سلامت کودکان

4 بهترین داروهای درمان سرفه و سرماخوردگی کودک (قرص و شربت)

bestkid b

چنانچه کودک شما دچار سرماخوردگی شده و به دنبال داروی مناسبی برای بهبود حال وی هستید سایت خوبی را انتخاب کرده اید چون در این مطلب ۴ تا از مناسب ترین دارو و شربت های درمان سرفه و سرماخوردگی کودکان را بهشما معرفی خواهیم کرد تا در صورت نیاز و راهنمایی پزشک آنها را تهیه و استفاده نمایید.

مقدمه:

سرماخوردگی عارضه ایست که هرکسی چندین بار در عمر خود آنرا تجربه می کند. برای اینکه کمتر در معرض این بیماری قرار بگیرید باید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت نمایید. برای کودکان نیز داروهای مختلفی وجود دارد که پزشکان و متخصصان همه آنها را مناسب نمی دانند و آنها را تجویز نمی کنند زیرا ضرر این داروها را بسیار بیشتر از نفع آنها می دانند. به همین منظور برای راهنمایی بیشتر والدین تصمیم داریم تا ۴ تا از داروهای مؤثری که باعث بهبود سرماخوردگی کودکان می شوند را به شما معرفی نماییم.

آموزش درمان سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان با معجون عسل، لیمو و دارچین:

چنانچه نوزاد شما به سرماخوردگی مبتلا شده این مطلب را بخوانید: جدیدترین راههای درمان سرماخوردگی نوزادان در طب سنتی روز چیست؟

سرما خوردگی چیست؟

سرما خوردگی یکی از بیماری هایی است که هر فردی در هرسال حداقل یکبار به آن مبتلا می شود. سرماخوردگی، مجموعه ای از علایم است که توسط یک نوع از هزاران نوع ویروس ایجاد می شود. بیش از صدها نوع ویروس عامل سرماخوردگی هستند و هرکدام از این ویروس ها فقط یک بار فرد را بیمار می کنند اما به دلیل زیاد بودن تعدادشان، فرد در طول عمر خود چندین و چند بار دچار آن می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۱- شربت پلارژین (Plargin):

پلارژین۱

یکی دیگز از انواع شربت سرماخوردگی و دارو‌های ضد سرفه است که دیگر علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی یا عفونت دستگاه تنفسی را بهبود بخشیده و دوره درمان را کوتاه می‌کند. این دارو گیاهی بوده و به دلیل بو و طعم مطبوعی که دارد برای کودکان مناسب می‌باشد. اگر چه بهتر است میزان مصرف این دارو توسط پزشک تعیین گردد اما به طور معمول به منظور رفع علائم سرماخوردگی در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال ۷.۵ میلی‌لیتر و در کودکان ۶ تا ۱۲ سال ۵ میلی‌لیتر از دارو سه بار در روز مصرف می‌شود. توجه داشته باشید که بیماری‌هایی مثل عفونت‌های تنفسی، تومورهای قفسه سینه و ریه و… ممکن است تنها با سرفه خود را نشان دهند و بنابراین رفع علائم آن‌ها با استفاده از این دارو تنها باعث پیشرفت بیماری و از دست دادن زمان می‌شود.

۲- کوریزان (Corizan):

کوریزان۱

کوریزان از داروهای سرماخوردگی است که به منظور تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مثل سرفه، درد و تب در بزرگسالان و کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به دو صورت قرص و شربت وجود دارد. قرص سرماخوردگی کوریزان یا کوریزان روز شب برای بزرگسالان و شربت کوریزان سرماخوردگی یا شربت کوریزان درد و تب برای کودکان تجویز می‌گردد. میزان مصرف شربت کوریزان برای کودکان به وزن کودک بستگی داشته و توسط پزشک تجویز می‌شود. از جمله عوارض این دارو می توان سرگیجه، خواب‌آلودگی، سردرد، تاری دید، ناراحتی معده، حالت تهوع، یبوست، خشکی دهان و بینی و گلو را نام برد.

۳- شربت دیفن هیدرامین(Diphenhydramine):

دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین یک‌ آنتی‌هیستامین‌ است‌ که‌ برای‌ درمان‌ یا پیشگیری‌ مواردی‌ نظیر علائم‌ ناشی‌ از حساسیت‌ها (آبریزش‌ بینی‌، سرفه‌، خارش‌ و قرمزی‌ چشم‌، خارش‌ بدن‌)، سرماخوردگی‌ها (عطسه‌، آبریزش‌ بینی‌، سرفه‌) مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که مصرف شربت‌هایی که خواب‌آلودگی را در کودک تشدید می‌کند بسیار خطرناک بوده و ممکن است عوارضی مانند ضایعات مغزی حتی کوتاه مدت به دنبال داشته باشد. میزان مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین گردد اما به طور معمول هر ۴ الی ۶ ساعت یک بار ۶ الی ۲۵ میلی‌گرم از این دارو در کودکان با سنین بین ۲ تا ۶ سال استفاده می‌شود.

عوارض این دارو شامل خواب‌آلودگی، گیجی، سردرد، خشکی دهان، تاری دید، دوربینی و ناراحتی‌های دستگاه گوارشی می‌باشد.

۴- شربت اکسپکتورانت:

اکسپکتورانت۱

در سرفه های خلط دار می توانید از شربت اکسپکتورانت که خلط را نرم و رقیق می کند، استفاده کنید؛ البته بهترین خلط آور، بُخور و نوشیدن شش تا هشت لیوان آب ولرم در روز است. اکسپکتورانت‌ها سبب رقیق شدن خلط و ترشحات دستگاه تنفسی می‌شوند و به این وسیله خروج ترشحات تسهیل و مجاری تنفسی از خلط و ترشحات پاک می‌شود.

در واقع شربت اکسپکتورانت حاوی سه ترکیب است:

  1. گایافنزین با رقیق کردن خلط، چسبندگی آن را کاهش می‌دهد و خروج آن را سهولت می‌بخشد.
  2. کلرفنیرآمین اثر آنتی‌هیستامینی دارد.
  3. سودو افدرین ترشحات را کم می‌کند و اثر ضد احتقانی دارد.

گاهی کدئین نیز به این سه ترکیب اضافه می‌شود که اثر آرام بخشی به آن می‌افزاید.

قرص استامینوفن برای کودکان بالای سه ماه و شربت ایبوپروفن برای کودکان بالای شش ماه است. اما در مقایسه این دو، ترجیح پزشکان بیشتر با مصرف استامینوفن است. استامینوفن، آسپیرین و ایبوپروفن هم آثار ضددرد و هم آثار ضدتب دارند. استامینوفن به کاهش تب و درد در کودک کمک میکند. به این ترتیب احساس درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد اما اگر باوجود مصرف دارو باز هم تب وجود داشته باشد یا درجه بدن بالاتر برود یا اگر تب پیش از ۳ روز طول بکشد، باید به پزشک مراجعه شود.

رهایی از سرماخوردگی کودکان تنها در یک گام: نحوه پخت یک سوپ عالی و بسیار مقوی برای درمان سرماخوردگی کودکان

روش استفاده از شربت سرماخوردگی:

در استفاده از شربت سرماخوردگی به نکات زیر توجه کنید:

  • بیشتر از دوز روزانه، به کودک دارو ندهید.
    اغلب باید شربت سرماخوردگی را قبل از مصرف خوب تکان دهید.
  • با استفاده از پیمانه اندازه‌گیری، دوز تعیین شده از شربت را بردارید.
  • هرگز از شربت سرماخوردگی به عنوان آرام بخش کودک استفاده نکنید.
  • دوز بیش از حد می‌تواند موجب آسیب شدید به کبد یا حتی نابودی آن شود.
  • معمولاً یک پیمانه مخصوص اندازه‌گیری در جعبه شربت تعبیه می‌شود. برای تعیین دوز از آن استفاده کنید.
  • ساعت و دفعات مصرف شربت را بر اساس تجویز پزشک یا دستورالعمل دارو برای هر سن دنبال کنید. معمولاً هر ۶-۴ ساعت، ۲ قاشق چایخوری تجویز می‌شود.
  • همزمان با مصرف شربت از داروهایی که ترکیبات مشترک دارند، استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز یک ترکیب در بدن کودک بالا رود. از جمله این داروها می‌توان آسپرین و قرص‌های درمان تب، سرفه، درد و سرماخوردگی مانند استامینوفن، آنتی هیستامین و ایبوپروفن را نام برد.
  • شربت سرماخوردگی می‌تواند سبب خواب آلودگی شود. به همین دلیل زمانی که کودک درگیر فعالیت ذهنی است، از این دارو استفاده نکنید.
  • اگر کودک تحت درمان با داروهای آرام بخش و مسکن قرار دارد، بدون مشورت با پزشک از شربت سرماخوردگی کودکان استفاده نکنید.
  • اطلاعات دقیق درباره دوز شربت برای هر سن، بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده تعیین می‌شود. شرکت دارویی باید دستورالعمل مصرف دارو را در جعبه آن قرار دهد.

اگر سوالی در مورد این متن دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام دختر من ۴سالشه و الان خیلی وقته سرما خورده و خلط تو سینه اش مونده وصبح ها که از خواب بیدار میشه خلط نمیزاره نفس بکشه ،چه شربتی برای درمانش خوبه ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا