سلامت کودکان

درمان تب کودکان 1 ساله و 2 ساله و 3 ساله با روش خانگی

bestkid b

بچه بزرگ کردن واقعا کار سختی است، مخصوصا اینکه کودک عزیزتان مریض هم بشود. این اتفاق باعث می شود پدر و مادر دچار استرس و اضطراب فراوانی بشوند. وقتی بچه ها تب می کنند خیلی از والدین دستپاچه می شوند و نمی دانند دقیقا باید چه کار کنند. پرس و جو از دوست و آشنا برای پایین آوردن تب کودک و استفاده مداوم از تب سنج برای بررسی دمای بدن او، فقط بخشی از کارهاییست که پدر و مادرها در چنین شرایطی انجام می دهند.

با اینکه بالا بودن دمای بدن کودک شما نشانه ای از وجود یک مشکل است، اما داغ بودن پیشانی کودک داغ نباید باعث از دست رفتن خونسردی شما بشود، چون قابل حل است. خوب است که بدانید تب به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه در واقع حرکت دفاعی سیستم ایمنی بدن ما برای مبارزه با عفونتها است. بدن با این کار باعث سرعت بخشیدن به فرآیندهای متابولیک خاصی می شود که به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند با عامل بیماری زا مقابله کند.

حتما بخوانید: ۴  بهترین دارو و شربت سرفه و سرماخوردگی کودکان

با این وجود، همه گیری ویروس کرونا (COVID-19) باعث شد تا تب به عنوان علامت مهمی شناخته شود که می تواند نشانه ابتلای فرزند شما به این ویروس باشد. اگر فکر می کنید کودکتان به بیماری کرونا مبتلا شده لطفا هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تب به چه چیزی گفته می شود؟

دمای معمولی بدن یک کودک سالم 6.36 تا 38 درجه سانتیگراد است؛ اما دمای بدن همه ما حدود ساعت 6 عصر به اوج خودش می رسد و در این شرایط اگر سالم باشیم متوجه آن نمی شویم. پس اگر کودکتان از قبل تب داشته و شما عصر دمای بدنش را می گیرید و متوجه افزایش درجه تبش می شوید باید بدانید که دلیلش همین مساله است.

از آنجایی که بچه ها به اندازه بزرگترها عرق نمی کنند اما در عین حال تحرک زیادی دارند؛ وقتی بازی و تحرک می کنند، دندان در می آورند، گریه می کنند، در تخت گرم می غلتند یا وقتی هوا گرم می شوند احساس گرما می کنند. این گرما فقط در پیشانی آنها احساس نمی شود، بلکه گرما از کل بدنشان ساطع می شود.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند برای اندازه گیری دقیق دمای بدن کودکان از تب سنج دیجیتالی استفاده کنید. برای اندازه گیری دمای بدن نوزادان نیز توصیه می شود از تب سنج مقعدی استفاده کنید. در صورتی که در روش مقعدی، دمای بدن نوزاد از بیشتر از 38 درجه سانتیگراد بود، تب به حساب می آید. اگر از تب سنج دهانی استفاده می کنید، دمای طبیعی بدن نوزاد باید بین 5.35 تا 5.37 باشد و بیشتر از 5.37 تب به محسوب می شود.

حتما بخوانید: نحوه پخت یک سوپ مقوی درمان سرماخوردگی کودکان

معمولا اگر کودک رفتار طبیعی و نرمالی دارد نیازی نیست برای کاهش تبش کاری کنید. موارد زیر هم به شما می گویند که در هر شرایطی چه کاری باید انجام بدهید:

  • سن 3 ماه یا کمتر: دمای مقعدی 38 درجه یا بالاتر ( حتما باید به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید)
  • کمتر از 2 سال: تب بیشتر از 24 ساعت طول کشیده (به پزشک مراجعه کنید)
  • سنین 2 سال و بالاتر: تب بیش از 72 ساعت طول کشیده (به پزشک مراجعه کنید)
  • در هر سنی اگر تب به طور مکرر از 38 درجه سانتیگراد بالاتر می رود یا با علائم دیگری مثل تشنج، گلودرد شدید، درد شدید شکم یا گوش، سردرد شدید، دانه های پوستی بدون دلیل، استفراغ یا اسهال مداوم، سفتی گردن، خواب آلودگی غیر معمول همراه بود یا کودک رفتار غیر طبیعی داشت و مدام بهانه می گرفت باید به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر لب، زبان یا ناخن کودک به رنگ آبی در آمد باید به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر وضعیت کودک از زمان مراجعه قبلی او به پزشک بدتر شده باید مجددا به پزشک مراجعه نمایید.

کنار آمدن با تب کودک

ممکن است کودکتان با وجود تب عادی رفتار کند و حتی دلش بخواهد بازی کند. تا زمانی که کودک خودش را زیاد خسته نکند و آرام بازی کند این اتفاق مشکلی ندارد و خیلی هم خوب است. ولی یادتان باشد که اگر کودکتان بیمار است و بیماری او مسری است نباید دور و بر کسی برود تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود.

بلد باشید: راه های اندازه گیری تب در کودکان+ علل رایج تب 

معمولا به والدین توصیه می شود که برای پایین آوردن تب 38 تا 39 درجه کودک از دادن استامینوفن یا ایبوپروفن به او خودداری کنند، اما اگر کودک بی حال بود، درد داشت یا مایعات نمی نوشید می توانید از این داروها استفاده کنید. وقتی تب به بالای 38 یا 39 درجه سانتیگراد می رسد کودک احساس ناراحتی می کند.

با اینکه خوابیدن یکی از بهترین راهها برای مبارزه بدن با عفونت است؛ اما در این شرایط درد به کودک اجازه استراحت کردن و خوابیدن نمی دهد. علاوه بر این کاهش مایعات بدن نیز باعث کم آبی می شود. پس باید به رفتار و ظاهر کودکتان توجه کنید. شما کسی هستید که او را بهتر از همه می شناسید و می توانید متوجه کوچکترین علائم غیر طبیعی در او بشوید.

سایر نکات مهم

  • اگر کودکتان کمتر از 2 سال سن دارد و تب کرده، قبل از اینکه به او دارو بدهید حتما باید درباره مقدار مجاز مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.
  • اگر فرزندتان بیشتر از 2 سال سن دارد، دارو را طبق دستورالعملهای نوشته شده روی بسته آن به او بدهید.
  • اگر کودکتان کمتر از 6 ماه دارد، بالا می آورد و بدنش دچار کم آبی شده، ایبوپروفن به او ندهید.
  • اگر معمولا تب کودک با ایبوپروفن یا استامینوفن پایین می آمد اما بعد از 1 تا 4 ساعت هنوز این اتفاق نیفتاده، به پزشک مراجعه کنید.
  • به کودکان و نوجوانان آسپرین ندهید. تحقیقات نشان می دهد احتمال ابتلای کودکان و نوجوانانی که آسپرین مصرف می کنند به بیماری نادر و خطرناک سندروم ری (Reye syndrome) بیشتر می شود.
  • اگر نمی توانید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و کودکتان بالای 2 سال دارد می توانید به او استامینوفن بدهید تا درد و ناراحتی تب کم شود.

طبیعی است که تب ناشی از عفونت دو یا سه روز طول بکشد. به احتمال زیاد، اگر کودک هنوز بیمار باشد بعد از اینکه اثر داروی تب بُر از بین رفت تب دوباره عود می کند؛ اما زمانی که که بدن بر عفونت غلبه کرد، تب دیگر برنمی گردد.

بلد باشید: موز برای تب کودکان: بهترین دستور تهیه

اهمیت هیدراته ماندن و آبرسانی به بدن کودک

تب کردن باعث کم آبی بدن می شود و بسیار مهم است که کودک شما مایعات کافی دریافت کند، به خصوص اگر شیرخواره است. اگر فرزندتان علائم زیر را داشت حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • فرورفتگی ملاج یا همان ناحیه فونتانل (نقطه نرم بالای سر نوزاد)
  • خشکی دهان و لب
  • گریه بدون اشک یا کم اشک
  • چشمهای گود رفته
  • ظاهر کلی بیحال و کسل نوزاد

نکاتی که باید درباره تب بدانید

در برخی موارد تب می تواند به تشنج منجر شود. این اتفاق به خصوص در کودکان بین سه ماه تا پنج سال شایع است. با اینکه تشنج های ناشی از تب ترسناک و نگران کننده به نظر می رسند، معمولا فقط چند دقیقه طول می کشند و خطرناک هم نیستند. اما در صورت بروز این مشکل حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این اگر بعد از بازگشت از سفر، کودکتان تب کرد باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک آزمایشهای لازم برای بررسی ابتلای کودک به عفونت را تجویز می کند.

بلد باشید: فرزندان چه ویژگی هایی را از مادر و چه ویژگی را از پدر می گیرند؟

به ندرت پیش می آید که خود تب مضر باشد و معمولا هم تب زیر 40 درجه باقی می ماند. مغز ما متوجه می شود که دمای بدن بالا رفته و به طرز شگفت انگیزی شروع به تنظیم دمای بدن می کند. برای همین تب های ناشی از عفونت معمولا از 4.39 درجه سانتیگراد بالا نمی رود و به ندرت پیش می آید که تب به 40 درجه برسد.

با اینکه دمای 4.39 هم تب بالا به حساب می آید، اما جای نگرانی نیست چون تب ناشی از عفونت آنقدر بالا نمی رود که باعث آسیب مغزی شود. وقتی دمای بدن به 42 درجه سانتیگراد برسد مغز آسیب می بیند. ولی باید توجه داشت که این دما، دماییست که به خاطر گرم بودن محیط اطراف مثل داخل ماشین به خاطر بالا بودن شیشه ها در روزهای گرم تابستان پیش می آید. بنابراین توصیه اکید می کنیم که کودکتان را به هیچ عنوان در ماشینی که درها و پنجره هایش بسته هستند تنها نگذارید و دمای اطراف او را در حد متعادل نگه دارید.

یادتان باشد که تب به خودی خوب چیزی خوبیست

همانطور که قبلا هم گفتیم، تب مکانیسمی است که بدن برای مبارزه با عفونت آن را به کار می گیرد و طی آن با افزایش تولید گلبول‌های سفید که مسئول مقابله با عفونت هستند به از بین بردن باکتریها و ویروسها کمک می کند. به طور کلی نیازی نیست نگران تب باشید، مگر اینکه کودکتان به خاطر تب احساس بیماری و ناراحتی کند. (منبع)

بلد باشید و انجام دهید: 9 غذای عالی تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

اگر نمی توانید تب کودکتان را پایین بیاورید حتما باید به پزشک اطفال مراجعه کنید. شما باید به پزشک بگویید که تب کودک چقدر بوده، چه مدت طول کشیده و چقدر استامینوفن یا ایبوپروفن به او داده اید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا