سلامت نوزاد

طبق جدیدترین تحقیقات، وزن نوزاد دوماهه چقدر باید باشد؟

bestkid b

یکی از مسایلی که مادران به ویژه در زایمان اول با آن مواجه می شوند، نگرانی از وزن گرفتن نوزاد است.اطمینان از تغذیه مناسب نوزاد و افزایش وزن در هرماه می تواند باعث آسودگی خیال والدین شود.در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

۱- مقدمه

نوزادان دو ماهه تنها می توانند شیر مادر یا شیر خشک مصرف کنند. خوراندن هرگونه ماده غذایی پوره شده خطر بروز بیماری های گوارشی را در آنها افزایش می دهد. وزن نوزاد دو ماهه در حالت عادی باید هر هفته افزایش یابد. وزن ۵ تا ۶ کیلوگرم برای نوزاد ۲ ماهه وزن خوبی است اما باید توجه داشته باشید که نمودار وزن گیری نوزاد در طی زمان است که مورد اهمیت است.

 

سوم

۲-ویژگی های جسمی و روحی کودک از تولد تا شش ماهگی

یک ماهگی: حرکت نوزاد در این سن هنوز تحت تأثیر واکنش های اولیه است. نوزاد در این سن هنوز از نظر بینایی کامل نیست ، هر چند از بدو تولد می تواند ببیند و رنگها و شکلها را از فاصله نزدیک تشخیص دهد. وقتی می خواهید چیزی را به نوزادتان نشان بدهید، او را در حالت قائم یا با کمی زاویه نگه دارید. در یک ماهگی قد نوزاد به طور متوسط ۵۴ سانتیمتر ( حدود ۵۲ تا ۵۶ سانتیمتر ) و وزن او چهار کیلوگرم است ، ولی می تواند بین ۵/۳ تا ۵/۴ کیلوگرم متغیر باشد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

نوزاد3

 

طبق تحقیقات جدید مجله معتبر خانواده سالم، وزن نوزاد پسر در دوماهگی حدود ۵-۶ کیلوگرم و وزن نوزاد دختر حدود ۳۰۰ گرم کمتر باید باشد.

دو ماهگی: نوزاد به سرعت رشد می کند و با کمک اصواتی که تولید می کند، در واقع با شما ارتباط برقرار می کند. هر صدای جدیدی که کودک از خودش در می آورد ، تجربه جدیدی است که کسب می کند و کم کم با ترکیب این صداها شروع به صحبت کردن خواهد نمود. در دو ماهگی ، کودک در طول روز کمتر می خوابد و ممکن است برخی اوقات بیداری خود را به گریه کردن بگذراند. البته همه کودکان مثل هم نیستند و ممکن است کودک شما خیلی کم گریه کند. اکثر گریه های کودک درعصر و شب اتفاق می افتند و اغلب این گریه ها به علت کولیک ایجاد می شوند. (کولیک نوعی درد شکم است که معمولاً از سه هفتگی آغاز شده و تا سه ماهگی طول می کشد) . البته کولیک تنها علت گریه کودک نیست ؛ گریه می تواند به علت خیس بودن ، گرسنگی و یا سایر عوامل باشد. همان طور که گفته شد دراین سن گریه کردن تنها راهی است که نوزاد به وسیله آن به شما نشان می دهد که نیازبه کمک دارد.

نوزاد 2

مهارت های کودک دو ماهه

۱-در حالت خوابیده به شکم ، سر را مختصری بلند کند. اگر او را از شکم بلند کنیم ، سر در امتداد بدن قرار می گیرد.

۲-در حالت خوابیده به پشت اگر او را بلند کرده و بنشانیم سر را به عقب می برد.

۳-اشیای متحرک را با چشم ، ۱۸۰ درجه تعقیب می کند.

۴-در تماسهای اجتماعی لبخند زده و به صداهای اطراف به دقت گوش می کند.

سه ماهگی: کنترل حرکات سر در این سن شروع می شود. به تدریج گردن کودک قویتر شده و او قادرمی گردد که سرش را به اطراف بچرخاند و به اشیاء مختلف نگاه کند. همچنین کودک شروع به شناختن بدن خود می کند . او می تواند انگشتانش را باز و بسته نماید و ممکن است حتی برای چند ثانیه بتواند یک اسباب بازی را در دستش نگاه دارد. اولین لبخندهای کودک حرکاتی غیرارادی و رفلکسی هستند، اما بعد از مدتی او یاد خواهد گرفت که در پاسخ به لبخند شما، لبخند بزند. دراین سن قد کودک به طور متوسط ۶۰ سانتی متراست و وزنی حدود ۵/۵ کیلوگرم دارد ولی قد او می تواند از ۵۸ تا ۶۳ سانتی متر و وزن او از ۸/۴ تا ۵/۶ کیلو گرم متغیر باشد.

مهارت های کودک سه ماهه

۱-در حالت خوابیده به روی شکم ، سر وسینه را بلند می کند. دستها کشیده است، اگر او را از شکم آویزان کنیم سر را بالاتر از سطح بدن نگه می دارد ؛

۲-درحالت خوابیده به پشت به طرف اشیاء دست دراز می کند، اما نمی تواند آنها را بگیرد. اسباب بازی را تکان می دهد.

۳-اگر کودک را بلند کرده و بنشانیم ، افتادن سر به عقب تا اندازه ای کمتر است و سر، حرکات پاندولی ( حرکات رفت و برگشتی ) دارد. پشت خمیده است.

۴-تماس های اجتماعی را ادامه می دهد و به موسیقی گوش می دهد.

کودک اکنون علاقه بسیاری دارد که بتواند اشیاء را در دهانش گذاشته و بمکد، بنابراین باید بسیار مراقب باشید و اشیاء ریز را از دسترس او خارج کنید تا وارد حلق و مری او نشوند. حالا که او کنترل بیشتری روی حرکات دستش پیدا کرده ، انگشتان خود را می مکد ، این کار موجب لذت و آرامش او می گردد . مکیدن انگشت شست دراین سن کاملاً طبیعی است و نشان دهنده فشار روانی و یا عدم احساس امنیت نیست.

نوزاد پنج

 این مطلب را از دست ندهید: ۱۰ توصیه مهم برای مراقبت از نوزادان مخصوص والدین

پنج ماهگی: در این سن کودک شروع به درک مفاهیم اولیه می کند؛ مثلاً با پرت کردن اسباب بازی از تختخوابش به بیرون ، شروع به یاد گیری علل و اثر کارها کرده و به کشف دنیای اطرافش می پردازد.

مهارت های کودک پنج ماهه

در این سن کودک علاوه بر مهارت هایی که در چهار ماهگی به دست آورده قادر است،
۱- سرخود را قائم نگهدارد.
۲-به چیزهای کوچک توجه نشان دهد.
۳-تا حدودی بدون کمک بنشیند و به جلو خم شود.

نوزادشش

شش ماهگی: در شش ماهگی کودک علاقه بیشتری به آنچه که در اطرافش می گذرد نشان می دهد. او سرش را به سمت صداهای آشنا می چرخاند و مدت طولاتری را صرف بررسی چیزهایی که توجهش را جلب کرده است ، می کند. قد او به طور متوسط ۶۷ سانتی متر و وزن او ۵/۷ کیلوگرم است . قد و وزن می توانند محدوده ای بین ۶۳ تا ۶۹/۵ سانتیمتر و ۳/۶ تا ۳/۸ کیلوگرم داشته باشند.

مهارت کودک شش ماهه

۱-بدون کمک بنشیند.

۲-با نشستن سر به عقب نمی افتد.
۳- تغییر صدا بدهد.
۴- اشیاء را با تمام قسمت دستش بگیرد و آن را از یک دست به دست دیگربدهد.
۵- چشمهایش را به طور هماهنگ حرکت دهد.
۶- از دیدن غریبه ها نگران نشود و گریه نکند.

نوزاد4

همه چیز در مورد خواب نوزاد سالم و معمولی 

۳- فیلم آموزشی

۴- مطالب دیگر

۱-پی دی اف اول – نوزاد دوماهه

۲-پی دی اف دوم- وزن نوزاد دوماهه

حتماً بخوانید: ۱- آشنایی با ۸ دلیل گریه نوزاد به همراه فیلم

هنگامی که فرزندتان متولد می شود پزشک متخصص اطفال قد و وزن و دور سر کودک را اندازه می گیرد و در نمودار رشد مورد بررسی قرار می دهد. پس از آن در هر معاینه، پزشک این پارامترها را اندازه گیری کرده و در پرونده پزشکی کودک ثبت می کند و در طول زمان روند رشد او را ارزیابی می نماید.
یک نمودار رشد به شما و پزشک کمک می کند تا رشد کودک در طول زمان را بررسی نمایید. هیچ گونه ایده آلی برای قد و وزن یک نوزاد وجود ندارد و شما تنها باید الگوی رشد کودک خود را در طول زمان در نظر بگیرید. نمودار رشد در دختران و پسران متفاوت است، به این دلیل که پسران به طور متوسط کمی سنگین تر و بلندتر از دختران هستند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا