آموزش بازی های مناسب و سرگرمی کودکان

22 بهترین بازی های کودکانه اندروید (دانلود رایگان)

bestkid b

دنبال بازیهای اندرویدی مناسب برای کودکتان می گردید؟ پس جای کاملا درستی آمده اید. ما قرار است امروز بهترین بازیهای کودکانه اندروید که به فرزند دلبندتان کمک می کنند تا در حین سرگرم شدن چیزهای جدیدی یاد بگیرد را معرفی کنیم. بازی اندروید را از اینجا نیز می توانید دانلود کنید.

بازی موبایلی (mobile gaming) چیست؟

بازیهای موبایلی بازیهایی هستند که روی گوشیها و تبلتها کار می کنند و در حال حاضر بیشتر از 8.2 میلیارد نفر در سراسر دنیا کاربر بازیهای موبایلی هستند. این بازیها یکی از در دسترس ترین و راحت ترین روشها برای انجام بازیهای آنلاین هستند که اغلب اوقات هم رایگانند یا هزینه کمی دارند. علاوه بر این شما می توانید گوشیتان را با کنترلرهای بلوتوثی جفت کنید تا بازی کردن برایتان راحتتر شود.

بازیهای موبایلی چه مزایایی دارند؟

وقتی والدین در انتخاب بازیهای مناسب برای کودک مشارکت می کنند تعامل بین آنها و فرزندشان بیشتر می شود. علاوه بر این، بازیهای موبایلی می توانند باعث تقویت برخی مهارتها در کودک هم بشوند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

به طور خلاصه مزایا و فواید بازیهای موبایلی شامل موارد زیر می شوند:

1- رشد جسمانی

بازیهایی که باعث می شوند بچه ها تفکر استراتژیک و آگاهی از محیط خودشان را آزمایش کنند، حافظه، آگاهی فضایی و مهارت حل مسئله را در آنها افزایش می دهند. در برخی موارد نیز، بازی کردن مهارتهای کوچک و ظریف بچه ها را هم تقویت می کند.

2- ترویج ورزش و تحرک

بازیهایی وجود دارد که بچه ها را به داشتن فعالیت بدنی، دویدن یا پریدن برای کسب امتیاز تشویق می کنند. معروفترین این بازیها Pokemon Go (پوکمون) است که با واقعیت افزود کار می کند و کودکان را تشویق می کند تا برای کسب امتیاز از خانه بیرون بروند و تحرک داشته باشند.

3- دور هم جمع کردن خانواده ها

بازیهای ساده ای مثل Heads up یا سایر برنامه های مشابه، راهی عالی برای دور هم جمع کردن خانواده ها و رقم زدن اوقات مفرحی برای آنها هستند.

4- فواید آموزشی

بازیهایی که دانش ریاضیات، علوم یا سایر حوزه های مورد علاقه بچه ها را آزمایش می کنند باعث تقویت یادگیری آنها شده و درگیر شدن و تمرکز کردن روی یک موضوع خاص را برای بچه ها سرگرم کننده تر می کنند.

حتما بخوانید: معرفی ۵ کلاس آموزشی که حتما کودکان خود را باید به آنها بفرستید!

5- افزایش قدرت تخیل

بازیهای موبایلی این امکان را به بچه ها می دهند که دنیای خلاقانه درون و بیرون خودشان را کشف کنند و قدرت تخیلشان را افزایش بدهند. این بازیها راههای جدیدی برای داستان گویی پیش روی کودکان می گذارند به آنها کمک می کنند تا درباره جهان هستی بیشتر بیاموزند و احساسات و حس همدلی آنها را نیز تقویت می کنند.

6- حمایت از کودکانی که نیازهای خاصی دارند

برخی بازیهای آنلاین به بچه هایی که نیازهای ویژه ای دارند مثل کودکان اوتیسم یا بچه هایی با اختلالات یادگیری کمک می کنند تا مهارت های ارتباطی، مهارت های حرکتی، سازماندهی و تعامل اجتماعی و همینطور خواندن و نوشتن خودشان را تقویت کنند.

بهترین بازیهای آموزشی اندروید برای کودکان

1-آموزشهای آکادمی خان Khan Academy Kids (تا 8 سال)

اپلیکیشن Khan Academy Kids (بچه های آکادمی خان) برنامه آموزشی معروفیست که مهارتهای مختلف را از طریق فعالیتهای آموزشی، بازی، آهنگ و کتاب به کودکان یاد می دهد. محتوای این برنامه به بچه ها کمک می کند تا خواندن، نوشتن، زبان، ریاضی و غیره را یاد بگیرند. دانلود و استفاده از این اپلیکیشن رایگان است و نه تنها به خرید اشتراک نیازی نیست، بلکه هیچ نوع تبلیغی هم در خود برنامه نمایش داده نمی شود.

2- آموزش ریاضی Moose Maths (تا 5 سال)

Moose Maths نام اپلیکیشن رایگانی است که اعداد، شمارش، جمع، تفریق، هندسه و اندازه گیری را به بچه ها یاد می دهد. شخصیت اصلی این برنامه یک گوزن شمالی است که در محیط رنگارنگ و جذابی به ماجراجویی می پردازد. بچه ها با انجام چالشهای ریاضی در اپلیکیشن Moose Maths مفاهیم ریاضی را همراه با سرگرمی و بازی یاد می گیرند.

3-آموزش اعداد Kahoot! Numbers by DragonBox (3 تا 8 سال)

یکی دیگر از برنامه های آموزشی مفید برای بچه ها اپلیکیشن Kahoot! Numbers محصول کمپانی DragonBox است که اعداد را به صورت کاراکترهای رنگارنگ و جذاب به مخاطب آموزش می دهد. این اپلیکیشن همچنین شامل فعالیتهای مختلفی مثل جعبه شنی و پازل برای یادگیری مفاهیم پایه ای ریاضی هم هست. در بازیها و فعالیتهای سرگرم کننده این برنامه صدها درس آموزشی گنجانده شده که کودک موقع بازی کردن آنها را فرا می گیرد. Kahoot! Numbers by DragonBox یک دوره آزمایشی 7 روزه رایگان در اختیار کاربران جدید می گذارد اما پس از آن شما باید اشتراک برنامه را بخرید.

باز هم بازی: 9 سایت بازی آنلاین کودکانه رایگان

4-همراه با گوگل بخوان Read Along by Google (تا 5 سال)

اپلیکیشن Read Along که قبلا Bolo نام داشت، برنامه آموزشی رایگان محصول شرکت گوگل است که به صدای کودک موقع خواندن گوش می دهد. این برنامه از طریق یک دستیار دیجیتالی به نام Diya کودک را موقع مطالعه کردن تشویق و در صورت نیاز به او کمک می کند. علاوه بر این، Read Along داستانهای سرگرم کننده ای به زبانهای انگلیسی، هندی، بنگلایی، تامیل، تلوگو، اردو، مراتی، اسپانیایی و پرتغالی هم دارد که اگر کودکتان در حال یادگیری زبان جدید است به او در تقویت مهارت خواندنش کمک می کنند. نکته خوب اینجاست که بعد از دانلود و نصب Read Along می توانید به صورت آفلاین و بدون نیاز با اینترنت از آن استفاده کنید.

5- کتابخانه Epic (6 تا 12 سال)

Epic نام یک برنامه دیجیتالی مخصوص خواندن است که کتابهایی مناسب سن کودکان، داستانهای صوتی، فیلم و موارد دیگری دارد. این اپلیکیشن بیشتر از 40 هزار کتاب از جمله کتاب های مصور، رمان های گرافیکی، کمیک، کتابهای غیرداستانی و غیره در خود دارد. دانلود اپلیکیشن Epic رایگان است؛ اما برای دسترسی کامل به کتابخانه آن برای اشتراک بخرید؛ ولی نسخه رایگان برنامه هم به اندازه کافی خوب و کار راه انداز است.

6-دولینگو آموزش زبان Duolingo ( 10 سال و بالاتر)

Duolingo برنامه بسیار محبوبی است که نه تنها بچه ها، بلکه هر کسی می تواند با استفاده از آن بیش از 30 زبان از جمله انگلیسی، چینی، ژاپنی، کره ای، فرانسوی و آلمانی را یاد بگیرد. این اپلیکیشن مفید درسهای کوتاه و مختصری دارد که به شما کمک می کنند صحبت کردن، خواندن، گوش دادن و نوشتن را تمرین کنید. بچه ها می توانند با Duolingo کلمات یک زبان جدید را یاد بگیرند.

نسخه رایگان این اپلیکیشن شامل تبلیغات درون برنامه ایست که با خرید اشتراک برنامه حذف می شوند.

دانلود کنید: ۹ اپلیکیشن آموزشی برتر همراه با بازی برای کودکان

7-دولینگو اموزش الفبای زبان Duolingo ABC (3 تا 8 سال)

یکی دیگر برنامه های آموزشی بسیار خوب برای بچه ها Duolingo ABC است که به کودکان کمک می کند خواندن و نوشتن انگلیسی را یاد بگیرند. این اپلیکیشن با بیشتر از 700 درس شخصی سازی شده، داستان های تعاملی، دوره های حروف الفبا و آواز، کلمات متداول، فعالیت های چندحسی و تجربه ای یکی از بهترین اپلیکیشن های آموزشی به حساب می آید که هیچ تبلیغ آزاردهنده ای هم نشان نمی دهد.

در Duolingo ABC بچه ها می توانند میزان پیشرفتشان را ردیابی کنند و با آواتارهای کارتونی بامزه پروفایل خودشان را بسازند. این اپلیکیشن مفید رایگان است و خرید درون برنامه ای هم ندارد.

8-آشنایی با برنامه نویسی Lightbot: Code Hour (6 سال و بالاتر)

اگر دلتان می خواهد کودکتان برنامه نویسی را به روشی جالب و سرگرم کننده یاد بگیرد، برنامه رایگان Lightbot: Code Hour را دانلود کنید. این اپلیکیشن بچه هایی که تجربه کدنویسی ندارند را با منطق برنامه نویسی آشنا می کند. Lightbot: Code Hour 20 سطح دارد و برای آموزش مفاهیم برنامه نویسی از بازی و سرگرمی استفاده می کند.

9- PBS Kids Games (تا 8 سال)

اپلیکیشن PBS Kids Games صدها بازی آموزشی در زمینه علوم، ریاضی، خواندن، هنر و غیره را در خودش جای داده که باعث می شوند فرایند یادگیری آسان و سرگرم کننده شود. این بازیها شخصیتهای محبوبی هم دارند که برای بچه ها دوست داشتنی هستند. شما می توانید این بازیها را به صورت آفلاین هم انجام بدهید.

بازی فیزیکی علمی: بازی علمی و آموزنده پیچ و مهره برای کودکان زیر ۸ سال

10-بازیهای آموزشی برای بچه های مهدکودکی Kindergarten Kids Learning Games ( تا 8 سال)

این برنامه مفید هم بازیها و آموزشهای جذابی دارد که حروف الفبا، اشکال، شمارش، اعضای بدن و موارد دیگر را به انگلیسی به بچه ها یاد می دهد. محیط رنگارنگ و جذاب این بازی باعث جلب توجه کودک می شود و او را به فرایند یادگیری علاقمند می کند. علاوه بر این، یک بخش رنگ آمیزی هم در این برنامه وجود دارد که می توانید صفحات آن را پرینت بگیرید تا کودکتان بتواند آنها را رنگ کند. دانلود و استفاده از این اپلیکیشن رایگان است اما برای استفاده از برخی قابلیتها باید خرید درون برنامه ای انجام بدهید.

11-زنانی که دنیا را تغییر دادند Women Who Changed the World (تا 12 سال)

دوست دارید فرزندتان درباره زنانی که دنیا را به طور چشمگیری تغییر داده اند اطلاعات کسب کند؟ پس Women Who Changed the World را دانلود و نصب کنید. این برنامه با تصاویری زیبا داستانهایی الهام بخش از زنان تاثیرگذار دنیا مثل رزا پارکس (Rosa Parks)، ماری کوری (Marie Curie)، لیو یانگ (Liu Yang) و ملاله یوسف زی (Malala Yousafzai) تعریف می کند.

12- Kids Doodle (تمام سنین)

Kids Doodle نام یک اپلیکیشن بسیار خوب نقاشی برای بچه هاست. این برنامه 24 مدل قلم مو در اختیار کودک می گذارد تا با آنها روی یک عکس یا بوم، نقاشی بکشد. علاوه بر این، قابلیتی هم وجود دارد که به کودک اجازه می دهد بتواند اثر هنری خودش را به صورت یک فیلم کوتاه به نمایش در بیاورد. از آنجایی که Kids Doodle برای بچه ها طراحی شده، کار با آن خیلی راحت است. این اپلیکیشن نه تنها رایگان است، بلکه هیچ نوع تبلیغ و خرید درون برنامه ای هم ندارد.

حتما بخوانید:  ۱۲ بازی مناسب کودکان پیش دبستانی

13-یوتیوب کودکان YouTube Kids (تا 12 سال)

این برنامه همانطور که از اسمش هم پیداست نسخه‌ای از YouTube است که محتوای آن مخصوص کودکان طراحی شده. ویدئوهای YouTube Kids مناسب خانواده و کودکان هستند و گزینه های موجود در این برنامه به والدین اجازه می دهد زمان تماشای ویدئوها را محدود یا برخی از آنها که محتوای مناسبی ندارند را مسدود کنند. دانلود و استفاده از این اپلیکیشن رایگان است اما تبلیغات درون برنامه ای دارد.

14-برنامه های تلویزیونی خارجی کودکانه Nick Jr (تا 8 سال)

برنامه Nick Jr. محصول Nickelodeon امکان دسترسی رایگان به قسمت های کارتون Nick Jr را برای کودک شما فراهم می کند و اگر اشتراک آن را بخرید می توانید به محتوای بیشتری دسترسی پیدا کنید. محتوای آموزشی این برنامه می تواند ساعتها تفریح و سرگرمی را برای کودکتان به ارمغان بیاورد.

15-داستان های انگلیسی برای یادگیری زبان Leela Kids (3 تا 15 سال)

Leela Kids اپلیکیشن پادکستهای انگلیسی مخصوص کودکان است. محتوای این برنامه برای کودکان گروههای سنی مختلف 3 تا 5 سال، 5 تا 8 سال، 8 تا 12 سال و 12 تا 15 سال مناسب است و شامل داستانهایی برای قبل از خواب، کتابهای صوتی و سخنرانیهای تد است. علاوه بر این، مطالب گوناگونی درباره علوم، ریاضی، تاریخ، موسیقی و موارد دیگری هم در این برنامه وجود دارد که همگی برای کودک بی خطر هستند.

در کنار این مطلب بخوانید: آموزش تفکر خلاق به کودکان با ۱۶ روش

16-دره یادبود Monument Valley 2 (بازی فکری پازلی همه سنین)

Monument Valley 2 یک بازی پازلی بسیار جذاب است که کودکتان حتما از آن خوشش می آید. این بازی از پازلهای زیبایی ساخته شده که داستانی جذاب و سرگرم کننده از یک مادر و فرزند گمشده اش را روایت می کنند. جلوه های بصری زیبا و صداهای ملودیک شگفت انگیز این بازی همه چیز را برای گذراندان اوقاتی مفرح و جذاب فراهم کرده اند.

17- Toca Builders (6 تا 8 سال)

Toca Builders یکی از آن بازیهاست که بچه ها باید با بلوک سازی دنیای کاملا جدید خودشان را در یک جزیره بسازند. این بازی شخصیتهای مختلفی دارد که هر کدامشان کارهای متفاوتی انجام می دهند. از آنجایی که هیچ قاعده یا محدودیت زمانی خاصی وجود ندارد، این بازی کمک می کند تا خلاقیت بچه ها شکوفا و آزاد شود و چیزی که می خواهند را بسازند. علاوه بر این، رابط کاری آسان بازی کار را برای بچه ها راحت می کند.

18- Pocket Build (تمام سنین)

بازی Pocket Build بازی سندباکس سرگرم کننده ای در سبک Minecraft است که در آن بچه ها می توانند دنیای فانتزی خودشان را بسازند. آیتم ها و اشیاء خاص و بی شمار این بازی باعث می شود تا کودک از دل یک زمین خالی یک دنیای زنده و هیجان انگیز بیرون بیاورد. این بازی جذاب قدرت تخیل بچه ها را تقویت می کند و اوقات سرگرم کننده ای را برایشان رقم می زند.

بخوانید: 14 بهترین بازی فکری برای کودک (بازی فیزیکی برای افزایش هوش)

19- Mario Kart Tour (8 سال به بالا)

تقریبا همه بچه ها عاشق مسابقه دادن و بازیهای مسابقه ای هستند و وقتی پای سوپر ماریو هم وسط باشد علاقه شان دو چندان می شود! این بازی تور موتورسواری یا همان کارتینگ سوپر ماریو است که در آن شخصیتهای مختلف با هم مسابقه می دهند. بازی Mario Kart Tour، تمام هیجان و سرگرمی کنسولهای بازی را مستقیما به گوشی یا تبلت اندرویدی شما می آورد.

20- Pizza Snake

اگر شما هم جزو کسانی بودید که بازی قدیمی مار را در گوشیهای نوکیا خیلی دوست داشتید، پس باید حتما بازی Pizza Snake را امتحان کنید. این بار یک مار جدید و رنگی که برای کودکان خیلی جذاب است انتظارتان را می کشد. هدف بازی خوردن هر چه بیشتر پیتزا بدون خارج شدن از میز و نیش زدن به خود است. با هر پیتزایی که مارتان می خورد امتیاز جمع می کنید. این بازی برای بچه ها 8 مرحله دارد که هر کدامشان در عین حال که خیلی سرگرم کننده هستند، باعث تقویت مهارتهای حرکتی و آشنایی کودکان با نحوه کار گوشیهای هوشمند هم می شود.

21-صدای حیوانات Animal Sounds

Animal Sounds یا صدای حیوانات نام برنامه ایست که به راحتی می تواند کودک شما را با اسم حیوانات مختلف و صدای آنها آشنا کند. این بازی سرگرم کننده کودک را به چالش می کشد تا از روی صدایی که می شوند حدس بزند نام حیوان چیست. با این برنامه بچه های بالای 5 سال می توانند به راحتی بیشتر از 80 حیوان مختلف را در محیطی با گرافیک زیبا و جلوه های صوتی دلنشین یاد بگیرند.

دانلود کنید: بازی علمی برای کودکان (4 بازی رومیزی+ 4 بازی اندرویدی)

22-پازل Puzzingo

Puzzingo نام بازی پازلی سرگرم کننده دیگریست که شبیه پازلهای دیگر نیست! این برنامه که برای بچه های نوپا طراحی شده چندین جالی خالی سیاه رنگ دارد که کودک باید قطعه مناسبشان را سر جایشان بگذارد. هر بار که یک قطعه درست سر جایش قرار گرفت، اسم حیوان یا وسیله ای یا هر چیز دیگری که ظاهر می شود هم شنیده می شود.

وقتی تمام قطعات پازل سر جایشان قرار گرفتند، یک صحنه تعاملی جذاب ایجاد می شود که در آن کودک می تواند هر قسمت از صفحه را فشار دهد یا یک آیتم را بکشد تا جلوه خاصی ایجاد شود؛ مثلا دلقکی که در حال طبل زدن است.

بازیهای موبایلی چه خطرات و مضراتی دارند؟

1- زورگویی و قلدری سایبری در بازی

ناشناس بودن هویت بازیکنان در دنیای بازیها باعث می شود ترس آنها از حمله به همدیگر کمتر شود. با اینکه خیلی از بازیها دستورالعملهای جامع و کاملی دارند که سوء استفاده در بازی به هر شکلی را ممنوع می کنند؛ ولی با این حال هنوز هم بازیکنانی پیدا می شوند که دوست دارند دیگران را آزار بدهند.

اگر کودکتان در حال بازی با افرادیست که آنها را نمی شناسد حتما باید او را از نحوه گزارش نگرانیهایش درباره بازی آگاه کنید یا بازیکنان مشکوک را مسدود کنید تا او تجربه امن و آرامی از بازی کردن داشته باشد.

بلد باشید: تربیت کودک مودب و حرف گوش کن با ۱۲ روش

پلتفرمهای مختلف راهی برای گزارش پیامهای نامناسب ارائه می کنند و این امکان را می دهند که با ضربه زدن روی یک پیام، آن را به عنوان پیام نامناسب گزارش کنید. این پیامها توسط مدیران آموزش دیده بررسی و موارد لازم ترتیب اثر داده می شوند.

2- آشنایی با غریبه ها

با گسترش روز به روز بازیهای موبایلی، خیلی مهم است که حتما به کودکتان درباره ارتباطات مجازی در این بازیها هشدار بدهید. به فرزندتان بگویید که حرف افراد مختلف در بازی را باور نکنند، چون همه همیشه چیزی نیستند که می گویند. برخیها ممکن است انگیزه سوء و پنهانی خاصی از دوستی با آنها داشته باشند.

به کودکتان توصیه کنید به هیچ وجه با افرادی که در بازی با آنها آشنا می شود قرار ملاقات نگذارد. خودتان هم به طور مداوم و مستمر پیگیر این باشید که فرزندتان در بازی با چه کسانی و در چه پلتفرمهایی گفتگو می کند. در زمینه حفظ حریم خصوصی نیز می توانید قابلیتهایی مثل چت صوتی را برای کودکتان غیر فعال کنید تا امنیت او بیشتر حفظ شود. همچنین توصیه می کنیم بازیها تا حد امکان به صورت خانوادگی و در کنار هم انجام شوند.

3- خریدهای درون برنامه ای

با اینکه خیلی از بازیها رایگان هستند؛ اما گاهی هم دسترسی به برخی ویژگیهای خاص بازیها به خرید درون برنامه ای نیاز دارد. به عنوان مثال، در بازی سوپرسل (Supercell) برای داشتن الماس، کارتها، پوسته ها و سایر موارد خاص باید خرید انجام بدهید.

خیلی از بچه ها وسوسه می شوند که برای خرید آیتم های دیجیتالی پول خرج کنند. شما باید برایشان توضیح بدهید که چه چیزی می توانند بخرند یا نخرند. در صورت لزوم علمکرد خرید درون برنامه ای را از طریق تنظیمات گوشی فرزندتان غیرفعال کنید یا برای دانلود برخی برنامه ها از گوگل پلی استور، رمز بگذارید.

4- محتوای نامناسب

بازیها هم درست مثل فیلمها با رده بندی سنی رتبه بندی می شوند و این به شما امکان می دهد تا بازی مناسب سن و سال کودکتان را انتخاب کنید. به این ترتیب بچه ها در مواجهه با محتوای مخصوص بزرگسالان که مناسب سنشان نیست قرار نمی گیرند.

اما با توجه به اینکه هر پلتفرم بازیهایش را بر اساس محتوا دسته بندی می کند، ممکن است رده بندی یک بازی در همه پلتفرمها یکسان نباشد و شما سردرگم بشوید که آیا این بازی برای کودکتان مناسب است یا خیر. به عنوان مثال، رده سنی بازی کلش آف کلنز (Clash of Clans) در اپ استور 9+ است اما سازندگان بازی سوپرسل حداقل سن بازی را 13 سال به بالا تعیین کرده اند چون ویژگیهایی مثل چت و خرید درون برنامه ای دارد. بنابراین توجه به این موارد و دانستن معنا و دلیل این رتبه بندیها خیلی مهم است.

حتما بخوانید: 8 بهترین بازی های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

بهترین کار این است که کنار کودکتان بنشینید تا هم در جریان محتوایی که می بیند و بازی می کند باشید و هم به سوالاتی که ممکن است در طول بازی برایش رخ بدهد پاسخ بدهید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا