آموزش های نگهداری از نوزاد

چگونه از صدای گریه ی نوزاد بفهمیم چه می خواهد؟

bestkid b

گریه نوزادان به گونه ای طراحی شده است تا شما یا هر کسی که در نزدیکی تان است، به آن واکنش نشان می دهد. دانشمندان دریافتند که هنگام شنیدن صدای گریه نوزاد در بدن مادر اتفاقاتی می افتد. در حقیقت نبض او افزایش پیدا می کند و فشار خون و تنش عضلات بدن بالا می رود. علاوه بر این دوز قابل توجهی از هورمون های استرس در گردش خون آزاد می شود و بطور کلی همه چیز مهیا می شود تا به نیازهای فرزندش پاسخ دهد. بنابراین یک مادر از نظر بیولوژیکی طوری طراحی شده است که به گریه های نوزاد خود واکنش نشان میدهد.

گریه تنها وسیله ارتباطی نوزادان است. آنها گریه کردن را از کسی نیاموخته اند و بصورت ذاتی از آن استفاده می کنند. با این حال پی بردن به نیازها و خواسته های دقیق کودک می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

تغذیه و رشد نوزاد در سال اول (دکتر غلامحسین فلاحی)

در این مطلب ابتدا دلایل گریه نوزادان را بررسی کنیم و سپس به معنی انواع گریه های نوزادان می پردازیم. پس اگر می خواهید زبان گریه ی نوزادان را یاد بگیرید، در این مطلب با ما همراه شوید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

نوزادان به چه دلایلی گریه می کنند؟

اساسی ترین دلایل گریه ی نوزادان به شرح زیر است:

  • گرسنگی
  • خستگی
  • گاز معده
  • احساس ناراحتی
  • درد و شرایط نامناسب
  • تحریک پذیری

میزان گریه ی کودک به دلایل مختلف، به شخصیت او بستگی دارد

نکته ی جالب اینجاست که کودکان درست از زمان تولد، شخصیت خاص خود را دارند. برخی از نوزادان بسیار آرام هستند و به نظر می رسد هیچ چیز آنها را تحریک نمی کند. آنها وقتی گرسنه هستند به گونه ی خاصی ناله می کنند و در زمان هایی که خسته هستند، به تنهایی به خواب می روند. نوزادان دیگر بسیار حساس هستند.

هر سر و صدای کمی آنها را به وحشت می اندازد و باعث گریه شان می شود. آنها با گریه های بسیار زیاد، گرسنگی خود را اعلام می کنند و برای بخواب رفتن به کمک زیادی نیاز دارند. نوزادان دیگر ترکیبی از این دو ویژگی را دارند. آنها ممکن است برای تغذیه و تعویض پوشک کثیف بسیار بیقراری کنند. این نوزادان درست مانند بزرگسالان روزهای خوب و بد خود را دارند و لحظاتی وجود دارد که به نظر می رسد چیزی آنها را آزار می دهد (معمولاً بین ساعت 5 تا 8 بعد از ظهر که در آن بسیاری از نوزادان شروع به بیقراری می کنند).

یکی از اولین چالش های بزرگ والدین این است که بفهمند فرزندشان چه شخصیتی دارد و چه چیزی او را آزار می دهد (و دلیل گریه های او چیست). به این ترتیب متوجه می شوند که چگونه باید ناراحتی فرزندشان را رفع کنند.

در این میان تشخیص دلیل گریه ی نوزاد می تواند مشکل باشد. در این زمان نمی دانید صداهایی که می شنوید به چه معناست.

استراتژی که بسیاری از والدین جدید به کار می گیرند این است که همه چیز را امتحان کنند تا زمانی که نوزاد گریه را متوقف کند. استراتژی دیگر تغذیه ی نوزاد (با سینه یا بطری) با شنیدن هر نوع گریه است. این درحالیست که گریه ی نوزاد دلایل مختلفی دارد و از شیوه های مختلف می توان او را آرام کرد.

چه چیزی نوزاد را آرام می کند؟ (8 روش علمی موثر)

اخیراً ابزاری فوق العاده ساده و آسان برای کشف علت گریه نوزاد توسط “پرسیلا دانستن” ایجاد شده است که به آن شیوه دانستن (Dunstan) می گویند. پرسیلا متوجه تفاوت های ظریفی در نحوه گریه نوزادان شد و سرنخ هایی در مورد علت گریه ی آنها پیدا کرد. نکته ی جالب اینجاست که این تفاوت ها همگانی هستند. بدین معنی که همه ی نوزادان (از تمام فرهنگ ها و کشورها)، این صداها را تولید می کنند و کودک شما هم از این امر مستثنی نیست. این صداها به ویژه در 3 ماهه ی اول بسیار مشخص هستند و با کمک آنها به راحتی می توان به دلیل گریه ی نوزاد پی برد. برای پی بردن به علت گریه های فرزندتان، به موارد زیر توجه کنید:

گرسنگی: نوزادان هنگام گرسنگی یک رفلکس مکیدن ایجاد می کنند. این رفلکس منجر به گریه ای می شود که قبل از آن صدای “ن” می آید. در حقیقت نوزاد گرسنه در ابتدای گریه، زبان خود را روی سقف دهانش قرار می دهد و صدای “neh” (نهه) تولید می کنند. برای تماشای آن روی ویدئوی زیر کلیک کنید.

خستگی: وقتی کودک خسته است، خمیازه می کشد و در نتیجه دهان باز می شود و زبان در وسط دهان شناور می شود. در این حالت گریه با صدای “owh” (اوه) شنیده می شود.

دل درد (به دلیل نفخ شکم): سیستم گوارشی نوزادان هنوز بطور کامل رشد و توسعه نیافته است و به همین دلیل آنها مستعد گاز معده هستند. (اگر فرزندتان را با شیر خودتان تغذیه می کنید، برخی از غذاهایی که می خورید نیز ممکن است باعث افزایش گاز معده نوزاد شوند). گریه ی این نوزادان از عمق شکم نشأت می گیرد و صدای “eair” (ایرره) دارد.

ناراحتی: هنگامی که کودک از چیزی ناراحت است برای مثال جای او خیلی گرم یا سرد است و یا نیاز به تعویض پوشک دارد، قبل از گریه او صدای “h” (هه) شنیده می شود. یک “h” نفس گیر در ابتدای این گریه، نشاندهنده ی ناراحتی او است.

خشکی پوست صورت نوزاد: علائم و 8 راهکار موثر

نکته شگفت انگیز در مورد زبان گریه ی نوزادان این است که می توان آنها را به سرعت و به آسانی آموخت. تنها چیزی که لازم است کمی صبر و زمان است. این صداها به راحتی در زمانی که کودک شما شروع به گریه می کند، شنیده می شوند. در این زمان صدای گریه واضح تر خواهد بود. هنگامی که کودک بشدت گریه می کند، ممکن است رمزگشایی آنچه که او را آزار می دهد دشوار شود. در این زمان ممکن است لازم باشد برای تسکین او ابتدا از تکنیک های آرامش بخش استفاده کنید.

ویدیوی انواع گریه نوزاد

 

امیدواریم آگاهی و شناخت این صداهای ساده به شما در برقراری ارتباط و رابطه ی بهتر با فرزندتان کمک کند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا