آموزش های نگهداری از نوزاد

ماساژ صورت نوزاد تازه متولد شده: فواید و روش درست انجام

bestkid b

تحریک حس لمس کودک از طریق ماساژ، تأثیر مثبتی در رشد اجتماعی و روانی کودک دارد. این یک راه عالی برای تقویت پیوند بین کودک و مادر است. ماساژ کودک شامل نوازش ملایم بدن او است و می تواند برای نوزادان آرامش بخش باشد و در عین حال راهی را برای والدین فراهم کند تا بتوانند با کودک کوچک خود پیوند برقرار کنند.

ماساژ صورت کودک

در ابتدا بخصوص در هفته های اول زندگی، نوزادان در برابر ماساژ سر و صورت از خود مقاومت نشان می دهند بخصوص اگر زایمان طولانی یا آسیب زا بوده باشد.

این روش ماساژ گفته شده در این مطلب را به مدت سه تا چهار روز متوالی امتحان کنید. اگر کودک شما ناراحت به نظر می رسد یا گریه می کند، دست خود را به آرامی روی سر او قرار دهید و نوازش کنید، سپس قسمت های دیگر بدن را ماساژ دهید. این کار را هر بار که او را ماساژ می دهید تا زمانی که فرزندتان آماده ماساژ صورت شود، انجام دهید. هنگامی که نوزاد به این شیوه ی ماساژ عادت کرد، بسیار لذت خواهد برد و حتی تا زمانی که بزرگ شود نیز مشتاق آن خواهد بود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: ماساژ نوزاد تازه متولد شده را از چه زمانی شروع کنیم؟ نکات مهم

شروع کردن ماساژ کودک از صورت، تکنیک بسیار خوبی است زیرا تضمین می کند که او آرام خواهد ماند به این دلیل که می تواند مستقیماً شما را ببیند. بعد از مالیدن مقداری روغن روی ناف و پشت گوش کودک و آماده کردن او برای ماساژ، به روش زیر عمل کنید:

۱- یک پتو روی زمین پهن کنید و کودک خود را روی آن بگذارید.

۲- قبل از شروع ماساژ، کف دستان خود را به هم بمالید تا گرم شوند. همچنین از گرم بودن اتاق اطمینان حاصل کنید.

۳- حالا دستان خود را روی صورت و سر کودک قرار دهید.

۴- در حالت ایده آل برای ماساژ صورت کودک، از روغن استفاده نکنید.

۵- برای ماساژ دادن پیشانی می توانید شست‌ها یتان را وسط پیشانی کودک (زیر خط رویش موها) قرار دهید و سپس هر دو شست را به طرف بیرون روی خطی مستقیم و به سمت دو طرف صورت بکشید.

۶- برای ماساژ دادن شقیقه‌ ها، شست هایتان را در وسط پیشانی و در بالای ابروهای کودک قرار دهید و به آرامی آن‌ ها را تا قسمت شقیقه ‌ها حرکت دهید. می توانید به آرامی چند حرکت چرخشی روی شقیقه ها نیز انجام دهید.

۷- در مرحله ی بعد شست‌ هایتان را در دو طرف استخوان بینی کودک قرار دهید و با یک حرکت مداوم شست‏ ها را به طور همزمان و در طول قسمت بالایی استخوان گونه، در دو طرف صورت بکشید.

۸- اکنون انگشتان شستتان را در طول قسمت پایین استخوان گونه و به خارج و اطراف صورت فرزندتان بکشید.

۹- برای ماساژ دادن گوش های کودک، گوش‏ ها را کمی با فشار بمالید. به این ترتیب که لبه بیرونی بالای گوش را بین انگشت سبابه و شست بگیرید. در این حالت حرکت چرخشی کوچکی به طرف پایین لبه بیرونی نرمی گوش بدهید.

۱۰- در مرحله ی آخر گوشت و نرمی پایین چانه ی فرزندتان را بین شست و انگشت سبابه نگه ‌دارید و به آرامی فشار دهید. در طول خط فک پایین تا گوش این حرکت را مجددا تکرار کنید. سپس این کار را روی طرف دیگر چانه هم انجام دهید.

تکنیک ماساژ صورت را برای چند دقیقه ادامه دهید تا کودک شما آرام شود و آماده پذیرش یک ماساژ کامل بدن باشد.

حتما بخوانید: ماساژ کودک چه فوایدی دارد و چگونه آن را انجام دهیم؟

توصیه می شود در طول انجام ماساژ، هرگونه حواس پرتی از قبیل تلوزیون، حیوانات خانگی یا تلفن همراه را از خود دور کنید. برای آرامش بیشتر کودک در این زمان می توانید موسیقی پخش کنید یا شعر بخوانید. اگر کودک به برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما مبتلا است، توصیه می شود قبل از شروع هرگونه ماساژ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه می توانم بفهمم که فرزندم ماساژ را دوست دارد؟

کودکان از روش های مختلف به ما می گویند که چیزی را دوست دارند یا نه. آنها گاهی اوقات حس خود را نسبت به چیزهای مختلف بصورت فیزیکی یا احساسی نشان می دهند. کودکان نیز مانند بزرگسالان به برخی چیزها علاقه دارند و به چیزهای دیگر خیر. بهتر است در زمان ماساژ به نشانه های فیزیکی و احساسی فرزندتان توجه کنید و اگر فکر می کنید از آن لذت نمی برد، کار را متوقف کنید.

علائم ناراحتی و بی علاقگی کودک شامل سکسکه، تغییر رنگ (مثل رنگ پریدگی پوست)، عدم تمرکز، بی قراری، تحریک پذیری، بی علاقگی، قوس دادن کمر، جیغ کشیدن، گریه، درد، ترس و وحشت زدگی است.

حتما بخوانید: چرب کردن ناف نوزاد: فواید، بهترین روش انجام و همه نکات مهم

علائم راحتی و علاقمند بودن کودک شامل ایجاد صداهای شاد، صداهای روده (خروج باد شکم)، درخشندگی و لطافت پوست، الگوی تنفس راحت، درخشندگی چشم ها، تمرکز روی شما، استراحت راحت در محیط، لذت بردن از کشش، مکیدن دست و گرفتن دست یا پاهای خود است.

اگر کودک شما علائم استرس شدید را نشان می دهد بهتر است ماساژ را متوقف کنید و به نیازهای او پاسخ دهید. اگر پیام های مختلطی ارسال می کند، کمی مکث کنید و دوباره امتحان کنید. اگر استرس و بیقراری مشاهده کردید، کار را متوقف کنید. اگر فرزندتان راحت است و به ماساژ علاقه نشان می دهد، کار را ادامه دهید.

حتما بخوانید: پاسخ به سوال رایج مادران “چیکار کنم نوزادم چاق بشه”

تنها زمانی می توان کودک را در زمان گریه کردن ماساژ داد که او کولیک (قولنج) دارد و ماساژ شکم و کمر او به تسکین درد کمک می کند.

احترام به احساسات کودک، احترام به خواسته های او و گفتگو در مورد احساسات و نیازهایش، در ایجاد اعتماد بین شما و فرزندتان بسیار مفید است و پیوندتان را تقویت می کند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا