آموزش های نگهداری از نوزاد

اگر اولین کودک تان را قرار است به دنیا بیاورید این نکات جالب را بخوانید

bestkid b

اگر اولین کودک تان را قرار است به دنیا بیاورید این نکات جالب را بخوانید تا خیلی بعد از به دنیا آمدن نوزاد غافل گیر نشوید.

۱-نوزادتان کمی بامزه به نظر می رسد.

جدا از تصویری که همه ما از کودکان داریم و در مجلات می بینیم و یا در مورد بارداری می خوانیم، نوزاد تازه متولد شده می تواند مانند یک سوپرایز باشد. صورت این کودک کمی متمایل به قرمز است، کمی چروکیده است و موی کمی روی بدنش را پوشانده است که در طول زمان همان موها می ریزد. اگر زایمان طبیعی انجام داده باشید، صورت او کمی حالت فشردگی خواهد داشت که کم کم بهبود پیدا می کند.

۲-اولین مدفوع شما را غافلگیر می کند.

چند روز اول مدفوع کودک حاوی مکونیوم است که یک ماده سیاه رنگ چسبنده متمایل به سبز است که در دوران بارداری در روده کودک وجود دارد. برای تمیز کردن آن باید یک دستمال مخصوص نخی را به آب آغشته کنید و به پشت او بکشید و سپس مقدار کمی وازلین بزنید تا راحت تر تمیز شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۳-گرسنه خواهد بود.

هرگز نباید برای کمک کردن به سیر شدن کودک در همان روزهای اول به او سرلاک بدهید. کودک باید هر دو الی سه ساعت یک بار غذا بخورد و شروع به استفاده از غذاهای جامد در همان وهله اول بسیار خطرناک است. بعد از زایمان، کودک نیاز به موادی دارد تا بتواند رشد کافی را داشته باشد اما معده او هنوز بسیار کوچک است و بین وعده های غذایی بسیار کوچک او، باید چند ساعت فاصله باشد.

۴-او در طول شب نخواهد خوابید.

کودک تازه متولد شده زیاد می خوابد اما برای بعضی ممکن است روزها هم از خواب بیدار شوند. ممکن است کودک شما در طول روز از خواب بیدار شود اما این اتفاق در شب ها بیشتر خواهد افتاد. نوزاد تازه متولد شده معمولا صبح ها خیلی زود از خواب بیدار می شود تا کمی غذا بخورد.

حتما بخوانید: ماساژ صورت نوزاد تازه متولد شده: فواید و روش درست انجام

۵- او نمی تواند خیلی خوب ببیند.

چند هفته اول زندگی، نوزاد فقط می تواند روی چیزهایی تمرکز کند که در فاصله ۲۰ الی ۳۰ سانتی متری مقابل او باشد که باعث می شود به سمت آن جذب شود. به همین دلیل هنگام غذا خوردن هم فاصله شما با صورت او باید به همین اندازه باشد تا بتواند شما را ببیند.

۶- او نیاز به حمام کردن روزانه ندارد.

از آن جایی که کودک شما در چند روز اول زیاد تکان می خورد و پوستش بسیار ظریف است، نباید هر روز او را حمام کنید. مقدار کمی استفاده از دستمال های مناسب کودک می تواند بدن او را تمیز کند. کافی است که از مقدار کمی دستمال مرطوب نخی مخصوص کودک استفاده کنید تا صورت و بدن، دست ها و پاهایش را تمیز کنید. برای هر قسمت بدن باید از یک دستمال جداگانه استفاده کنید.

۷-هیچ وقت از محصولات رایحه دار استفاده نکنید.

اگر تصمیم گرفتید که کودک را حمام کنید حتماً از محصولاتی استفاده کنید که فاقد بو هستند. پوست لطیف نوزاد تازه با جهان بیرون آشنا شده و نباید کاری انجام دهید که منجر به حساسیت پوست شود.

حتما بخوانید: قنداق کردن نوزاد خوب یا بد؟ آموزش تصویری روش قنداق کردن

۸-نوزاد سر و صدا می کند.

کودک شما ممکن است برای یک چیز بسیار کوچک، سر و صدای زیادی به پا کند همزمان با گریه کردن جیغ و داد هم می کند. راه بینی کودک تازه متولد شده بسیار باریک است و مخاط در آن گیر می‌ کند و در نتیجه روی صدای گریه او تاثیر گذار خواهد بود. پس بینی او را با اسپری های مخصوص کودک تمیز کنید. کودکان تازه متولد شده زیاد هم عطسه می کنند.

۹-ممکن است از همان اول عاشقش نباشید.

بعد از ۹ ماه طولانی بارداری منتظر اولین لحظه هستید که کودک خود را ببینید و می خواهید که از عشق سرشار شوید اما بعضی از مادران این اتفاق را تجربه نمی‌ کنند که کاملاً طبیعی است. ارتباط روحی نیاز به زمان دارد. دقیقا این مسئله در مورد بارداری و تولد نوزاد هم وجود دارد و برای افراد متفاوت است. هیچ اشکالی ندارد که در لحظه اول عاشق نشوید و به او زمان بدهید. اگر بعد از چند هفته این احساس امید را تجربه نکردید و یا احساسات منفی در مورد نوزاد دارید، حتماً باید با یک روان شناس در مورد افسردگی بعد از زایمان صحبت کنید.

۱۰-ممکن است پوست نوزاد بریزد.

بعد از اینکه کودک از کیسه آب بیرون می آید و در معرض هوای خشک قرار می گیرد، احتمالا پوست او دچار حساسیت می شود. در روز دوم یا سوم ممکن است متوجه پوسته پوسته شدن پوست بدنش شوید. علت آن هم زندگی کردن در خارج از رحم و کیسه آب است که بعد از مدت کوتاهی از بین می رود.

حتما بخوانید: لباسهای مورد نیاز نوزاد کدامند؟ چطور انتخاب خوبی داشته باشیم؟

۱۱-هر روز دستشویی نمی کند.

بعضی از نوزادان تازه متولد شده در طول روز ۷ بار مدفوع می کنند اما بعضی دیگر یک بار در هر هفته روز این کار را انجام می دهند. این موضوع کاملا طبیعی است و به این معنا نیست که کودک شما اسهال شده یا یبوست دارد. تا جایی که کودکتان به اندازه کافی غذا بخورد و بدنش با شیر مادر مرطوب باشد، هیچ جای نگرانی نخواهد بود.

۱۲-او خیلی زیاد گریه می کند.

گریه کردن تنها راه ارتباطی کودک با شماست . بنابراین باید زیاد منتظرش باشید . در وهله اول کمی آشفته و خسته می شوید اما او مخصوصاً هنگام گرسنگی و سرما یا گرما و خستگی و احساس تنهایی خیلی زیاد گریه می کند . بعد از مدتی متوجه می‌ شوید که چگونه به هر نوع از گریه های او پاسخ دهید. پس در وهله اول دچار آزمون خطا خواهید شد.

۱۳-ممکن است کمی ترشح داشته باشد.

قسمت های تناسلی کودک کمی دچار ورم می شود و ظاهر سینه هایش طبیعی نیست. زیرا هورمون‌ ها در بدن او در دوران بارداری مادر کمی جابجا شده است که روی کودکان تاثیر گذشته و بعد از چند هفته از بین می رود. در نتیجه ممکن است ترشحات صورتی رنگ را در پوشک دخترتان مشاهده کنید که علت آن هم همین است.

حتما بخوانید: اندازه بالش نوزاد چقدر باید باشد؟ چند نکته مهم

۱۴-به سادگی نمی توانید او را از خودتان برانید.

نوزاد تازه متولد شده نیاز به عشق و امنیت دارد و گریه کردن او باید مورد توجه قرار بگیرد. سعی کنید اکثرا او را بغل کنید در آغوش بگیرید و با او صحبت کنید. به او غذا بدهید و به هر گریه ای که می کند پاسخ دهید. نباید او را از خودتان برانید. پس به دنبال ارتباط قوی باشید.

۱۵-قسمت بریده شده از بند ناف را کنار بگذارید.

شاید یکی از سخت ترین کارهایی که برای والدین تازه وجود داشته باشد و نتوانید آن را تحمل کنید، افتادن بند ناف باشد اما کشیدن آن و عجله داشتن برای این موضوع قطعا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و باعث عفونت می شود. بهترین راه این است که این قسمت را خشک نگه دارید تا بند ناف خود به خود بیفتد.

۱۶-رنگ چشم نوزاد تغییر خواهد کرد.

همه کودکان با چشمان آبی تیره متولد می شوند و رنگ واقعی آن بعد از مدت زمانی مشخص خواهد شد. رنگ چشم کودک بستگی به میزان ملانین در بدن دارد که می توانید تغییر رنگ چشم را بین شش تا نه ماهگی متوجه شوید.

حتما بخوانید: تشت یا وان حمام نوزاد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ بهمراه تصاویر زیبا

۱۷-کودک بیشتر دمر می‌ خوابد.

دمر خوابیدن برای همه نوزادان اتفاق می‌ افتد. نوزادان تازه متولد شده باید روی شکم بخوابند تا کمر آن ها قوی شود. همچنین ممکن است به بدن پیچ و تاب بدهد . زمانی که بیدار می شود، هم دوباره دمر می شود. البته کودکان تازه متولد شده نباید به صورت دمر بخوابند.

۱۸-از طریق بوییدن می ‌تواند شما را تشخیص دهد.

حس بویایی کودک در رحم بسیار پیشرفته است. در نتیجه یکی از قویترین حس های بعد از تولد هم همین حس بویایی خواهد بود. در حقیقت حس بویایی کودک به شناسایی شما کمک می کند و می تواند بوی شما را تشخیص دهد. به همین دلیل می‌ تواند باعث ایجاد رابطه عاطفی بین او و شما شود.

۱۹-با کودکان دیگر متفاوت است.

شش ماه اول سر شما بسیار شلوغ خواهد بود به طوری که نمی توانید خوب بخوابید. حتی خوابیدن، گریه کردن، شیر دادن ، دستشویی کردن و همه کارهای او برای شما زمان زیادی را خواهد گرفت و یک شغل بی پایان را برای شما ایجاد خواهد کرد . اما زمانی که نوزاد از شش ماه بگذرد ، قطعاً کار شما راحت تر خواهد بود.

حتما بخوانید: نکات ضروری مراقبت نوزاد بعد از تولد که والدین باید بدانند

۲۰-زمان خیلی زود سپری می‌ شود.

شاید سخت ترین چیز در زندگی همین بچه نگهداشتن باشد اما زمان بسیار عجیب و غریب است . زیرا دوست دارید بخوابید و کمی برای خودتان زندگی کنید اما مطمئن باشید این روزها دیگر تکرار نخواهد شد؛ پس تا می توانید از آن لذت ببرید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا