آموزش های نگهداری از نوزاد

همه چیز در مورد خواب نوزاد سالم و معمولی

خواب نوزادان : نوزادان؛ یک تا ۴ هفتگی نوزادان معمولا ۱۵ تا ۱۸ ساعت درروز می‌خوابند اما نوزادان نارس و کم‌وزن دریک دوره کوتاه بیشتر می‌خوابند. نوزادان و شیرخوارانی که قولنج یا دردهای شکمی دارند الگوی خوابشان باچرخه شب و روز هماهنگ نیست. درحقیقت آنهاازالگوی خاصی پیروی نمی‌کنند. 

مهم ترین مسئله روبه رو ی پدر و مادر در خارج از خانه و خانواده، موضوع خواب کودک است. رعایت نکردن نکات و اصولی سبب گرفتاری هایی می شود.
– در خصوص کودک باید گفته شود که با شانزده تا هجده ساعت خواب او شروع و آهسته آهسته خواب او کم می شود و در حدود ۱۸ سالگی به هشت تا هشت و نیم ساعت می رسد. بعد برای مدتی یک ساعت کاهش پیدا می کند و از شصت سالگی به بعد آهسته آهسته خواب کم می شود

گالری از عکس های بچه در حالت خواب تهیه کردیم توصیه میکنم این عکس ها را ببینید .

– نوزادان بین شب و روز تفاوتی قائل نیستند، یعنی در ماه اول میزان خواب او در شب و روز مساوی است؛ اما آهسته آهسته خواب آنها در روز کمتر می شود به طوری که در حدود دو سالگی یک خواب بعدازظهر را دارند و در حدود چهار سالگی خواب بعدازظهر نیز کنار می رود.
– خواب با وجود سادگی و حالت عادی که دارد از نظر علمی بسیار پیچیده است؛ به طوری که ۴ مرحله دارد. انسان در حین خواب از مرحلۀ ۱ به ۲ و ۳ و ۴ می رود و دوباره به مرحله ۳ و ۲ و ۱ برمی گردد.


این دوره در کودک تا حدود دو سالگی نزدیک شصت دقیقه و از ۲ سالگی هفتاد و پنج دقیقه و از ۵ سالگی حدود نود دقیقه است. نکتۀ جالب توجه این است که در پایان نود دقیقه در بزرگسال، و در خصوص کودک بعد از دو سالگی و در پایان این مرحله، پدیدۀ رؤیا یا خواب دیدن شروع می شود.

کودک خندان
– در خصوص کودکان که دورۀ فعالیت ذهنیشان طولانی تر است و هم عضلاتشان آرامش کمتری دارند، با کودکانی رو به رو می شویم که در عین اینکه خوابند، می توانند بخندند، گریه کنند و صداهای عجیب و غریبی داشته باشند و شاید آن قدری که فعالیت ذهنی وجود دارد، فعالیت بدنی نیز به کار خود ادامه دهد.
– برخی اوقات اگر مادر و کسی که از کودک مراقبت می کند در صورت عدم داشتن خواب سنگین و عمیق، سبب آسیب به فرزند می شود، به واسطه دگرگونی تغییر در میزان و محتویات شیر یا نداشتن صبر و حوصله لازم و عدم ایجاد ارتباط مطلوب.
به همین دلیل در اینگونه موارد باید به طور مشترک در نخوابیدن به جهت نگهداری کودک سهیم بود تا پدر و مادر به استراحت لازم برسند. پس کاری خانوادگی است و باید حل شود.

ساعت مغزی

طی چند سال گذشته دانشمندان متوجه شدند که یک ساعت مرکزی، نزدیک به قسمت بینایی، در عمق مغز وجود دارد که براساس نور، کار خود را انجام می دهد و با دیگر ساعت های بدن مرتبط است. برخی از غدد در زمان ها و دوران های خاصی باید کار کنند تا به واسطه ساعت مرکزی پیام دریافت کنند.
اما اشکال کار این ساعت اصلی مغز آن است که دور آن برخلاف دور عادی شب و روز که ۲۴ ساعت می باشد، بیست و پنج ساعت است. در نتیجه اگر ارتباط لازم بین این ساعت و محیط بیرون برقرار نشود فرد دچار گرفتاری می شود.

توجه داشته باشیم

کودک باید به کمک پدر و مادر بتواند هر روز یک ساعت زندگی خود را جلو بکشد تا بتواند با این ساعت مغزی هماهنگ باشد. پس باید از کودکی به فرزند آموزش داد تا خوابش دارای نظم باشد که از طریق شرایط مناسب جهت خواب امکان پذیر است.
– معمولاً کودکان قادرند در حدود ۴ ماهگی خواب طولانی داشته باشند اما مسئلۀ مهم تغذیۀ آن هاست.
– خواب کودک مستقیم بر روی تغذیه و سلامت و رشد او اثر دارد. کودکان به نوعی خواب خود را حدود ۶ ماهگی کاملاً در اختیار دارند، اگر بازی و لجبازی در کار باشد می تواند مشکل ساز شود.

این فیلم از  بیدار شدن با آرامش یک نوزاده خیلی جالبه ببینیدش .

توصیه های کاربردی برای خواب نوزاد در شب

خواب نوزاد در شب

نوزادان شب ها چندین بار پدر و مادر خود را از خواب بیدار می کنند. این روند ممکن است مدت ها ادامه داشته باشد و حسرت یک خواب خوب را به دل پدر و مادر بگذارد. به خصوص که این بی خوابی ها می تواند زمینه ساز یا تشدید کننده افسردگی پس از زایمان مادر باشد. بنابراین بهتر است با دانستن چند روش ساده هم به نوزاد خود و هم به خواب خود و همسرتان کمک کنید.

هر چه نوزاد شما خواب شب بهتری داشته باشد در طول روز نیز سر حال تر و خوشرو تر است و هم امکان یادگیری بهتر و تعامل بیشتر با محیط برایش ایجاد می شود. در اینجا به چند راهکار ساده اما در عین حال کاربردی اشاره می کنیم.

دلایل مختلفی برای بی خوابی، بدخوابی، و کم خوابی و گریه نوزادان نظیر دل درد، تب، اسهال، کثیف بودن پوشک، ابتلا به بیماری خاص، و … وجود دارد. بنابراین پیش از اصرار به خواباندن نوزاد بی تاب و کلافه خود همه این موارد را بررسی کنید.

قبل از خواب نوزاد را حمام کنید

توجه کنید که نوزاد در حین استحمام خسته می شود و سریع تر به خواب عمیقی فرو می رود. آب گرم نوزاد را آرام می کند و باعث ریلکس شدن و آرامش عضلات او می شود. اگر بتوانید حین استحمام با آب گرم بدن نوزاد خود را ماساژ هم بدهید برای آرامش نوزاد بسیار مفید خواهد بود.

از روغن و اسانس اسطوخودوس استفاده کنید

پس از استحمام می توانید به بدن نوزاد خود روغن اسطوخودوس نیز بمالید. این روغن یک شل کننده و ریلکس کننده طبیعی است و باعث القای حس خواب به نوزاد می شود. جالب است بدانید شامپویی که از قدیم و تا به حال برای نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد حاوی روغن اسطوخودوس است.

اگر می ترسید نوزادتان بر اثر استحمام پیش از خواب سرما بخورد یا هر شب امکان حمام کردن وجود ندارد می توانید قبل از خواب بالش نوزادتان را به اسانس اسطوخودوس آغشته کنید اما از تماس مستقیم پوست نوزاد با آن جلوگیری کنید و ملحفه ای تمیز روی آن پهن کنید و سپس نوزاد خود را روی آن بخوابانید.

لازم به ذکر است که برخی نوزادان ممکن است به اسطوخودوس حساسیت داشته باشند. بنابراین ابتدا مقدار بسیار اندکی از روغن یا اسانس این گیاه استفاده کنید و اگر حساسیتی ایجاد نکرد می توانید مقدار بیشتری از آن استفاده کنید.

ماساژ دادن نوزاد

در این مورد بهتر است در ابتدا روش های صحیح ماساژ نزاد را یاد بگیرید تا خطری او را تهدید نکند. ماساژ دادن بدن نوزاد، انجام حرکات کششی و بازی کردن با دست و پای او می تواند او را خسته کند و در نتیجه زودتر به خواب برود. برای ماساژ دادن بدن او می توان از روغن کودک نیز استفاده کرد.

کودک در حال بازی

خواباندن نوزاد در یک زمان مشخص (نظم خوابیدن)

اگر سعی کنید یک برنامه خواب منظم برای نوزاد خود مشخص کنید، او عادت می کند که در این ساعات بخوابد. چند شب متوالی نوزاد را در یک ساعت مشخص بخوابانید تا ساعت خوابش منظم شود و به این روند عادت کند. با گذر زمان خود به خود نوزادتان با رسیدن به آن زمان مشخص احساس خواب آلودگی خواهد کرد.

محیط را ساکت نگه دارید

ممکن است نوزاد شما به صدای بلند حساس باشد، لذا سعی کنید زمانی که او خواب است محیط خانه را آرام نگه دارید. صدای زنگ تلفن، آیفون، تلویزیون و … را کم کنید چون در غیر اینصورت نوزادتان از خواب می پرد و ممکن است ساعت ها بی تابی و گریه کند. اگر نوزاد به دلیل سر و صدا از خواب پرید و بی تاب شد، او را در آغوش بگیرید و با محبت با وی صحبت کنید. طوری رفتار کنید که نوزادتان احساس امنیت کند. حتی برایش لالایی بخوانید تا دوباره آرام شود و به خواب رود.

از گیاه بابونه استفاده کنید

گل بابونه در طب سنتی به عنوان تسکین دهنده گریه نوزاد معرفی شده است. از بابونه همچنین می توان برای تسکین دردهایی نظیر درد دندان درآوردن، گوش درد، قولنج، و اضطراب و اسهال استفاده کرد.

  • با نوزاد ارتباط چشمی طولانی برقرار نکنید
  • نوزاد را سیر کنید
  • تخت کودک را خلوت کنید
  • فضا را خوشبو کنید
  • در صورت زیاد ترش کردن به پزشک مراجعه کنید
  • لباس خواب مناسب تن نوزاد کنید
  • دمای محیط را اندازه نگه دارید
  • نوزادتان را به خواب نیمروزی دعوت کنید
  • از پوشک مخصوص شب استفاده کنید
  • به نوزاد پستانک بدهید
  • حالت های نوزاد را بشناسید
  • لالایی بخوانید

کودکتان به چه مقدار خواب نیاز دارد؟

راهنمایی های کلی زیر را دنبال کنید:

  • نوزادان: ۱۴ تا ۱۶ ساعت در روز
  • نوپایان: ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز
  • خردسالان ۳ تا ۴ ساله: ۱۱ تا ۱۳ ساعت در روز
  • کودکان ۵ ساله و بالاتر از ۵ سال: ۹ تا ۱۰ ساعت در روز

اگر نمی دانید که آیا کودکتان به اندازه کافی می خوابد یانه، خلق و خوی او را در نظر بگیرید: آیا وقتی که از خواب بیدار می شود به جای این که شاد و سرحال و آماده شروع روز جدید باشد، زود رنج و خسته است؟ آیا هرشب قبل از خواب وحشی و سرکش می شود؟ در این صورت شاید بیش از حد خسته باشد و نیاز به استراحت بیشتری داشته باشد.

پی بردن به زمان خوب خواب

برای این که بدانید چه موقع زمان خوبی برای خواب کودکتان است، باید ۱۲ ساعت از زمانی که باید بیدار شود به عقب برگردید؛ یعنی اگر اعضای خانواده برای این که به موقع از خانه بیرون بروند باید ساعت ۷ صبح از خواب بیدار شوند، کودک ۳ ساله تان که هر روز بعد از ظهر یک ساعت چرت می زند باید حدود ساعت ۸ شب در رختخواب باشد.

زمان خواب او هر ساعتی که باشد، او را زودتر از آن برای خواب آماده کنید. اگر چشم هایش را می مالد، خمیازه می کشد و یا هرشب سر ساعت معینی خود را روی کاناپه جمع می کند، به او بگویید لباس خوابش را بپوشد، دندان هایش را مسواک بزند، و یا حدود ۲۰ دقیقه برایش کتاب بخوانید. اگر سرشبانرژی زیادی دارد، یک برنامه خواب طولانی تر را امتحان کنید (برای مثال حمام و پس از آن قصه یا همینطور که موسیقی آرامش بخشی را برایش گذاشته اید، به آرامی پشتش را بمالید). آنچه که از همه مهمتر است ثباتِ برنامه است. سعی کنید صرف نظر از این که چه ساعتی او را می خوابانید، به یک برنامه منظم پایبند باشید.

اگر نظری در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن