بهترین روش های آموزش سریع کامپیوتر به کودکان

استفاده کودکان از موبایل خوب است یا بد؟ تاثیر امواج آن؟

bestkid b

امروزه بسیاری از کودکان ۳-۴ ساله هم تلفن همراه دارند! والدین امروزی هنگام بیقراری و گریه ی فرزندانشان به آنها گوشی می دهند تا آرام شوند. براساس گزارشی از Nielsen، ۴۵ درصد از کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله ی آمریکایی تلفن های هوشمند خود را دارند. اما آیا این واقعاً تصمیم عاقلانه ای است؟

تأثیر امواج تلفن همراه بر کودکان

پزشکان به این نتیجه رسیده اند که بدن کودکان از نظر جسمی، شیمیایی و بیولوژیکی متفاوت از بزرگسالان است. این امر به این دلیل است که کودکان بالغ نیستند و بدن آنها هنوز در حال پیشرفت است. هورمون ها، آنزیم ها، بافت ها و پاسخ سلولی کودکان به سموم محیطی با بزرگسالان متفاوت است.

تلفنهای همراه نوعی پرتو ساطع می کنند که می تواند تأثیر زیادی بر بدنهای نابالغ کودکان بگذارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

یک مشکل استفاده از تلفنهای همراه این است که مغز ممکن است در معرض اشعه قرار بگیرد و این احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. هیچ مطالعه قطعی در این باره وجود ندارد اما انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که استفاده از تلفن همراه را بخصوص برای کودکان خردسال محدود کنید.

حتما بخوانید:  آشنایی با ۱۰ راه صحیح آموزش نحوه استفاده کودکان از اینترنت

بسیاری از تحقیقات ثابت کرده اند که نوزادان متولد نشده هم در معرض خطر جسمی ناشی از تشعشعات مایکروویو هستند. میزان جذب پرتوهای مایکروویو در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است زیرا بافتهای مغزی آنها جاذبتر است، جمجمه آنها نازک تر و اندازه نسبی شان کوچکتر است.

طبق تحقیقات جدید بافت مغزی کودکان، پرتوهای مایکروویو را حدود دو برابر بیشتر از بزرگسالان جذب می کند و مطالعات دیگر گزارش داده است که مغز استخوان کودکان ۱۰ برابر بیشتر از بزرگسالان این امواج را جذب می کند.

خطرات بالقوه روحی و جسمی استفاده بیش از حد از تلفن های همراه موجب افت ضریب هوشی و رشد نامناسب ذهنی کودکان، کمبود خواب، تومورهای مغزی و افزایش احتمال ابتلا به بیماری های روانی می شود. مطالعات مربوط به پرتوهای تولید شده توسط تلفن های همراه هنوز متناقض است و نتایج ضد و نقیض می باشد. این دستگاه های بی سیم اکنون بخشی از زندگی روزمره ما هستند اما آیا می توان از آنها به روشی استفاده کرد که به اندازه کافی ایمن باشند؟ مهمترین نکته این است که نگه داشتن تلفن همراه چند سانتیمتر دورتر از گوش، خطر امواج را تا ۱۰۰۰ برابر کاهش می دهد.

اثرات بد تلفنهای همراه بر کودکان

تلفن های همراه ممکن است روشی آسان و دردسترس برای حواسپرتی یا آرام نگه داشتن کودکان باشد. اما استفاده ی پی در پی از آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. برخی از اثرات منفی استفاده منظم از تلفن های همراه شامل موارد زیر است:

۱- تلفن های همراه روابط والدین و فرزندان را تغییر می دهند

تلفن های هوشمند پیوند نزدیکی را که باید بین والدین و فرزند وجود داشته باشد، تغییر می دهند. وابستگی به تلفن های هوشمند نمی تواند جایگزین ارتباط حقیقی بین والدین و فرزندان شود. کودکان هنوز در حال گذر از دوره رشد هستند و شما باید رابطه خوبی با آنها برقرار کنید. تلفن های هوشمند می تواند رابطه ی بین شما را محدود کند و بر آن اثر بگذارد.

۲- ذهن خلاق کودکان را محدود می کند

دسترسی آسان به تلفن های هوشمند موجب می شود کودک وقت زیادی را صرف بازی با گوشی کند و بنابراین خلاقیت او کاهش میابد. بازیهای رایانه ای خلاقیت و تخیل کودکان را محدود کرده و رشد حرکتی و بصری آنها را کند می کند.

۳- میزان خواب کودک را کاهش می دهد

اگر محدودیتی درمورد زمان و مکان استفاده از تلفن های هوشمند وجود نداشته باشد، میزان خواب فرزندتان کاهش میابد زیرا نور آبی گوشی می تواند بر خواب کودک تأثیر بگذارد. مطالعات زیادی در مورد این موضوع انجام شده است و یکی از آنها نشان می دهد بچه هایی که درست قبل از خواب، با تبلت و موبایل بازی می کنند، زمان بیشتری طول می کشد تا به خواب بروند و یا خواب کافی ندارند.

۴- موبایل توانایی یادگیری کودکان را محدود می کند

به گفته محققان، تلفن هوشمند برای رشد ذهنی و اجتماعی کودکان مضر است زیرا توجه کودک را به سمت خود جلب می کند یا بعبارت دیگر وقت مفید کودک را از او میگیرد.

۵- موجب ضعیف شدن چشم یا فشار بر چشم می شود

تعداد کودکانی که به دلیل استفاده ی طولانی مدت از تلفن های همراه از فشار چشم رنج می برند، روز به روز در حال افزایش است. این وضعیت گاهی اوقات به عنوان سندرم بینایی رایانه شناخته می شود. مراقب چشمان خشک، قرمز و دردناک فرزندتان باشید. گاهی اوقات کودکان ممکن است تاری دید را تجربه کنند و یا به نزدیک بینی مبتلا شوند. خستگی چشم، مسائل مربوط به تمرکز و حتی دو بینی از دیگر مشکلات گزارش شده استفاده از تلفن های همراه است. مضرات موبایل برای چشم کودکان + ۱۰ روش حل مشکل

۶- باعث اعتیاد می شود

گوشی همراه پیشرفت کلی کودک را به خطر می اندازد. یک تلفن هوشمند با درگیر کردن کودکان در بسیاری از فعالیت ها، می تواند موجب اعتیاد شود. این نوع اعتیاد ذهن کودک را درگیر می کند و او را حتی در بزرگسالی و برای مدت طولانی گرفتار می کند. اعتیاد به اینترنت و موبایل: عوارض و روشهای ساده درمان (کودکان و نوجوانان)

۷- احتمال ابتلا به بیماری های روانی را افزایش می دهد

آیا واقعیت دارد که افزایش میزان افسردگی کودکان، اختلالات توجه، اختلالات دو قطبی و سایر موارد بهداشت روانی، ناشی از استفاده بیش از حد از دستگاه های دیجیتال است؟ مطالعات انجام شده در این مورد نشان داده است که استفاده ی زیاد از این دستگاهها، احتمال ابتلا به بیماری های روانی را افزایش می دهد. پرخاشگری و رفتارهای مشکل آفرین از جمله مواردی ست که در این کودکان مشاهده می شود.

۸- خطر اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد

استفاده ی بیش ازحد از دستگاههای هوشمند منجر به کاهش میزان فعالیت های بدنی و ورزش خواهد شد. این بدان معنی است که بچه ها به اندازه کافی ورزش نمی کنند و همچنین کالری زیادی مصرف می کنند. انتخاب نادرست مواد غذایی موجب بدتر شدن اوضاع می شود.

۹- عملکرد تحصیلی کودکان را تضعیف می کند

بسیاری از کودکان تلفن همراه را با خود به مدرسه می برند. گپ زدن با دوستان یا بازی در حین زنگ تفریح یا حتی در کلاس روز به روز بیشتر می شود. این امر باعث می شود که کودکان به کلاس توجه نکنند و درسهای مهم را متوجه نشوند. بنابراین بسیاری از آنها با افت تحصیلی مواجه می شوند.

حتما بخوانید: تاثیرات منفی استفاده از موبایل، تبلت و لپتاب در کودکان (ویدیوی ۱ دقیقه ای)

آیا استفاده از تلفن های هوشمند برای کودکان مزایایی هم دارد؟

علاوه بر معایت ذکر شده، استفاده از موبایل می تواند مزایایی هم بهمراه داشته باشد. برخی از آنها عبارتنداز:

۱-افزایش ایمنی

حوادث بسیار زیادی در طول روز رخ می دهد (از فجایع طبیعی گرفته تا بلایای انسانی مانند زمین لرزه، تصادفات وسایل نقلیه، آتش سوزی، طوفان و…). با استفاده از تلفن همراه، والدین می توانند در هر زمان از وضعیت فرزندشان مطلع شوند. تلفن همراه یک نجات بخش حیات بین شما و کودک در موارد اضطراری است.

۲- برقراری ارتباط سریع و آسان

با استفاده از تلفن همراه می توانید به راحتی با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید و آنها را از برنامه هایتان مطلع سازید. برای مثال کودک می تواند علت دیر آمدن به خانه، فعالیت های بعد از مدرسه و… را با والدین در میان بگذارد.

۳- تمرین مسئولیت پذیری

وقتی تلفن همراهی را برای فرزند خود تهیه می کنید در واقع مسئولیت نگهداری از آن را به او محول می کنید. به این ترتیب به کودک فرصتی می دهید تا بزرگ شود و مسئول مراقبت از وسایل خود باشد (به خصوص اگر موبایل گرانقیمت باشد).

۴- ایجاد اعتماد

تلفن های همراه بسیار گران هستند. هنگامی که تلفن هوشمندی به فرزندتان می دهید، در واقع اعتماد خود را به او نشان داده اید.

۵- سرگرمی

یک مزیت استفاده از تلفن های هوشمند، سرگرمی کودک با بازی های ارزان یا حتی رایگان است که می تواند او را برای مدت طولانی سرگرم نگه دارد. البته نباید فراموش شود که منظور ما از سرگرمی، بازی کردن و وقت گذرانی در حد اعتدال است.

۶- یادآوری کارها

تلفن های همراه دارای زنگ هشدار، یادداشت و انواع برنامه هایی هستند که می توانند به کودک شما نظم و انظباط را یاد دهند و تکالیف یا امتحانات بعدی را به او یادآوری کند.

۷- رسانه های اجتماعی

تلفن های هوشمند از طریق پیام، توییت و رسانه های اجتماعی، موجب برقراری ارتباط کودک با همسالان و دنیای اطراف می شود. نکته ی حائز اهمیت این است که استفاده از صفحات اجتماعی باید با نظارت دقیق والدین انجام شود.

حتما بخوانید: از چه سنی برای کودکان موبایل بخریم؟ (و چه نوع گوشی ای؟)

نکاتی برای والدین و یک ویدیوی کاربردی کوتاه

 

در دنیای امروزی غدقن کردن کامل استفاده از تلفن های هوشمند برای کودکان تقریبا کاری غیرممکن است. بنابراین برای استفاده ی صحیح و به اندازه ی کودک از تلفن همراه، نکات زیر را رعایت کنید:

  • مدت زمان استفاده ی کودک از تلفن همراه را محدود کنید.
  • کارشناسان پیشنهاد می کنند حداقل یک ساعت قبل از خواب، استفاده از تلفن همراه را کنار بگذارید. بنابراین در این زمینه محدودیت هایی برای فرزندتان اعمال کنید. برای مثال به کودک توضیح دهید که استفاده از گوشی بعد از شام و در اتاق خواب کاملا ممنوع است.
  • در جایی که استفاده از تلفن همراه ممنوع است، یک محیط دوستانه و شاد ایجاد کنید.
  • برای ارتقاء ارتباط و ایجاد روابط بهتر با فرزندتان، در زمان هایی در طول روز، استفاده از تلفن را محدود کرده و خود نیز از آن پیروی کنید چون شما اولین الگوی فرزندتان محسوب می شوید.
  • از فرزندان خود بخواهید رمز تلفن، ایمیل و صفحات اجتماعی خود را در اختیارتان قرار دهند. به این ترتیب بر کار آنها نظارت کنید.
  • پیام های متنی و سایر محتوای تلفن همراه فرزندتان را گاهی اوقات چک کنید.
  • استفاده از گزینه های کنترل والدین در تلفن و اپلیکیشن ها را در نظر بگیرید.
  • در صفحات اجتماعی فرزندتان حضور داشته باشید و او را به عنوان یک دوست در اکانت خود داشته باشید.
  • از آخرین و به روزترین برنامه ها و اپلیکیشن ها مطلع باشید.
  • در مورد خطرات استفاده از تلفن همراه علناً با فرزند خود ارتباط برقرار کنید.
  • به کودکان کمک کنید تا وب سایتهای ایمن را بشناسند و به آنها در مورد خطرات دنیای مجازی و ارتباط با غریبه ها هشدار دهید.

حتما بخوانید: چطور اثرات منفی استفاده از موبایل و تبلت برای کودکان را به مثبت تبدیل کنیم؟

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بنام خدا
    سلام. من یک مادر ایرانی هستم.
    نمی خواهم تعصب نشان بدهم اما لازم دانستم یادآوری کنم اکثر ما ایرانیها مو مشکی یا نهایتا مو قهوه‌ای هستیم و دیدن عکس یک دختر بلوند غربی اثرات روحی مثبتی روی ارزش گذاری ایرانی ها نخواهد داشت. والسلام نامه تمام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا