سلامت کودکان

7 بهترین راه حل های طب سنتی برای افزایش قد کودکان زیر 8 سال

bestkid b

آنچه که بیش از هر عامل دیگری در افزایش قد افراد دخیل است عامل ژنتیک و تغذیه است. در این مقاله با موضوع راه حل های جدید طب سنتی برای افزایش قد کودکان زیر ۳ سال همراه شما هستیم و مطالبی را در این خصوص برای شما می نگاریم.

مقدمه:

بلند بودن قد جزء زیبایی های ظاهری هر فرد و نوعی مزیت محسوب می شود برای بلند شدن قد کودک راهکارهای مختلفی وجود دارد که والدین از همان دوران بارداری باید رعایت کنند تا فرزندشان قد ایده آل و مناسبی داشته باشد. هورمون های موثر در رشد عبارتند از: هورمون تیروئید، هورمون رشد، هورمون استروژن، هورمون آندروژن که در ادامه تأثیر هر کدام از این هورمون ها را بر میزان قد افراد بررسی می کنیم.

فیلم معرفی راهکارهایی برای بلندی قد:

آنچه که کودکان می پسندند: آموزش تصویری ۵ تا از جذاب ترین بازی های کودکانه پسرانه که باید ببینید!

حتما والدین می دانند که قد نوزاد سالم در بدو تولد حدود (۵۰) سانتی متر است. نوزاد به مرور تا یک سالگی (۲۵) سانتی متر افزایش قد خواهد داشت. برای مقایسه قد کودک خود با استانداردهای سلامت می توانید از فرمول زیر کمک بگیرید:      ۷۷+(۶×سال)=اندازه طبیعی کودک (۲ تا۱۲سال) 


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

آشنایی با تأثیر هورمونها بر رشد افراد

  • هورمون تیروئید

هورمون تیروئید تاثیرات خود بر رشد را از دوران جنینی شروع کرده و تا ۳ سالگی ادامه میدهد به دلیل این که این هورمون نمی تواند از جفت عبور کند، اگر در مراحل جنینی اختلالی در تولید این هورمون به وجود آید نوزاد از بدو تولد دچار کم کاری تیروئیدی و در نتیجه عقب ماندگی رشد جسمی و مغزی خواهد شد.امروزه یکی از آزمایش های مهم بدو تولد اندازه گیری هورمون تیروئید است.

  • هورمون رشد (GH)

هورمون رشد از غده ای در مغز به نام هیپوفیر پیشین ترشح می شود. این هورمون باعث رشد بیشتر و تقویت استخوان ها خواهد شد و مهم ترین عامل افزایش قد، در دوران رشدی هر فرد است.اگرچه میزان تولید هورمون رشد در بدن کاملا به مغز وابسته است اما می توان با روش هایی تولید این هورمون را در مغز افزایش داد. برای افزایش ترشح هورمون رشد،سعی کنید کودکتان خواب کافی در طول شبانه روز داشته باشد وعده های غذایی کم حجم و متعددتری به فرزندتان بدهید. زیرا خوردن غذاهایی که دارای قند بالا هستند سبب ترشح انسولین بیشتر شده در نتیجه این قند تبدیل به چربی شده و اضافه وزن کودکتان را سبب خواهد شد و در نهایت تولید هورمون رشد در بدن کودک متوقف خواهد شد.

  • هورمون استروژن

استروژن ها عمدتا در تخمدان ها ساخته می شوند و به نام هورمون های زنانه شناخته می شوند. استروژن فعالیت استخوان سازی را نیز افزایش می دهد و به همین دلیل در دوران بلوغ افزایش قد دختران سریعتر از قبل می شود. استروژن اثرهای دیگری برروی بدن دارد که به تازگی کشف شده است مثلا این هورمون باعث زیباتر شدن زنان می شود و بر ظاهر صورت و بدن آن ها تاثیر می گذارد همچنین بر روی افزایش دقت زنان تاثیر دارد.

  • هورمون آندروژن

اصلی‌ترین و شناخته شده‌ترین آندروژن هورمون تستوسترون است. در صورت همجوشی صفحات رشد دیگر امکان افزایش قد وجود ندارد. در واقع ترشح استروژن منجر به سرعت جوش خوردن صفحه‌های رشد می‌گردد. از این رو با متوقف کردن ترشح آندروژن که به استروژن تبدیل می‌شود، شما فرصت بیشتری برای رشد خواهید یافت. بدون روش درمانی مهار استروژن رشد کلی شما در حدود سن ۲۰ سالگی متوقف خواهد شد.

راه حل های جدید طب سنتی برای افزایش قد کودکان

از دیدگاه علم طب سنتی، عوامل زیر از عوامل تاثیرگذار بر رشد قدی مناسب در کودکانی که در سن رشد هستند می باشد.

  1. جایگزین کردن غذاهای سنتی با فست فودها
  2. مصرف نمک طبیعی و معدنی
  3. کسب انرژی از شربت عسل و شیره خرما به جای شکر مصنوعی
  4. تامین هورمون رشد از خواب کافی
  5. تعریق مناسب با افزایش فعالیت بدنی
  6. مصرف دمنوش‌های گیاهی از جمله زعفران، دارچین، پونه، نعناع، آویشن، بابونه و چای کوهی
  7. بادکش در نواحی رشد قدی به همراه انجام ماساژ به کودکان با روغن‌های زیتون و زنجبیل از شست پا و دست به سمت قلب، می‌تواند تاثیر چشمگیری بر رشد قد داشته باشد که در طب سنتی قابل پذیرش است.
  8. انجام حجامت خشک روی استخوان‌های خون‌ساز زیر نظر متخصصان طب سنتی می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش قد تدریجی باشد. والدین از دو سالگی می‌توانند برای بیمه کردن کودکان در برابر بیماری‌ها و تاثیرگذاری بر رشد آن‌ها اقدام به حجامت کنند.

در ادامه بخوانید: آموزش ۴ تا از جدیدترین و بهترین راههای افزایش هوش کودکان زیر ۴ سال

سایر عوامل اثرگذار در رشد قد کودکان:

۱- تغذیه:

مواد-غذایی

تغذیه مناسب که حاوی مقادیر بالاتری ویتامین A، پروتئین و روی باشد بسیار موثر است.  همچنین کمبود ویتامین D، کلسیم، منیزیم، روی و ید تاثیر بسزایی در رشد قد دارد. روی، عنصرمسئول سوخت و سازی بدن می باشد. به طور کلی مقدار روی موجود در بدن ۲/۵ -۱/۵ گرم است که بخش قابل توجهی از این مقدار در بافت عضلانی، استخوان ها و کبد تجمع یافته و مقداری از آن هم در مو، ناخن و پوست است. در کشور ما کمبود روی شایع است و دیده شده کودکانی که کوتاهی قد تغذیه ای داشته اند با مکمل روی رشد بهتری کرده اند.

منابع سرشار از روی عبارتند از: منابع غذایی که حاوی پروتئین هستند منبع خوبی از روی هم هستند.جگر و انواع گوشت قرمز، گوشت سفید هم روی دارد اما نه به اندازه گوشت قرمز، تخم مرغ، لوبیا، عدس ،غلات سبوس دار، لبنیات، مغزهای گردو، بادام ،فندق و… سعی کنید بیشتر از منابع حیوانی استفاده کنید زیرا جذب روی از منابع حیوانی به مراتب ساده تر از منابع گیاهی است. شیر مادر هم شامل مقادیر قابل توجهی روی است که قابلیت جذب بالایی هم دارد.

۲- وراثت:

از شایع ترین علل برای کوتاهی قد، ژنتیک است. در این موارد کوتاهی قد کودک به علت کوتاهی قد والدین می‌‌باشد. در این کودکان رشد طبیعی است وسن استخوانی با سن تقویمی هماهنگی دارد. علت دیگر می‌‌تواند تاخیر سرشتی در رشد باشد. در این موارد معمولا پدر و مادر قد متعادلی دارند وکوتاه نیستند.

۳- خواب و استراحت:

خواب-کودکان

برای تحریک ترشح هورمون رشد، کودکان باید خواب کافی منظم داشته باشند. بیشترین میزان هورمون رشد پس از به خواب رفتن و در ۲ ساعت اول خواب ترشح می شود و به استخوان‌ها می ‌رسد، بنابراین بهتر است کودکان و نوجوانان شب‌ ها تا دیر وقت بیدار نمانند و اگر می‌ توانند هنگام بعد از ظهر، خوابی هر چند کوتاه مدت داشته باشند.

۴- ورزش:

ورزش

انجام ورزش‌های کششی مرتب، با تقویت عضلات پشت و تقویت ستون فقرات باعث راست قامتی بیشتر و افزایش قد تا حدود ۵/۲ تا ۵ سانتیمتر می ‌شوند. پزشکان معتقدند که مصرف غذاهای حاوی پروتئین، ۲ ساعت قبل از ورزش و نیز پس از ورزش باعث افزایش قابل توجهی در میزان هورمون رشد و نیز هورمون تستوسترون در آقایان می ‌شود.

آنچه که مهم است!

همانطور که میدانید شیر مادر کامل ترین و مهم ترین منبع غذای کودک در ۶ ماه اول زندگیش است. بعد از ۶ ماه می توانید به او غذای مکمل هم بدهید. تا ۳ سالگی کودکتان سعی کنید ۶-۵ وعده در روز به او غذا بدهید و در غذای او از شیر مادر، میوه ،سبزی های زرد ،نارنجی، سبز کدو حلوایی و … طالبی ،خرما ،آلو، زردآلو و … استفاده کنید. اگر کودکتان به بیماری مبتلا شد، باید برای جبران رشد به تعویق افتاده اش یک وعده اضافی به او غذا بدهید. سعی کنید به کودکتان ابراز علاقه و عشق کنید، زیرا بهبود عاطفی عاملی موثر بر رشد جسمی و ذهنی است.

نتیجه گیری: علاوه بر موارد ذکر شده، آسیب های موضعی مثل شکستگی ها، عفونت های استخوانی، ضربه های کوچک و مداوم هم می تواند تاثیرات به سزایی بر رشد استخوان ها داشته باشد. پس با مراقبت هر چه بیشتر از کودک خود از بروز این معضلات و مشکلات در کودک خود جلوگیری کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا