آموزش های نگهداری از نوزاد

اندازه بالش نوزاد چقدر باید باشد؟ چند نکته مهم

bestkid b

نوزادان زمان زیادی را در طول شبانه روز می خوابند. بنابراین فراهم کردن شرایط مطلوب برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از بالش های نامناسب، پتوهای سنگین و سایر وسایل خواب غیراستاندارد می تواند خفگی نوزاد را بالا برده و خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزادان یا SIDS را افزایش دهد. بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید، انتخاب بالش مناسب برای داشتن خواب باکیفیت و همچنین حفظ سلامت نوزاد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

  بالش نوزاد را می توانید از این فروشگاه با قیمت مناسب تهیه کنید (کلیک کنید)

بالش نوزاد نقش مهمی در رشد سر و شکل گیری فرم جمجمه دارد. بنابراین بالش نامناسب روی عملکرد فیزیکی و همچنین سر نوزاد تاثیر می گذارد و در موارد شدید، خطر مشکلات مغزی را افزایش می دهد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

از آنجاییکه سیستم تنفس نوزادان و بزرگسالان با هم تفاوت دارد، بالش مخصوص بزرگسالان، می تواند جلوی دهان و بینی نوزاد را بگیرد و راه تنفس او را مسدود کند. به همین دلیل ممکن است قرار دادن نوزاد در یک گهواره، گزینه ی مناسب تر و امن تری باشد.

حتما بخوانید: تشت یا وان حمام نوزاد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ بهمراه تصاویر زیبا

اما سوال اینجاست که آیا نوزادان اصلا به بالش احتیاج دارند یا خیر؟ اگر اینطور است بهتر است از چه بالش ها و با چه اندازه ای برای آنها استفاده کرد؟

چه موقع خوابیدن با بالش برای نوزاد بی خطر است؟

طبق دستورالعملهای آکادمی اطفال آمریکا در مورد خواب ایمن نوزاد، نوزادان باید تا ۱ سالگی روی یک سطح صاف، بدون بالش و بدون پتوی سنگین یا سایر ملافه های اضافه بخوابند. تنها موردی که او نیاز دارد یک تشک مناسب است.

ممکن است از این موضوع متعجب باشید اما خوب است بدانید که بالش موجب تعریق نوزاد در زمان خواب می شود. این باعث افزایش دمای بدن کودک در زمان خواب می گردد که خطرناک خواهد بود. همچنین ممکن است سر کودک در بالش فرو رود و راههای تنفسی او مسدود شود. این باعث میشود خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد افزایش یابد.

با اینحال حتی ممکن است پس از یک سالگی هم نیازی به بالش نباشد. بهتر است تا رسیدن کودک به ۱۸ ماهگی یا حتی ۲ سالگی منتظر بمانید. پس از این مدت ممکن است خود کودک به داشتن بالش علاقه نشان دهد. در این زمان وقت آن فرا رسیده که برای کودک خود یک بالش مناسب تهیه کنید.

حتما بخوانید: ۵ تا از بهترین و مقوی ترین غذاها برای نوزادان ۱ تا ۶ ماهه به تفکیک

چرا نباید از بالش های معمولی خود برای نوزادان و کودکان نوپا استفاده کنیم؟

اگر ما روی یک بالش احساس راحتی می کنیم، دلیلی بر این نیست که این بالش برای نوزاد هم راحت و مناسب است. سیستم بدن ما و کودکان با هم متفاوت است و از طرفی مغز و جمجمه ی نوزاد درحال بزرگ شدن و شکل گیری است. پس از استفاده از هر بالشی برای کودکان خودداری کنید.

یک بالش معمولی برای پشتیبانی از سر و گردن بزرگسالان طراحی شده است. یک کودک نوپا به اندازه ی بزرگسالان متناسب و قوی نیست و خوابیدن روی بالش معمولی فشار زیادی روی گردن و شانه های او ایجاد می کند.

فشار مداوم ممکن است به ناراحتی و بی خوابی شبانه منجر شود. همچنین موجب شکل گیری وضعیت بد بدنی نوزادان می شود. بالش های نوزادی، متناسب با اندام و وضعیت بدن کودک طراحی شده است. این بالش ها ضمن داشتن پشتیبانی مناسب از بدن در حال رشد کودک، موجب خواب راحت و آرام هم می شود.

بهترین اندازه ی بالش نوزادان کدام است؟

انتخاب یک بالش مناسب برای نوزاد، اهمیت بسیار زیادی دارد. یک بالش با اندازه معمولی و استاندارد برای بزرگسالان، برای نوزادان و کودکان نوپا مناسب نیست. نوزادان باید از بالش هایی استفاده کنند که متناسب با وضعیت بدن آنها طراحی شده است.

تولید کننده های زیادی بالش هایی را ارائه می دهند که به طور خاص برای کودکان نوپا طراحی شده اند. بالش های کودکان نوپا کوچکتر از بالش های استاندارد هستند، ابعاد آن در حدود ۳۰٫۵ در ۴۰٫۶ سانتی متر و ضخامتشان حدود ۵٫۱ تا ۷٫۶ سانتی متر است.

بالش های نوزادی معمولا از بالش های معمولی بزرگسالان محکم تر هستند. اگر سر نوزاد برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت مانده است، حالت آن را تغییر دهید تا دچار فشار در یک ناحیه نشود.

حتما بخوانید: دمای مناسب اتاق کودک چقدر باید باشد؟ چطور آن را در حد استاندارد نگه داریم؟

اگر بالش نوزادی در دسترس نیست، از یک بالش با اندازه استاندارد استفاده کنید. بالش های تخت برای نوزدان مناسب هستند. علاوه بر این می توانید یک حوله ی نرم را چند لا کنید و زیر سر نوزاد قرار دهید. اجازه ندهید که کودک نوپای شما به طور همزمان روی چند بالش بخوابد. اگر کودک نوپا در رختخواب است، بالش های اضافی را برداشته تا در مواقع خواب تنها یک بالش در رختخواب وجود داشته باشد. از قرار دادن بالش های اضافه و تزئینی در مجاورت کودک (در تخت یا گهواره) خودداری کنید.

از بالش های زینتی (به شکل شخصیت های کارتونی، گل و…) زیر سر نوزاد استفاده نکنید. این بالش ها معمولا بزرگ و بلند هستند و برای کودکان توصیه نمی شوند.

خطرات استفاده از بالش خیلی بزرگ برای نوزادان چیست؟

همانطور که تا زمان راه رفتن کودک، به او کفش های راحتی برای راه رفتن نمی پوشانید، از بالش های بزرگی که مخصوص بزرگسالان است، تا زمان بالغ شدن فرزندتان استفاده نکنید.

دکتر Jen Trachtenberg، متخصص اطفال و نویسنده کتاب های نگهداری کودکان می گوید: “به دلیل اندازه بدن کودک نوپا، والدین باید بالش کوچک تری برای آنها تهیه کنند که به طور صحیح متناسب با سر و گردن آنها باشد. یک بالش نوزادی که مناسب و کوتاه است، خطر خفگی را نیز کاهش می دهد و برای کودک بی خطر است.”

پس اگر تمایل به استفاده از بالش برای نوزادان دارید، از بالش های تخت، کوتاه و طراحی شده برای نوزادان استفاده کنید تا از بروز خطرات احتمالی هم پیشگیری شود.

  بالش نوزاد را می توانید از این فروشگاه با قیمت مناسب تهیه کنید (کلیک کنید)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا