آموزش زبان انگلیسی به کودکان به زبان ساده

آموزش زبان کودک را از چه سنی شروع کنیم؟ با چی شروع کنیم؟

bestkid b

خیلی از پدر و مادرها آرزوها و رویاهای مختلفی برای فرزندانشان دارند و قبل از اینکه کودک دلبندشان بزرگ شود، بدون اینکه نظر خودش را بپرسند برایش تصمیماتی می گیرند. یکی از حوزه هایی که بسیاری از والدین دلشان می خواهد فرزندشان روی آن تسلط پیدا کند، زبان انگلیسی یا آموزش زبان آلمانی است. پدر و مادرها دوست دارند بچه هایشان از همان کودکی یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنند؛ اما خیلیهایشان نمی دانند زمان مناسب برای این کار چه وقت است.

به طور کلی توصیه می شود که آموزش زبان انگلیسی به کودک را از سن 6 سالگی شروع کنید، چون در این سن قدرت حافظه بچه ها بالاتر و یادگیری زبان جدید برایشان راحتتر است.

آموزش زبان انگلیسی را از چه سنی برای کودک شروع کنیم؟

شما می توانید آموزش زبان به کودکتان را از سن 3 یا 4 سالگی و یا 6 سالگی او شروع کنید. بنا به گفته متخصصان، بهترین زمان برای یادگیری زبان انگلیسی سنین کودکی است. هر چه سن فرد پایین تر باشد، یادگیری زبان هم برایش آسانتر خواهد بود. چون در این سن مغز کودکان فعالتر است و توانایی بیشتری هم برای یادگیری یک زبان جدید دارند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

یادتان باشد که بهترین کار این است که زبان انگلیسی را با لهجه بومی یا همان نیتیو (native) به بچه ها یاد بدهید. اگر هزینه کلاسهای آموزش زبان برایتان زیاد است، اصلا جای نگرانی نیست. خوشبختانه کتابها، سی دی ها و دی وی دی های زیادی در این زمینه وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. همیشه اولین منبع یادگیری چیزهای مختلف برای بچه ها، پدر و مادرهایشان هستند. پس چه بهتر که شما خودتان هم پا به پای کودک دلبندتان شروع به یادگیری زبان کنید تا بتوانید تعامل بیشتر و بهتری با او داشته باشید.

دانلود کنید: ۴ آهنگ انگلیسی شاد و جذاب برای کودکان زیر ۹ سال

سه سال اول زندگی که دوران پیش دبستانی بچه هاست، دوره خیلی مهمی در زندگی آنها محسوب می شود. در این دوران، نگرش، تفکر و قدرت یادگیری بچه ها افزایش می یابد. شاید به نظر بیاید که یاد گرفتن زبان جدید برای بچه های کوچک خیلی سخت است؛ اما حقیقت چیز دیگریست. در واقع تحقیقات نشان می دهد که در این سنین، یادگیری زبان دوم برای بچه ها به سادگی زبان اولشان است.

وقتی شما به عنوان پدر و مادر شروع به تعامل به زبان انگلیسی با کودکتان می کنید، آنها تشویق می شوند و یادگیری را با سرعت بهتر و بیشتری انجام می دهند. مثلا می توانید عکسهای کتاب آموزش زبانش را به او نشان بدهید و از او بپرسید این تصویر چیست؟ یا موقع غذا خوردن، اسم وسایلی مثل قاشق و چنگال را به انگلیسی به او بگویید و او را تشویق به تعامل کنید.

چگونه زبان انگلیسی را در خانه به بچه ها آموزش بدهیم؟

خیلی از پدر و مادرها دوست دارند زبان انگلیسی را خودشان در خانه به کودکشان آموزش بدهند، اما نمی دانند چطور و از کجا شروع کنند. برای این کار لازم نیست که حتما خودتان به صورت کامل روی زبان انگلیسی تسلط داشته باشید؛ مهمترین چیز، علاقه و اشتیاق شما و تشویق و تحسین کردن فرزندتان است.

مطمئن باشید که او این علاقه و اشتیاقتان را می بیند و حس می کند. اگر کودکتان کمی دیر انگلیسی صحبت کردن را شروع کرد اصلا نگران نباشید. بچه ها برای جذب زبان جدید به زمان مشخصی نیاز دارند. صبور باشید و ببینید که چطور وقتی زمانش برسد کودک دلبندتان به خوبی انگلیسی حرف می زند.

1-برنامه منظمی برای آموزش زبان به کودک داشته باشید

اگر می خواهید خودتان در خانه به فرزندتان انگلیسی یاد بدهید، اول از همه باید برنامه روتین و منظمی بچینید. بهتر است جلسات درستان کوتاه و زیاد باشند تا اینکه یک جلسه طولانی در هفته داشته باشید. برای بچه های خیلی کم سن و سال، جلسات 15 دقیقه ای کافیست. هر چه سن او بالاتر می رود تمرکزش هم بیشتر می شود و شما می توانید این زمان را افزایش بدهید. از فعالیتهای متنوع و جالب برای جلب توجه و سرگرم نگه داشتن کودکتان در جلسه آموزشی استفاده کنید تا خسته و دلزده نشود.

حتما بخوانید: آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 2 و 3 ساله

برای انجام کارهای مختلف زمان و روز مشخص شده تعیین کنید. وقتی بچه ها از قبل بدانند که قرار است چه کاری انجام بدهند احساس راحتی و اعتماد بنفس بیشتری پیدا می کنند؛ مثلا می توانید هر روز بعد از مدرسه با هم یک بازی انگلیسی انجام بدهید یا قبل از خواب برای کودکتان داستانهای کوتاه انگلیسی بخوانید.

می توانید گوشه ای از خانه را مخصوص وسایل مرتبط با آموزش زبان انگلیسی در نظر بگیرید؛ مثلا کتابها، بازیها، سی دی ها یا چیزهایی که کودکتان ساخته را آنجا نگه دارید. یادتان نرود که تکرار و تمرین بسیار ضروریست. بچه ها برای یادگیری کلمات و عبارتهای جدید اول باید آنها را بارها و بارها بشنوند تا بالاخره خودشان برای تولید و تکرارشان آماده شوند.

2-با هم بازی کنید

بچه ها موقع تفریح و بازی کردن می توانند به طور طبیعی چیزهای مختلف را یاد بگیرند. فلش کارتهای زبان انگلیسی راه خیلی خوب و سرگرم کننده ای برای آموزش زبان به کودکان است که با آنها می توانید بازیهای مختلفی مثل بازی حافظه، حدس کلمه و غیره را انجام بدهید.

انواع و اقسام بازیهای دیگری هم وجود دارد که می توانید با کودکتان آنها را امتحان کنید:

  • بازیهای حرکتی: بازی Simon says (سایمون میگه)، و یا What’s the time Mr Wolf? (ساعت چنده آقا گرگه؟)
  • بازیهای رومیزی: مار و پله
  • بازیهای کلمه ای: حدس کلمه
  • بازیهای آنلاین: می توانید در سایتهای مختلف بازیهای آنلاین انگلیسی برای کودکان را پیدا کنید.

۳ تا از بهترین نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی کودکان برای کامپیوتر

3-از موقعیتهای روزمره استفاده کنید

مزیت آموزش زبان به کودک در خانه این است که شما می توانید از هر موقعیت و شرایطی برای آموزش به کودکتان استفاده کنید؛ مثلا:

  • وقتی کودکتان در حال لباس پوشیدن است یا وقتی لباسهای شسته شده را مرتب و تا می کنید با او درباره لباس حرف بزنید. به عنوان مثال بگویید: Let’s put on your blue socks (بیا جورابای آبیت رو بپوش) یا It’s Dad’s T-shirt (این تیشرت باباست).
  • موقع کمک کردن به کودکتان برای مرتب کردن اتاقش، واژگان مربوط به اسباب بازیها و وسایل خانه را تمرین کنید؛ مثلا بگویید: put your teddy bear on the bed (خرس عروسکیت رو روی تخت بذار) یا Where is the blue car? (ماشین آبیه کجاست؟)
  • موقع آشپزی یا خرید کردن، لغات و واژگان مربوط به غذا را به کودک آموزش بدهید. قبل از رفتن به سوپرمارکت لیستی از چیزهایی که می خواهید بخرید را بنویسید و از کودکتان بخواهید پیدایشان کند. اگر او هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارد بهتر است عکس هر چیز را برایش بکشید. وقتی به خانه برگشتید، اسم چیزهایی که خریده اید را به انگلیسی با هم تمرین کنید.

4-از کتاب داستان غافل نشوید

بچه های کوچک عاشق کتابهایی هستند که پر از عکسهای جذاب و رنگهای روشن هستند. یک کتاب خوب پیدا و با کودکتان به عکسهای آن نگاه کنید. در این حین کلمه مربوط به هر عکس را به طور واضح بیان کنید تا کودک آن را به خاطر بسپارد. بعد می توانید از کودکتان سوالات مختلف بپرسید مثلا Where’s the cat? (گربه کجاست؟). بعد از مدتی کودک را تشویق کنید که سوال بپرسد و بگوید: What’s that? (اون چیه؟)

گوش دادن به قصه و داستانهای انگلیسی باعث می شود گوش کودک به صداها و ریتم های زبان انگلیسی عادت کند.

حتما دانلود کنید: ۸ کارتون آموزش زبان انگلیسی به کودکان زیر ۸ سال

خواندن کتاب قصه و داستان یکی از علاقمندیهای بچه هاست و شما می توانید از این مساله در جهت تقویت زبان انگلیسی کودکتان استفاده کنید. تقریبا همه ما می توانیم کتابهایی که در کودکی خواندیم را به یاد بیاوریم و حتی گاهی اوقات جملات و عبارتهای مورد علاقه مان از آن کتابها را هم به خاطر می آوریم. کتابهای داستان فرصتی عالی برای یادگیری خلق می کنند و شما باید از این فرصت برای تقویت مهارت زبان انگلیسی کودکتان بهره ببرید.

خواندن داستانهای کوتاه انگلیسی، بچه ها را با انگلیسی گفتاری و محاوره ای آشنا می کند و انگیزه آنها برای صحبت به زبان انگلیسی را بالا می برد. شما می توانید هر جا و هر زمانی کلمات و عبارتهایی که از کتابها یاد گرفته اید را با کودکتان تمرین کنید. مثلا اگر شب قبل برایش داستانی درباره اسباب بازی خوانده اید، موقع مرتب کردن اتاقش او بخواهید اسم وسایل مختلف را به انگلیسی بگوید و سر جایشان بگذارد. از اینجا می توانید دانلود کنید

5-از آهنگهای انگلیسی استفاده کنید

یکی از روشهای واقعا موثر برای آموزش زبان انگلیسی به بچه ها استفاده از آهنگها است. آهنگهایی که معنای کلمات را با حرکت کردن نشان می دهند به خصوص برای بچه های خردسالی که هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارند خیلی مفید است. شما می توانید با استفاده از این آهنگها معنای کلمات مختلف را به روشی جذاب و سرگرم کننده به فرزند عزیزتان یاد بدهید.

6-آموزش گرامر را هم در برنامه تان بگنجانید

اگر کودکتان خیلی کم سن و سال است نیازی نیست گرامر صحیح و پیچیده زبان انگلیسی را به او یاد بدهید؛ در عوض گوش او را به شنیدن ساختارهای گرامری در موقعیت های مختلف عادت بدهید. به عنوان مثال به او آموزش بدهید که وقتی در مورد ظاهر کسی صحبت می کنیم از have got استفاده می کنیم یا برای صحبت درباره قوانین مدرسه must/mustn’t را به کار می بریم. شنیدن گرامر مورد استفاده در شرایط مختلف از همان کودکی باعث می شود وقتی فرزند شما بزرگتر شد خیلی راحت بتواند از این گرامرها استفاده کند.

برای آموزش گرامر به بچه های بزرگتر می توانید از ویدئوها، بازیها و تستهای جذاب و سرگرم کننده استفاده کنید. در ضمن بهتر است از کودکتان بخواهید چیزهایی که یاد گرفته را به خواهر و بردار یا سایر اعضای خانواده یاد بدهد. توضیح نحوه استفاده از گرامر به دیگران به او کمک می کند تا خودش روی آن مطلب مسلط تر شود.

9 بهترین روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان+ معرفی 5 بازی موثر

چه کلمات و عباراتی را اول از همه به کودک آموزش بدهیم؟

برای تصمیم گیری درباره اینکه کار آموزش زبان به کودک را با چه کلمات و عبارتهایی شروع کنید علاقه و شخصیت کودکتان را در نظر بگیرید و اجازه بدهید خودش در این انتخاب به شما کمک کند. می توانید کارتان را با این موضوعات هم شروع کنید:

  • اعداد ( 1 تا 10- 10 تا 20- 20 تا 100)
  • رنگها
  • صفات مثلا big (بزرگ)، small (کوچک)، tall (بلند)، happy (خوشحال)، sad (غمگین)، tired (خسته)
  • اندامهای بدن
  • اسباب بازیها
  • لباسها
  • غذاها

کاری کنید که کودکتان به زمان مشخصی برای یادگیری زبان انگلیسی عادت کند؛ مثلا بگویید:

It’s English time! Let’s sit down. Which song shall we start with today (وقت زبان انگلیسیه! بیا بنشینیم. امروز با کدوم آهنگ شروع کنیم؟)

او را به English time (وقت یادگیری زبان انگلیسی) عادت بدهید و برنامه منظمی داشته باشید. خیلی زود کودک یاد می گیرد که از کلماتی مثل please (لطفا)، thank you (ممنونم)، Can I have…? (میتونم ….؟) Where is…? (…. کجاست؟) What colour is it? (این چه رنگیه؟) I like… (من …. رو دوست دارم)، I don’t like… (من دوست ندارم) و غیره استفاده خواهد کرد.

حتما این نرم افزار رو دانلود کنید: آموزش الفبای انگلیسی به کودکان ۱تا ۶ ساله

فرقی نمی کند از چه روشی برای آموزش زبان به کودکتان استفاده می کنید؛ مهمترین چیز داشتن آرامش، تفریح و تبدیل کردن یادگیری زبان انگلیسی به تجربه‌ای لذت بخش برای شما و فرزندتان است.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا