متدهای جدید آموزش آسان موسیقی به کودکان

اهمیت/فواید موسیقی در کلاس درس و 5 روش ترکیب آن با یادگیری

bestkid b

موسیقی همه جا پیدا می شود، هر جایی که فکرش را بکنید! از تبلیغات اینترنتی گرفته تا رادیوها، برنامه های تلویزیونی و مکانهایی مثل سوپرمارکت، همه و همه فرصتی برای حضور موسیقی فراهم می کنند. خیلی از جوانها و حتی افراد مسن بدون موسیقی نمی توانند روزشان را شب کنند و در خیلی از کلاسهای درس هم برای ایجاد محیطی آرامبخش و استرس زا از موزیک های ملایم استفاده می شود.

خلاصه اینکه موسیقی به بخش جدایی ناپذیر و غیر قابل تفکیک زندگی خیلی از ما تبدیل شده است. اما تا الان به این فکر کرده اید که آیا پخش موسیقی در کلاسهای درس مفید است و می تواند بازدهی دانش آموزان را بالا ببرد؟ تحقیقات نشان می دهند که بله! گوش دادن به موسیقی مناسب در کلاس درس به دانش آموزان کمک می کند تا تمرکزشان را روی فعالیتی که انجام می دهند حفظ کنند، روی رفتارشان کنترل داشته باشند و انگیزه شان برای ادامه کار بیشتر شود.

برای اینکه بیشتر با چند و چون اهمیت و فواید موسیقی در کلاس درس و روشهای ترکیب آن با یادگیری کودکان آشنا شوید مطلب امروز ما را از دست ندهید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما در کنار این مطلب ببینید: 11 فایده اصلی یادگیری موسیقی برای کودکان و 7 ترفند

موسیقی چطور رفتار انسانها را تغییر می دهد؟

گوش دادن به موسیقی احساسات مثبت غریزی و طبیعی را در انسانها بیدار می کند. موسیقی هم ابزاری برای بیان احساسات است و هم وسیله ای برای برانگیختن آنها. برای همین انتخاب موسیقی مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. کلاس درسی که در آن موسیقی مناسبی در پس زمینه پخش می شود تاثیرات مثبت زیادی روی دانش آموزان می گذارد. اگر معلم هستید و دوست دارید دانش آموزانتان یک روز پر انرژی را شروع کنند می توانید از موسیقی پاپ انرژی زا هنگام ورود دانش آموزان به کلاس درس استفاده کنید.

برای افزایش تمرکز، کاهش استرس و انتقال حس آرامش به دانش آموزان هم می توانید از موسیقی ملایمی که ریتمی آرامبخش دارد استفاده کنید. در این دنیای پر از آشفتگی و شلوغی، چه چیزی بهتر از موسیقی روح نوازی که تمام اضطرابها را از روح و روان بزداید؟

موسقی نه تنها می تواند باعث ایجاد احساس آرامش شود بلکه می تواند:

  • محیط مثبتی برای یادگیری بسازد.
  • حافظه را تقویت کند.
  • تنش و استرس را کاهش بدهد.
  • قدرت تخیل افزایش بدهد.

خیلی از ما برای افزایش احساس انرژی و سرزندگیمان، بالا بردن تمرکز، آرامش و الهام گرفتن به موسیقی گوش می دهیم. این همان کاریست که موسیقی در کلاسهای درس هم انجام می دهد. موسیقی به نیازهای احساسی و عاطفی دانش آموزان در دراز مدت پاسخ می دهد.

آموزش کامل نوت موسیقی به کودک با این مطلب در 1 ساعت!

فواید پخش موسیقی در کلاس درس

وقتی حرف از موسیقی می شود بدون شک پای هنر هم وسط می آید. اولین و بدیهی ترین فایده استفاده از موسیقی در کلاسهای درس ایجاد فضایی هنرمندانه و پرشور است. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده دانش آموزانی که در کلاس درسشان موسیقی پخش می شود از قدرت حافظه و تواناییهای شناختی بیشتری برخوردار می شوند.

گوش دادن به موسیقی در کلاس درس فواید بیشماری دارد که ما در اینجا به چند موردشان اشاره می کنیم:

  • تقویت رشد مغز در دوران کودکی
  • افزایش انعطاف پذیری مغز
  • تحریک نیمکره های راست و چپ مغز
  • درگیر کردن کل بدن در فرایند یادگیری

5 راهکار مفید برای ترکیب موسیقی با روند یادگیری کودکان

موسیقی آنقدر اثرات خوب و مثبتی به همراه می آورد که فقط کافیست یکبار آن را با روند یادگیریتان تلفیق کنید! شاید شما هم افراد زیادی را دیده باشید که موقع کار روی پروژه هایشان یا انجام کارهای عملی، هدفون در گوش می گذارند و موسیقی گوش می دهند. ممکن است از خودتان بپرسید چطور تمرکزشان بهم نمی خورد؟ باید بگوییم اتفاقا موسیقی میزان تمرکز شما روی هدفتان را افزایش می دهد!

در اینجا به چند روش موثر برای تلفیق موسیقی با کلاس درس کودکان اشاره می کنیم:

1- در درسهای شنیداری به خصوص موقع خواندن کتابهای داستان از موسیقی پس زمینه استفاده کنید.

2- از آهنگ های خاص یا نشانه های صوتی برای انتقال یک مفهوم خاص استفاده کنید؛ مثلا اگر وقت تمرین حل کردن است یک موزیک کوتاه انتخاب کنید که پخش آن همیشه به این معناست که موقع تمرین رسیده است.

بلد باشید: بهترین ساز برای شروع یادگیری موسیقی کودکان

3- برای کمک به دانش آموزان در حفظ کردن اطلاعات مهم مثل حروف الفبا، اسم روزهای هفته، ماهها و سالها و یا فرمولها از آهنگهای مربوط به آنها استفاده کنید.

4- موقع آموزش محتوا و درسهای جدید از آهنگهای مربوط به آن استفاده کنید؛ مثلا اگر قرار است واقعه ای تاریخی را بازگو کنید از آهنگهای حماسی مرتبط استفاده نمایید.

5- از قافیه های موجود در متن آهنگها برای تدریس ردیف و قافیه استفاده کنید.

اثر موتزارت (The Mozart Effect)

اصطلاح «اثر موتزارت» به این فرضیه اشاره می کند که گوش دادن به آثار موتزارت شما را باهوشتر می کند. این اصطلاح برگرفته از تحقیقی است که در سال 1993 انجام شد. در این تحقیق مشخص شد شرکت کنندگانی که 10 دقیقه به موسیقی موتزارت گوش داده بودند مهارت های استدلال فضایی بهتری از خودشان نشان دادند. اما از آنجایی که این اثر فقط چند دقیقه به طول انجامید، نتیجه این تحقیق هنوز جای بحث دارد.

با این وجود اصطلاح اثر موتزارت پس از این زمان رواج زیادی پیدا کرد؛ اگر چه بعدها ثابت شد که گوش کردن به انواع دیگر موسیقی هم تاثیر مشابهی دارد. تحقیق گسترده ای که در سال 2006 انجام شد نشان داد که بچه ها حتی به موسیقی پاپ پاسخ بهتری نشان می دهند. (منبع)

حالا سوال اینجاست که اگر این آثار موتزارت نیست که باعث باهوشتر شدن کودکان می شود؛ پس چه چیزی عامل این اتفاق است؟ در واقع این احساس لذت و همراهی با موسیقی است که کلید اصلی ماجراست. اگر تا به حال فقط یک دقیقه از عمرتان را صرف آموزش به کودکی کرده باشید این را می دانید که بچه ها وقتی از چیزی لذت ببرند و دوستش داشته باشند آن را بهتر و بیشتر یاد می گیرند.

حتما بخوانید: 12 روش آموزش موسیقی به کودک (در منزل یا کلاس)

این مساله فقط درباره کودکان صدق نمی کند، بلکه بزرگسالان را هم شامل می شود. همه ما وقتی در چیزی دخیل هستیم که آن را دوست داریم و از کار کردن رویش لذت می بریم به نتایج بهتری می رسیم. موسیقی فضایی جذاب و دوست داشتنی خلق و بستری برای یادگیری بیشتر فراهم می کند.

جمع بندی

همراه کردن کلاسهای درس با موسیقی مناسب نه تنها خلق و خو و روحیه کودکان را فعالتر، مشتاقتر و سرزنده تر می کند، بلکه میزان تمرکز و یادگیری آنها را هم افزایش می دهد. البته بسیار مهم است که نوع موسیقی انتخاب شده برای فعالیتهای کلاسی با فرهنگ، آداب و رسوم و عقاید جامعه مطابقت داشته باشد.

نکته جالب دیگر این است که موسیقی نه تنها تعامل بچه ها با همدیگر در کلاس را افزایش می دهد، بلکه باعث می شود احساس دیده شدن کنند و احساساتشان را راحتتر به نمایش بگذارند. یادتان باشد بهترین شکل آموزش روندی است که همراه با شادی و سرگرمی باشد و موسیقی همه اینها را برای شما و کودکان به ارمغان می آورد.

دانلود کنید: ۳ تا از بهترین کتاب های آموزش موسیقی به کودکان

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا