آموزش کودکان

بهترین ساز برای شروع یادگیری موسیقی کودکان طبق جدیدترین تحقیقات

bestkid b

در ادامه آموزش های کاربردی موسیقی کودکان، در این مطلب بهترین ساز موسیقی کودکان را به شما معرفی می کنیم. این مقاله را طبق نظر چندین وب سایت معتبر جهانی که تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام داده اند از جمله مجله معتبر PBS تدوین کرده ایم.

در مطالب قبلی بهترین روش های آموزش موسیقی به کودکان (۳-۹ ساله) را به شما معرفی کردیم. اما اینکه کدام ساز برای شروع بهتر است موضوع خیلی پیچیده ای نیست. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است چون مشخص می کند که آیا کودک موسیقی را ادامه خواهد داد یا با انتخاب ساز نامناسب، از موسیقی زده خواهد شد؟ مهم ترین موضوعات برای انتخاب ساز مناسب کودک شما به شرح زیر هستند:

ساز موسیقی برای کودک

۱- سن کودک

اگر کودک شما زیر ۶ سال سن دارد، باید موقع انتخاب موسیقی دقت کنید که کودک فلسفه و دلیل یادگیری آن موسیقی را درک می کند یا خیر؟ بهترین آلات موسیقی برای یادگیری کودک زیر ۶ سال ویولن و پیانو هستند، زیرا یک درک پایه ای از دنیای موسیقی به کودک می دهند و بعدا اگر دوست داشتند که یک ساز دیگر را انتخاب کنند، براحتی می توانند این کار را انجام دهند چون ویولن و پیانو بسیار منعطف هستند. از طرف دیگر باز هم ویولن انتخاب بهتری است چون در اندازه های مناسب کودک هم موجود است و محدودیت جسمی کودک موقع نواختن به چشم نمی آید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲- صدای ساز مدنظر

باید موقع انتخاب موسیقی برای کودک به این موضوع دقت کنید که کودک از صدای کدام ساز بیشتر خوشش می آید و آیا از صدای سازی که برایش انتخاب کرده اید متنفر نیست؟ صدای ساز تاثیر زیادی در ذهنیت کودک از موسیقی ایجاد می کند پس به این موضوع توجه کنید.

از دست ندهید: علمی و تایید شده: اثرات موسیقی بر کودک و سن مناسب یادگیری آن

۳- وجهه اجتماعی آن ساز

کودکان از اطرافیان و دوستان خود بسیار تاثیر می پذیرند و دوست دارند سازهایی را بنوازند که وجهه اجتماعی مناسبی داشته باشد. برخی سازها از دیدگاه جامعه بعنوان سازهای اصطلاحا “باحال” و یا “مدرن و باکلاس” شناخته می شوند. مثلا ویولن و پیانو جزو چنین سازهایی در نگاه کودکان ممکن است باشند ولی سازی مثل کمانچه و سنتور خیلی با روحیه و وجهه اجتماعی از دیدگاه کودک سازگار نیستند.

۴- توانایی جسمی کودک

هر چقدر کودک بزرگ تر می شود و توانایی جسمی او افزایش می یابد، او به سراغ سازهای جدیدتری که به توانایی بیشتری نیاز دارند می رود (مثل سازهای بادی ترومپت، ترومبون و …). پس اگر سن کودک شما زیر ۵ سال هست به سراغ سازهای بادی و سخت نروید. همانگونه که در بالا هم ذکر شد در سنین پایین سازهایی مثل بلز، ارف و ویولن و حتی پیانو برای کودک پیشنهاد می شوند.

۵- محدودیت های مالی خانواده

به این موضوع دقت کنید که برخی سازها ارزان تر و برخی گران تر هستند. پیشنهاد ما این است که به هر شکلی هست هزینه های مالی آموزش موسیقی به کودک را چشم پوشی کنید و در این زمینه تا می توانید خرج کنید ولی اگر واقعا نمی توانید هزینه های آموزش و خرید ساز مناسب او را تامین کنید دنبال سازهای ارزان تری باشید. سازهایی مثل پیانو یا کیبورد از سایر سازهای هزینه اولیه بیشتری دارند و … .

ساز موسیقی برای کودک 1

بهترین پیشنهادها برای شروع

با درنظر گرفتن ۵ موضوع گفته شده در بالا، پیشنهاد ما این است که به ترتیب سازهای زیر را برای آموزش به کودکان خود در اولولیت آموزش قرار دهید:

۱- پیانو

۲- ویولن

۳- ارف

۴- بلز

۵- گیتار

۶- فلوت

۷- کلارینت

۸- سنتور چوبی کوچک

۹- Ukulele (یک آلت موسیقی شبیه گیتار و با اندازه کوچکتر از گیتار)

هر سوالی در زمینه انتخاب ساز موسیقی یا یادگیری موسیقی کودکان دارید در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

بسیار کاربردی

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید من پسری پنج ساله ونیم دارم وبعد از یک سال کار با بلز وفلوت علاقه زیادی به کلارینت دارد لطفا راهنمایی کنید .چه کار باید بکنم

  2. سلام پسر من دوسال ونیمشه به سازهای کوبه ای علاقه زیادی داره خصوصا تمبک و دف هر وسیله ای رو پیدا میکنه که بتونه باهاش حالت دف یا تمبک رو بگیره میزنه ومیخونه باهاش همش میگه برام دف کوچیک یا تمبک کوچیک بگیر ولی میترسم شروع خوبی براش نباشه واستعدادش درست هدایت نشه.ممنون میشم راهنماییم کنید که از کجا شروع کنم.

    1. سلام دختر خودم و خواهرزاده هام و بردم موسیقی , همه جا میگن از بلز باسد شروع کنید اما دخترم علاقع ب پیانو داره، وه کنم؟

  3. لطفا با نشر مطالب غلط و غیر اصولی وضع موسیقی این کشور رو بدتر نکنید هیچکدوم از مطالبی که گذاشتید درست نیست مسلما مطلبی که بدون منبع باشد نباید جدی گرفت کاش با اساتید موسیقی مشورت کنید حداقل اگر خودتون اطلاعات کافی در این حوزه ندارید. چون مدیون هستید به کسانی که به شما اعتماد میکنند و راه اشتباه و هرز رو میرن اموزشگاه های موسیقی محل کسب علم هستند جای خالی موسیقی در مدرسه هارو پر میکنند با چه سند و دلبل قانع کننده ای توصیه میکنید والدین بچه هاشون رو به اموزشگاه نفرستن؟کی گفته بچه ۴ساله ویولن میتونه بزنه چرا وجهه موسیقی رو خراب میکنید! ؟

    1. ضمن تشکر بابت دغدغه بجای شما. تمامی مطالب وبسایت از مجلات معتبر آموزشی موسیقی در این حوزه گرفته شده اند. به عنوان مثال در این لینک بخوانید که شروع یادگیری گیتار، پیانو و سازهای ویژه کودکان حتی از ۳ سالگی نیز پیشنهاد شده. ضمنا جایی ما پیشنهاد ندادیم که کودک به آموزشگاه فرستاده نشود (گفتیم ابتدا موارد اولیه در منزل انجام شود تا کودک با قیاس خود با همسن ها دلزده نشود)

  4. سلام
    وقت شما بخیر
    پسر من ۷ ساله است

    برای شروع موسیقی و با توجه به وضعیت کرونا ،شما چه راهکاری برای آموز ش در منزل پیشنهاد میکنید

    در ک و هوش موسیقی و حفظیات مطالب او بالاتر از نرمال است.
    ( خواندن و نوشتن فارسی و انگلیسی را در حد خودش می داند )

    ممنون

  5. سلام پسرم ده سالشه و ساز هندگرام و خیلی دوست داره جدید اصرار داره یاد بگیره آیا به نظر شما مناسبش هست

    1. بله مناسب هست اما بهتره ابتدا با یه ساز پایه ای و راحت تر مثل پیانو شروع کنه تا هم نوت موسیقی و تئوری ش رو یاد بگیره و هم بعدش به راحتی سازهای دیگر رو فرا بگیره

  6. سلام و عرض ادب دختر ۸ ساله ای دارم وقصد آموزش موسیقی به او را دارم اما نمیدونم که دز چه رشته ای موفق خواهد شد جثه اش ریز نیست و خودش اول پیانو رو پیشنهاد داد و و بعد از مدتی که نواختن ویولن رو در فیلم دید ابراز علاقه کرد خیلی استرس دارم که برای شروع انتخاب اشتباهی نداشته باشم ممنون میشم که راهنمایی ام کنیدح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا