تربیت کودکان

فرزند پروری موفق (11 عادت مهم که والدین باید در خود ایجاد کنند)

bestkid b

نهاد خانواده، مهمترین و تاثیرگذارترین حوزه ی ساخت یک انسان موفق است. خانواده و والدین، نقش مهمی در موفقیت و سلامت روان کودکان دارند. تربیت فرزندان موفق به معنای الگوسازی و القای ارزش هایی است که منجر به دنبال کردن شغل و رضایت از زندگی و خوشبختی می شود. موفقیت کودکان بر آینده ی آنها تاثیر مثبتی دارد و موجب ایجاد حس اعتماد بنفس و ارزشمندی می شود.

اگر می خواهید فرزندان موفقی داشته باشید، به نکات کلیدی که در این مطلب به آنها اشاره شده است توجه بفرمایید.

راه های تربیت فرزند موفق

1- استقلال را به فرزندتان بیاموزید

استر ووجسکی در کتاب خود تحت عنوان “چگونه انسان هایی موفق تربیت کنیم” توضیح می دهد که استقلال نه تنها برای شروع کار فرزندان، بلکه برای انتخاب یک مسیر حرفه ای در زندگی بسیار مهم است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

او توضیح می دهد که “زندگی که توسط شخص دیگری دیکته شده است، باعث خوشبختی نمی شود. چیزی که به عنوان یک مادر و معلم آموخته ام این است که کودکان در هر سنی به استقلال نیاز دارند.”

2- مهربانی ها و تلاش های فرزندتان را ستایش کنید

توجه داشته باشید که شما باید فرزندانتان را بخاطر چیزهایی که تحت کنترل آنهاست ستایش کنید. آنها می توانند با کودکان دیگر مهربان باشند یا برای رسیدن به خواسته های خود تلاش کنند. اما معیارهایی مانند زیبایی یا هوش بالا، مواردی هستند که از تحت کنترل انسان خارج می باشند.

برای مثال توجه کنید که شما می توانید بگویید: “آفرین تو با تلاش زیاد توانستی در امتحان موفق شوی”. این درحالیست که باید از گفتن جمله ی: “تو بخاطر هوش و استعداد بالایی که داری، توانستی در امتحان موفق شوی” اجتناب کنید. جمله اول تلاش را تحسین می کند که هر کودکی می تواند آن را انجام دهد در حالی که جمله دوم از هوش ذاتی (که همه ی کودکان از آن برخوردار نیستند) تمجید می کند.

دکتر کارول دوک، روانشناسی ست که سالها در مورد چگونگی تربیت فرزندان موفق تحقیق می کند و اغلب در مورد تفاوت بین ذهنیت رشد و ذهنیت ثابت صحبت می کند.

انسان هایی که باور دارند می‌ توانند استعدادهای خود را با سختکوشی و تلاش تقویت کنند، از ذهنیت رشد برخوردار هستند. اما کسانی که باور دارند استعدادهای شان طبیعی و مادرزادی است، از ذهنیت ثابت برخوردارند. افرادیکه ذهنیت رشد دارند، به نتایج ارزشمندتری نسبت به افرادی که ذهنیت ثابت دارند دست پیدا می کنند. بنابراین اگر می خواهید فرزند شما در این دنیا به رشد، یادگیری و پیشرفت خود ادامه دهد، داشتن ذهنیت رشد کلیدی است. یکی از مطالعات دکتر کارول نشان داد که ستایش از هوش کودکان، آنها را در ذهنیت ثابت قرار می دهد و همین امر مانع از یادگیری و موفقیت آنها می شود.

3- اگر مادر شاغلی هستید، به کار خود ادامه دهید

در برخی شرایط لازم است که هر دو والد کار کنند. شاغل بودن مادر هیچ مشکلی در تربیت کودکان ایجاد نمی کند. در حقیقت یک مطالعه اخیر در دانشگاه هاروارد نشان داده است که شاغل بودن مادران، نتایج بهتری برای فرزندان بهمراه دارد.

این مطالعه نشان داد دختران مادران شاغل، در کار و حرفه ی آینده خود موفق تر بودند و بسیاری از آنها به وظایف مدیریتی رسیدند. علاوه بر این، درآمد این دختران در ایالات متحده، 23 درصد بیشتر از دخترانی بود که مادران خانه دار داشتند.

4- هر روز برای فرزندتان کتاب بخوانید

مطالعات نشان داده است که خواندن روزانه ی کتاب، در موفقیت آینده ی کودکان تأثیر مثبتی دارد. در واقع یک مطالعه نشان داد کودکانی که والدین آنها برایشان کتاب می خوانند و تحصیلات را در اولویت قرار می دهند، در آینده با میزان فقر کمتری مواجه می شوند.

هلن پیرسون، روزنامه نگار علمی می گوید: “کودکانی که والدین شان در پنج سالگی هر روز برای آنها کتاب می خواندند و به تحصیلات شان علاقه نشان می دادند، در سن 30 سالگی، به طور قابل توجهی کمتر در فقر زندگی می کنند. این درحالیست که کودکان دیگر، از این مزیت برخوردار نیستند.”

سبک های فرزندپروری را در اینجا توضیح داده ایم (و معایب و مزایا)

5- محبت خود را از سنین کم به کودک ابراز کنید

احساس پذیرفتن خود، از زمانی شروع می شود که کودکان بسیار کوچک هستند. والدینی که عشق و محبت خود را نثار فرزندان شان می کنند، علاوه بر ایجاد یک رابطه قوی والد و فرزندی، آنها را برای موفقیت های آینده آماده می کنند.

تحقیقات علمی نشان می دهد که محبت والدین، مزایای زیر را برای فرزندان بهمراه دارد:

  • عزت نفس بالاتر
  • بهبود عملکرد تحصیلی
  • ایجاد ارتباط بهتر میان والدین و فرزندان
  • مشکلات رفتاری کمتر

6- فرزندتان را به ورزش کردن عادت دهید

عادت دادن کودکان به ورزش کردن، به معنی تحت فشار قرار دادن آنها نیست. در واقع ورزش مهارت های مهمی را به کودکان آموزش می دهد که مزایای آن در تمام جنبه های زندگی (از پیشرفت های تحصیلی تا کاری)، قابل مشاهده است.

تحقیقات اخیر نشان داده است که ورزش کردن، موجب افزایش تمرکز و خود کنترلی کودکان می شود. پیوستن به ورزش های گروهی نیز موجب تقویت برخی از مهارت های کلیدی آنها می شود.

عضویت کودکان در ورزش های گروهی با هدف مشترک، به آنها کمک می کند تا اهمیت احترام به قوانین و مسئولیت پذیری را یاد بگیرند.

7- اجازه دهید فرزندتان تصمیم بگیرد

به فرزندتان کمک کنید تا در مورد برخی از موارد تصمیم گیری کنند. برای مثال انتخاب نوع بازی یا نوع لباس را به خودشان واگذار کنید. اینکار به کودکان کمک می کند تا برنامه ریزی کنند، مشکلات را حل کنند و نحوه تحقیق را بیاموزند (که همگی جزء مهارت های کلیدی برای موفقیت تحصیلی و حرفه ای محسوب می شوند).

تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که فعالیت های مدرسه ی خود را انتخاب می کنند، 24 درصد بیشتر از کودکان دیگر، از مدرسه رفتن لذت می برند. لذت بردن از یادگیری و رفتن به مدرسه، گامی اساسی است که والدین می توانند برای دستیابی فرزندشان به موفقیت بردارند.

با کودکی که چیزی را می دزدد، چطور برخورد کنیم؟

8- موقعیت مناسبی برای درس خواندن فرزندتان فراهم کنید

سعی کنید در زمان مطالعه و درس خواندن فرزندتان، تلفن های همراه و دیگر وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید تا باعث حواس پرتی او نشود.

مطالعات نشان داده است که تلفن های همراه (چه خاموش باشند و چه روشن)، موجب حواس پرتی کودکان می شوند. مطالعات همچنین نشان می دهد که کار کردن یا مطالعه کردن بهمراه گوش دادن به موسیقی مورد علاقه ی خود، موجب کاهش تمرکز فرد می شود.

اگر فرزندتان به اندازه ای بزرگ شده است که می تواند تکالیف خود را انجام دهد، برای او محیطی ساکت و آرام ایجاد کنید که بتواند بدون هیچ گونه حواس پرتی، تمام تمرکز خود را حفظ کند. گوشی های موبایل را از خود دور کنید، تلویزیون را خاموش کنید و صدای موسیقی را قطع کنید تا بچه ها بتوانند درس خواندن را زود یاد بگیرند و از این مهارت، در مراحل بعدی زندگی خود استفاده کنند.

9- فرزندتان را به فعالیت های خارج از منزل علاقمند کنید

کودکان به بیرون رفتن و تفریح نیاز دارند. مطالعات نشان داده است که خانه نشینی کودکان بدلیل شیوع ویروس کرونا، تأثیر منفی قابل توجهی بر سلامت روانی آنها گذاشته است.

این عارضه تنها مختص کودکان نیست و در بزرگسالان هم دیده می شود.

آموزش دفاع از خود به کودکان: ۸ ترفند تربیت کودک شجاع

یک مطالعه نشان داد که کودکان (به ویژه پسران) که زمان بیشتری را در خارج از خانه سپری کردند، در دو سال آینده پیشرفت بهتری در تحصیل داشتند.

مطالعه دیگری نشان داد بزرگسالانی که به طور متوسط ​​20 دقیقه در روز را در خارج از خانه و طبیعت سپری می کنند، سلامت و بهزیستی روانی بهتری دارند.

علاقمند کردن کودکان به وقت گذرانی در خارج از خانه و طبیعت گردی (که هزینه های زیادی هم ندارند)، باید از سنین کم شروع شود.

چگونه کودکان را تربیت کنیم؟ (روش مدرن)

متاسفانه دنیای دیجیتال موجب فاصله گرفتن کودکان از محیط بیرون شده است. در حقیقت محققان دریافتند که شادی و رفاه در دانش آموزان راهنمایی ایالات متحده از سال 2012 به طور مداوم کاهش یافته است.

اما در سال 2012 چه اتفاقی افتاده است؟ در این سال کودکان آمریکایی به میزان زیادی شروع به خرید گوشی های هوشمند با اینترنت نامحدود کردند.

10- الگوی خوبی برای فرزندتان باشید

همانطور که می دانید والدین مهمترین الگوی فرزندشان هستند. در حقیقت کودکان آینه ی رفتار والدین خود می باشند. تمام بچه ها در زندگی خود به یک الگوهای عالی نیاز دارند و یکی از مهمترین نقش هایی که می توانید به کودک یاد دهید، نحوه برخورد با شکست است.

شما باید با شکست های خود صادقانه، آشکارا و شفاف برخورد کنید. بگذارید فرزندتان ببیند که شما گاهی اوقات سعی می کنید کوتاه بیایید. چون مطمئناً در زندگی شکست هایی وجود دارد و شما باید دو چیز را به فرزندتان بیاموزید:

  • از شکست نترسید و شرمنده نشوید، به ویژه اگر تمام تلاش خود را کرده اید.
  • دست از تلاش برندارید و مجددا راه رسیدن به موفقیت را در پیش بگیرید.

چند سال پیش محققان موسسه فناوری ماساچوست آزمایش هایی را بر روی کودکان بالای 15 ماه انجام دادند. آنها مشاهده کردند که هر چه والدین اجازه دهند فرزندانشان شکست بخورند و تلاش بیشتری بکنند، قوی تر و مقاوم تر می شوند.

بنابراین به فرزندان خود یاد دهید که برای رسیدن به هدف های خود تلاش کنند و در این میان از شکست واهمه ای نداشته باشند.

11- به فرزندتان توجه کنید و در حد نیاز در کنار او باشید

این آخرین توصیه شاید سخت ترین مورد باشد زیرا با یکی از کلیشه های فرزند پروری یعنی تبدیل شدن به والدین هلیکوپتری برخورد می کند. منظور از والدین هلیکوپتری، والدینی ست که درگیر جزئی ترین مسائل فرزندشان می شوند و تمام اعمال او را زیر نظر دارند.

درست است که کودکان به حمایت شما نیاز دارند اما باید به فرزندان خود اجازه دهید تا آنجا که می توانند کارهایشان را انجام دهند.

حتما بخوانید: تاثیرات منفی استفاده از موبایل، تبلت و لپتاب در کودکان (ویدیوی ۱ دقیقه ای)

از طرفی نتایج یک سری مطالعات نشان داد که فرزندان والدینی که هنگام مواجه شدن آنها با چالش های بزرگ زندگی یا شکست ها، از آنها حمایت می کردند، در زندگی موفق تر بودند و با افزایش سن، روابط بهتری با والدین خود برقرار کردند.

به طور خلاصه کودکان به شما نیاز دارند و شما به عنوان والدین باید آنها را راهنمایی کنید و نشان دهید که همیشه در کنارشان هستید.

منبع1 منبع2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنونم از شما اقای دکتر
    مطالب ارائه داده شده از سایت شما فوق العاده بدردبخور و عالی بود
    منتظر مطالب جدیدتر هم هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا