای کمک به کودک در کشف صدای آوازش

1- کودکتان را به کاوش صداها تشویق کنید

یکی از راههای عالی برای تشویق بچه ها به خوانندگی این است که از آنها بخواهید صداهای جدیدی تقلید و انواع صداها را از خودشان دربیاورند. این روش راهی عالی برای شروع تمرینات آواز هم هست.

توصیه می کنیم هر هفته چند دقیقه وقت صرف مرور چهار صدای مخصوص صحبت کردن، آواز خواندن، زمزمه کردن و فریاد زدن اختصاص بدهید و با کودکتان این صداها را تمرین کنید. بعد باید روی خلق جلوه های صوتی آوازی که کل محدوده آوازی را در بر می‌گیرند تمرکز کنید. این جلوه های صوتی شامل صدای آژیر، صدای حیوانات و صداهای مختلف دیگر می شوند. خودتان صدایی در بیاورید و بعد از کودکتان بخواهید آن را تقلید کند. موقع خلق صداهای جدید از حرکات مختلف لبها و زبان استفاده کنید.

چگونه کودکان را تربیت کنیم؟ (روش مدرن)

از کودکتان بخواهید به یک سری اشکال و خطوط خمیده پاسخ صوتی بدهد؛ مثلا صدایش را مثل حرکت ترن هوایی یا سورتمه بالا و پایین ببرد. علاوه بر این می توانید از آوازهای ریتمیک هم برای کشف صداهای مختلف استفاده کنید.

2- به کودکتان فرصت بدهید که به تنهایی و با دیگران آواز بخواند

آواز خواندن به تنهایی و با دیگران به کودک شما کمک می کند که یاد بگیرد چطور صدایش را کنترل و دستکاری کند و آگاهی ارادی او را هم تقویت می کند. با آهنگهای ساده شروع کنید و از کودکتان بخواهید آن را به صورت تکی بخواند.

اگر کودکتان با بلند خواندن مشکل دارد می توانید از او بخواهید در یک لوله پلاستیکی که یک سرش را به دهان و سر دیگرش را نزدیک گوش گرفته حرف بزند و به صدای خودش گوش کند. این کار مخصوصا برای بچه هایی که ترسو هستند و از آواز خواندن خجالت می کشند مفید است. یا حتی می توانید از کودکتان بخواهید یکی از دستهایش را جلوی دهان و دیگری را جلوی گوشش بگیرد و حرف بزند تا صدای خودش را بشنود.

3- از آهنگهای تماس و پاسخ استفاده کنید

یکی دیگر از روشهای عالی برای کمک به رشد آگاهی، مهارت های گوش دادن و استقلال موسیقی در کودکان استفاده از آهنگهای تماس و پاسخ است. از یک آهنگ تماس و پاسخ ساده استفاده کنید و از کودکتان بخواهید آن را تکرار و تقلید کند.

این ترفندها را بلد باشید: 11 فایده یادگیری موسیقی برای کودکان و 7 ترفند

4- اجازه بدهید کودک بدون آهنگ آواز بخواند تا زیر و بمی (pitch) صدایش با آهنگ تطبیق شود

تطبیق زیر و بمی صدای کودک برای اینکه بتواند به تنهایی آواز بخواند به او فرصتی برای شنیدن و احساس کردن آواز همزمان با یک صدای دیگر را می دهد. این کار برای بچه هایی که فواصل (intervals) را به خوبی رعایت می کنند اما هنوز نمی توانند آواز خواندنشان را به خوبی با آهنگ یا با گروه تطبیق بدهند مفید است. وقتی کودکتان زیر و بمی را به خوبی یاد گرفت، الگو را نیم پرده بالاتر ببرید و ببینید که آیا او می تواند نحوه آواز خواندن شما را تکرار کند یا نه.

5- کودکتان را به جمع خواننده های قوی ببرید

این نکته در ظاهر ساده به نظر می رسد اما گاهی اوقات همین چیزهای ساده تاثیری چشمگیر دارند. سعی کنید بچه هایی که مهارت آوازخوانی بالایی دارند را پیدا کنید و فرزندتان را با آنها آشنا کنید. اگر مربی هستید توصیه می کنیم بچه هایی که ترس یا خجالت دارند را در گروه بچه های قوی قرار بدهید و آنها را تشویق به همکاری کنید.

اگر دو خواننده قوی و دو خواننده ضعیف آنها را وسط گروه بنشانید و هر از گاهی جایشان را تغییر بدهید. می توانید آنها را به صورت جفت (یک خواننده قوی با یک تازه کار) کنار هم بگذارید. روشهای مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام راه بهتر نتیجه می دهد.

6- مهارت های شنیداری کودکتان را پرورش دهید و باعث رشد او بشوید

خیلی مهم است که کودک را در مسیر یادگیری تشویق کنید. یادتان باشد که هیچ وقت نباید کاری کرد که کودکان نسبت به صدایشان احساس بدی پیدا کنند یا از ادامه مسیر دلسرد شوند. پیشرفت کردن در موسیقی به صبر و زمان احتیاج دارد. پس دنبال روشهای خلاقانه برای پرورش مهارت‌های شنیداری کودکتان باشید و به او در ادامه این مسیر کمک کنید.

حتما بخوانید: 10 فایده ای که آواز خواندن برای کودکان دارد

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا