سلامت کودکان

چه سنی برای خرید گوشی مناسب است؟ و 7 نکته روش استفاده

bestkid b

بسیاری از بچه ها در سن 13 سالگی آمادگی دارند تا از تلفن همراه استفاده کنند، اما این تصمیم واقعا به بلوغ فرزند شما و این که ضرورتی وجود دارد یا خیر برمی ‌گردد. به همین بهانه ما در این مقاله شما را با برخی از نکات مهم آشنا می ‌کنیم.

چه سنی برای خرید گوشی مناسب است؟

بسیاری از کودکان به طور میانگین ​​در سن 12 یا 13 سالگی برای استفاده از گوشی آماده هستند، زیرا:

آن ها تا حدودی مستقل شده‌ اند

احتمالا فرزند شما در خانه تنها می ‌ماند، به تنهایی به خانه دوستانش می ‌رود یا برای فعالیت‌ های بعد از مدرسه در آن جا می ‌ماند. پس تلفن ‌همراه برای مواقع اضطراری و درخواست‌ کمک، لازم است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

آن ها از نظر روانی و قانونی اجازه دارند تا در رسانه‌ های اجتماعی فعالیت کنند

منظور این نیست که باید دولت به شما بگوید که چه موقع به فرزندتان اجازه کار با گوشی را بدهید. اما فعالیت در رسانه‌ های اجتماعی یکی از مواردی است که خود شما ممکن است به شرط رسیدن به دوره نوجوانی اجازه‌ اش را به فرزندتان بدهید. احتمالا فرزندتان هم هیجان ‌زده خواهد بود اما باید یک دلیل موجه و متقاعد کننده در مورد این که چرا باید به اسنپ‌ چت یا اینستاگرام بپیوندد، داشته باشد.

دوستانش هم گوشی دارند

با توجه به تحقیقات، اکثر والدین (45٪) فکر می ‌کنند که داشتن تلفن برای کودکان در سنین 12 تا 14 سال موجه است. نزدیک به 28% والدین منتظر می ‌مانند تا آن ها به سن 15 تا 17 سالگی برسند و 16% فکر می‌ کنند ایرادی ندارد که اگر به بچه‌ 9 ساله ‌شان اجازه بدهند تا از گوشی شان استفاده کند.

خلاصه بگوییم که شما هیچ راه گریزی ندارید زیرا متاسفانه یا خوشبختانه اکثر بچه‌ ها یک گوشی دارند. شما نمی ‌توانید دائم با فرزندتان راجع به این مسئله بحث کنید!

حتما بخوانید:  آشنایی با ۱۰ راه صحیح آموزش نحوه استفاده کودکان از اینترنت

از طرفی هم اگر فرزندتان را از داشتن این وسیله محروم کنید، او هم از برنامه ‌های درسی که باید از طریق رسانه ‌های اجتماعی پیگیری ‌شوند، جا می ‌ماند.

چه زمانی باید برای یک کودک زیر 12 سال گوشی تهیه کنم؟

برخی از بچه‌ ها در حدود سن 9 سالگی برای داشتن گوشی آمادگی دارند. آن ها در کلاس سوم یا چهارم هستند و ممکن است با دوستان شان بیرون بروند، پیاده‌ روی کنند یا با دوچرخه به مدرسه بروند.

اگر در راه خانه متوجه شوند که کلاس شان لغو شده است یا مشکلی در راه برای شان پیش بیاید، در صورت داشتن گوشی فقط یک تماس تلفنی با شما فاصله خواهند داشت. از آن جایی که بچه ‌ها در این سن معمولا وسایل شان را گم می‌ کنند، یک ساعت هوشمند یا یک گوشی کوچک و تاشو ارزان قیمت هم می ‌تواند کارشان را تا حدِ زیادی راه بیندازد.

کودکان زیر 9 سال هم می‌ توانند از ساعت هوشمند استفاده کنند، اما یک گوشی ساده ‌تر می ‌تواند مناسب‌ تر باشد. ردیاب ‌های GPS کودکان دکمه‌ های SOS برای دسترسی سریع به والدین دارند و ردیاب موقعیت مکانی داخلی شان به شما می ‌گوید که آن ها کجا هستند.

استفاده کودکان از موبایل خوب است یا بد؟ تاثیر امواج آن؟

تا چه زمانی باید منتظر بمانم تا برای فرزندم گوشی بخرم؟

قبل از این که به فرزندتان اجازه بدهید تلفن همراه داشته باشد، مطمئن شوید که او به سطح مشخصی از بلوغ و مسئولیت ‌پذیری رسیده است و مشکلات زیر را ندارد:

از وسایلش خوب نگهداری ‌نمی‌ کند

اگر فرزندتان جز آن دسته از افرادی است که دائما وسایلش را گم یا خراب می ‌کند، گوشی که البته خیلی هم ارزان نیست نزد او دوام زیادی نخواهد آورد. اول یک گوشی معمولی و ارزان ‌قیمت برایش بخرید و ببینید اوضاع چطور پیش می‌ رود. به او بگویید که این گوشی موقت و به طور آزمایشی دستش می ‌ماند تا مسئولیت ‌پذیرتر با آن رفتار کند.

حواسش پرت وسایل مشابه می ‌شود

اگر در حال حاضر کودک تان در شرایطی است که به خاطر رسیدگی به تکالیف، بهداشت یا کار های خانه از تلویزیون یا کامپیوتر محروم شده است، اضافه کردن گوشی اوضاع را بدتر می ‌کند. به آن ‌ها کمک کنید تا بین زمان تماشای تلویزیون یا کار با کامپیوتر و گوشی و انجام تکالیف تعادل برقرار کنند. البته نظارت شما و قوانین سخت‌گیرانه ‌ای مثل ” اول یک ساعت تکلیف، یک ربع کارتن ” هم بی ‌تاثیر نخواهد بود.

در مدرسه توسط همکلاسی ها مورد آزار و اذیت قرار می ‌گیرد

با داشتن گوشی هر کسی اجازه پیدا می ‌کند تا در هر زمانی با او صحبت کند و احتمال این که آزار و اذیت در این مواقع بدتر شود بیشتر است؛ زیرا کسی نیست که روی قلدر ها نظارت داشته باشد.

البته فرزندتان نباید به خاطر رفتار بی ادبانه بچه‌ های دیگر تنبیه شود. نیازی هم نیست به این دلیل گرفتن گوشی را به تأخیر بیندازید، اما بهتر است با احتیاط این کار را بکنید.

فرزند پروری موفق (11 عادت مهم که والدین باید در خود ایجاد کنند)

برای بچه‌ های کوچک‌ تر، با چیزی مثل یک ساعت هوشمند بچه‌گانه که به شما امکان کنترل کامل بر لیست مخاطبینش را می‌ دهد، شروع کنید. برای کودکان 13 سال به بالا، از یک برنامه کنترل والدین که به شما امکان می ‌دهد تا هر پیامی را زیر نظر داشته باشید و یا می‌ تواند هشدار های آزار و اذیت سایبری را برای تان ارسال کند، استفاده کنید.

چه طور برای فرزندم گوشی انتخاب کنم؟

شما سه انتخاب مختلف برای اولین گوشی فرزند تان دارید:

ساعت هوشمند کودکانه

یک ساعت هوشمند بچه ‌‌گانه دسترسی به اینترنت ندارد و پاسخ ‌های پیام متنی آماده و لیست مخاطبینی دارد که توسط شما به عنوان والدین تنظیم شده است. این یک انتخاب ایده ‌آل برای کودکان زیر 12 سالی است که به تماس با شما برای دادن اطلاع از وضعیت شان نیاز دارند.

گوشی هوشمند واقعی

در نهایت، می‌ توانید یک گوشی هوشمند واقعی را انتخاب کنید. توصیه می ‌کنیم به جای آیفون، یک گوشی اندرویدی انتخاب کنید، زیرا برنامه‌ های کنترل والدین عملکرد بیشتری برای تلفن ‌های اندرویدی وجود دارد. اپل قوانین سخت‌گیرانه‌ ای برای حفظ حریم خصوصی وضع می ‌کند که مانع از کنترل والدین می ‌شود.

هنگامی که یک گوشی اندرویدی را انتخاب کردید، گام بعدی انتخاب یک برنامه کنترل والدین است.

حتما بخوانید: چگونه کودکان را تربیت کنیم؟ (روش مدرن)

چه طور با فرزندم در مورد ضرورت مسئولیت ‌پذیر بودنش نسبت به گوشی صحبت کنم؟

بگذارید بدانند چرا حق استفاده از گوشی دارند

به فرزندتان بگویید گوشی تحت شرایطی به او داده شده است تا نسبت به آن احساس مسئولیت کند.

از روز اول زمان کار با گوشی را محدود کنید

بدون توجه شما، آن ها در معرض خطر جدی اعتیاد به گوشی ‌های هوشمند هستند. 4 عوارض جانبی شامل مختل شدن خواب، افت عملکرد تحصیلی، تیره و تار شدن رابطه والدین – فرزندی و افزایش اضطراب و افسردگی است.

این تکنیک ‌ها را برای زیر نظر گرفتن مقدار استفاده فرزندتان از گوشی امتحان کنید:

  • گوشی حتما تا صبح شارژ کامل داشته باشد . شارژر را در آشپزخانه (یا هر جایی به جز اتاق خواب فرزندتان) نگه دارید. اگر کودک شما نمی ‌تواند وسوسه ‌اش را کنترل کند از جعبه شارژ قابل ‌قفل استفاده کنید.
  • مناطقی از خانه را گوشی ممنوع کنید. میز ناهارخوری یک مکان عالی است.
  • زمان‌ هایی را برای کنار گذاشتن گوشی تعیین کنید. این قانون می ‌تواند سخت ‌گیرانه باشد؛ مثلا گوشی‌ ها تا ساعت 8 شب خاموش و در شارژ باشند. یا مثلا این که گوشی‌ها باید هنگام راه رفتن کنار گذاشته شوند. برنامه ‌های کنترل والدین به شما کمک می ‌کنند تا بدون درگیری و بحث این قانون را اجرا کنید.
  • برای مواقعی که گوشی کنار گذاشته می ‌شود، فعالیت ‌های جایگزین داشته باشید. با فرزندتان بازی ‌های رومیزی، پازل ‌، بولینگ خانگی و کروکت انجام بدهید، کتاب بخوانید و نقاشی کنید یا شیرینی مورد علاقه با دستور پخت مادربزرگ تان را بپزید و کاردستی بسازید. این وظیفه شما است که فعالیت و سرگرمی برای فرزندتان جور کنید.
  • الگوی فرزند تان باشید. بچه ‌ها فوق ‌العاده باهوش هستند و اگر شما را در حال وقت گذراندن در اینستاگرام سر میز شام ببینند، قطعا محکوم تان می ‌کنند. قوانین تان را خودتان هم رعایت کنید و هنگام استفاده از گوشی هوشمند عادات سالم را به آن ها نشان دهید.

حتما بلد باشید: تماشای زیاد تلویزیون در کودکی، تاثیرش را در نوجوانی خواهد گذاشت

یک قرارداد برای گوشی تنظیم کنید

این یک توافق ‌نامه رسمی بین شما و فرزندتان خواهد بود که انتظارات، مسئولیت ها و پیامد ها را پوشش می ‌دهد. تمام قوانین اساسی در مورد زمان کار با گوشی، پسورد ، محتوای پیام، استفاده از اینترنت ، نظارت والدین و حتی پرداخت صورت حساب ماهانه را وضع کنید. متن قرارداد را تایپ، چاپ کنید و با هم امضا کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا