تربیت کودکان

با کودکی که چیزی را می دزدد، چطور برخورد کنیم؟

bestkid b

ممکن است کودک 5 ساله شما از مهد کودک یک اسباب بازی به خانه آورده باشد یا کودک 14 ساله تان از فروشگاه لاک ناخن دزدیده باشد، در هر صورت پی بردن به این حقیقت که فرزند شما چیزی را به سرقت برده، می تواند آزاردهنده باشد.

اما این به این معنا نیست که کودک شما در آینده به یک مجرم تبدیل می شود. رفتار مناسب از طرف شما می تواند از تبدیل شدن سرقت به عادت جلوگیری کند.

برای تربیت بهتر، چگونه با بچه ها بطور اصولی رفتار کنیم؟

اگر فرزند شما چیزی را دزدید، فورا مداخله کنید. با استفاده از استراتژی های انضباطی به کودک بیاموزید که سرقت کار درستی نیست و او را از این کار باز دارید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چرا بچه ها دزدی می کنند؟

اگر کودک شما دزدی می کند، باید قبل از برنامه ریزی برای مقابله با این رفتار، انگیزه آن را مشخص کنید. معمولا کودکان به چند دلیل دست به این کار می زنند.

عدم آگاهی و درک

معمولا بچه های پیش دبستانی وسایل دیگران را بر می دارند. در این سن، آنها درک روشنی از تأثیر سرقت بر دیگران و مضر بودن آن ندارند.

آنها همچنین ممکن است چیزی را از فروشگاه بردارند به این دلیل که اقتصاد را نمی فهمند. مفهوم خرید برای آنها معنایی ندارد.

دقیقا همین سن زمان خوبی برای شروع آموزش همدلی و اینکه چرا سرقت اشتباه است، خواهد بود. به کودک خود آموزش دهید به حق مالکیت دیگران احترام بگذارد.

اختلالات کنترل تکانه

کودکان در دوره ابتدایی و راهنمایی اغلب با اختلال کنترل تکانه دست و پنجه نرم می کنند. آنها ممکن است به سرعت یک شی را بردارند و بدون در نظر گرفتن عواقب احتمالی، آن را وارد جیب خود کنند. برای جلوگیری از سرقت، کنترل تکانه را به کودک خود بیاموزید.

فشار گروه همسالان

دانش آموزان دبیرستان و پیش دانشگاهی ممکن است به این دلیل دست به سرقت بزنند که این کار از نظر آنها جالب است. آنها ممکن است تحت فشار گروه همسالان خود چیزی را بدزدند.

گاهی اوقات هم نوجوانان به این دلیل دزدی می کنند که می خواهند چیزهایی را داشته باشند که توانایی پرداخت هزینه آن را ندارند. برخی از نوجوانان نیز از روی سرکشی دست به این کار می زنند. در این سن، اگر به سرقت به طور موثر رسیدگی نشود، احتمالا به مشکلات حقوقی منجر خواهد شد.

سلامت روان

اختلالات رفتاری یا مشکلات روانی نیز می توانند به مشکلات رفتاری مانند سرقت منجر شوند. برای مثال ممکن است یک کودک برای مقابله با طلاق والدین خود دست به این عمل بزند. همچنین کودکی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کند، ممکن است از سرقت به عنوان راهی برای کنار آمدن با این موضوع استفاده کند.

چه کنیم؟

در برخورد با کودکی که کالای مشکوکی را از مدرسه به خانه آورده و ادعا می کند هدیه است یا کودکی که در حین دزدی از فروشگاه مچ او را گرفته اید، باید توجه داشته باشید که نحوه رسیدگی به این مشکل در احتمال ارتکاب دوباره او به سرقت تأثیر می گذارد.

در زیر چند استراتژی انضباطی که می توانید برای جلوگیری از سرقت استفاده کنید را توضیح خواهیم داد.

روی صداقت تاکید کنید

مکالمه های مکرر در مورد صداقت می تواند کمک زیادی به جلوگیری از دروغ و سرقت کند.

وقتی فرزندتان واقعیت را می گوید یا صادقانه در مورد کار ناشایست خود صحبت می کند، رفتار ملایم تری با او داشته باشید.

احترام به اموال دیگران را آموزش دهید

برای درک مفهوم مالکیت از کودک خود بخواهید مسئولیت وسایل خود را به عهده بگیرد.

به عنوان مثال، در مورد اهمیت مراقبت از اسباب بازی ها صحبت کنید. به آنها آموزش دهید قبل از استفاده از وسایل یکدیگر اجازه بگیرند. در مورد اهمیت مراقبت از اشیای قرض گرفته شده و برگرداندن آنها به صاحبشان صحبت کنید.

بهترین روش آموزش نظم و قانون به کودکان دختر و پسر +فیلم

کالاهای دزدیده شده را برگردانید

اگرمتوجه شدید که کودکتان چیزی دزدیده ، اصرار کنید که آن را به سرعت پس دهد و از قربانی عذرخواهی کند. همچنین می توانید به کودک خود کمک کنید نامه ای برای عذرخواهی بنویسد یا او را برای بازگرداندن وسایل به سرقت رفته تا فروشگاه همراهی کنید.

تنبیهاتی را در نظر بگیرید

کودکی که به طور مداوم اسباب بازی های مورد علاقه خواهر و برادر خود را بدون اجازه بر می دارد، باید با قرض دادن اسباب بازی های خود به آنها تنبیه شود.

سلب امتیازات نیز می تواند نتیجه خوبی داشته باشد. برای مثال می توانید کودک (در صورتی که سن کودک مناسب باشد ) خود را مجبور به انجام کارهای اضافی کنید.

راه حل های حل مسئله

بدنبال استراتژی های حل مسئله برای کاهش احتمال سرقت باشید.

به عنوان مثال، اجازه ندهید کودک 13 ساله تان با دوستان خود در فروشگاه ها وقت بگذراند. ممکن است لازم باشد به کودک خود مهارت های خود کنترلی را آموزش دهید.

چه زمانی باید به دنبال کمک حرفه ای باشید؟

سرقت می تواند پیامدهای حقوقی، اجتماعی و عاطفی زیادی برای کودک داشته باشد، از جمله اخراج از مهد کودک یا مدرسه و حتی اتهامات کیفری برای نوجوانان.

اگر استراتژی های انضباطی شما برای جلوگیری از سرقت کار نمی کنند، باید پا را فراتر بگذارید. اگر سرقت به یک مشکل مداوم تبدیل شده باشد، ممکن است لازم باشد از متخصص کمک بگیرید.

تربیت کودک مودب و حرف گوش کن با ۱۲ روش علمی

یک مشاور حرفه ای می تواند دلایل اصلی سرقت را شناسایی کند. گاهی اوقات، مسائل مربوط به بهداشت روانی، مشکلات رفتاری یا اختلالات سلوکی ریشه اصلی مشکل هستند.

یک متخصص بهداشت روان می تواند با ارائه راهکارهایی به شما و فرزندتان از سرقت جلوگیری کند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا