نکات سلامتی مادران

بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

bestkid b

دوران بارداری دوران بسیار حساسی است چرا که مادر علاوه بر اینکه مسئول بدن خودشه، جنینی را که قراره آینده ساز این مملکت بشه رو درون خودش پرورش میده.و این امر از منظر اجتماعی و معنوی دارای اهمیت فراوانی است. آنچه که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم بارداری هفته به هفته با تصویر بهمراه نکات بسیار مهم می باشد.

مقدمه:

والدین و مخصوصاً خانم ها باید از چند ماه قبل از بارداری زمینه مناسبی را برای رشد جنین فراهم کنند تا فرزندشان بتوانید در بهترین شرایط رشد و پرورش یابد. مهمترین توصیه متخصصین بهداشت و مامایی این است که یک مادر باید شش ماه قبل از بارداری به یک وزن ایده آل برسد یعنی نه کمبود وزن داشته باشد و نه اضافه وزن. در دوران بارداری و چند ماه قبل ازآن باید رژیم غذایی مطلوب و مناسب برای دستیابی به وزن ایده آل داشته باشد. این توصیه بدین دلیل است تا مادر انرژی لازم برای بدنیا آوردن نوزادی سالم را داشته باشد. چرا که سلامت جنین و نوزاد در گرو سلامت و پرانرژی بودن مادرش است. پس توصیه می شود تمام مواد غذایی را در برنامه غذایی خود داشته باشید و از خوردن خوراکی های مضر تا میتوانید دوری کنید. امابه یاد داشته باشید که در دوران بارداری شما برای دو نفر غذا می خورید نه به اندازه دو نفر.

فیلم مراحل تشکیل و رشد جنین:

حتماً بخوانید:شکل جنین در ماه اول بارداری چگونه است؟ بهمراه فیلم

جنین در هفته اول بارداری:

بارداری هفته اول با خونریزی دوره ی قاعدگی یا پریود شما شروع می شود و شما هنوز باردار نیستید. تخمک گذاری و لقاح در انتهای هفته بعد رخ می دهد. دوره ی بارداری از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود. سلول تخم پس از تشکیل شدن تقسیم شده و به چندین سلول دیگر تبدیل میشود. کم کم مسیر خود یعنی لوله فالوپ را پیدا کرده و خود را به رحم می رساند و سعی میکند خود را به دیواره رحم بچسباند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

جنین در هفته دوم بارداری:

جنین-در-هفته-اول

در روز تخمک گذاری، اسپرم با تخمک ترکیب می شود که به این عمل لقاح می گویند. بارداری زمانی شروع می شود که جنین به وجود آید، تقریبا ۶-۱۲ روز پس از تخمک گذاری و لقاح. جنین در هفته دوم سعی می کند خود را به دیواره رحم برساند. در هفته دوم تا سوم بارداری اندازه جنین تقریباً میکروسکوپیک است. سلول‌های خونی هسته‌دار، در کیسه زرده و لایه‌های مزوتلیال جفت شروع به تکامل می‌کنند. جنین در این مدت از جفت خود تغذیه می کند. وظیفه جفت تأمین غذا و اکسیژن مورد نیاز جنین است.

جنین در هفته سوم بارداری:

جنین-در-هفته-دوم

جنین در هفته سوم به اندازه یک توپ میکروسکوپی غنی از صدها سلول در دیواره رحم که پوششی از مواد مغذی مختلف است، در حال توسعه یافتن و پخش شدن است. این توپ که بلاستوسیت نامیده میشود، باعث آزاد شدن هورمون HCG بارداری شده و پیام را به تخمدانها می رساند که تخمک آزاد نکنند.

جنین در هفته چهارم بارداری:

عکس-جنین-در-ماه-اول-بارداری

شما رسما این هفته در نقش یک مادر پذیرفته شده‌اید. این هفته بهترین هفته زندگیتان خواهد بود و البته وظیفه‌تان سنگین‌تر می‌شود. در پایان این هفته، قلب جنین شروع به تپیدن می‌کند و خون را به همهٔ بخشهای جنین می‌رساند. قلب جنین در این زمان با سرعت ۶۵ ضربان در دقیقه منقبض می‌شود. تعداد ضربان قلب در طول دوره رشد جنین به طور مداوم افزایش می‌یابد تا درست قبل از تولد به حدود ۱۴۰ ضربان در دقیقه می‌رسد. تشکیل دستگاه گوارش آغاز می‌شود و جوانه‌های کوچکی که در آینده دستها و پاها را تشکیل می‌دهند در این هنگام دیده می‌شوند. در این زمان اندازهٔ جنین ۶ تا ۱۰ میلیمتر می‌باشد. یعنی به اندازهٔ یک تخم سیب درختی. همچنین فعالیت های دستگاه عصبی مانند، اکثر رفلکس‌های جنینی مرتبط با نخاع و حتی ساقه مغز از ماه سوم تا چهارم حاملگی تکامل یافته‌اند.

جنین در هفته پنجم بارداری:

نوزاد به سرعت روند رشد را طی می کند. بلاستوسیست (مرحله ای از مراحل جنینی) الان شامل ۳ لایه است. لایه ی درونی یا اندودرم جایی که روده، مثانه، پانکراس و کبد تشکیل می شود.

جنین-در-هفته-چهارم

قطعا احساس بهتری خواهید داشت وقتی که بشنوید جنین کوچک شما حالا به اندازه دانه پرتغال است و هورمون های CG شما به حدی بالاست که بارداری شما را تایید کند. مهم ترین کار شما در این هفته پیدا کردن جی پی تان است تا روز زایمانتان را به دست آورید.
هفته پنجم بارداری
بند ناف در حال شکل گیری است و تا انتهای هفته، لوله عصبی نیز شکل می گیرد، این جاییست که مغز کودک و ستون فقراتش شکل خواهد پذیرفت و قلب کودک شما از دو کانال کوچک تشکیل شده که مشغول به کار هستند. هنگامی که این لوله ها در این هفته به هم متصل شوند، کودک شما یک قلب کاملا فعال خواهد داشت. همچنین در این هفته، چندین اندام دیگر نیز شروع به شکل گیری می کنند،از جمله لوله ی عصبی که پایه گذار مغز و ستون فقرات کودک شماست، همچنین کودک شما این هفته از دو میلی متر به چهار میلی متر میرسد. جفت هنوز کامل شکل نگرفته پس کوچولوی شما از چیزی به نام «کیسه ناف» تغذیه می کند.

جنین در هفته ششم بارداری:

جنین در هفته 6

انتظار می رود کودک شما در حال حاضر ۷_۴ میلی متر طول داشته باشد و چهره خود را در این هفته رشد داده باشد، ممکن است شما اثرات کامل علائم اولیه بارداری را احساس کنید، اما خبر خوب این است که چین و چروکهای بافتی در حال رشد هستند که به زودی به صورت نوزاد شما تبدیل خواهند شد. در حال حاضر، دهانه هایی کوچک وجود دارند که ظرف چند هفته به دهان و بینی تبدیل میشوند. همچنین لکه هایی تیره رنگ وجود دارد که در نهایت به چشم ها تبدیل می شوند و در کنار سر نوزاد شما به گوش می انجامد.

جنین در هفته هفتم بارداری:

جنین در هفته۷

در حالی که نوزاد شما هنوز ممکن است خیلی کوچک باشد اما بسیاری از اندام های حیاتی او به سرعت در حال رشد هستند. دست ها و پا ها رشد می کنند اما انگشتان دست و پا هنوز جوانه نزدند. اندازه بچه شما الان حدود ۱ سانتی متر یا نصف یک اینچ است و اولین حرکات خود را آغاز می کند. میتوان گفت این دختر یا پسر کوچولو حالا صورت مشخصی دارد ، دهان، سوراخ های بینی گوش ها و چشم ها و سلول های مغز در مدت زمانی صد دقیقه شکل گیری می کنند. دهان و زبان و جوانه های دندانی نیز در این هفته درست میشود. این هفته دست ها و پاها نیز شروع به رشد می کنند و هرکدام به بخش های مجزا تبدیل میشوند. دست به بازو و کف دست و قسمت شانه تقسیم میشود و پاها به زانو ها و خود پا تقسیم می شود. البته هنوز هم دست و پا بیشتر شبیه باله پهن هستند تا دست و پای واقعی بطوریکه هنوز بین انگشتان دست و پا پرده وجود دارد. کودک شما اکنون دارای کلیه است که آماده کار میباشند و درست همین زمان جنین تولید اوره می کند.

کودکتان در این هفته شروع به تکان های ناگهانی ریز میکند. شما چیز زیادی احساس نمی کنید فقط با دستگاه های پزشکی این تکان ها قابل مشاهده است. ذکر این تکان ها فقط بر اساس تشخیص ابزار پزشکی است.

جنین در هفته هشتم بارداری:

جنین در هفته۸

 جنین در هفته هشتم در حد و اندازه ی یک تمشک یا یک دانه انگور است. جنین با رشد یک میلی متر در روز، هم اکنون او در حال تشکیل نخاع، استخوانها و روده ها می باشد. به طور قطع در رشد بازو ها و پاها یک جهش رشد تند وجود دارد، و در حال حاضر جای زانوها، آرنج ها ، مچ دست و مچ پا مشخص است. چانه نوزاد شما هنوز به سینه چسبیده و جمع شده است، یک نگاه نزدیک نشان می دهد که نوزاد شما دیگر لب، بینی و پلکهای چشم را دارد. همچنین در این زمان شبکیه چشم شروع به گسترش رنگ دانه اش می کند. خیلی خوشحال می شوید اگر بدانید جنین کوچک شما خیلی کمتر مانند یک حیوان خزنده به نظر میرسد و بخش بیشتر دمش را از دست داده است. تمامی این مراحل رشد باور نکردنی است. برای ادامه باید گفت که قلب نوزاد شما با میزان باورنکردنی ۱۵۰ تا ۱۷۰ بار در دقیقه در حال تپیدن است، چیزی که دوبرابر سرعت تپش قلب شما در حالی که این متن را می خوانید است.

هفته هشتم بارداری

جنین در هفته نهم بارداری:

جنین در هفته9

در حال حاضر، به علت فعالیت مغزی که اتفاق می افتد، سر نوزاد شما هنوز بزرگتر از بدن اوست. در این هفته بارداری، غضروف شکل می گیرد و استخوان ها در حال رشد هستند. کودک اسکلتی که برای ایستادن، راه رفتن و دویدن در زندگی را لازم دارد تشکیل می دهد. تشکیل ساختار چشم پیشرفت می کند و زبان شروع به رشد می کند و روده ها که قبلا در بند ناف رشد کرده اند (به دلیل اینکه روده در ابتدا در شکم کودک جا نمی شود و در سمت بند ناف رشد می کند)، اکنون از بند ناف خارج شده و به داخل شکم جنین می روند.

جنین در هفته دهم بارداری:

جنین در هفته10

در این هفته، متوجه خواهید شد که کودک شما بیشتر و بیشتر به شکل یک انسان نزدیک شده است هرچند همچنان کودک شما در حال رشد در قسمت سر و پیشانی خود است. همینطور استخوان ها و غضروف ها دراین زمان تشکیل می شوند و نوزاد شما شروع به شکل دادن به زانوها و مچ پا می کند. او اکنون میتواند دست های خود را خم وراست کند، اما آنها آنقدر کوچک هستند که شما نمیتوانید مشت و ضربات دستش را احساس کنید. اگر چه هنوز تا ۶ ماهگی، کودک شما پوست سفید و مرواریدی خود را بدست نمیآورد ، اما در این هفته دندان های او درزیر لثه شروع به تشکیل شدن می کند. همچنین کودک شما از الان مانند جهان بیرون آغاز به فعالیت های زیستی در بدن خود میکند. کلیه او تولید ادرار را شروع کرده و اگر شما یک پسر کوچک را در رحم خود داشته باشید او در حال حاضر، میتواند تسترون تولید کند.

جنین در هفته یازدهم بارداری:

جنین در هفته11

در هفته یازدهم بارداری طول متوسط جنین ۵ سانت است و میانگین وزن فقط در حدود ۲۵ گرم است. ویژگی های چهره کودک شما به آرامی در حال بلوغ هستند, با گوش هایی که در حال حرکت به سمت جایگاه نهایی خود در دو طرف سر هستند, و چشم ها کاملاً از هم جدا می شوند. اندام های تناسلی نیز در حال شکل گیری هستند, اگرچه هنوز خیلی زود است که دیده شوند اما با وجود این که هنوز جنسیت کودک خود را نمی دانید, چرا فهرستی از نام های مورد علاقه خود را برای پسرها و دخترها تهیه نکنید؟ جوانه های ریز در نهایت در حال پیشرفت هستند.سر، نصف طول بدن را در این مرحله تشکیل می دهد, اگرچه در هفته های آتی بدن به طور قابل توجهی رشد خواهد کرد. برای حمایت از این رشد, نوزاد به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد, بنابراین جفت رشد می کند و گلبول های قرمز برای برآورده کردن این نیاز افزایش می یابند.

جنین در هفته دوازدهم بارداری:

جنین در هفته12

در حال حاضر نوزاد شما حدود ۲ اینچ یا اندازه یک لیموی کوچک است در طی ۳ هفته گذشته آدم کوچولوی شما بیشتر از دو برابر رشد کرده است. تمام قسمت های بدن نوزاد شما اکنون شکل گرفته است و روده اش به شکمش منتقل می شود. جنین کوچک شما، اکنون در مرحله ی نگهداری قرار میگرد و در ۲۸ هفته آینده، سیستم و سازمان های او در حال توسعه و پیشرفت است بنابراین او برای زندگی در بیرون از شکم مادر آماده خواهد شد. سیستم گوارش او شروع به تمرین میکند و مغز استخوان او شروع به ساختن گلبول های سفید میکند در این هفته نوزاد به دنیا نیامده شما رفلکس بی نظیری ایجاد میکند که به اسم رفلکس مورو شناخته شده است. به این معنی است که او صدا ها را خواهد شنید و با باز کردن و بستن دست و پاهایش به آنها واکنش نشان می دهد ؛ این زمانی است که میتوانید موسیقی مورد علاقه خود را به کوچولویتان معرفی کنید.

جنین در هفته سیزدهم بارداری:

جنین در هفته13

تا ۱۳ هفته، کودک شما تا حدود ۷ سانتیمتر یا اندازه هلو رشد کرده است. در حال حاضر، سر نوزاد شما تقریبا نیمی از بدن او را تشکیل می دهد و پلکهایش برای چند ماه آینده از چشمان او محافظت خواهد کرد. در طول ۱۳ هفته، استخوان های دست و پا، شروع به رشد میکنند و روده کودک که تا به حال در داخل بند ناف رشد می کرد، به شکم نوزاد منتقل میشود. در این هفته، جفت همچنین در حال رشد است و جنین شروع به تغذیه میکند، و مواد غذایی مورد نیاز برای چند ماه آینده را فراهم می کند. اندام نوزاد شما هم اکنون شروع به رشد میکند، اما احتمالا خیلی زود است که، این اجزاء را در یک سونوگرافی مشاهده کنید ، یکی دیگر از پیشرفت های این هفته تارهای صوتی هستند ، چیزی است که ما مطمئن هستیم که او از زمانی که متولد می شود، اغلب از آن استفاده می کند!

در این هفته، شما ممکن است اولین علائم را از کودک خود ببینید معمولا بین ۱۲ تا ۱۶ هفتگی ، شروع به لگد زدن میکند، اما این کاملا به بدن و نوزاد شما بستگی دارد ؛ لگد زدن کودک، در شما هیجان ایجاد میکند و به شما میگوید که در انتظار چه هستید .

جنین در هفته چهاردهم بارداری:

جنین در هفته۱4

در هفته ۱۴بارداری ، نوزاد شما حدودا ۸٫۵ سانتیمتر است (تقریبا به همان اندازه آی فون شما). در آغاز سه ماهه دوم، او شروع به استفاده از عضلات صورت خود میکند و لبخند های گرمی میزند ، و به طور کامل به توسعه اندام های تناسلی خود میپردازد اما این تنها تغییرات جنین شما نیست. کودک شما اکنون مستقیما ایستاده است و گردن او بلندتر شده است، که به نگه داشتن سر نیز کمک میکند. در هفته ۱۴، کودک شما ممکن است کمی مو نیز داشته باشد هرچند ممکن است رنگ موی او تا زمان تولد مشخص نشود و ابرو هایش همچنان در حال پر شدن باقی بمانند. در این مرحله، کوچولو در تمام قسمت های بدنش مو خواهد داشت که به نام lanugo شناخته میشوند ، که به گرم نگه داشتن کودک شما کمک میکند و خوشبختانه هنگامی که به او به مقدار بیشتری چربی میرسد ، این موها رفته رفته حذف میشوند . در حال حاضر کودک شما اولین بخش از فعالیت های حیاتی را آغاز میکند ، همانطور که او شروع به بلعیدن مقادیر کوچک از مایع آمونیاک داخل رحم می کند، آن را به معده خود منتقل می کند.

پس از آن ،کلیه ها شروع به کار می کنند و مایع فرو خورده به صورت ادرار به مایع درو رحم منتقل می شود. اگرچه او در تمام طول بارداری اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق بند ناف می گیرد، کودک شما شروع به تمرین تنفس می کند، مهارت مهمی برای زمانی که او متولد میشود! دیگر تحولات این هفته شامل ایجاد سقف دهان کودک شماست و همچنین روده هایش شروع به تولید مکونیم می کنند – این همان ماده ای است که باعث می شود تغییراتی در رنگ پوشک بچه به صورت مشکی و قارچ گونه ایجاد شود.

جنین در هفته پانزدهم بارداری:

جنین در هفته۱5

در این هفته، کودک شما ،به اندازه یک پرتقال بزرگ است، و وزن آن مشابه با یک تخم مرغ است. در طی این زمان بارداری، کودک شما نیز شروع به شنیدن صداهای خفه ای از جهان خارجی اش می کند، صداهای سیستم گوارش شما (چه اعتقاد داشته باشید، چه نه، به او آرامش می بخشد)، و همچنین صدای قلب شما و صدای خودتان. هم چنان که قلب فرزندتان سریع میتپد قلب شما نیز هم اندازه اش و هم حجم خونی که به بدنتان میفرستد و هم تعداد ضربان هایش افزایش می یابد تا هم نیاز شما و هم نیاز کودک دلبندتان را برطرف نماید پس سعی کنید زیاد باعث خستگی خود نشوید تا به بدنتان فشار وارد نشود. هفته پانزدهم بارداری زمانی است که میتوانید لباس های عادی خود را دور بیندازید و لباس حاملگی بپوشید.

هر هفته که میگذرد، ظاهر کودک شما بیشتر و بیشتر شبیه به ظاهر یک کودک می شود. در هفته ۱۵ ام، گوش در دو طرف سر او شکل گرفته و چشمان او از اطرف سرش به جلو صورت او،حرکت می کنند. چشم هایش کم کم به نور حساسیت پیدا می کنند، حتی اگر بسته باشند، اکنون می تواند نور روشن را تشخیص دهند.

جنین در هفته شانزدهم بارداری:

جنین در هفته16

نوزاد شما در هفته شانزدهم بارداری به اندازه یک آووکادو و وزنی حدود سه تا چهار اونس می باشد. عضلات صورت نوزاد شما اکنون می توانند حرکت کنند، بنابراین این هفته صورتش شروع به تکان خوردن می کند، هر چند او واقعا کنترلی روی آن ندارد جنین شما اکنون بیشتر شبیه به بچه می شود، اما هنوز هم راه زیادی برای او مانده است. در حال حاضر، هنوز هیچ چربی ای ندارد و پوست او هنوز شفاف است نترسید، هر دوی اینها در چند هفته آینده تغییر خواهند کرد. از این مرحله بارداری به بعد، شکم شما برجستگی کامل خود را شروع می کند و متوجه خواهید شد که بدنتان شروع به تغییر می کند طبیعی است که به افزایش وزن حاملگی دچار شوید، اما حدود ۴ پوند در ماه برای حفظ سلامت بدن خود و نوزاد، مناسب است. هورمون های بارداری، همچنین می توانند رنگ پوست شما را تیره کنند، به این معنی که برخی از مناطق بدن شما تیره تر می شوند نمونه های معمول از این اتفاق در اطراف نوک سینه، خال های تیره، لک و ماه گرفتگی های تیره. در اغلب موارد، رنگدانه ها پس از تولد ناپدید می شود، بنابراین هیچ چیزی برای نگرانی وجود ندارد.

جنین در هفته هفدهم بارداری:

جنین در هفته17

جنین در هفته هفدهم کودک شما شروع به ذخیره سازی چربی های بدن می کند. در این زمان ،کوچولوی شما حدود ۵ اینچ طول دارد به این معنی است که ،او هنوز هم می تواند در کف دست شما جای بگیرد . وزن او ،حدود ۵ اونس است، که فقط کمی ،سنگین تر از یک سکه ۲ پوندی است. در هفته هفدهم بارداری، کودک شما با مو که، (کرک جنینی) نامیده می شود، پوشیده می شود که به گرم شدن آن کمک می کند، تا زمانی که چربی به اندازه کافی ،به دست آورد.

جنبن بیشترین زمانی که در داخل رحم می گذراند، صرف تمرین مهارت هایی می شود که در دنیای خارج به آن نیاز دارد ، در طی این هفته او مهارت مکیدن و قورت دادن را که برای اولین غذا خوردن به آن احتیاج دارد ، پرورش می دهد.
او همچنین از vernix ،پوشیده شده است؛ ورنیکس، ماده مومی شکل است که از پوست دربرابر مایع آمنیوتیک که شناور است محافظت می کند . هنگامی که کودک به دنیا می آید، بعضی از ورنیکس ها ،همچنان روی پوست وی باقی مانده اند، اما معمولاً با کشیدن یک حوله نرم، به راحتی از بین می روند در این زمان، قلب او به وسیله مغز، تنظیم شده است به این معنی است که ،به هیچ عنوان اتفاقی نمی افتد، ولی هم چنان دوبار همانند سرعت شما می تپد.

جنین در هفته هجدهم بارداری:

جنین در هفته18

کوچولوی شما در این هفته حدود ۵/۵ اینچ طول و بین ۵ تا ۶/۵ انس وزن دارد. در این هفته او یاد میگیرد که چگونه خمیازه بکشد و سکسکه کند.(هر چیزی که ممکن است خیلی زود احساس کنید.) سیستم عصبی کودک نیز، در حال رشد و بهبود است به این معنی که اکنون زمان خوبی برای شروع صحبت کردن با اوست در حال حاضر رحم شما به سمت بالا حرکت کرده است و به اندازه یک خربزه رشد کرده است در حقیقت به راحتی میتوانید حس کنید که زیر شکمتان حدود یک و نیم اینچ بزرگ شده است. با این وجود باعث فشار بر روی کمر شما نیز میشود بدین معنی که؛ کمر درد یک عارضه جانبی معمول، از هفته هجدهم بارداری به بعد است. در هفته گذشته درباره هورمونوریلاکسین در دوران بارداری صحبت کردیم که باعث ایجاد آرامش در رباطها و مفاصل میشود در این هفته میتواند با نشستن و حمام طولانی مدت، این درد را کاهش دهید.

جنین در هفته نوزدهم بارداری:

جنین در هفته۱۹

کودک شما در حال رشد است، حدود ۶ اینچ طول دارد که به اندازه یک انبه است ، تا به حال خوب رشد کرده و در این هفته حدود نیم پوند وزن دارد. ریه های فرزند شما در حال رشد است، و در این هفته لوله های هوایی او شروع به تشکیل شدن می کنند همچنین میتوانید تکان خوردن او را احساس کنید این، چیزهایی است که کودک شما و بدن شما در هفته نوزده ام انجام می دهند.هفته نوزدهم بارداری

در این هفته، چربی در بدن نوزاد شما شکل می گیرد، هرچند او هنوز خیلی لاغر است ، اوهمچنین با یک پوسته مومی شکل پوشیده شده است، که در پزشکی به نام ونیکس کروزوس گفته می شود. این ماده ،چرب و سفید است و از مو، روغن و سلول های پوست مرده تشکیل شده است. ممکن است، زیاد جذاب نباشد، اما کار مهم آن محافظت از پوست نرم و حساس نوزاد از مایع آمنیوتیکی است که در آن زندگی می کند در واقع، بدون ورنیکس، انگار او نه ماه است که در حمام و زیر آب بوده، می شود.

در حال حاضر، بدن شما احتمالا درد دارد چه این حس در پشت شما باشد و چه در پاهایتان ، هر دو آنها عادی هستند و زمانی که به گرفتگی پا تبدیل شود، متاسفاته در هنگام خواب و در رختخواب بیشتر احساسش می کنید. اما وقتی که این گرفتگی های دردناک پا شروع می شوند، سعی کنید پاهایتان را صاف کنید و پاها را بکشید و آرام زانو و انگشتانتان را خم کنید

جنین در هفته بیستم بارداری:

جنین در هفته20

در هفته بیستم نوزاد شما در حال حاضر در حدود شش اینچ و نیم است و اگر بخواهیم بر حسب اندازه میوه سنجش کنیم، اندازه ی یک طالبی است. اگر نوزاد شما دختر است ، او ۷میلیون تخم اولیه در داخل تخمدان هایش دارد، که در زمان تولد به ۲ میلیون کاهش پیدا می کند و اگر پسر است ، بیضه هایش شروع به رشد از شکمش می کنند. در هفته بیستم، رشد نوزاد شما شامل بلند شدن دست ها و پاها است و او روز به روز بیشتر شبیه به یک انسان واقعی می شود ، اجزای داخلی بدنش مانند ریه، سیستم گوارش، و سیستم ایمنی، در حال رشد و تکامل هستند و استخوان هایش مستحکم تر می شوند.

کاری که در این مدتباید انجام دهید این است که مطمئن شوید که کلسیم کافی دریافت می کنید، اگر از فرزندتان اشعه ایکس بگیرید، اسکلت او به وضوح نشان داده می شود، چون کلسیم بیشتر درون استخوان هایش وجود دارد و نگهداری می شود. در طول این مدت ،با مصرف کلسیم زیاد به او کمک کنید ، غذاهای غنی از کلسیم را در رژیم غذاییتان جای دهید.

همچنین بخوانید: ۱۰ نکته از کارهایی که قبل از بارداری باید حتما انجام دهید!

جنین در هفته بیست و یکم بارداری:

جنین در هفته21

در این هفته ،کودک شما رشد می کند، پوست شما تغییر می کند و آن حرکات در رحم شما تشدید می شود این، چیزی است که نوزاد و بدن شما در هفته بیست و یکم انجام می دهند. کودک شما سریع رشد می کند، در حال حاضر ۱۰ و نیم اینچ طول دارد، و وزن او بین ۱۱ تا ۱۲ و نیم اونس است. شما ممکن است نسبت به حالت معمول فعالیت بیشتری در رحم خود احساس کنید، و حالا به دلیل حرکات اولیه که ممکن است تجربه کرده باشید، شروع به احساس درد لگن،و ضربه هایی که انتظارش را دارید خواهید کرد این ،به این دلیل است که بازوها و پاهای کودک در حال حاضر به سمت قرینگی نسبت به هم در حال رشد هستند، نورون بین مغز و عضلات متصل شده است، و غضروف بدن نوزاد شما به استخوان تبدیل می شود، که همه اینها باعث می شود تا کودک شما کنترل بیشتری بر حرکت اندام ها داشته باشد.

عصبهای چشایی در حال رشد هستند او، هر روز برای تغذیه و هیدراسیون مایع آمنیوتیک (مایع درون رحمی) را می بلعد، که حاوی مواد غذایی است و به همین منوال تمرین مکیدن می کند و همچنین هرچه شما میل می کنید ،بر طعم مایع آمنیوتیکی تاثیر خواهد گذاشت. در این هفته خودتان پاهای متورم و خارش پوست را بیشتر احساس می کنید.

جنین در هفته بیست و دوم بارداری:

جنین در هفته22

کودک شما در هفته ۲۲ بارداری، قدی در حدود ۱۱ اینچ و وزنی برابر یک پوند دارد( به اندازه ی نوعی کدو که بعد از پخت شبیه ماکارونی می شود.) کودک شما کم کم شبیه یک نوزاد مینیاتوری، می شود لب ها، پلک ها و ابروهایش بیشتر واضح می شوند و چشم هایش شکل گرفته اند، ولی عنبیه چشم هایش هنوز رنگینه ندارد. اگر بتوانید داخل رحمتان را ببینید، می توانید موهای کم پشتی را که بدنش را پوشانده و چروک هایی عمیق را روی پوستش، ببینید که آن ها را تا زمانی که به وسیله یک لایه چربی پر کند، نشان می دهد. داخل شکمش، پانکراس_ که برای تولید هورمون های ضروری، لازم است کم کم در حال کامل شدن است، این وضعیت جنین شما در هفته بیست و دوم بارداری بود.

در واقع موی بیشتری در سر شما نمی روید، فقط از حالت نرمال کمتر دچار ریزش مو می شوید. ناخن های شما نسبت به قبل سریع تر رشد می کنند و ممکن است بافت متفاوتی داشته باشند. سرگیجه و سبک بودن سر در دوران بارداری، تقریبا معمولی است این بدین دلیل است که خون بیشتر به سمت رحم شما می رود تا به رشد کودک شما کمک کند. عادت کنید که آرام تر بلند شوید، تا جریان خون کم کم نرمال شود.

جنین در هفته بیست و سوم بارداری:

جنین در هفته23

در این هفته کودک شما شروع به افزایش وزن می کند ، کودک به سرعت در حال تغییر است و برخی از تحولات هیجان انگیز در این زمان در وی رخ می دهد. کودک بیست و سه هفته ای من چقدر بزرگ است ؟ ما نمی توانیم به اندازه کافی از مقایسه میوه ها ،استفاده کنیم. در این هفته، کودک شما حدود ۱۱ اینچ طول دارد و فقط یک پوند سنگینی دارد و تقریباً به اندازه یک انبه بزرگ می باشد. در حال حاضر، وزن کودک شما به اندازه یک انبه بزرگ، کمی بیشتر از ۵۰۰ گرم است و حدود ۲۸٫۹ سانتی متر از سر تا کف پا است و در چند هفته آینده ممکن است، قادر به دیدن برخی از حرکات او در سطح شکم خود باشید و آن را به راحتی احساس کنید. همچنین، شروع به ایجاد یک چرخه خواب کرده است، به طوری که دوره هایی وجود خواهد داشت که، فعال و بیدار می شود و زمان های را نیز خواب است و استراحت می کند. در این زمان، بسیاری از زنان باردار ممکن است کم حافظه شوند، که به دلیل هورمون های بارداری و خستگی ناشی از آن است. نگران نباشید ،حافظه شما بعد از تولد کودکتان به همان خوبی روز اول برمیگردد.

جنین در هفته بیست و چهارم بارداری:

جنین در هفته24

کودک شما به سرعت رشد میکند، هر هفته نزدیک ۴ اونس بزرگ تر میشود و وزن او نیز افزایش پیدا میکند ؛ اندازه پای نوزاد در این هفته اندازه یک دانه ذرت است و هر هفته نیم اونس به آن اضافه میشود تا زمان تولد. تغییرات زیادی در این هفته برای کودک رخ میدهد ؛ مغز در حال رشد است، همچنین اجزای دیگر بدن او در حال تکامل است. ریه کودک شما هر روز رشد میکند و موادی تولید میکنند به نام سورفاکتانت، و کمک میکنند تا کیسه های هوایی کوچک ریه به نام آلوئولی را باز نگه میدارد. کودک در رحم شما شروع به نفس کشیدن میکند. چهره کودک شما تقریبا شکل گرفته است، شکم شما بزرگ تر شده است و تغییرات بدنی زیادی برای مادر و کودک رخ خواهد داد. زمانی که عضلات صورت نوزاد تکامل و رشد پیدا میکند، نوزاد شروع به استفاده از آنها میکند و ابروهای خود را بالا و پایین میکند. تغییرات زیادی در این هفته برای کودک رخ میدهد ؛ مغز در حال رشد است، همچنین اجزای دیگر بدن او در حال تکامل است. ریه کودک شما هر روز رشد میکند و موادی تولید میکنند به نام سورفاکتانت و کمک میکنند تا کیسه های هوایی کوچک ریه به نام آلوئولی را باز نگه میدارد. کودک، در رحم شما شروع به نفس کشیدن میکند.

جنین در هفته بیست و پنجم بارداری:

جنین در هفته25

در این هفته او به اندازه یک شلغم است، حدود ۱۳ و نیم اینچ بلند و یک و نیم پوند وزن، رشد میکند. و پوست چروکیده او شروع به صاف شدن میکند و بیشتر از قبل شبیه یک نوزاد تازه متولد شده میشود. حتی برخی از موهایش هم شروع به رشد کردن میکنند. پوست کودک شما صورتی ترمیشود ،زیرا مویرگ های زیر پوست آن از خون پر شده است.همچنین در این هفته رگ های خونی در ریه های کودک شما رشد میکند و شما را برای تنفس هوای تازه پس از تولد آماده میکند. در این هفته بینی و سوراخ بینی کودک شروع به فعالیت میکند , که توسط آن کودک میتواند در مایع آمونیاک تمرین نفس کشیدن بکند. اوحتی ممکن است در این هفته قادر به بوییدن چیزهایی باشد ,اگرچه بسیاری از نوزادان میتوانند فقط در ۳ماهگی این حس را تجربه کنند. در این هفته چروک کف دست کودک رشد میکند و به زودی غددعرق در کف دست او شکل میگیرد. همچنین او اثر انگشت منحصر به فرد خود را خواهد داشت. کودک همچنین میتواند مهارت دست و انگشتانش را بهبود بخشد ,به این معنی که او قادر خواهد بود ، برای اولین بار هرچیزی را چنگ بزند و حتی بابند ناف خود بازی کند ، همچنین ممکن است انگشت شست خود را بمکد و با دست و پاهای خود بازی کند ، فقط فکر کنید قبل ازاینکه با مشت کوچکش انگشت شمارا بگیرد.

جنین در هفته بیست و ششم بارداری:

-هفته-۲۶-بارداری

این هفته وزنش دو پوند است و قد وی بیش از ۱۴ اینچ است، اندازه یک پیازچه است. در این هفته پیشرفت های زیادی در کودک شما وجود دارد اولا، گوشهایش بهتر از قبل می شوند و حساستر هستند: او می تواند صدای شما و صدای همسر یا اطرافیان شما را هنگامی که با یکدیگر صحبت می کنید، بشنود. او همچنین به آرامی چشم هایش را باز و بسته می کند. تا کنون، به طور کامل بسته بوده اند تا بتوانند شبکیه خود را توسعه دهند، اما اکنون شروع به باز کردن و دیدن آنچه در داخل رحم شما اتفاق می افتد، می کند. سعی کنید یک نور معمولی را روی شکم خود بکشید و ببینید که آیا نوزاد شما در پاسخ به محرک ها تکان میخورد.هر چند برای تشخیص رنگ چشم نوزاد شما خیلی زود است:قسمت رنگی چشم، در ماه دیگر یا دو ماه دیگر پر می شود.

جنین در هفته بیست و هفتم بارداری:

جنین در هفته27

کودک شما تقریبا دو برابر وزن او از چهار هفته پیش خواهد بود، این هفته او تقریبا دو پوند وزن و حدود ۱۴ و نیم اینچ طول دارد. این هفته چشم های کودک شما تغییر رنگ می دهند و بدن شما علائم خاص حاملگی را تجربه می کند. رشد شنوایی کودک شما بهتر از همیشه خواهد بود، به طوری که شبکه عصبی گوش کامل گشته، و او هم اکنون می تواند صدای هر دوی شما و شریکتان را تشخیص دهد. مغز کودک شما این روزها فعال است، چون بافت مغزی بیشتر در حال رشد است؛ او جنین فعال است، به طور مرتب خواب و بیدار میشود، باز کردن و بستن چشم هایش و مکیدن انگشتانش نیز شروع میشود. اگر حرکات کوچک ریتمیک مانند اسپاسم شکم را احساس می کنید، نگران نباشید آنها فقط سکسکه های کوچک هستند! این حرکات معمولا کوتاه مدت هستند و به کودک شما آسیب نمی رسانند. کودک شما همانطور که بیشتر کودکان در این سن هنوز دوست دارند وضعیت پلکانی در داخل رحم داشته باشند ،همیشه در حال تغییر است. همچنین ممکن است متوجه شوید که در پای کودک – به خصوص ساق پا – اسپاسم عضلانی ایجاد شده. برخی از کارشناسان معتقدند که این امر به دلیل کمبود مواد مغذی مانند کلسیم و منیزیم است زیرا آنها برای کمک به رشد کودک شما استفاده می شود. گردشها به احتمال زیاد زمانی که شما برای مدتی نشسته و ناگهان برمیخیزید بیشتر رخ می دهد ، بنابراین در صورتی که در اوایل شب از خواب بیدار شدید، تعجب نکنید.

جنین در هفته بیست و هشتم بارداری:

جنین در هفته28

در این هفته نوزاد شما نزدیک به ۲ پوند وزن دارد و قد او ۱۵ اینچ است. در این هفته نوزاد آماده تولد و رویارویی با دنیای بیرون است. ابروهایش – قسمت رنگی چشم – شروع به رشد رنگدانه کرده است ؛ بسیاری از نوزادان با چشم های آبی متولد می شوند، زیرا هنوز ملانین ایجاد می کنند. اغلب تغییر رنگ در دوران پس از زایمان، از آبی به سبز، عسلی یا قهوه ای می شود. بیشتر شما چشمانتان (که توسط ژن های شما تعیین می شود)، تیره تر از رنگ چشم خودتان خواهد بود بنابراین احتمال دارد که چشم های قهوهای مایل به عسلی داشته باشید اما زمانی از رنگ چشم وی مطمئن خواهید بود، که کودک شما حدود دو سال سن دارد.

زمانی که شما آواز میخوانید یا با دوستان خود صحبت میکنید، کودکتان قادر به شنیدن آن است.در واقع، صدای شما موجب آرامش کودک میشود. مطالعات نشان داده است که ضربان قلب کودک با شنیدن صدای مادر کاهش میابد همسر خود را نیز تشویق به انجام اینکار کنید. چشمان کودک شما نسبت به قبل رشد داشته است. میتواند پلک بزند، مژه های او نیز رشد کرده اند حتی قادر به دیدن نور از طریق شکم مادر است. جنین شما حتی رویا میبیند. طبق تحقیقات انجام شده کودکان چرخه خواب دارند، در فاز REM قادر به دیدن رویا هستند.

جنین در هفته بیست و نهم بارداری:

جنین در هفته29

این هفته کودک شما خیلی نزدیک به تولد است ، بین ۱۵ و نیم تا ۱۶ اینچ قد دارد. همچنین بین دو و نیم تا سه پوند وزن دارد و این هفته وزن خود را تغییر می دهد. طی ۱۲ هفته آینده، او وزن خود را دو برابر و حتی سه برابر خواهد کرد.

اکنون که کودک شما خیلی بزرگتر است، مطمئنا شروع به دیدن لگدهای شدیدتر و منظم تر خواهید کرد. او حتی ممکن است هنگامی که به خواب می رود ضربه بزند. کودک شما به انواع محرک ها پاسخ می دهد، از غذائی که می خورید گرفته تا به صداها و نور . تعداد دقیق برای حرکت کودک وجود ندارد – هر کودک متفاوت است – اما شما باید دو بار در روز، صبح و شب لگد کودک را چک کنید. ساده ترین روش برای چک کردن حرکت نوزاد دراز کشیدن یا نشستن است چون نوزاد زمانی که شما استراحت میکنید بیشتر حرکت میکند.

تمام حرکات نوزاد را چک کنید و بشمارید؛ اگر متوجه شوید که کودک به مدت طولانی حرکت نمیکند و حالت عادی ندارد، سعی کنید او را با نوشیدن یک لیوان آب یخ یا خوردن یک میان وعده حرکت دهید اگر این کار نکرد، برای مشاوره با ماما تماس بگیرید. در این هفته سر نوزاد بزرگتر میشود، تا فضای کافی برای رشد مغز به وجود بیاید و عضلات و ریه شکل میگیرند.

جنین در هفته سی ام بارداری:

جنین در هفته30

در این هفته کودک شما به اندازه یک کلم است که وزنی در حدود ۳ پوند و قدی در حدود ۱۶ اینچ دارد.برای هفت هفته ی آینده چیزی در حدود نصف یک پوند ،در هر هفته وزن می گیرد. تا به حال اعضای بدن کودک شما بیشتر از گذشته متناسب به نظر می رسند. و استثنا تنها سر او است، که در حال حاضر یک مقدار از سایر اعضای بدنش بزرگ تر است .ناخن هایش کامل شده است و در داخل رحم به رشد خود ادامه می دهد. این به این معنی است که وقتی به دنیا می آید ،احتمالا ناخن هایش کمی بلند است و شما باید ناخن هایش را کوتاه کنید تا خودش را چنگ نیندازد. در حال حاضر کودک شما توسط ۱۶ اونس و نیم لیتر، مایع آمنیوتیک احاطه شده است. ولی با بزرگ شدن کودک همچنان که فضای بیشتری را در داخل رحم اشغال می کند، این میزان از مایع کاهش پیدا می کند. با بزرگ شدن او فضای داخل رحم شما محدودتر می شود، بنابراین ممکن است لگد های کمتری را نسبت به هفته های قبل تجربه کنید.

مغز او نیز در حال تغییر است، نه تنها از لحاظ رشدی بلکه از لحاظ ظاهری نیز تغییر می کند. این ارگان ضروری در بدن که زمانی صاف بود در حال حاضر شروع به کامل شدن و رشد خطوط و شیارهایی می کند که شما معمولا داخل مغز تشخیص می دهید این تغییرات اجازه می دهد بافت مغز بیشتر رشد و پیشرفت کنند. به خاطر رشد مغز و وجود سلول های چربی جدید که دمای بدن کودک شما را تنظیم می کند، موهای کرک مانندی که روی بدن نوزاد وجود دارد، کم کم محو می شود. کنترل مغز استخوان نوزاد در مورد تولید سلولهای قرمز خون، از ماهیچه ها و طحال گرفته شده است ،که یک مرحله مهم دیگر در خود اتکایی کودک شما زمانی که به دنیا می آید است.

جنین در هفته سی و یکم بارداری:

جنین-در-هفته-۳۱-بارداری

جنین شما بیشتر از همیشه شبیه بچه است:او می تواند سر خود را به اطراف چرخانده و با تکان خوردن هایش ممکن است شما را در شب بیدار نگه دارد. او نیز بسیار پر جنب و جوش شده – ، خود را کش می دهد و لگد می زند، به احتمال زیاد میتوانید این حرکات را متوجه شوید و روی شکمتان ببینید، به خصوص هنگامی که دراز کشیده اید با این حال، الگوی او تکان خوردن و استراحت است، اما به نسبت خواب طولانی تر. همچنین چربی زیادی در زیر پوست او تشکیل شده که به دست ها، پاها و بدنش کمک می کند تا تکان بخورند. دستگاه گوارش ،کبد، کلیه ها و لوزالمعده او نیز کار می کند. مغز کودک شما با سرعت نور کار می کند، سریعتر از همیشه رشد می کند و باعث ایجاد ارتباط بین سلول های عصبی او می شود. او اکنون می تواند سیگنال های خود را از تمام حواس درک کند، گرچه بدیهی است که او نمی تواند بوی چیزی را بفهمد، البته تا زمانی که مایع آمونیاک خانه اش را ترک کند و اولین نفوذ هوای تازه را بدمد.
درست همانطور که شما خانه خود را برای کودک جدید آماده می کنید، کودک نیز خود را برای زندگی در دنیای بیرونی آماده می کند، شکلک در می آورد، تنفس میکند، می بلعد، می خندد و حتی مکیدن انگشت شست خود را شروع می کند.

جنین در هفته سی و دوم بارداری:

وضعیت-جنین-در-هفته-ی-۳۲-بارداری

زمانی را که نوزادتان به اندازه ی یک لیموی کوچک بود را به یاد دارید؟ با فرارسیدن روزهای بزرگ، همه چیز قطعا تغییر کرده است؛ درحال حاضر او به اندازه ی یک بطری شیر است و وزنش در حدود سه و نیم تا چهار پوند و قدش بین ۱۵ تا ۱۷ اینچ است و تقریبا زمان تشکیل ظاهر او فرا رسیده است. در طی این چند هفته ی اخیر ، نوزاد در شکم شما مشغول تمرین برای زندگی خارج از رحم بوده است ؛ او در حال تمرین مهارت هایی است که به عنوان نوزاد به آن احتیاج دارد، از تنفس تا مکیدن گرفته تا قورت دادن و لگد زدن. نوزاد شما از همیشه زییاتر است ، با تشکیل لایه چربی در زیر پوستش ، از آن ظاهر شفاف رها می شود و او دیگر کاملا مات و آشکار شده است. سیستم گوارشی او نیز آماده است که در هنگام شیر خوردن طی چند هفته ی آینده عمل کند.

هم اکنون ناخن های پاها و دست ها و موهایش هم کاملا رشد کرده اند، به لطف رشد نوزادتان ، ممکن است کمی احساس فشرده بودن داشته باشد به همین دلیل است که شما کمتر متوجه حرکات و ضربات و پیچ و تاب های او می شوید. البته نگران نشوید زیرا او کاملا راحت است و حتی به پشت چرخیده و خم شده است تا بتواند تا بیشترین حد ممکن راحت باشد. چند وقت دیگر او می چرخد و به وضعیت سر به سمت پایین که برای زایمان لازم است می رسد.

جنین در هفته سی و سوم بارداری:

جنین در هفته32

در مقایسه با انواع میوه، کودک شما به اندازه سر کاهو است. این هفته او بین ۱۶ تا ۱۷ اینچ است و می تواند یک اینچ بیشتر رشد کن ، او بیش از چهار پوند وزن دارد و امکان اضافه وزن تا نیم پوند وجود دارد. نوزاد اکنون فضای بیشتری نسبت به مایع آمنیوتیکی داخل رحم خود را در بر میگیرد، به همین دلیل برخی لگدهای او ممکن است واضح تر از حد معمول باشد. استخوان های کودک شما در این هفته سخت تر می شوند، به جز مواردی که در جمجمه او وجود دارد. جمجمه کودک بافت نرم دارد تا در زمان زایمان راحت از کانال رحم خارج شود ، جمجمه نیز با رشد مغز بزرگتر می شود. جنین شما در حال حاضر تمام ویژگی های یک کودک واقعی را دارد، و حتی در زمان خواب و بیداری چشمان خود را باز و بسته میکند. دیواره رحم شما نیز نازک تر شده است، به این معنی که نور بیشتری به نوزاد شما می رسد:حتی می تواند تفاوت روز و شب را هم درک کند. کودک شما هم اکنون سیستم ایمنی بدن خود را دارد:شما آنتی بادی را به او تحویل می دهید، تا با میکروب ها مبارزه کند.

بیخوابی در سه ماهه سوم، اکثر زنان باردار را درگیر می کند که می تواند به خاطر گرفتگی عضلانی، سوزش سر دل، هورمون ها، نیاز به توالت رفتن باشد.حمام گرم قبل از خواب را امتحان کنید و سعی کنید شریک زندگی تان را متقاعد کنید که شما را ماساژ بدهد: باید قبل از تولد نوزاد کاملا آرام باشید.

جنین در هفته سی و چهارم بارداری:

اندازه-جنین-در-هفته-۳۴-بارداری

نوزاد شما در حال حاضر به اندازه یک طالبی است، وزن آن پنج پوند و قد او تا ۱۸ اینچ است. او پیوسته در حال رشد است. کودک بی صبرانه منتظر تولد است و شروع به لگد زدن می کند که کاملا طبیعی است. روده های او پر شده است و بعد از تولد مدفوع می کند، که ضخیم و سبز رنگ است، اگر فرزند شما پسر باشد بیضه های او در حال شکل گیری نهایی است.

در مورد بی خوابی نگران نباشید، زیرا نمی تواند به شما یا کودک شما آسیب برساند اگر نگرانی های قبل از تولد ،شما را بی خواب کرده با همسر یا دوست خود در مورد آن صحبت کنید. از کافئین و شکلات قبل از خواب اجتناب کنید، سعی نکنید خیلی زود به تختواب بروید و قبل از خواب ورزش نکنید. همچنین لازم به ذکر است که گوشی های هوشمند و iPad را کنار بگذارید.

جنین در هفته سی و پنجم بارداری:

جنین در هفته35

هفته به هفته ی بارداری با نمناک را پیش آمده ایم و حالا هفته ۳۵ حاملگی را سپری می کند کودک شما در حال بزرگ شدن است؛ وزنش بیشتر از ۲۲۵۰ گرم شده و طول بدن او هم کمی بیشتر از ۴۵٫۷ سانتی متر است. هرچند رحم شما جای گرم و نرمی است، اما چون فضای داخل رحم کمی کوچک است کودکتان نمی تواند در آن شیرجه بزند یا غلت بخورد؛ البته او همچنان به لگد زدن ادامه خواهد داد. حالا کلیه های او کاملا رشد کرده اند و کبد او نیز می تواند مقداری از ضایعات بدن را فرآوری و دفع کند.

اکنون کودک شما اندازه یک آناناس است، طول قد او حدود ۱۸ اینج و وزنش حدود پنج و یک چهارم پوند است. او تا روز زایمان وزن خواهد گرفت که به این معنی است که ظاهری جذاب و نرم و گوشتالو که کودکان را زیبا می کند ، خواهد داشت. به طرز هیجان انگیزی، بیشتر پیشرفت های فیزیکی اساسی او تاکنون انجام شده و به دلیل تکامل کلیه و کبد ممکن است مواد اضافی نیز تولید کند. رشد سریع مغز او به معنی سنگین تر شدن سرش است که باعث فشار به مثانه و ایجاد یک سرگرمی دیگر برای شما می شود.

جنین در هفته سی و ششم بارداری:

جنین در هفته36

در پایان این هفته، کودک در حال رشد شما، کامل حساب می شود ، وزنش ۶ پوند و قدش ۱۸ و نیم اینچ است. ما نمی توانیم بدون تشبیه نوزاد شما به یک میوه به حاملگی پایان دهیم، بنابراین باید بگوییم در حال حاضر به اندازه ی یک ملون است. سر کودک شما ممکن است همیشه درگیر باشد (به این معنی که به سمت لگن برگشته است) و با شگفتی، برخی از صفات شخصیتی او شکل گرفته اند.تحقیقات بر روی ۳۱ جنین قبل و بعد از تولد نشان داده است که هر چقدر داخل رحم بیشتر فعال بوده اند، بعد از تولد اخمو و بداخلاق تر هستند ؛ بیایید امیدوار باشیم کودک شما یکی از آن بچه های شاد و خوشحال باشد. تاکنون باید ۶۰ تا ۸۰ درصد از وقت خود را خوابیده باشد، ولی اگر اینطوری نبوده باشد، احتمالا بعد از تولد نیز بد می خوابد.

قبل از تولد مدتی در روز را بیرون از خانه سپری کنید ،تا استرستان کاهش یاید ؛ صحبت کردن آرام با نوزادِ در حال رشد نیز می تواند کمک کننده باشد. کودک شما با از بین بردن موها و همچین ماده ی واکس مانندی که بدنش را پوشانده بودند و درطول زندگی در رحم از او محافظت می کردند ، برای تولد آماده می شود ؛ هر دوی این مواد توسط نوزادتان بلعیده می شوند و همراه با سایر مواد، یک ترکیب سیاه رنگ را تشکیل می دهند که محتوای اولین مدفوع او هستند.

جنین در هفته سی و هفتم بارداری:

جنین در هفته37

در این هفته شما به زمان تولد کودکتان نزدیک شده اید و بدن کودک هنوز در حال رشد است.کودک شما کامل شده است و از این به بعد قادر خواهد بود که به زندگی در خارج رحم ادامه دهد. این هفته، کودک به بزرگی یک طالبی است، نزدیک به ۶ پوند وزن دارد، اگر پسر باشد وزن او بیشتر است،و همچنان وزنش بیشتر می شود. و قد کودک به اندازه ۱۹ اینچ است. از آنجایی که زمان تولد نزدیک است و تا دو هفته دیگر کودک به دنیای جدید راه پیدا می کند، اندام او کاملا رشد کرده است، مخصوصا مغز و ریه. او همچنین در حال تمرین کردن است تا آماده تولد شود، شروع به حرکت می کند، شصت خود را میمکد، پلک می زند.

ممکن است چهره کودک شبیه به پدر و مادر خود نباشد. اگر با رنگ موی متفاوت به دنیا آمد تعجب نکنید، این یک امر طبیعی است که والدین با موی مشکی کودکانی با رنگ موی روشن داشته باشند و بلعکس.

جنین در هفته سی و هشتم بارداری:

هفته-۳۸-بارداری

در حال حاضر وزن هفت پوند و طول حدود ۲۰ اینچ دارد. در حالی که هر زمان امکان تولد وجود دارد، حداکثر زمان چهار هفته است – بنابراین شما خیلی به آن نزدیک هستید! کودک شما یک انسان کاملا کارآمد است، اما هنوز تنفس و بلعیدن را تمرین می کند. سیستم عصبی نوزاد در این هفته مهم، شکل می گیرد و همچنین چربی اضافه می کند. اگر فرزند شما پسر است، بیضه های او به شکل نهایی رسیده اند ؛ و دختران کوچک ممکن است، سینه های کمی بزرگ داشته باشند (این فقط اثر هورمون های شما است و پس از تولد کاهش می یابد). جفت شما نیز به طور کامل رشد کرده و وزن یک کل پوند و نه اونس دارد. ریه های کودک شما هنوز هم رشد می کنند و سورفاکتانت تولید می کنند، ماده ای است که از چسبیدن ریه ها در زمانی که شروع به نفس کشیدن می کند، جلوگیری می کند ؛ او مایع آمنیوتیک را میبلعد.

در مورد رنگ چشم نمی توان به سرعت نظر داد اگر او با چشمان قهوه ای متولد شود، احتمالا قهوه ای می ماند، در حالی که اگر با چشم های خاکستری یا آبی تیره متولد شود، ممکن است خاکستری،یا آبی باقی بماند یا به سبز، عسلی یا قهوه ای تغییر کند. دلیل این امر این است که عروق کودک شما – قسمت رنگی چشم – ممکن است در ماههای پس از زایمان رنگدانه بیشتری به خود بگیرد، اما معمولا رنگ سبز، فندقی و چشمان قهوه ای رنگدانه بیشتری نسبت به چشم های خاکستری یا آبی دارند.

جنین در هفته سی و نهم بارداری:

هفته-۳۹-بارداری

کودک شما اندازه یک کدو تنبل کوچک است و اکنون کاملا شکل گرفته است. نوزاد بین هفت تا هشت پوند وزن خواهد داشت و بین ۱۹ تا ۲۱ اینچ طول. اندام او، به غیر از مغز دیگر رشد نخواهند کرد، مغز او هنوز هم در حال رشد سریع است که تا سه سال اول زندگی اش ادامه خواهد یافت.

ممکن است هفته آخر بارداری شما باشد، اما نوزادان معمولا دیرتر از تاریخ به دنیا می آیند (فقط ۴ درصد به موقع متولد می شوند) مخصوصا اگر این اولین فرزند شما باشد.

جنین در هفته چهلم بارداری:

۴۰

نوزادتان به طور کامل رشد کرده و آماده بدنیا آمدن است و به اندازه هندوانه می باشد. او بین شش تا نه پوند وزن خواهد داشت و معمولاً بین ۹۱-۲۲ اینچ قد خواهد داشت، اگر چه زمانی که بالاخره به ملاقات او بروید بزرگ تر یا کوچک تر خواهد شد.

این پایان رسمی بارداری است، اما کودک شما ممکن است هنوز آن را تشخیص ندهد:در حدود ۳۰ درصد از بارداری ها بیشتر از ۴۰ هفته طول می کشند. یک لحظه صبر کنید، تقریباً وقتش رسیده که با او ملاقات کنید. در حالی که او هنوز درون شکم شما زندگی می کند، اما شما در حال تولید آنتی بادی هایی هستید که برای چند ماه اول عمرش بتواند با عفونت ها مبارزه کند. اگر شما تصمیم به تغذیه از سینه دارید، او هم آنتی بادی های بیشتری برای تقویت سیستم ایمنی بدنش خواهد داشت و در چند روز اول زندگی اش، شیری پر از آنتی بادی به او خواهید داد.

هفته-چهلم-بارداری

وقتی به دنیا آمد، خواهید دید که دست ها و پاهای کوچکش و البته، چشمان کوچک او بسیار ناز هستند. نوزادان در هنگام تولد فقط می توانند در حدود یک اینچ جلویشان را ببینند، پس شما ممکن است ابتدا کمی تار به نظر برسید، اما مطمئن شوید که خیلی با کودک خود صحبت می کنید، چون او هم شما و هم صدای همسرتان را تشخیص می دهد. وقتی نوزادتان به دنیا آمد، ممکن است متوجه شوید که هنوز هم در موقعیت جنینی جمع شده است. بعد از اینکه برای مدتی طولانی در یک موقعیت قرار گرفت، مدتی طول می کشد تا متوجه شود که فضای زیادی دارد – علاوه بر این، برای او آرامش بخش است که در حالت جنینی بماند، چون همیشه در این موقعیت بوده است.

نوزاد

عضو جدیدی که به خانواده شما اضافه شده مطمئناً شادی های فراوانی را با خود به همراه می آورد. امیدواریم دفتر خاطرات شما با نوزادتان پر از خاطرات خوش و زیبا و بیاد ماندنی رقم بخورد…

چنانچه سؤالی دارید در بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر🌸
    خواستم بگم کل ۹ ماه بارداریم رو توی این صفحه از سایت شما بودم و هفته ب هفته با شما چک میکردم خودمو.
    و امروز ب سلامتی زایمان کردم💙🤲💕
    گفتم بهتون اطلاع بدم حتما خوشحال میشید.
    ممنون از سایت خوبتون🙏💝

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا