آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

چگونه به کودک کمک کنیم تا راه برود؟ (و 12 روش پیشگیری از آسیب به او)

bestkid b

هنگامی که کودک شما یاد می گیرد چگونه بایستد، با هیجان می خواهد که اولین گام خود را بردارد. اولین قدم های کودک ممکن است پس از چند روز یا چند ماه از زمانی که او برای اولین بار یاد می گیرد بایستد، رخ دهد. اما هنگامی که او این کار را انجام داد، به تمرین زیادی نیاز خواهد داشت تا بتواند به درستی راه برود.

این تمرین با زمین خوردن و تلوتلو رفتن همراه خواهد بود. پس لازم است در این مدت مواظب کودک خود باشید و برای راه افتادن سریعتر او، تمریناتی انجام دهید. در این مطلب با ما همراه باشید تا نحوه ی آموزش راه رفتن به کودک را یاد بگیرید.

حتما بخوانید: راه حل های جدید طب سنتی برای افزایش قد کودکان زیر ۳ سال

کودک چه موقع شروع به راه رفتن می کند؟

کودکان در ابتدا سعی می کنند بنشینند و سینه خیز به این طرف و آن طرف بروند. پس از آن به کمک اشیاء اطراف(مانند مبل و…) سعی می کنند بایستند. کودک در سن ۹ تا ۱۰ ماهگی معمولا قادر به ایستادن است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اکثر کودکان اولین قدمهای مستقل خود را پس از گذشت ۱ سال (بطور متوسط در ۱۴ ماهگی) بر می دارند. این زمان برای کودکان مختلف متفاوت است بطوریکه بعضی از کودکان تا ۱۸ ماهگی شروع به راه رفتن نمی کنند و برخی دیگر در اوایل ۷ ماه قادر به راه رفتن هستند!

چگونه به کودک کمک کنیم تا راه برود؟

یک چیز قطعی است: کودک شما سرانجام راه رفتن را یاد می گیرد اما زمان دقیق آن مشخص نیست. راه هایی وجود دارد که می توانید به او کمک کنید تا سریعتر راه برود. نکته ی مهم این است که قدم به قدم پیش بروید و تنها روی پایان کار تمرکز نکنید.

در زیر چند روش برای کمک به راه رفتن کودک وجود دارد:

۱- زود شروع کنید

بیشتر نوزادان از حدود چهار تا پنج ماهگی شروع به استفاده از پاهای خود خواهند کرد. شروع زود هنگام راهی عالی برای تقویت ماهیچه ها نیز هست. اکثر کودکان زانوهایشان را خم می کنند و کمی بالا و پایین می روند. این فعالیت اولیه ایستاده کودک، او را به ایستادن روی پاهای خود عادت می دهد و می تواند شروع به ساخت عضله در پاها و باسن کند.

۲- اجازه دهید کودک پابرهنه راه برود

متخصصین کودکان به طور کلی توصیه می کنند کودک را تا حد ممکن پابرهنه نگه دارید. نوزادان برای راه رفتن و حفظ تعادل، به «احساس» خود اعتماد می کنند و با احساس زمین می توانند تعادل خود را در صورت لزوم تنظیم کنند.

۳- محیط امنی برای کودک فراهم کنید

هنگامی که در خانه ای امن زندگی می کنید، آموزش راه رفتن به کودک آسان تر خواهد بود. محیط بیخطر و دوست داشتنی برای فرزندتان تهیه کنید تا بتواند با خیال آسوده، به تمرین بپردازد.

۴- تمرین نشستن و ایستادن را انجام دهید

ابتدا با فرزندتان تمرین ایستادن و نشستن کنید. این به او کمک می کند تا قدرت لازم را بدست آورد و سریعتر راه برود.

حتما بخوانید: علایم و راههای جدید درمان اضطراب های خفیف و شدید در کودکان کدامند؟

۵- به کودک جایزه بدهید

مطمئناً نوزادان علاقه مند به برخی اسباب بازی ها یا میان وعده های خود هستند. جایزه ی مورد نظرتان را (اسباب بازی یا هر چیز دیگر)، دور از کودک و در مقابل چشم اش قرار دهید. کودک با دیدن آن شروع به تلاش و حرکت خواهد کرد.

۶- از موسیقی استفاده کنید

و به نظر می رسد، پخش موسیقی ممکن است به کودکان کمک کند سریعتر راه بروند. بچه ها با شنیدن موسیقی، هیجان زده می شوند و به سمت آن حرکت می کنند. یک مطالعه نشان می دهد که نوزادان موسیقی و آهنگ را بیشتر از صداهای آرام و ساده ترجیح می دهند.

۷- به کودک آموزش دهید

قبل از اینکه کودک راه رفتن را بیاموزد، ابتدا باید یاد بگیرد که بنشیند، بخزد و غیره … . وقتی کودک بدون کمک قادر به نشستن شد، سعی کنید پس از مدفوع کردن در پوشک، او را برای چند دقیقه تعویض نکنید. به این صورت کودک برای بلند شدن از زمین تقلا می کند و سعی می کند بایستد. این تمرین را تنها برای چند دقیقه انجام دهید و در کنار کودک باشید تا احساس اضطراب نکند.

۸- فرزند خود را تشویق کنید

کودک شما توجه و احساس موفقیت را دوست خواهد داشت؛ به این معنی که آنها ممکن است برای تشویق شدن از سوی والدین، تلاش به راه رفتن کنند. فقط به این دلیل که آنها حرف زدن بلد نیستند، به این معنی نیست که نشانه های خوشحالی والدین خود را نمی فهمند. شما باید بزرگترین تشویق کننده کودک تان باشید!

حتما بخوانید: راهکارهای آموزش اصولی کامپیوتر به کودکان برای گرفتن نتیجه خوب

۹- از توپ برای آموزش راه رفتن کودک استفاده کنید

مادر می تواند با انجام چند تمرین، نوزاد خود را به راه رفتن تشویق کند. می توانید یک توپ تمرینی بخرید و در حالی که پشت کودک را نگه داشته اید، روی آن بنشیند (بدون اینکه پای او روی زمین باشد).

باسن کودک را نگه دارید، او را روی توپ بنشانید بطوریکه روبروی شما باشد. فقط او را از ناحیه ی باسن حمایت کنید و به این ترتیب او تعادل بالا تنه ی خود را حفظ می کند. بدن و تنه فوقانی، کودک را نگه نمی دارد بنابراین او باید از آن عضلات استفاده کند تا تعادل خود را حفظ کند و به حالت ایستاده باشد. این به تقویت عضلات کودک کمک می کند.

۱۰- کودک را تاتی کنید

نگه داشتن بازوها و دستان بچه ها هنگام تلاش و راه رفتن ایده خوبی است. با اینکار نه تنها شما از او حمایت می کنید، بلکه می تواند احساس کند که چه طور ایستاده است. به علاوه، کودک می تواند با پدر و مادر خود حرکت کند و این باعث می شود که در امتحان چیزهای جدید، احساس امنیت و آرامش کند.

  • نکته: والدین باید توجه داشته باشند که بازوها و پاهای کودک پس از کمی راه رفتن خسته می شود، بنابراین حتما استراحت کنید و بعد از چند بار امتحان کردن به آنها استراحت دهید.

۱۱- اجازه دهید کودک، با همسالان خود بازی کند

راه رفتن یک کودک همسن فرزند شما، می تواند به او انگیزه دهد تا شروع به راه رفتن کند. آنها دوست دارند با بچه های هم سن خود بازی کنند و در صورت دیدن راه رفتن آنها، شروع به تلاش و تقلا خواهند کرد.

۱۲- از بغل کردن زیاد کودک اجتناب کنید

هنگامی که کودک را به طور مداوم بغل کنید، ممکن است تنبل شود تا جایی که تمایلی برای راه رفتن احساس نکند. آنها می دانند که مادرشان این کار را برای آنها انجام می دهد. همه ما فرزندان خود را دوست داریم، اما با پشتیبانی بیش ازحد، استقلال کودک از بین می رود و تنبل می شود.

۱۳- به فرزندتان فشار وارد نکنید

هرچه کودک دیرتر شروع به راه رفتن کند، رشد کامل استخوانهایش هم به تعویق خواهد افتاد. بین ۹ تا ۱۸ ماهگی، اکثر کودکان شروع به راه رفتن می کنند. از وادار کردن بیش از حد کودک اجتناب کنید و اجازه دهید که خود آماده ی راه رفتن شود.

۱۴- از کفش های صدا دار برای تشویق کودک به راه رفتن استفاده کنید

در حالی که یادگیری راه رفتن با پای برهنه ممکن است برای بعضی از کودکان بهتر باشد، برخی از کودکان، دوست دارند با کفش های صدا دار راه بروند. بعضی از بچه ها راحتی و پشتیبانی کفش را نسبت به موارد دیگر ترجیح می دهند! صدای جیر جیر کفش های آنها باعث می شود که به راه رفتن ترغیب شوند.

۱۵- در محیط خانه، مکانهایی برای استراحت کودک فراهم کنید

مبلمان منزل را طوری بچینید که کودک بتواند از آنها کمک بگیرد. بطوریکه از هم فاصله داشته باشند و فرزند شما سعی کنید برای رسیدن به مبل بعدی، تلاش کند.

حتما بخوانید: تشت یا وان حمام نوزاد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ بهمراه تصاویر زیبا

۱۶- در صورت لزوم، با پزشک مشورت کنید

کودکی که دیر راه می افتد، احتمالاً دیر نشسته و خزیده است. پزشک شما احتمالاً کودک را معاینه می کند و سعی خواهد کرد بفهمد که مشکل در کجاست.

با این نکات، از آسیب کودک در زمان راه رفتن پیشگیری کنید

  • از محافظ پله و راه پله استفاده کنید تا کودک نوپای شما با اطمینان بتواند از آنها استفاده کند و از سقوط او جلوگیری شود.
  • یک بالشتک را روی گوشه های تیز خانه قرار دهید و اسباب بازی ها و دیگر اشیاء را از کف خانه(و محل عبور کودک) جمع کنید.
  • مبلمان را دور از پنجره ها قرار دهید و از قفل های پنجره استفاده کنید تا از سقوط کودک جلوگیری شود.
  • بر روی شیشه ها محافظ شیشه قرار دهید تا از ریزش آن جلوگیری شود.
  • حوضچه های باغ و استخرها را با یک محافظ قوی بپوشانید تا از افتادن کودک به داخل آنها جلوگیری شود.

زمانیکه کودک قادر به ایستادن است، نکات ایمنی زیر را مد نظر قرار دهید:

  • در هنگام پخت و پز، قابلمه ها را در شعله های پشتی اجاق گاز قرار دهید تا کودک به آن دسترسی نداشته باشد.
  • از قفل های ایمنی کودک برای قفل کردن کمدها و کابینت ها استفاده کنید.
  • هرگز نوشیدنی های گرم و داغ را در معرض دید و دسترسی کودک قرار ندهید.

کودک برای کشف محیط اطراف خود، بسیاری از اشیاء و وسایل را در دهان خود قرار می دهد. بنابراین، باید مراقب سموم و خطرات خفگی باشید. به نکات زیر در این باره توجه کنید:

  • تمام داروها، پاک کننده های خانگی، مواد شیمیایی باغ و اشیاء تیز مانند قیچی و ناخن گیر را دور از دسترس و دید کودکان خردسال قرار دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که اشیاء کوچک مانند سکه ها، جواهرات یا مهره ها از دسترس کودک شما خارج است. به یاد داشته باشید که کیف خود را از این وسایل خالی کنید چون ممکن است کودک شروع به گشتن کیف و بازی با اشیاء داخل آن کند.

در ادامه بخوانید: بهترین روش از شیر گرفتن کودک، زمان مناسب و چند نکته مهم

ویدیوی یک راهکار ساده برای کمک به راه رفتن کودک

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا