نرم افزارهای آموزش کودکان

۶ اپلیکیشن جهانی برای کمک به کودکان اوتیسم

bestkid b

داشتن ابزار مناسب هنگام کمک افراد (پدر و مادر، معلم یا سرپرست) به کودکان مبتلا به اوتیسم می تواند تفاوت زیادی در نحوه یادگیری، رشد و رفتار کودک ایجاد کند. کتاب های بی شماری در این زمینه در دسترس است و هیچ چیز نمی تواند جایگزین توصیه های متخصصان شود. اما وقتی با نیازهای ویژه ی کودک بصورت روزانه سروکار دارید، داشتن مجموعه ای از ابزارهای خاص واقعا ضروری است.

خوشبختانه برنامه هایی در دسترس است که برای کودکانی مانند کودکان اوتیسم واقعاً مفید هستند و تنها با لمس یک گزینه، در دسترس همه قرار می گیرند. در این مطلب بهترین برنامه ها را برای بچه های مبتلا به اوتیسم جمع آوری کرده ایم پس با ما همراه شوید.

اوتیسم چیست؟

اوتیسم یک بیماری یا اختلال با طیف گسترده ای از علایم است که مهارت های اجتماعی، ارتباطی و رفتاری را با چالش مواجه می کند. کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) نقاط قوت و تفاوت های منحصر به فردی از خود نشان می دهند. اوتیسم انواع مختلفی دارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

علل این بیماری متفاوت بوده و ترکیبی از تأثیرات ژنتیکی و محیطی را شامل می شود. کودکان مبتلا به ASD ممکن است قادر به ابراز احساسات نباشند و یا مهارت های ارتباطی محدودی داشته باشند. آنها ممکن است رفتارهای تکراری، اختلالات خواب، اضطراب و مشکلات حسی داشته باشند.

حتما بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان: ۱۲ روش موثر طبق تحقیقات جدید

اوتیسم معمولاً بین سنین ۲ تا ۳ سالگی مشاهده می شود، اگرچه ممکن است زودتر از این سن نیز علایم خود را نشان دهد.

تشخیص اوتیسم چگونه صورت می گیرد؟

تشخیص اوتیسم توسط متخصص انجام می شود. با این وجود علائم و نشانه هایی وجود دارد که والدین می توانند به پزشک اطلاع دهند و به تشخیص بیماری و ارزیابی آن کمک کنند. توجه به رفتار فرزندتان در دو سال اول زندگی، به شما در تشخیص بهتر علایم کمک می کند. به عنوان مثال، کودکانی که تا شش ماهگی لبخند نمی زنند، نمی خندند و به احساسات دیگران واکنش نشان نمی دهند، ممکن است مشکل داشته باشند.

علاوه بر این تماس چشمی محدود یا عدم برقراری تماس چشمی هم ممکن است نشانه اولیه اوتیسم باشد. پس به مهارت های ارتباطی فرزندتان توجه داشته باشید. کودکانی که هیچ صدایی تولید نمی کنند، لبخند نمی زنند، نمی غلتند و سینه خیز نمی روند، یا به فردی که اسمش را صدا می زند پاسخ نمی دهد هم ممکن است نیاز به ارزیابی پزشک داشته باشد.

پس از تشخیص اوتیسم توسط پزشک، چه اقدامی باید صورت گیرد؟

فرزندپروری برای والدینی که کودک مبتلا به اوتیسم دارند می تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد، اما باید به یاد داشته باشید که این بچه ها به طرز باورنکردنی تیزهوش هستند. کودکان اوتیسمی از لحاظ رفتاری، گفتاری، شغلی و تغذیه ای به کمک نیاز دارند. پس از تشخیص اوتیسم توسط متخصص باید در مورد کمک به فرزند خود در دراز مدت فکر کنید. یکی از راههای کمک دراز مدت به کودکان اوتیسم، نصب بهترین اپلیکیشن ها و برنامه های کاربردی است.

برنامه های Ipad برای بچه های مبتلا به اوتیسم به راحتی در دسترس هستند و طیف گسترده ای از تمرینات تمرکز مهارت را شامل می شوند. در ادامه ی این مطلب، ۹ مورد از بهترین برنامه ها و اپلیکیشن های دردسترس برای کودکان مبتلا به اوتیسم آورده شده است.

بهترین اپلیکیشن ها برای کمک به کودکان اوتیسم

۱-برنامه Aacorn AAC

این برنامه بهترین راه ارتباط برای کمک به کودکانی ست که با مشکل تاخیر در گفتار و مکالمه مواجه هستند.

این اپلیکیشن به کودکانی که نمی توانند بدرستی صحبت کنند یا با مشکل تاخیر در رشد و عدم یادگیری زبان مواجه هستند، کمک شایانی می کند. این تنها برنامه تقویت گفتار (AAC) است که بیشتر بر روی یادگیری زبان و درک مطلب متمرکز است. Aacorn از طریق راههای مختلف بر روابط و ارتباطات بین کلمات تمرکز می کند و به فرزند شما کمک می کند مهارت های زبانی مورد نیاز خود را توسعه دهد.

AACORN یک جایگزین مقرون به صرفه و جذاب برای دیگر برنامه های آموزش زبان است. این به کودکانی که با مشکلات تکلم مواجه هستند کمک می کنند و کار را برای این کودکان و خانواده های آنها آسان می کند.

۲- برنامه Autism Discovery Tool

این اپلیکیشن، یک رویکرد نوآورانه و جدید برای یادگیری در مورد اوتیسم با استفاده از بازی و سرگرمی است.

این برنامه آموزشی به تمایز بین تجربیات حسی مشترک در افراد مبتلا به اوتیسم می پردازد و با ارائه ی ابزارها و راهکارهایی به این افراد کمک می کند. این اپلیکیشن برای بیماران اوتیسمی در همه ی گروه های سنی و کسانی که از آنها حمایت می کند مناسب است. Autism Discovery Tool یک برنامه ی نوآورانه است که به بیماران برای حل مسئله و تحریک مکالمات کمک می کند.

۳-برنامه Convey

یک برنامه نوآورانه AAC که به افرادی که در برقراری ارتباط کلامی و ابراز نیازها و احساسات خود مشکل دارند، صدا می دهد.

این برنامه با استفاده از چندین سوال مختلف، احساسات، مکانها و موارد دیگر را شناسایی می کند و با فشار دادن دکمه ی مورد نظر توسط کودک، اپلیکیشن می تواند خواسته ی او را با صدای بلند ابراز کند. این برنامه گزینه های ارائه شده بر اساس زمان روز (صبحانه، نهار، شام و غیره) یا حتی مکان مورد نظر (خانه، مدرسه، رستوران) را نشان می دهد.

حتما بخوانید: حرکت کودکان در خواب: علت و روشهای ساده درمان در منزل

این امر موجب می شود که کودکان اوتیسمی احساس راحتی کنند چون بدون هیچگونه تلاش و زحمت، به آسانی می توانند خواسته های خود را ابراز کنند. این برنامه کاملا رایگان است و می تواند آیکون ها، متن ها و موارد دیگری نیز به آن اضافه کرد. علاوه بر این بخشی از درآمد این برنامه به بودجه برنامه های خیریه اوتیسم مانند iPads4Autism.net و BridgingApps.org کمک می کند.

۴-برنامهRufus Fun

گاهی اوقات ممکن است کودک به یک سرگرمی ساده یا استراحت نیاز داشته باشد.

این برنامه بسیار سرگرم کننده و جالب است و به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا آرامش خود را حفظ کنند و از بازی لذت ببرند. نکته ی جالب این اپلیکیشن اینجاست که در کنار بازی و سرگرمی، موجب توسعه ی مهارت های فردی کودک هم می شود. از این برنامه برای رفع کسالت و خستگی فرزندتان استفاده کنید.

۵-برنامه Visual Routine

Visual Routine یک برنامه ی ساده و آسان برای برنامه ریزی بصری است که به کودک اوتیسم یا کودکانی که به حمایت ویژه نیاز دارند کمک می کند تا روال روزمره خود را حفظ کند.

این یک برنامه ی آسان و یک اپلیکیشن بصری است که به کودک مبتلا به اوتیسم یا دیگر کودکانی که به حمایت نیاز دارند کمک می کند تا بتوانند به تنهایی به زندگی روزمره ی خود ادامه دهند. این اپلیکیشن متناسب با نیازهای فرد، قابل تنظیم است و شامل بازخورد صوتی و همچنین تصاویر قابل تنظیم، صدا و متن است.

حتما بخوانید: اوتیسم درکودکان چیست و چگونه به راحتی آن را درمان کنیم؟

قابلیت تنظیم این برنامه به شما امکان می دهد تا نیازها و توانایی های فردی فرزندتان را تأمین کنید. شما می توانید عکس های خود را در این اپلیکیشن قرار دهید و تنظیماتی انجام دهید که موجب یادآوری کارها و وظایف فرزندتان شود. همچنین برای ایجاد انگیزه ی بیشتر در کودک برای انجام کارها، می توانید صدایتان را ضبط کنید و در اپلیکیشن قرار دهید.

۶-برنامه Social Stories

Social Stories یک برنامه ABA است که به کودکان و نوجوانان کمک می کند تا موقعیت های اجتماعی را درک کنند و به محیط اطراف خود، واکنش صحیحی نشان دهند.

حتما بخوانید: خواب کودک اوتیسم: مشکلات و بهترین درمانهای موثر (تحقیقات جدید)

این برنامه برای کودکانی طراحی شده است که برای آنها برقراری ارتباط از طریق تصویر، آسانتر از ارتباط گفتاری است. تصویر و متن به گونه ای طراحی شده است که به کودک کمک می کند تا رفتار خوبی داشته باشد و موجب می شود که بتواند نیازها و خواسته های خود را درک کند. کاربر می تواند داستان خود را در یک یا چند صفحه بنویسد و به کودکان دیگر کمک کند با موقعیت های مختلف به درستی برخورد کنند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام خیر متاسفانه هیچ اپلیکیشن فارسی در این زمینه وجود نداره تا این لحظه

    2. سلام.اپلیکیشن سرزمین شکوفه ها مناسب کودکان اوتیسم که به در ایران و به زبان فارسی طراحی شده برای دانلود موجود هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا