نکات سلامتی مادران

چند وقت قبل بارداری پزشک برویم؟ چکاپ های قبل بارداری   

bestkid b

چکاپ (چکاپ یعنی بررسی هایی که توسط پزشک انجام می شود) قبل از بارداری به پزشک شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کند که بدنتان برای بارداری آماده است. اگر برایتان مقدور است از درمانگر کمک بگیرید و چکاپ شوید تا در دوران بارداری از شما مراقبت کافی به عمل بیاید. شما می توانید چکاپ قبل از بارداری را هر زمانی که خواستید، انجام دهید؛ حتی یک سال قبل از اقدام به بارداری هم می توانید این کار را بکنید.

وضعیت های پزشکی مثل افسردگی، دیابت، فشار خون بالا و نداشتن وزن سالم روی بارداری و روی جنین ( توانایی برای حامله شدن) تاثیر می گذارد. مصرف بعضی از دارو ها، سیگار یا مشکلات روحی روانی ممکن است روی جنین تاثیر گذار باشد. درمانگر به شما کمک می‌ کند تا مشکلات مربوط به سلامتی خود را مدیریت کنید و اینکه نوزاد سالمی به دنیا بیاورید. (منبع)

بلد باشید: ۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری که حتما باید بدانید

حتی اگر قبلاً هم یک کودک به دنیا آورده اید، باز هم باید چکاپ هایِ قبل از بارداری را به انجام برسانید. ممکن است از بارداری قبلی تا به الان، وضعیت سلامت بدن تان تغییر کرده باشد. اگر در بارداری قبلی خود مشکل داشتید، درمانگر می تواند به شما کمک کند تا این مشکل در بارداری بعدی تان اتفاق نیفتد. اگر هم شرایط زیر را دارید، حتما چکاپ قبل از بارداری را انجام دهید:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • زایمان زودتر از موعد. این مشکل مخصوص افرادی است که قبل از هفته سی و هفتم حاملگی، زایمان داشته اند.
  • نوزاد با نقص مادرزادی. نقص مادرزادی وضعیتی است که هنگام تولد با کودک همراه است. ممکن است شکل یا عملکرد یک یا چند بخش از بدن را تغییر دهد و باعث مشکلاتی در سلامت کلی بدن، رشد و عملکرد بدن بشود.
  • سقط جنین. این اتفاق زمانی رخ می دهد که قبل از هفته بیستم بارداری، نوزاد داخل رحم می میرد.
  • نوزاد مرده. این اتفاق زمانی می افتد که نوزاد قبل از زایمان داخل رحم می میرد اما برای بعد از هفته بیستم حاملگی است.

بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

پزشک زنان و درمانگر در چکاپ قبل از بارداری چه چیزهایی را بررسی می کند؟

اگر برایتان مقدور است، چکاپ قبل از بارداری را انجام دهید تا درمانگر بتواند در دوران حاملگی به شما کمک کند. درمانگرِ خود را می توانید از بین پزشک ها و پرستاران متفاوتی انتخاب کنید. همه این درمانگران می توانند از شما در دوران بارداری و همچنین برای زایمان مراقبت کنند. درمانگر شما می تواند از بین پزشک یا پرستاران متفاوت انتخاب شود که شامل موارد زیر هستند:

  • ماما که به او OB هم گفته می‌ شود، پزشکی است که در زمینه مراقبت از خانم های باردار و برای زایمان، درس خوانده و تجربه کسب کرده است. بسیاری از موسسات و پزشک زنان می توانند به شما کمک کنند تا در محلی که زندگی می کنید مامای مورد نظر را پیدا کنید.
  • پزشک خانواده که به آن درمانگر خانوادگی هم گفته می‌ شود، پزشکی است که از همه اعضای خانواده مراقبت می کند. این پزشک می تواند از شما قبل از بارداری، در دوران بارداری و بعد از آن مراقبت کند. جامعه پزشکان خانواده در ایران نیز می تواند به شما کمک کند که در محل زندگی خود یک پزشک خانواده انتخاب کنید.
  • پزشک مادر و جنین. این فرد یک متخصص است؛ یعنی مامایی که تحصیلات و تجربه در زمینه مراقبت از مادر در بارداری های پر ریسک را دارد. اگر مشکلاتی در سلامت بدن تان دارید که ممکن است در دوران بارداری سختی هایی را به وجود بیاورد، باید به متخصص مادر و جنین مراجعه کنید. جامعه پزشکان و متخصصان مادر و جنین می توانند به شما کمک کنند که در نزدیکی محل زندگی خود، این متخصصان را پیدا کنید.
  • پرستار خانواده. پرستاری که در زمینه مراقبت از همه اعضای خانواده تحصیل کرده و تجربه دارد. جامعه پرستاران خانوادگی در ایران می تواند به شما کمک کند که پرستار خانواده خود را در محل زندگی تان پیدا کنید.
  • پرستار سلامت زنان.‌ پرستاری که در زمینه مراقبت از زنان در همه سنین و در دوران بارداری تحصیل کرده و تجربه کسب کرده است که شما در جامعه پرستاران ایران می توانید این نوع پرستار ها را در نزدیک محل زندگی خود پیدا کنید.
  • ماما یا کمک ماما کسی که در زمینه مراقبت از زنان در تمام سنین از جمله سن بارداری، تحصیل کرده و تجربه دارد. فردی که شما انتخاب می کنید، حتماً باید برد تخصصی ماما در ایران را داشته باشد و عضو انجمن ماماها باشد.

در چکاپ قبل از بارداری چه اتفاقاتی می‌ افتد؟

در جلسه چکاپ قبل از بارداری، درمانگر سلامت کلی بدن شما را چک می کند تا مطمئن شود که بدنتان برای بارداری آماده است. شما و او در مورد مسائل زیر در این جلسه صحبت می کنید:

  • مصرف فولیک اسید. فولیک اسید ویتامینی است که هر سلول از بدن ما برای رشد سالم به آن نیاز دارد. اگر قبل از حاملگی و در اوایل بارداری فولیک اسید مصرف کنید؛ از کودک شما در برابر نقص جنینی، مغز و نخاع مانند نقص لوله نخاعی جلوگیری می شود. همچنین از اتفاقاتی مانند نقص هنگام تولد در ناحیه دهان مثل مشکل سقف دهان یا لب شکری پیشگیری خواهد شد. قبل از بارداری مولتی ویتامین فولیک اسید ۴۰۰ میکروگرم را هر روز مصرف کنید.
  • وضعیت هایی در مورد سلامتی شما که روی بارداری تاثیر گذار است. این وضعیت ها می‌ تواند شامل دیابت، افسردگی، فشار خون بالا و ناتوانی برای وزن سالم در این دوران باشد. درمانگر معمولا عفونت هایی مانند عفونت توکسوپلاسموز، عفونت های انتقالی جنسی مانند هرپس تناسلی و ویروس hiv را بررسی می کند. درمانگر همچنین در مورد سابقه سلامت خانواده تان، سوالاتی می پرسد تا ببیند آیا اعضای خانواده شما یا همسرتان به بیماری دچار هستند یا خیر. پس حتماً اطلاعات کاملی در مورد سابقه بیماری خانواده در اختیار درمانگر قرار دهید. (منبع)

از همین الان بلد باشید: نکات غذایی در بارداری+ ۲۰ غذای کاملا ضروری

اگر درمانگر ببیند که مشکلات و بیماری های خاصی در بین اعضای خانواده تان وجود دارد، ممکن است به شما پیشنهاد کند که به مشاور ژنتیک مراجعه کنید. مشاور ژنتیک فردی است که در مورد ژن ها نقص های مادرزادی، وضعیت ها و مشکلات مربوط به سلامتی در بین اعضای خانواده و اثرگذاری آنها روی سلامت جنین و نوزاد بررسی هایی را انجام می دهد.

  • داروهایی که مصرف می‌ کنید. درمانگر ممکن است از شما بخواهد تا داروهایی که مصرف می‌ کنید را اعلام کنید تا مطمئن شود که برای جنین خطراتی ایجاد نمی‌ کند. این داروها شامل دارو های تجویز شده یا دارو های بدون نسخه، مکمل ها و دارو های گیاهی می شود. پس هر دارویی که مصرف می‌ کنید را به او بگویید.
  • واکسیناسیون. واکسیناسیون ها شامل دارو هایی می‌ شود که بدن شما را نسبت به بعضی از بیماری های خاص ایمن می کند. اگر شما ایمن باشید، به بیماری دچار نمی‌ شوید. عفونت هایی مثل آبله مرغان و سرخک که به آن سرخک آلمانی هم گفته می شود، ممکن است به شما یا فرزندتان در دوران بارداری آسیب بزند. بنابراین بسیار مهم است که قبل از بارداری واکسیناسیون این بیماری ها را انجام دهید.
  • سیگار، نوشیدن الکل یا مصرف دارو های مخدر. اگر درمانگر احساس کند که نیاز به ترک هر کدام دارید، حتما شما را راهنمایی می کند.
  • بودن در معرضِ مواد شیمیایی در منزل یا در محل کار. بعضی از مواد شیمیایی مانند بعضی از محصولات پاک کننده، رنگ دیوار یا حشره کش ها ممکن است به بدن در دوران بارداری آسیب وارد کند. پس برای اینکه جان و سلامتِ خود و جنین تان حفظ شود، حتماً در مورد آنها با درمانگر خود صحبت کنید.
  • تایمی که نباید قرص ضدبارداری استفاده کنید. قرص ضدبارداری روشی است که شما برای جلوگیری از بارداری از آن استفاده می‌ کنید. ممکن است درمانگر به شما پیشنهاد کند که چند ماه قبل از اینکه می خواهید اقدام به بارداری کنید، از این قرص ها استفاده نکنید تا بدن چرخه قاعدگی طبیعی خودش را پیش ببرد‌. داشتن چرخه قاعدگی منظم قبل از بارداری به شما کمک می کند که بارداری راحت تری داشته باشید و همه چیز زمان دقیق خودش را پیش ببرد‌. چرخه قاعدگی فرایندی است که در آن تخمدان تخمک ها را هر ماه آزاد می کند که به آن تخمک گذاری می گویند. این تخمک ها در طول لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می‌ کنند. رحم جایی است که جنین در دوران بارداری داخل آن رشد می کند. اگر تخمک با اسپرم مرد بارور نشود، در طول واژن از خون و بافت رحم عبور می کند و پریود اتفاق می افتد.

بسیار کاربردی: ۹ تا از نکات بارداری (قبل، حین و بعد از بارداری)

درمانگر همچنین ممکن است اقدامات زیر را به انجام برساند

  • انجامِ معاینه فیزیکی. که وزن و فشار خون شما را بررسی می کند.
  • تست و معاینه لگن. این معاینه قسمت هایی مانند واژن، دهانه رحم، رحم و تخمدان را بررسی می‌ کند تا مطمئن شود که شما سالم هستید. دهانه رحم ورودی رحم است که در قسمت بالای واژن معاینه می شود. اگر در هر کدام از این اعضا مشکلی دیده شود، قبل از بارداری باید درمان اتفاق بیفتد تا از مشکلات در طول بارداری جلوگیری شود. این درمان همچنین به شما کمک می‌ کند تا از مشکلات بارداری مانند دیر حامله شدن جلوگیری شود.
  • تست پاپ اسمیر. این هم یک تست پزشکی است که در آن درمانگر، سلول های دهانه رحم را برای بررسی سرطان جمع ‌آوری می‌ کند.
  • برسسی وضعیت خونی. تا متوجه گروه خونی و فاکتور rh بشود‌. فاکتور rh پروتئینی است که داخل گلبول های قرمز خون وجود دارد. اگر این فاکتور منفی باشد، یعنی مشکلاتی را برای جنین ایجاد می کند.
  • پیشنهاد برای مراجعه به مشاوره ژنتیک. اگر مشکلات خاصی در خانواده شما وجود داشته باشد، درمانگر به شما پیشنهاد مراجعه به مشاوره ژنتیک را می دهد‌. این مشاوره در زمینه مطالعه در مورد ژن ها، نقص مادرزادی و مشکلات پزشکی در بین خانواده ها و تاثیر آنها روی نوزاد، تحصیل کرده و تجربه دارد.

چه آزمایش هایی را می توانید قبل از بارداری به انجام برسانید تا متوجه مشکلات ژنتیکی که روی جنین تاثیر می گذارد، بشوید؟

قبل از بارداری، می توانید تست های غربالگری حامل انجام دهید که وضعیت خونی و بزاق شما را بررسی می‌ کنند تا ببینند که آیا شما حامل مشکلات ژنتیکی هستید یا خیر. مشکلات و بیماری های ژنتیکی از والدین به کودکان از طریق ژن انتقال پیدا می کند. ژن ها بخشی از سلول های بدن هستند که ساختار رشد و عملکرد بدن در آنها ذخیره می شود. اگر شما حامل باشید، شاید خودتان آن بیماری را نداشته باشید اما تغییر ژن داشته باشید که به کودک تان انتقال پیدا کند.

اگر شما و همسرتان هر دو حامل یک وضعیت باشید، خطر انتقال بیماری به نوزاد افزایش پیدا می کند. و انجام آزمایش قبل از بارداری به شما و همسرتان کمک می کند که خطرات را بفهمید و برای اقدام به بارداری تصمیم بگیرید و از همسرتان هم تست و آزمایش می گیرند‌. تست غربالگری حامل انتخاب شماست. اگر خودتان نخواهید می توانید این کار را انجام ندهید؛ حتی اگر درمانگر به شما پیشنهاد کرده باشد.

حتما بخوانید: ۷ کاری که باید برای باردار شدن قبل از انجام آمیزش جنسی انجام دهید

همه خانم هایی که قصد باردار شدن دارند، می توانند با انجام آزمایش بیماری های زیر را چک کنند

  • بیماری سیستیک فیبروز: وضعیتی است که روی تنفس و گوارش تاثیر می گذارد. منظور از گوارش، مسیر هضم غذایی است که می خورید.
  • آتروفی عضلانی نخاعی: بیماری که به سلول های عصبی در نخاع حمله می کند، باعث ضعف ماهیچه ها، مشکلات حرکتی، تنفسی و بلع می شود.
  • تالاسمی: این مشکلات خونی ممکن است روی بدن تاثیر بگذارد و باعث شود که سلول های خونی قرمز کمتر تولید شوند و میزان هموگلوبین هم پایین تر از حد طبیعی باشد. هموگلوبین پروتئینی داخل گلبول های قرمز است.
  • اختلالات هموگلوبین: این وضعیت روی سلول های خونی قرمز در بدن تاثیر می گذارد.

بعضی از خانم ها آزمایش غربالگری حامل را در بعضی وضعیت های خاص که در خویشاوندان یا اعضای خانواده شان هست انجام می دهند. منظور از خویشاوندان، اعضای خانواده و حتی هم قومی های شما است که ممکن است بخواهید این آزمایش را انجام دهید.

  • سندروم ایکس شکننده: این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که بدن نمی تواند به اندازه کافی پروتئین مورد نیاز برای رشد و ارتقای مغز را تولید کند. اگر این سندروم در بین اعضای خانواده وجود داشته باشد، درمانگر تست غربالگری حاملگی را به شما پیشنهاد می‌ کند.
  • بیماری تای ساکس: این وضعیت باعث درگیر شدن سلول های عصبی در مغز و نخاع شده و آنها را می کشد. معمولاً در بین یهودی های اروپای شرقی و مرکزی، کانادایی _ فرانسوی ها و بعضی از مردم پنسیلوانیا رواج بیشتری دارد در بین ایرانیان بسیار نادر و کمیاب است.

اگر شما یا همسرتان حامل باشید و بخواهید درمان باروری مثل آی وی اف انجام دهید، ممکن است از شما یک آزمایش دیگر که برای تشخیص بیماری های ژنتیکی است بگیرند. درمان آی وی اف یعنی تخمک و اسپرمی که با یکدیگر داخل آزمایشگاه ترکیب می شوند و رویان تشکیل می دهند. این تخمک بارور شده را داخل رحم می کارند. در آزمایشی که گفتیم این سلول های رویان برای تغییرات ژنی قبل از کاشته شدن داخل رحم بررسی می‌ شوند. فقط رویان‌ های سالم بدون تغییر ژنتیکی کاشته خواهند شد. مشاور ژنتیک یا درمانگر می تواند به شما کمک کند و نتیجه آزمایش ها و شانس پشت سر گذاشتن بیماری های ژنتیکی فرزندتان را برایتان توضیح دهد.

آیا قبل از بارداری نیاز به چکاپ دندانپزشکی است؟

بله. چکاپ های دندانپزشکی منظم را قبل از بارداری و در طول بارداری انجام دهید. بعضی از مطالعات نشان می دهد که بین بیماری های لثه و وزن پایین نوزاد هنگام تولد، ارتباط مستقیم وجود دارد.‌ وزن پایین به معنای وزن کمتر از پنج پوند یا هشت اونس یا ۲.۲۰۰ کیلوگرم در دوران تولد است. اگر شما بیماری های لثه داشته باشید، درمان قبل از بارداری می تواند از ایجاد مشکل در برای سلامت شما و فرزندتان جلوگیری کند.

حتما این مطلب رو هم بخوانید: ۱۵ آزمایش ضروری قبل از بارداری برای چکاپ

زمانی که به دندانپزشک مراجعه می کنید، بگویید که قصد بارداری دارید. زمانی هم که در دوران بارداری به دندانپزشک مراجعه می‌ کنید، حتما به او بگویید که باردار هستید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا