نکات سلامتی مادران

بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین (و پاسخ به سوالات)

bestkid b

با این که قلب جنین هم چنان در حال رشد است، اما ممکن است در اوایل هفته 6 بارداری با سونوگرافی تشخیص داده شود. از نظر فنی، در این مرحله آن چیزی که در شکم مادر وجود دارد، جنین نیست بلکه رویان (Embryo) است. به همین خاطر در اوایل بارداری ضربان قلب فقط در سونوگرافی قابل مشاهده است و قابل شنیدن نخواهد بود.

قلب جنین چگونه رشد می ‌کند؟

قلب کودک از دو لوله تشکیل می ‌شود که در قسمت وسط به هم متصل می‌ شوند تا یک محفظه با چهار لوله به وجود بیاید. این اندام در هفته 5 تا 6 هفته بارداری شروع به تپیدن می ‌کند و ممکن است با سونوگرافی در این بازه زمانی هم تشخیص داده شود . قلب جنین چند هفته بعد رشد می ‌کند و حدودا هفته 10 بارداری کاملا تشکیل می ‌شود.

دیدن ضربان قلب جنین با سونوگرافی چطور انجام می شود؟

 

دو نوع سونوگرافی وجود دارد که به طور کلی برای بارداری استفاده می ‌شود: سونوگرافی ترانس واژینال که در آن یک پروب وارد واژن می ‌شود تا به رحم نزدیک شود و سونوگرافی شکمی که بر روی شکم مادر قرار می‌ گیرد. هر دو روش برای شرایط مختلف در مراحل مختلف بارداری بسیار مفید هستند . در سونوگرافی ترانس واژینال می ‌توان جنین در حال رشد را زودتر از سونوگرافی شکمی دید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بلد باشید مهمه: ۹ تا از نکات بارداری (قبل، حین و بعد از بارداری)

سونوگرافی شکمی به طور کلی پس از هفته 8 بارداری برای تشخیص ضربان قلب جنین به کار می ‌آید و قبل از آن زمان کارایی ندارد. بنابراین، اگر قبل از 8 هفته برای آخرین دوره قاعدگی تان سونوگرافی شوید، به احتمال زیاد سونوگرافی از نوع ترانس واژینال خواهد بود.

در هفته‌ های اولیه بارداری، ضربان قلب جنین مثل سوسو زدن ریتمیک نور به نظر می ‌رسد.

چه چیزهایی در سونوگرافی قابل دیدن است؟

سونوگرافی ترانس واژینال تصاویر واضحی از جنین، رحم و بافت اطراف آن ارائه می ‌دهد و به پزشکان کمک می‌ کند تا بارداری را تایید کنند، جدول زمانی بارداری را تنظیم کرده و بفهمند که میزان سلامت بارداری در چه حدی است.

علاوه بر این، سونوگرافی برای تشخیص موارد زیر هم مفید است:

  • بررسی سلامت اندام‌ های لگنی
  • تعیین تعداد جنین‌ ها
  • شناسایی خطر سقط جنین
  • مشخص کردن محل حاملگی (حاملگی طبیعی یا خارج از رحم)

اینو بلد باشید جالبه: زیبایی جنین در چه ماهی شکل میگیرد؟ روش داشتن فرزند زیباتر

چه زمانی سونوگرافی انجام می ‌شود؟

همه زنان سونوگرافی بارداری پیش از موعد نخواهند داشت. این که آیا این کار برای تان انجام شود یا خیر، بستگی به نظر پزشک و جزئیات بارداری و سابقه پزشکی تان دارد. به عنوان مثال، اگر خون ریزی واژینال، سقط جنین در بارداری قبلی یا مشکلات دیگری را تجربه کرده ‌اید و احتمال دارد مشکلات بالقوه ‌ای در آینده برای خود و جنین تان به وجود بیاید، احتملا کاندید سونوگرافی بارداری پیش از موعد خواهید شد.

البته برخی از پزشکان از سونوگرافی برای تایید بارداری استفاده می ‌کنند. برخی هم به سایر تکنیک ‌های تشخیصی مثل آزمایش خون تکیه می ‌کنند.

در صورتی که ضربان قلب تشخیص داده نشود؟

سونوگرافی ترانس واژینال یا شکمی که ضربان قلب جنین را نشان نمی‌ دهد معنایش این است که یا برای تشخیص ضربان قلب خیلی زود است (یعنی مدت بارداری 7 هفته یا زودتر است ) یا سقط رخ داده است.

20تا از سوالات قبل از بارداری که اکثر مادران می پرسند + پاسخ

متاسفانه، اگر سونوگرافی نتواند ضربان قلب جنین را مشخص کند، پزشک ممکن است سقط جنین را تایید کند. علاوه بر این، اگر هیچ ضربان قلبی در بارداری تشخیص داده نشود که البته بعید است و ضربان قلب باید قابل تشخیص باشد، این هم نشان‌ دهنده سقط جنین خواهد بود. (منبع کمکی)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا