نکات سلامتی مادران

تقویت جنین در ماه اول بارداری+ 12 دستورات ماه اول بارداری

bestkid b

ماه اول بارداری همیشه ماه آزمون و خطا است. شما مطمئن نیستید چه کاری باید انجام دهید و چه چیزی بخورید. ماه اول معمولا ماه تعیین ‌کننده‌ ای برای تمام دوره بارداری است. به همین دلیل، لازم است که با نمودار رژیم غذایی دقیق بارداری آشنا باشید تا جنین در شرایط سالم ‌تری رشد کند و تناسب اندام خودتان هم حفظ شود.

بدن شما در این دوران به سرعت تغییر می‌ کند و به همین دلیل، باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. تغییرات هورمونی هم بسیار شدید است. به همین دلیل باید غذا هایی که می‌ خورید را بسیار هوشمندانه انتخاب کنید.

20تا از سوالات قبل از بارداری که اکثر مادران می پرسند + پاسخ

لیست غذا هایی که باید در نمودار غذایی ماه اول بارداری تان بگنجانید:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

1-غذا هایی که سرشار از آهن هستند:

پزشک به احتمال بسیار زیاد یک قرص فولیک اسید برای ماه اول بارداری تان تجویز خواهد کرد. با این حال، همیشه توصیه می ‌شود که غذا های سرشار از آهن مثل تخم‌ مرغ، کلم بروکلی، مارچوبه و همین طور لوبیا مصرف کنید. برخی از سبزیجات برگ ‌دار هم مفید هستند. غذا های سرشار از آهن به رشد و نمو کودک شما کمک خواهد کرد.

2-غذا های سرشار از ویتامین B6:

ویتامین B6 واقعا ضروری است زیرا از تهوع و استفراغ جلوگیری می ‌کند. مصرف غذا های سرشار از ویتامین B6 مثل آجیل، ماهی قزل ‌آلا، کره بادام ‌زمینی و موز معمولا در ماه اول بارداری توصیه می ‌شود.

اینو بلد باشید جالبه: زیبایی جنین در چه ماهی شکل میگیرد؟ روش داشتن فرزند زیباتر

3-میوه:

میوه‌ ها باید پایه ثابت رژیم غذایی بارداری تان باشند. میوه‌ های سرشار از فیبر ایده ‌آل هستند. در ماه اول باید هر روز 3 وعده میوه مصرف کنید. میوه ‌ها بدن شما را با ویتامین‌ ها و آنتی‌اکسیدان‌ هایی که دارند، تقویت می ‌کنند.

4-گوشت:

مصرف گوشت سفید مثل مرغ در ماه اول بارداری خطری ندارد. با این حال، عاقلانه است که از خوردن گوشت قرمز نپخته یا آبدار اجتناب کنید. علتش این است که حتی کمی از قسمت نپخته آن ممکن است حاوی باکتری ‌های مضر باشد.

5-محصولات لبنی:

اگر قادر به تحمل لاکتوز نیستید، محصولات لبنی منبع خوبی از کلسیم، ویتامین ‌ها و چربی سالم هستند. شیر هم حاوی مقدار زیادی اسید فولیک است. به غیر از شیر، می ‌توانید به مقدار زیاد ماست و پنیر مصرف کنید. در حقیقت مصرف روزانه محصولات لبنی باید حداقل به میزان یک لیتر باشد.

هشدار غذایی

یادتان باشد که بارداری در هر فردی با دیگری متفاوت است. شما نباید چیزی بخورید که بدن تان نمی ‌تواند تحملش کند. در طول ماه اول، باید از خوردن غذا های دریایی، پنیر خامه ‌ای و هر نوع مواد غذایی بسته ‌بندی یا فرآوری ‌شده اجتناب کنید. این لیست را به عنوان یک دستورالعمل کلی رژیم غذایی مد نظر داشته باشید و با پزشک تان مشورت کنید تا لیست دقیق‌ تری از مواد غذایی لازم را به شما ارائه دهد. (منبع)

بلد باشید مهمه: ۹ تا از نکات بارداری (قبل، حین و بعد از بارداری)

8 نکته و دستورات بسیار کاربردی ماه اول بارداری

ماه اول بارداری یک دوره حساس و مهم است که در آن سلامت مادر و رشد جنین بسیار مهم است. در این دوره، توجه به سلامت و تغذیه، همچنین اقدامات پیشگیرانه می‌تواند تأثیر بسزایی در سلامت کلی بارداری داشته باشد اما حتما چند مورد زیر را رعایت کنید خیلی در سلامت شما و جنین موثر هستند:

تغذیه و مکمل‌ها

  1. مصرف مکمل اسید فولیک: مصرف روزانه اسید فولیک توصیه می‌شود تا از نقایص لوله عصبی در جنین پیشگیری کند.
  2. رژیم غذایی متعادل: مصرف مواد غذایی غنی از مواد مغذی، مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های سالم.

مراقبت‌های بهداشتی

  1. مشاوره با پزشک: اولین ویزیت بارداری برای تأیید بارداری و بررسی سلامت عمومی.
  2. اجتناب از الکل و دخانیات: مصرف الکل و دخانیات باید کاملاً قطع شود زیرا می‌تواند به جنین آسیب برساند.

فعالیت و سبک زندگی

  1. تمرینات ملایم: فعالیت‌های بدنی ملایم مانند پیاده‌روی یا یوگا، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری کرده باشد.
  2. کاهش استرس: اقداماتی برای کاهش استرس و حفظ آرامش ذهنی، مانند تمرینات تنفس عمیق یا مدیتیشن.

بهداشت و ایمنی

  1. اجتناب از مواد شیمیایی مضر: دوری از مواد شیمیایی خطرناک و حلال‌ها.
  2. مراقبت در برابر بیماری‌ها: اجتناب از تماس با بیماری‌های عفونی و دقت در بهداشت دست‌ها.

نکات مهم

  • مراقبت‌های پزشکی: دنبال کردن همه توصیه‌های پزشک و انجام تست‌ها و آزمایش‌های لازم.
  • مشاوره ژنتیک: در صورت وجود سابقه بیماری‌های ژنتیکی در خانواده، مشاوره ژنتیک می‌تواند مفید باشد.
  • شناسایی علائم هشداردهنده: آگاهی از علائمی مانند خونریزی، درد شدید شکم و تهوع و استفراغ شدید و مراجعه به پزشک در صورت بروز هر گونه مشکل مشابه.

بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین (و پاسخ به سوالات)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا