آموزش های نگهداری از نوزاد

4 علت سکسکه در نوزادان و 5 درمان خانگی ساده

bestkid b

معمولا اولین سالی که پدر یا مادر می شوید، درگیر بیماری ها و مشکلاتی که هر نوزادی ممکن است دچارش شود، هستید. البته بعضی چیز ها مثل سکسکه واکنش های متفاوتی را از سوی والدین در پی خواهد داشت، برخی قند توی دل شان آب می شود و برخی نگران می شوند!

سکسکه نوزاد چیزی نیست که به خاطرش به اورژانس مراجعه کنید، اما همان طور که همه بزرگسالان می دانند، آزار دهنده است. معمولا وقتی به سکسکه می افتیم، دوست داریم سریع تر متوقفش کنیم.

نکات مراقبت از نوزاد: مراقبت از نوزاد با 8 روش اولیه (داشتن نوزاد شاد و سالم)

در مورد نوزاد هم همین طور است. در ادامه به علت ها و نحوه درمان این مشکل در نوزاد می پردازیم.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چه چیزی باعث سکسکه نوزاد می شود؟

هیچ چیز شوکه کننده ای در این مورد وجود ندارد، سکسکه نوزاد آنقدر ها هم با بزرگ‌سالان فرق ندارد. سکسکه زمانی اتفاق می افتد که دیافراگم شروع به اسپاسم می کند . دیافراگم یک عضله اسکلتی نازک است که بین قفسه سینه و شکم قرار گرفته و وقتی نفس می کشیم، بالا و پایین می رود.

وقتی که دیافراگم شروع به اسپاسم می کند، تار های صوتی به سرعت بسته می شوند. این باعث می شود که هوای اضافی از طریق آن ها خارج شود و صدای سکسکه را به وجود می آورد.

هنوز دقیقا مشخص نیست که چرا سکسکه رخ می دهد. دیافراگم به فرمان مغز کار می کند ، بنابراین وقتی سکسکه اتفاق می افتد، مغز به این غشاء می گوید که به شدت به سمت پایین حرکت کند. با این حال، این که چرا این سیگنال ها را ارسال می کند هنوز یک راز است.

بیشتر نوزادان هنگام غذا خوردن سکسکه می کنند. اگر کودک شما بیش از حد شیر بخورد، هوای اضافی را ببلعد یا خیلی سریع غذا بخورد ممکن است این حالت اتفاق بیفتد.

هر یک از این ها می تواند باعث بزرگ شدن شکم کودک تان شود و باعث فشار به دیافراگم، اسپاسم و در نتیجه سکسکه شود.

در شرایط دیگری هم ممکن است نوزاد دچار سکسکه شود. در چنین مواردی، ممکن است علتش مسائل دیگری باشد که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

سایر علل سکسکه نوزاد

1-تغییرات دما

گاهی اوقات تغییرات ناگهانی دمای معده می تواند باعث سکسکه شود. اگر به کودک تان شیر سرد و بعد شیر گرم بدهید و یا برعکس ممکن است، سکسکه رخ بدهد. البته به طور کلی این مسئله نباید نگران تان کند.

2- رفلاکس گاستروازوفاژیال (GER)

اگر سکسکه باعث ناراحتی تان شود، می تواند به خاطر یک بیماری زمینه ای مثل رفلاکس معده یا GER باشد.

GER زمانی اتفاق می افتد که غذایی که تا حدی هضم شده است همراه با اسید های معده به سمت لوله مری حرکت می کند. حرکت غذا به سمت بالا به خاطر اسیدی بودنش، دیافراگم را تحریک کرده و باعث ایجاد اسپاسم شده و در نتیجه سکسکه می شود.

حتما بخوانید: چرا بعضی از نوزادان زودتر دندان در می آورند؟

GER به ندرت یک مشکل جدی برای نوزادان به حساب می آید و معمولا بعد از 12 ماهگی برطرف می شود. تا زمانی که کودک شما در حال رشد است و ناراحتی ندارد، لازم نیست نگران شوید . اگر نگران هستید، با پزشک کودک تان مشورت کنید.

با این حال، گاهی اوقات سکسکه می تواند به خاطر عود رفلاکس های دردناک که به بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) معروفند، رخ دهد.

سایر علائم هشدار دهنده ای که لازم است به خاطرشان به پزشک مراجعه کنید عبارتند از این که کودک تان:

  • دائما با فشار زیاد بالا می آورد.
  • مایعات زرد یا سبز بالا می‌ آورد.
  • غذا را پس می زند.
  • وزنش بالا نمی رود.
  • خونی شبیه تفاله قهوه بالا می آورد.
  • در مدفوعش خون دارد.
  • سرفه مزمن یا مشکل در تنفس دارد.
  • بعد از شیر خوردن بدخلق می شود.

3- جا به جا شدن هوای اضافی

یک بررسی در سال 2012، نشان داد که سکسکه ممکن است به خاطر خارج شدن هوای اضافی از معده رخ دهد. طبق این بررسی زمانی که کودک شما شیر می خورد، هوایی که می‌ بلعد وارد معده اش شده و باعث ایجاد اسپاسم می ‌شود. بعد دیافراگم به شدت به سمت پایین حرکت کرده و هوا را آزاد می کند ؛ درست مثل زمانی که آروغ می زند.

چه طور سکسکه نوزاد را درمان کنیم؟

1-آروغ گیری

استراحت های پشت سر هم حین شیر دادن به کودک و گرفتن آروغ می تواند به توقف شدن سکسکه کمک کند. از آن جایی که شکم در حالت انبساط می تواند باعث سکسکه شود، پس بهتر است که سعی کنید آن را به حداقل برسانید .

نوزاد با آروغ زدن از شر گاز و هوای اضافی که می تواند باعث این ناراحتی شود، خلاص می شود.

 

بهتر است در حین شیر دادن آروغ کودک را بگیرید و نه بعد از آن. اگر با سینه به کودک شیر می دهید، سعی کنید بین هر باری که از این سینه به آن سینه می‌کنید، آروغ کودک را هم بگیرید . اگر هم شیر با بطری داده می شود، به ازای هر 56 تا 85 گرم یا حداقل نصف شیر یک بار آروغ گیری کنید.

آروغ گیری در صورتی که کودک شما مستعد بالا آوردن باشد، کار خوبی است. قرار دادن نوزاد در وضعیت عمودی می تواند از رفلاکس هم جلوگیری کند.

2- استفاده از پستانک

همیشه شیر دادن دلیل سکسکه نوزاد نیست . گاهی اوقات، خود به خود شروع می شود. در این صورت پستانک ممکن است که تا حد زیادی کمکتان کند.

وقتی کودک شما پستانک را می مکد، دیافراگمش شل شده و سکسکه متوقف می شود. اگر پستانک دم دست ندارید، از انگشت کوچک تان استفاده کنید. فقط حتما آن را کاملا تمیز کنید.

کف دست تان را به سمت بالا بچرخانید، اجازه دهید تا قسمت بدون ناخن روی سقف دهان کودک قرار گیرد. اگر کودک شما با مکیدن آرام نمی شود، او را مجبور نکنید. سکسکه احتمالا به زودی متوقف می شود.

3- دادن شربت گریپ واتر

گریپ واتر ترکیبی از آب و گیاهانی مثل زنجبیل ، بابونه، رازیانه و دارچین است. اگر سکسکه باعث ناراحتی کودک تان می شود، می توانید مقداری به او بدهید.

با این که هیچ مطالعه ای وجود ندارد که ثابت کند این روش برای خلاص شدن از شر سکسکه صد در صد جواب می دهد، اما ارزش امتحان کردن را دارد. گریپ واتر اغلب برای درمان قولنج و همین طور سایر ناراحتی های شکمی در نوزادان استفاده می شود.

یادتان باشد که اگر کودک شما قبلا هیچ وقت گریپ واتر نخورده ، بهتر است قبل از استفاده با یک پزشک اطفال مشورت کنید. علاوه بر این بهتر است در حد اعتدال از آن استفاده کنید. استفاده زیاد از این شربت در صورتی که نوزادتان خیلی کوچک است، می تواند پیامد های نامطلوبی داشته باشد.

4- صبر کردن

اگر سکسکه شما و کودک تان را اذیت نمی کند، لازم نیست کاری در موردش انجام بدهید. در بیشتر مواقع، سکسکه بیشتر والدین را آزار می دهد تا نوزاد. اگر علت سکسکه چیز بدی نباشد، خیلی زود برطرف می شود. اگر کودک تان ناراحت است، بهترین کار این است که با او صحبت کنید یا آواز بخوانید ، راه بروید یا تکانش بدهید. پرت کردن حواس هنگام گاهی اوقات نتیجه بخش است.

حتما بخوانید: ۱۰ نکته مراقبت نوزاد متولد شده تا ۴ ماهگی

کار هایی که نباید موقع سکسکه نوزاد انجام داد

1-کودک تان را نترسانید

ترساندن ناگهانی یک راهکار قدیمی است که بسیاری از افراد معتقدند صد در صد شما را از شر سکسکه خلاص می کند. با این حال، این روش را نباید روی نوزادان پیاده کرد. سیستم عصبی کودک به طور کامل قادر به پردازش صدا های ناشناخته نیست، به همین دلیل است که نوزادان زود از صدا های بلند وحشت زده می شوند.

2- زبانش را بکشید

برخی از افراد فکر می کنند که اگر حین وارد کردن فشار روی پیشانی نوزاد زبانش را بکشند، سکسکه متوقف می شود. ما این کار را اصلا توصیه نمی کنیم زیرا خیلی راحت به کودک آسیب وارد می شود و این کار ناراحتش می کند.

3- به نوزاد آب ندهید

معمولا نوشیدن آب برای مقابله با سکسکه جواب می دهد. با این حال، باید مقدار آبی که به کودک تان می دهید؛ خیلی کم باشد. اگر کودک شما زیر 6 ماه است ، از دادن هر چیزی غیر از شیر مادر یا شیر خشک خودداری کنید.

4- شیر خشک نوزاد را عوض نکنید

شیر خشک های زیادی در بازار با فرمول‌ های مختلف عرضه می شوند که ادعا می ‌کنند بسیاری از مشکلات نوزادان را حل می‌ کنند. این باعث می شود تا برخی از والدین بر این باور باشند که تغییر شیر خشک باعث کاهش سکسکه می شود. متاسفانه، این نظریه درست نیست . تغییر شیر خشک برای نوزاد تفاوتی در دفعات سکسکه ایجاد نخواهد کرد.

بسیار کاربردی: مراحل رشد نوزاد از 1 تا 12 ماهگی (و نکات مهم)

آیا سکسکه برای نوزاد مضر است؟

سکسکه نوزادان در سال اول زندگی شان کاملا طبیعی و شایع است. برخی از نوزادان حتی وقتی هنوز در رحم مادر هستند، سکسکه می کنند. شاید شما متوجه آن نشوید ، اما سکسکه کردن نوزادان در سه ماهه اول بارداری واقعا اتفاق می افتد.

بنابراین، نه تنها سکسکه برای کودک شما بد نیست بلکه یک واکنش طبیعی به چیزی است که در شکم او رخ می دهد. سکسکه به قدری طبیعی است که بسیاری از نوزادان بدون این که متوجه اش باشند، در همان حین می خوابند. اغلب این ما والدین هستیم که از صدای سکسکه اذیت می شویم.

چه زمانی در مورد سکسکه نوزاد نگران باشیم؟

اگر سکسکه پشت سر هم تکرار می شود و بیشتر از حد معمول طول می کشد ، به مدت زمان هر سکسکه و زمان بین آن ها دقت کنید.

با پزشک اطفال در مورد این مسئله مشورت کنید تا بررسی شود که آیا درمان ضروری است یا خیر.

یکی دیگر از دلایل نگرانی مربوط به زمانی است که سکسکه باعث به هم زدن خواب کودک تان می شود. وقتی سکسکه آن قدر شدید است که کودک تان را بیدار نگه می دارد، وقت آن است که با پزشک تماس بگیرید.

حتما بخوانید: چرب کردن ناف نوزاد: فواید، بهترین روش انجام و همه نکات

ما همیشه توصیه می کنیم که اگر این مسئله نگران تان می کند و حس می کنید که کودک در حین سکسکه درد دارد، حتما با پزشک اطفال تماس بگیرید زیرا این می تواند نشانه رفلاکس معده در نوزاد باشد. در بزرگسالان، سکسکه مزمن می تواند نشانه آسیب دیدن سیستم عصبی ، وجود تومور، بیماری کلیوی و حتی دیابت باشد.

البته این دلایل را نمی توان به سکسکه نوزاد ربط دارد، اما اگر نگران هستید می توانید بررسی کنید.

چه طور از سکسکه پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از سکسکه نوزاد مخصوصا زمانی که این سکسکه به طور ناگهانی رخ دهد، همیشه هم کار آسانی نیست، با این حال، در این جا چند راه وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

  • هنگام شیر دادن آرامش تان را حفظ کنید: وقتی که برای شیر دادن به کودک تان آماده می شوید، ترتیبی بدهید که او در آرامش باشد. بهترین راه برای انجام این کار این است که قبل از گرسنگی و به گریه افتادن کودک به او شیر بدهید.
  • او را در وضعیت عمودی قرار دهید: بعد از پایان شیر خوردن نوزاد، او را مثل زمانی که آروغش را می گیرید، در وضعیت عمودی قرار دهید . بعد از هر بار شیر خوردن، حدود 20 تا 30 دقیقه او را به همین حالت نگه دارید.
  • برای خواباندن کودک روی شکم صبر کنید: از این که نوزاد را بلافاصله بعد از شیر دادن روی شکم بخوابانید، خودداری کنید. حداقل 30 دقیقه صبر کنید تا شیرش ته نشین شود.
  • برای بازی هم صبر کنید : حداقل 30 دقیقه بعد از شیر خوردن کودک، از بازی کردن با او خودداری کنید.

کلام آخر

سکسکه نوزاد اتفاق رایجی است. اولین باری که ممکن است نوزاد دچار سکسکه شود در سه ماهه اول بارداری است.

سکسکه نوزاد به خاطر اسپاسم دیافراگم که می تواند علتش شیر دادن بیش از حد، وجود هوا در معده یا حتی تغییرات دما باشد، ایجاد می شود . خیلی راحت می توان با استفاده از پستانک یا آروغ گیری بعد از شیر دادن، جلوی سکسکه را گرفت. معمولا این مشکل به خودی خود و به سرعت حل می شود.

جالب: ماساژ صورت نوزاد: فواید و روش درست انجام

اگر نگران هستید، با پزشک کودک تماس بگیرید. دفعه بعد که کودک شما شروع به سکسکه کرد، گوشی تان را بردارید و از او فیلم بگیرید. مطمئنم فرزندتان چند سال بعد با دیدن آن کلی می خندد! (منبع)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا