تغذیه کودک

آموزش طرز تهیه غذای کمکی نوزاد ۵ ماهه و همه نکات مهم

bestkid b

بعضی والدین پس از ۴ ماهگی، دادن غذای جامد به کودک را شروع می کنند. بهتر است اینکار با مشورت پزشک متخصص اطفال انجام شود. به این ترتیب کودک با طعم و بافت بسیاری از غذاها آشنا می شود و بتدریج می تواند غذاهای جدید را امتحان کند. شما باید از سبزیجات و غذاهای سالم و متنوع و پوره شده استفاده کنید. در این مطلب ما قصد داریم نحوه ی تهیه ی غذای کمکی برای کودکان ۵ ماهه را به شما آموزش دهیم.

چگونه دادن غذاهای جامد به کودک را آغاز کنیم؟

  • شروع غذاهای جامد یک قدم بزرگ برای کودک است. در اینجا یاد بگیرید که در چه زمانی کودک آماده ی خوردن غذاهای جامد است.
  • اولین طعم غذای کمکی که کودک میچشد، اهمیت زیادی دارد. پیش از دادن غذای جامد به کودک، دانستن چند مورد ضروری است.

حتما بخوانید: آموزش طرز تهیه غذای کمکی نوزاد ۴ ماهه و همه نکات مهم

آیا کودک شما برای غذاهای جامد آماده است؟

شیر مادر یا شیرخشک تنها غذایی است که نوزاد به آن احتیاج دارد. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که کودکان باید به مدت شش ماه پس از تولد، به صورت انحصاری از شیرمادر تغذیه شوند.

اما در سنین ۴ تا ۶ ماهگی، بیشتر نوزادان آماده هستند که غذای جامد را به عنوان مکمل تغذیه با شیر مادر یا شیرخشک شروع کنند. در این مدت نوزادان به طور معمول از زبان خود برای هل دادن مواد غذایی به سمت بیرون استفاده نمی کنند و سعی می کنند که هماهنگی و تعادل دهان و گلوی خود را برای بلعیدن غذا آغاز کنند.

علاوه بر سن، به دنبال علائم دیگری باشید که نشان می دهد کودک برای خوردن غذاهای جامد آماده است. مثلا:

  • آیا کودک می تواند سر خود را در حالت ثابت و قائم نگه دارد؟
  • آیا کودک می تواند بنشیند؟
  • آیا کودک دست یا اسباب بازی های خود را در دهانش قرار می دهد؟
  • آیا کودک شما با خم شدن به سمت جلو و باز کردن دهانش، میل به خوردن غذا نشان می دهد؟
  • اگر پاسخ سوالات بالا مثبت است و پزشک کودک موافق شروع غذای جامد است، می توانید مصرف آنها را شروع کنید.

اگر کودکم از خوردن غذای کمکی اجتناب کرد، چه کنم؟

بدلیل بافت و طعم جدید غذا، کودکان معمولا از خوردن آن اجتناب می کنند. اگر کودک غذا را رد کرد، او را مجبور نکنید. در روز دیگری مجددا امتحان کنید. اگر مشکل ادامه پیدا کرد، با پزشک کودک صحبت کنید تا مطمئن شوید این مقاومت نشاندهنده ی وجود مشکل نیست.

در مورد آلرژی غذایی چطور؟

به تعویق انداختن زمان مصرف غذاهای بسیار آلرژی زا مانند بادام زمینی، تخم مرغ و ماهی، از اگزما، آسم، رینیت آلرژیک و آلرژی غذایی جلوگیری نخواهد کرد. در حقیقت، معرفی زودهنگام برخی غذاهای خاص مانند بادام زمینی و تخم مرغ ممکن است خطر حساسیت به آن مواد غذایی را کاهش دهد.

با این وجود، به خصوص اگر نزدیکان کودک حساسیت غذایی دارند، اولین غذای حساسیت زا را به جای رستوران، در خانه به فرزندتان بدهید. برای اطمینان بیشتر می توانید غذا را با یک آنتی هیستامین خوراکی در اختیار کودک خود قرار دهید. اگر هیچ واکنشی مشاهده نشد، مقدار غذا را بتدریج افزایش دهید.

حتما بخوانید: آموزش طرز تهیه غذای کمکی نوزاد ۶ ماهه +چند نکته بسیار مهم

ایمنی و بهداشت

هنگام معرفی غذاهای جامد به کودک خود، لازم است که مراقبت بیشتری کنید تا کودک در معرض خطر قرار نگیرد. برخی توصیه های کلیدی در مورد ایمنی و بهداشت مواد غذایی عبارتنداز:

  • همیشه دست های خود را قبل از آماده کردن غذا بشویید و سطوح را تمیز نگه دارید.
  • غذای گرم را سرد کنید و قبل از دادن غذای کودک آن را تست کنید.
  • میوه و سبزیجات خام را بشویید و پوست بگیرید.
  • از دادن غذاهای سفت مانند آجیل کامل یا هویج خام یا سیب خودداری کنید.
  • دانه ها و قسمت های سفت را از میوه ها و استخوان ها را از گوشت یا ماهی جدا کنید.
  • غذاهای کوچک و گرد مانند انگور و گوجه فرنگی گیلاس را به قطعات کوچک خرد کنید.
  • از تخم مرغ های باکیفیت و تایید شده ی بهداشتی استفاده کنید. این تخم مرغ ها، ایمنی زیادی دارند و خطر ابتلا به سالمونلا بوسیله ی آنها بسیار کم است. بنابراین استفاده ی نیم پز آنها توسط کودک، خطری در پی ندارد.
  • برای پیشگیری از خفگی، همیشه در هنگام غذا خوردن کنار کودک خود بمانید.
  • روش کمک به کودک در حال خفه شدن را یاد بگیرید.
  • عادت به خوردن غذاهای جامد توسط کودک کمی زمانبر است زیرا آنها یاد می گیرند که چگونه با غذاهای جامد کنار بیایند و میزان غذایی را که می توانند برای یک بار جویدن و بلعیدن مدیریت کنند، تنظیم کنند.

روش های کودک برای رد کردن غذا

  • کودک ممکن است گریه یا بغض کند.
  • او ممکن است زبان خود را به جلو ببرد(یا غذا را از دهان خود بیرون کند).
  • ممکن است غذا را بیرون بکشد یا استفراغ کند.

دادن آبمیوه به کودک در چه سنی توصیه می شود؟

تا بعد از ۱ سالگی به کودک خود آبمیوه ندهید. آب میوه جزء رژیم غذایی مورد نیاز کودک نیست و به اندازه میوه های کامل نیز ارزش چندانی ندارد. مصرف زیاد آبمیوه ممکن است به مشکلات اضافه وزن و اسهال منجر شود. نوشیدن آبمیوه در طول روز می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

اگر به فرزندتان آبمیوه می دهید، حتماً از آبمیوه های ۱۰۰٪ طبیعی(ترجیحا خانگی)، استفاده کنید و میزان آن را به ۱۰۰گرم در روز محدود نمایید.

حتما بخوانید: ۹ برنامه غذایی فوق العاده برای کودکان ۱ تا ۹ ماهه به تفکیک

محدودیت های غذایی برای کودکان

بعضی از غذاها برای نوزادان مناسب نیستند. این دستورالعمل ها را در نظر بگیرید:

  • مصرف شیر گاو و عسل، برای کودکان زیر ۱ سال ممنوع است! شیر گاو نیازهای غذایی شیرخوار را برآورده نمی کند چون منبع خوبی از آهن نیست و می تواند خطر کمبود آهن را افزایش دهد.
  • عسل ممکن است حاوی اسپورهایی باشد که می تواند باعث یک بیماری جدی بنام بوتولیسم نوزادان شود.
  • غذاهایی که باعث خفگی کودک می شود را پیشنهاد نکنید. هنگامی که کودک شروع به خوردن غذاهای جامد می کند، از دادن غذاهایی مانند هات داگ، تکه های گوشت یا پنیر، انگور، سبزیجات خام یا تکه های میوه به او اجتناب کنید مگر اینکه بصورت پوره یا خرد شده باشند. همچنین، غذاهای سفت مانند دانه ها، آجیل ها، پاپ کورن و آب نبات های سفت را که امکان ریز کردنشان وجود ندارد، به کودک ندهید.
  • سایر غذاهای پرخطر شامل کره بادام زمینی و غذاهای حاوی مواد افزودنی، می باشند.

دستورالعمل تهیه ی غذای کمکی برای کودکان ۵ ماهه

در اینجا طرز تهیه ی چند غذای کمکی سالم و ساده را آورده ایم که می توانید برای تغذیه ی کودکان ۵ ماهه استفاده کنید.

۱-پوره سیب زمینی و فلفل دلمه

مواد مورد نیاز:

  • ۲ فلفل دلمه ی قرمز ریز و خرد شده
  • ۱ سیب زمینی کوچک سفید پوست گرفته و خرد شده

طرز تهیه:

۱- سیب زمینی و فلفل دلمه را بخارپز کنید. اگر دستگاه بخارپز ندارید، آب را در یک قابلمه بجوشانید و از بخار آب برای پختن مواد استفاده نمایید.

۲- می توانید اول سیب زمینی را بمدت ۱۰دقیقه بپزید و سپس فلفل دلمه اضافه کنید. حدود ۵ تا ۷ دقیقه، برای پخت فلفل دلمه کافی است. پس از پخت، اجازه دهید مواد سرد شوند.

۳- تمام مواد را داخل مخلوط کن یا غذاساز بریزید و به مدت ۱ دقیقه یا تا زمانی که کاملاً نرم شوند، مخلوط کنید. در صورت لزوم یک قاشق غذاخوری آب اضافه کنید.

۲- پوره سیب زمینی شیرین و شیر نارگیل با گشنیز

مواد مورد نیاز:

  • ۳ سیب زمینی شیرین متوسط
  • ۱ یا نصف لیوان شیر نارگیل پر چرب
  • یک چهارم قاشق غذاخوری گشنیز

طرز تهیه:

۱-فر را تا ۴۰۰ درجه گرم کنید. از یک فویل برای پخت مواد استفاده کنید.

۲- سیب زمینی های شیرین را خرد کرده و روی ورق پخت قرار دهید. اجازه دهید بمدت ۴۵-۵۰ دقیقه بماند. سپس اجاره دهید خنک شود.

۳- هنگام خنک شدن، پوست آن ها را جدا کرده و داخل سیب زمینی شیرین را به مخلوط کن یا غذاساز اضافه کنید.

۴- نصف فنجان شیر نارگیل و گشنیز را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه به مخلوط کن اضافه کنید تا زمانی که یکدست و پوره شود. اگر پوره خیلی سفت است، شیر نارگیل یا آب اضافه کنید تا به قوام دلخواه خود برسید.

حتما بخوانید: معرفی ۶ غذای بسیار مقوی و چاق کننده برای کودکان کمتر از ۴ سال +فیلم

۳- پوره هلو و میخک

مواد مورد نیاز:

  • ۶ عدد هلوی نصف شده و بدون هسته
  • یک چهارم قاشق غذاخوری میخک

طرز تهیه:

۱- فر را تا دمای ۱۵۰درجه ی سانتیگراد گرم کنید.

۲- در یک ظرف بزرگ، هلوهای نصف شده را بچینید. آن ها را نزدیک به هم بچینید تا به یک اندازه بپزند. مقدار بسیار کمی آب به ته ظرف اضافه کنید(حدود ۱ تا ۲ سانتیمتر) و اجازه دهید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بپزد. زمان پخت، به میزان رسیده بودن هلوها بستگی دارد. هلوهای رسیده زودتر می پزند. پس از پخت، اجازه دهید هلوها کمی سرد شوند.

۳- پوست هلو ها را بگیرید. اگر پوست شان جدا نشد، سعی کنید آنها را با یک چاقوی کوچک برش دهید یا ۱۰ دقیقه دیگر در داخل فر قرار دهید.

۴- هلو و میخک ها را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و به مدت ۱-۲ دقیقه یا تا زمانی که قوام مورد نظر بدست آمد مخلوط کنید و در صورت لزوم(اگر فکر می کنید که غذا سفت است) به میزان یک چهارم فنجان آب اضافه کنید.

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا