نکات سلامتی مادران

15 آزمایشات قبل از بارداری که هر خانم باید انجام دهد

bestkid b

باردار شدن بعبارت ساده یعنی ترکیب اسپرم و تخمک و پس از نه ماه، تولد یک نوزاد! اما قبل از باردار شدن، آزمایش ها و تستهای بسیار مهمی وجود دارد که باید انجام دهید. آزمایشات، سونوگرافی ها و معاینات قبل از بارداری بسیار زیاد هستند اما باید بدانید که این آزمایشات برای اطمینان از سلامتی فرزند آینده تان ضروری هستند.

قبل از تلاش برای باردار شدن، آزمایشات و روشهای کاملی وجود دارد که انجام آنها لازم است. در اینجا لیست کامل آزمایشات مورد نیاز قبل از بارداری آورده شده است.

چرا چکاپ قبل از بارداری مهم است؟

چکاپ قبل از بارداری برای اطمینان از اینکه زن سالم و از نظر جسمی آماده پرورش و فرزندآوری است، ضروری است. چکاپ قبل از بارداری برای زوجین بسیار مهم است، زیرا می تواند احتمال بارداری و داشتن نوزاد سالم را افزایش دهد. اگر یک معاینه قبل از بارداری انجام شود، خطر اختلالات مادرزادی، ناهنجاری یا سقط جنین نیز کاهش می یابد. این کمک می کند تا از عوارض آتی دوران بارداری که ممکن است در در نتیجه مشکلات سلامتی زن یا مرد ایجاد شود، پیشگیری گردد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

آزمایشات قبل از بارداری که هر زن باید انجام دهد

قبل از اینکه اقدام به بارداری کنید، ابتدا باید نزد پزشک بروید و معاینات و آزمایشات لازم را انجام دهید. شما باید در مورد تاریخچه پزشکی خود، خانواده و شریک زندگی تان و همچنین سابقه ی ابتلا به بیماری ها (در گذشته یا در حال حاضر) و داروهای مورد استفاده و سبک زندگی خود اطلاعات کاملی به پزشک بدهید. این می تواند به پزشک شما کمک کند تا آزمایشات مورد نیاز را ارزیابی و تشخیص دهد.

لیست آزمایشات کامل پیش از بارداری در اینجا ذکر شده است:

۱- آزمایش خون برای تشخیص اختلالات ژنتیکی

شما ممکن است حامل یک بیماری ژنتیکی باشید بدون اینکه خود از آن اطلاعی داشته باشید.

به همین دلیل است که پزشکان اغلب انجام آزمایش خون را برای اطمینان از عدم وجود اختلالات ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک (که مخاط ضخیم به اندامهای بدن آسیب می رساند)، بیماری تای ساکس (بیماری که سلولهای عصبی بدن از بین می رود و باعث اختلال پیشرونده و مرگ زودرس می شود) یا کم خونی داسی شکل (ژن مرتبط با سلول داسی شکل و نوعی اختلال خونی) توصیه می کنند.

حتما بخوانید: کمبود ویتامین d در بارداری: عوارض بر کودک و روش درمان

اگر به نظر می رسد که حامل یک بیماری خاص هستید، چک کردن همسرتان نیز مفید خواهد بود. دلیل این امر این است که اگر شما حامل یک ژن مغلوب باشید و اگر همسرتان هم این ژن مغلوب را داشته باشد، این احتمال وجود دارد که جنین این دو ژن را از شما بگیرد و به آن بیماری خاص مبتلا شود.

۲- تشخیص گروه خونی

همه زنان باید قبل از بارداری، آزمایش گروه خونی را انجام دهند. زنانی که از قبل گروه خونی خود را می شناسند، نیازی به انجام این آزمایش ندارند.

آزمایش خون برای تعیین گروه خونی زن که شامل یکی از گروه ‌های O، B، A یا AB است، انجام می شود. علاوه بر گروه خونی، در این آزمایش مشخص می ‌شود که آیا Rh خون زن منفی است یا مثبت. اگر خون زن Rh منفی و کودک او Rh مثبت باشد، آمپول پادتن Rh یا روگام را یک بار در طول دوران بارداری و یک بار دیگر پس از به دنیا آمدن کودک دریافت می کند.

حتما بخوانید: ۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

این آمپول در مقابل رشد آنتی ‌بادی ‌هایی که ممکن است در طول همین بارداری یا بارداری ‌های آینده خطرناک باشد، از بدن شما و جنین محافظت می ‌کند. اگر پدر کودک هم Rh منفی باشد، کودک نیز Rh منفی خواهد بود، بنابراین نیازی به تزریق آمپول ندارید. همچنین در این آزمایش، خون شما از نظر آنتی ‌بادی‌ های Rh و برخی انواع دیگر آنتی ‌بادی‌ هایی که ممکن است بارداری شما را تحت تأثیر قرار دهند، بررسی می شود.

انجام این آزمایش از بیماری همولیتیک نوزادی (ناسازگاری خون مادر و جنین)، جلوگیری می کند. این بیماری بسیار خطرناک است و می تواند منجر به آسیب مغزی و مرگ نوزاد شود.

۳- غربالگری آنتی بادی

تمام زنان باید از نظر آنتی بادی های خون بررسی شوند. این آزمایش حتی اگر قبلاً هم انجام شده باشد، باز هم اهمیت دارد زیرا غلظت آنتی بادی ها با گذشت زمان تغییر می کند. به عنوان مثال، زنی که قبلاً برعلیه سرخک، اوریون و سرخجه واکسینه شده است و آنتی بادی های لازم را دارد، باز هم ممکن است نیاز به واکسیناسیون تقویت کننده داشته باشد، زیرا مدت طولانی است که واکسینه نشده است، بعبارت دیگر سطح آنتی بادی ها با گذشت زمان کاهش می یابند.

در حالت ایده آل، واکسیناسیون های مورد نیاز باید قبل از بارداری زن انجام شود، زیرا بسیاری از واکسن ها برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شوند. به این دلیل که برخی از آنها ممکن است برای جنین در حال رشد خطرناک باشد.

۴- آزمایشات ادرار

آزمایش ادرار برای اطمینان از عدم وجود عفونت ادراری و بیماری های کلیوی، باید قبل از هر بارداری انجام شود.

حتما بخوانید: چگونه بچه چشم رنگی داشته باشیم؟ (نتایج جدیدترین تحقیقات)

۵- آزمایش گلوکز

افراد مبتلا به دیابت که بیماری خود را بخوبی کنترل نکرده اند، ممکن است در دوران بارداری با رشد بیش از حد جنین (وزن بالای نوزاد هنگام تولد) و همچنین قند خون پایین نوزاد پس از تولد، مواجه شوند. خطر مرده زایی و نیاز به سزارین نیز در این زنان بطور قابل توجهی افزایش میابد.

به همین دلیل است که اگر به میزان قابل توجهی دچار اضافه وزن شدید (یا فکر می کنید که ممکن است دیابت داشته باشید) مهم است که قبل از بارداری، انجام آزمایش قند خون را در نظر بگیرید.

۶- شمارش کامل خون (CBC)

این یک آزمایش الزامی است که تعیین می کند آیا زن نیاز به مصرف مکمل های آهن دارد یا نه. اگر باردار شوید و کم خونی داشته باشید، ممکن است در طول این دوران از کم خونی رنج ببرید.

۷- آزمایش عملکرد تیروئید

اگر مبتلا به کم کاری تیروئید هستید و بدن شما هورمون های تیروئید مورد نیاز برای رشد طبیعی جنین را فراهم نکند، جنین ممکن است با کمبود رشد مواجه شود.

کم کاری تیروئید در بارداری می تواند باعث بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید و اختلال در رشد مغز و دستگاه عصبی جنین شود. مشکلات تیروئید از طریق یک آزمایش خون ساده قابل شناسایی است. با انجام آزمایش قبل از بارداری و بالا بردن دوز داروهای مصرفی در دوران بارداری می توان از بروز این خطرات جلوگیری کرد.

حتما بخوانید: چکار کنیم فرزندمان پسر شود؟ (طبق جدیدترین تحقیقات پزشکی)

اگرچه پزشکان قبل از بارداری توسط آزمایشات تیروئید، عملکرد این غده را در زنان باردار زیر نظر دارند، اما پیگیری عملکرد این غده در دوران بارداری نیز ادامه دارد و حتی بعد از زایمان تا سه روز، نوزادان تحت آزمایشات غربالگری تیروئید قرار می گیرند تا از عدم وجود مشکل در تیروئید آنها اطمینان حاصل شود.

۸- آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر بخشی جدایی ناپذیر از اولین مراجعه به پزشک است. این آزمایش با قرار دادن اسپکولوم در مهبل برای مشاهده دهانه رحم انجام می شود. سپس پزشک سواب پنبه ای را بر روی دهانه رحم قرار داده و سلول هایی را که برای آزمایشگاه فرستاده می شوند جمع می کند.

این آزمایش ارزیابی می کند که آیا شما به بیماریهای منتقله از راه جنسی (STD) مانند سوزاک، سفلیس، HIV یا هپاتیت B مبتلا شده اید یا خیر. اگر پزشک در طی این معاینه سلول های غیر طبیعی مشاهده کند، کولپوسکوپی انجام خواهد شد.

۹- تست هپاتیت B

اگر پزشک احساس کند در معرض خطر ابتلا به هپاتیت B هستید، انجام این آزمایش توصیه می شود. قبل از بارداری، می توانید خود را در برابر هپاتیت B واکسینه کنید.

حتما بخوانید: ۵ حقیقت شگفت انگیز (اما واقعی) در مورد مادر بودن

۱۰- تست STI (عفونت های انتقال پذیر از طریق آمیزش جنسی)

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) به زنان ۲۵ ساله و بالاتر توصیه می کند که سالانه از نظر عفونت کلامیدیایی تحت معاینه قرار بگیرند. این امر به دلیل این است که اگر شما این عفونت را داشته باشید، ممکن است باعث ایجاد زخم در لوله های فالوپ شود و بارداری را مشکل کند.

۱۱- آزمایش HIV

انجام آزمایش ایدز قبل از زایمان الزامی است زیرا HIV با حمله به سیستم ایمنی بدن، توانایی آن را در مبارزه با عفونت ها کاهش می دهد. این ویروس می تواند در هنگام تولد و در حین شیردهی به کودک شما منتقل شود.

۱۲- بررسی سرولوژیک سیفیلیس

آزمایش خون برای عفونت سفلیس باید در اولین ملاقات قبل از تولد انجام شود. سفلیس یک عفونت مقاربتی است که اغلب بدون علامت است، به این معنی که بسیاری از زنانی که این بیماری را حمل می کنند هیچ علامتی ندارند و از وجود آن اطلاعی ندارند. سفلیس می تواند در دوران بارداری اثرات منفی جدی بگذارد، اما پس از تشخیص، به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود.

۱۳- آزمایش هرپس (تبخال تناسلی)

اگر شما یا شریک زندگی تان سابقه ابتلا به تبخال را دارید، این آزمایش قبل از بارداری باید انجام شود. این آزمایش حتی اگر تابحال تبخال نداشته اید هم باید انجام شود.

حتما بخوانید: فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی (و غذاهای نامناسب)

۱۴- ویتامین D

غربالگری زنانی که در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند، بسیار مهم است. این زنان شامل موارد زیر می شوند:

  • افرادی که پوست تیره دارند
  • زنان چادری و آنهایی که حجاب دارند (چون کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند)
  • افرادی که در معرض نور خورشید کمی هستند

زنانی که کمبود ویتامین دی دارند، در دوران بارداری و شیردهی باید از مکمل های این ویتامین استفاده کنند.

۱۵- واریسلا (آبله مرغان)

غربالگری آنتی بادی های واریسلا (آبله مرغان) ممکن است بر روی زنانی انجام شود که هرگز علیه آبله مرغان واکسینه نشده اند، همچنین کسانی که مطمئن نیستند که آیا تا به حال به این بیماری مبتلا شده اند یا نسبت به آن واکسینه شده اند، نیز باید این آزمایش را انجام دهند. با این حال، از آنجا که دریافت واکسن واریسلا در دوران بارداری توصیه نمی شود، غربالگری آنتی بادی های این بیماری و واکسیناسیون نسبت به آن، باید قبل از بارداری صورت گیرد.

حتما بخوانید: نکات ضروری مراقبت نوزاد بعد از تولد که والدین باید بدانند

حرف آخر…

زنانی که قصد بارداری دارند باید قبل از اقدام به بارداری به پزشک خود مراجعه کنند و تحت آزمایش های غربالگری قرار گیرند. این به پزشک اجازه می دهد تا قبل از بارداری هر نوع درمان و واکسیناسیون لازم را انجام دهد تا از عدم وجود بیماری ها اطمینان حاصل کند. انجام بعضی از آزمایشات خون برای همه خانمها توصیه می شود، در حالی که برخی دیگر فقط برای خانمهایی که در دوران بارداری در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری ها یا شرایط خاص هستند، توصیه می شود.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا