آموزش زبان انگلیسی به کودکان به زبان ساده

9 بهترین روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان+ معرفی 5 بازی موثر

bestkid b

آموزش زبان آلمانی یا انگلیسی به کودکان بسیار چالش برانگیز بوده و در عین حال، تجربه ‌ای فوق ‌العاده سرگرم ‌کننده و با ارزش است که با تجربه ‌های دیگر آموزشی زمین تا آسمان فرق دارد. هنگامی که بر اضطراب تان غلبه کردید، احتمالا با این زبان ‌آموزان خردسال بهتر ارتباط برقرار خواهید کرد و آن ها را دوست خواهید داشت.

من اینجا هستم تا به شما کمک کنم که درس زبان را برای کودکان لذت ‌بخش‌تر کنید. در ادامه این مقاله نکات موثر در مورد نحوه آموزش زبان انگلیسی به کودکان آورده شده است که به شما کمک می ‌کند کلاس ‌های خلاقانه و خاطره ‌انگیزی را برای کودکان کوچک تان برگزار کنید.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان چگونه است؟

بیایید با این اشاره به نکته که آن ها دامنه توجه کوتاهی دارند، شروع کنیم.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

کودکان حتی هنگام صحبت کردن به زبان مادری شان هم به راحتی حواس شان پرت می ‌شود، بنابراین وقتی کسی به زبانی صحبت می‌ کند که با‌ آن آشنا نسیتند، تمرکز بر روی آنچه می ‌گویید بسیار سخت ‌تر خواهد شد.

خیلی بعید است که کودکان خودشان زبان انگلیسی را برای یادگیری انتخاب کرده باشند. برخلاف زبان ‌آموزان بزرگسال، کودکان توسط والدین شان برای یادگیری زبان انگلیسی ثبت ‌نام می ‌شوند و این زبان در مدرسه به عنوان بخشی از برنامه مدرسه‌ به آن ها آموزش داده می ‌شود.

چیز های جالب و سرگرم‌ کننده به بچه ‌ها انگیزه می ‌دهد. آن ها چیز هایی از این قبیل را با علاقه به خاطر می ‌آورند و مشتاقانه منتظر حضور در جلسات بعدی زبان انگلیسی خواهند بود.

نکته دیگر این است که هر کودکی متفاوت یاد می ‌گیرد. بنابراین آموزش نیاز به صبر و درک زیادی دارد. با آموزش درس‌ های سرگرم ‌کننده و جذاب به آن ها انگیزه دهید. انجام فعالیت ‌های سرگرم ‌کننده، بازی و استفاده از آهنگ‌ در طول هر جلسه ضروری است .

من شخصا عاشق آموزش زبان انگلیسی به کودکان هستم زیرا زمان می‌ گذرد و وقتی به خودم می ‌آیم؛ می ‌بینم که درس ‌ها سریع تر از همیشه پیش می ‌روند. ناگفته نماند، وقتی کودکان یک عبارت یا کلمه جدید را یاد می ‌گیرند و می ‌توانند از آن استفاده کنند، حس بسیار خوبی به شما دست خواهد داد.

خب بیایید ببینیم چه طور می ‌توانیم آموزش زبان را لذت بخش ‌تر کنیم.

نکاتی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

1-آمادگی کافی داشته باشید

مثل همه دروس، آماده‌ سازی کلید موفقیت است!

هدف درسی که می‌ خواهید بدهید، واژگان مورد استفاده و اطلاعات مورد نیاز برای انجام بازی ‌های سرگرم‌ کننده مخصوص آموزش زبان را مشخص کنید.

در هر درسی، داشتن ذهنیت در مورد آنچه در حال تدریسش هستید و لازم است ، ضروری است. اگر برای آموزش، چیزی مثل یک بازی مورد نیاز است، آن بازی را پیدا کنید یا حتی یکی از این مدل ها بسازید.

حتما دانلود کنید: ۸ کارتون آموزش زبان انگلیسی به کودکان زیر ۸ سال

نکته خوبی که باید به خاطر بسپارید این است که همیشه بیشتر از آنچه نیاز است، محتوای آموزشی آماده کنید. برخی از فعالیت ‌ها ممکن است بیشتر از آنچه فکر می ‌کردید و برخی دیگر کم تر زمان لازم داشته باشند. برای این که در طول درس دچار استرس نشوید، بازی ‌ها یا فعالیت ‌های کمکی آماده داشته باشید.

اگر ذاتا خلاق نیستید، می ‌توانید منابع دیگر را بررسی کرده و مجموعه‌ ای از بازی ‌ها یا سایر فعالیت ‌ها را برای استفاده در درس ‌ها پیدا کنید.

2- از تصاویر بصری زیاد استفاده کنید

هنگام آموزش زبان انگلیسی به کودکان، استفاده از تصاویر ضروری است. از آن جایی که آن ها به طور طبیعی تمرکز ندارند، ضروری است که چیز های مختلفی وجود داشته باشد تا به آن ها نگاه کنند. تصاویر بصری به جلب توجه آن ها و حفظ آن در طول درس کمک می ‌کند.

تصاویر رنگارنگ توجه کودک را جلب می ‌کند. فلش‌ کارت ‌ها بهترین دوست شما خواهند بود ، هم فلش‌کارت ‌های بزرگ برای فعالیت های گروه و هم فلش ‌کارت‌ مخصوص بازی‌.

من معمولا برای کودکان نوپا یا دانش‌آموزان خردسال ‌تر، تصاویر را بزرگ ‌تر می ‌کنم و لوازم بسیار بیشتری همراهم دارم. آن ‌ها عاشق خیره شدن و لمس کردن هستن د، پس چرا از تصاویر بزرگ ‌تر برای افزایش تمرکزشان استفاده نکنیم؟

از طرفی هم کودکان ممکن است واژگان را درک نکنند ، بنابراین داشتن تصویری از اشیا که نام شان زیرشان نوشته شده است می ‌تواند به آن ها کمک کند تا بهتر هر چیزی را درک کنند.

در نهایت، بازی‌ های مختلفی وجود دارد که می ‌توان با استفاده از تصاویر بصری بازی کرد. و در حال حاضر با کمک فناوری، می ‌توانید از برنامه ‌ها و بازی‌ های تعاملی آنلاین هم استفاده کنید.

3- آواز بخوانید

بدون شک هر کتاب انگلیسی کودکی را که باز کنید ، یک شعر در‌ آن وجود دارد.

علتش چیست؟ این اشعار به ما می ‌گویند که باید آواز بخوانیم! کودکان از طریق آهنگ ‌های مختلف انگلیسی که به آن ها آموزش داده می ‌شود، کلمات، عبارات ، ساختار های گرامری و دیالوگ ‌های بسیاری را یاد می ‌گیرند.

توصیه می ‌کنم که برای آماده کردن بچه‌ ها برای کلاس، اول هر جلسه را با آواز خوانی شروع کنید. آن ها نه تنها انگلیسی را یاد می ‌گیرند و احساس راحتی بیشتری می ‌کنند، بلکه یادگیری آهنگ ‌ها هم سرگرم شان می ‌کند.

۳ تا از بهترین نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی کودکان برای کامپیوتر

علاوه بر این، با افزودن چند حرکت به آهنگ‌ ها اضافه می ‌توانید عکس ‌العمل جالب بچه ‌ها را هم تماشا کنید. آن ها به این روش قطعا مطالب را به خاطر خواهند سپرد.

شاید از خواندن آهنگ خجالت بکشید، اما نگران نباشید، بچه‌ ها اهمیتی نمی ‌دهند و این کار را دوست خواهند داشت!

4- همه چیز را ساده آموزش بدهید

ساده بودن دستورالعمل ‌ها و جملات کلیدی به تمرکز زبان ‌آموزان در طول درس کمک می ‌کند. علاوه بر این، زمانی که آن ها باید یک فعالیت را تکمیل یا در یک بازی شرکت کنند، سردرگم نخواهند ش د.

مثلا به جای گفتن جملاتی مثل ” حالا، کارتان را متوقف کرده و به تابلو نگاه کنید .” می ‌توانید جمله ‌ای ساده ‌تر بگویید: “حالا اینجا را نگاه کن. ”

درک حرکات و درخواست ‌های کوتاه اما واضح برای کودک خیلی آسان ‌تر است. این حرکات زبان ‌آموز خردسال را خسته نمی ‌کنند.

هنگامی که کودکان شروع به تشخیص درخواست ‌ها کردند، می ‌توانید جملات را طولانی ‌تر کرده یا از کلمات جایگزین استفاده کنید.

روش مؤثر دیگر نوشتن جملات روی تخته است که به آن ها در تمرین خواندن و تلفظ کمک می ‌کند.

5- از زبان انگلیسی در زندگی روزمره استفاده کنید

اگر خودتان راحت انگلیسی صحبت می ‌کنید، از آن در کلاس درس در کنار زبان مادری تان استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض چندین زبان در کلاس مزایای بسیاری برای کودک دارد. به طور مثال یکی از آن ها یادگیری تلفظ است.

دانلود کنید: ۴ آهنگ انگلیسی شاد و جذاب برای کودکان زیر ۹ سال

6- از یک روال یادگیری منظم پیروی کنید

بچه ‌ها پیش رفتن طبق روتین را دوست دارند زیرا به آن ها حس امنیت را القا کرده و کمک شان می‌کند تا نظم و انضباط را بهتر یاد بگیرند. همچنین برای یادگیری زبان دوم هم بسیار مفید است !

7- با هم کتاب های مصور بخوانید

اگر کودک تان کمی بزرگ تر است، کتاب ‌های کمیک انگلیسی زبان می‌ تواند گامی عالی برای خواندن انگلیسی توسط خودشان باشد. مثلا کمیک ‌های مارول یک نقطه شروع برای زبان ‌آموزانی است که می ‌خواهند انگلیسی آمریکایی یاد بگیرند، و Diary of a Wimpy Kid برای آموزش انگلیسی بریتانیایی معاصر عالی است.

7- آن ها را تحسین کنید

بچه ‌ها به تشویق شما و همین طور والدین شان نیاز دارند . اگر کودک تمام تلاشش را برای یادگیری زبان انگلیسی می ‌کند، تحسینش کنید و حتما به او انگیزه بدهید.

8- از کودک سؤالات باز به زبان انگلیسی بپرسید

اگر کودک کم تر از ده سال دارد، احتمالا همیشه از شما می ‌پرسد ” چرا؟” حالا نوبت شما است که این کار را به زبان انگلیسی با او انجام بدهید !

حتما بخوانید: دانلود رایگان ۳ نرم افزار برتر آموزش الفبای انگلیسی به کودکان ۱تا ۶ ساله

9بازی های مخصوص آموزش زبان برای کودکان

جلاد

هر زبان ‌‌آموز باید به کلمه‌ ای فکر ‌کند و خطوط کوتاهی را به ازای هر حرف از کلمه روی وایت ‌بورد فیزیکی یا مجازی ترسیم کند. همکلاسی ‌ها شانس محدودی برای حدس زدن حروف کلمه دارند و هر بار که به اشتباه حدس می زنند، بخشی از دار و مرد (مثل سر، بدن، دست و…) کشیده می ‌شود. اگر زبان ‌آموز حرفی را درست حدس بزند، حرف را در جای مناسب می‌ نویسد. و اگر کل کلمه را حدس بزند، برنده است . اگر زبان‌ آموزان به اندازه تعداد حروف، اشتباه حدس بزنند و همه اجزای دار و مرد ترسیم شوند، مرد “آویزان” می ‌شود و زبان‌ آموز می ‌بازد.

بینگو

کارت ‌های BINGO و یک برگه واژگان تهیه کنید. اگر به صورت آنلاین این بازی را انجام می‌ دهید، یا کارت ‌ها را پخش و یا به صورت آنلاین برای زبان ‌آموزان ارسال کنید. برگه اسامی را برش دهید و مربع ‌ها را در یک جعبه یا کیسه قرار بدهید. اگر خودتان تدریس می ‌کنید، به هر زبان ‌آموز اجازه بدهید یک بار فردی باشد که واژگان را می ‌خواند. این نقش به این صورت است که فرد هر بار یک مربع از جعبه برداشته می ‌شود و آنچه که داخل مربع است را می‌ خواند.

اگر هم بازی آنلاین باشد، زبان ‌آموزان دیگر به چیزی که خوانده می ‌شود، گوش می ‌دهند و تصویر یا کلمه مربوطه را روی کارت‌های شان علامت ‌گذاری می ‌کنند. اولین زبان ‌آموزی که یک خط کامل از مربع ‌ها را روی کارتش به صورت افقی ، مورب یا عمودی پر کند، برنده است و باید بلند بگوید ” بینگو “.

5 بازی عالی برای آموزش بهتر زبان به کودک

1-نشان شان بدهید، حرف نزنید!

آموزش زبان انگلیسی به کودکان را می‌توان شبیه به بازی گروهی ادابازی و با هر گروه سنی انجام داد . این بازی به صورت ایما و اشاره و فعالیت گفتاری است.

زبان ‌آموزان جفت می ‌شوند. یک زبان ‌آموز فلش ‌کارتی با کلمه واژگان دریافت می‌ کند ؛ اما در حقیقت نباید آن را به زبان ‌آموز دیگر نشان بدهد. این زبان ‌آموز باید کلمه را با حرکات و بدون استفاده از کلمات اجرا کند. مثلا اگر روی فلش‌کارت نوشته “Ball” زبان ‌آموز باید “توپ” را بازی کند و هم گروهی ‌اش باید کلمه را قبل از به پایان رسیدن زمان (1 تا 2 دقیقه) حدس بزند. سپس زبان ‌آموزان نقش ‌ها را عوض می ‌کنند تا زبان ‌آموز اول بتواند حدس بزند و دومی اجرا کند.

این فعالیت را می ‌توان به صورت غیر رسمی با توجه به تعداد زبان ‌آموزانی که پاسخ درست را در بازه زمانی حدس می ‌زنند، درجه ‌بندی کرد.

وسایل مورد نیاز: تایمر ، فلش‌کارت واژگان انگلیسی

حتما بخوانید: آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 2 و 3 ساله

2- بازی نظرسنجی را انجام بدهید

برای آموزش زبان به کودکان می‌ توانید بازی نظرسنجی را با آن ها انجام بدهید. این بازی یک فعالیت گفتاری، شنیداری ، خواندن و نوشتن است. برگه‌ های مشبک با 6 مربع آماده کنید. در هر مربع ، یک دسته ‌بندی مرتبط با مفاهیم زبانی که می‌ خواهید تمرین کنند بنویسید. مثلا:

  • Someone who likes dogs:  کسی که سگ را دوست دارد
  • Someone who doesn’t like school:   کسی که مدرسه را دوست ندارد
  • Someone who likes ice cream:   کسی که بستنی دوست دارد
  • Someone who doesn’t like cake:   کسی که کیک دوست ندارد
  • Someone who likes the color red:   کسی که رنگ قرمز دوست دارد
  • Someone who doesn’t like to read:   کسی که دوست ندارد بخواند

زبان ‌آموزان در کلاس قدم می ‌زنند و افرادی که در هر کدام از آن دسته ‌ها قرار می ‌گیرند؛ پیدا می ‌کنند و نام شان را می ‌نویسند. اولین فردی که کل فعالیت را تکمیل می کند یا فردی که در پایان بازه زمانی بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد ، برنده است.

وسایل مورد نیاز : برگه، تایمر

3- بازی شیریتوری انجام بدهید

برای آموزش زبان، بازی ژاپنی شیریتوری را امتحان کنید. Shiritori‌به صورت تحت ‌الفظی معنای “گرفتن کپل” است. اما در عمل زبان ‌آموزان باید یک دایره تشکیل بدهند و معلم با گروه کلمات حیوانات شروع می ‌کند. او سپس دو کلمه حیوانی مثل “cat dog” را می ‌گوید و بقیه کلاس هم برای حفظ ریتم دست می‌ زنند.

نفر بعدی باید “dog” (کلمه آخری که معلم به زبان آورده) و کلمه حیوان جدید مثل “Elephant” را بگوید. اگر کسی نتواند به یک کلمه جدید به زبان بیاورد، یا کلمه‌ای که قبلا گفته شده را تکرار کند یا کلمات را به موقع بیان نکند، بازنده است . این بازی تقریبا برای هر گروه سنی می ‌تواند مناسب باشد و یک بازی شنیداری و گفتاری است.

4- با سه نفر به انگلیسی صحبت کنید

این فعالیت گفتاری را می ‌توان با هر گروه سنی انجام داد. می‌ توان از آن برای تمرین هر مفهوم زبانی که تدریس می‌ کنید یا به عنوان باز شدن یخ بچه‌ ها برای مکالمه استفاده کرد ! معلم این فعالیت را با سه داوطلب انجام می ‌دهد. او به اولین داوطلب نزدیک می‌ شود و چنین مکالمه ‌ای برقرار خواهد شد:

  • معلم: Hello!
  • زبان‌آموز : Hello!
  • معلم: I’m sleepy. How are you?
  • زبان‌آموز : I’m happy.
  • معلم: Super! Goodbye!
  • زبان‌آموز : Goodbye.

سپس معلم همان مکالمه را با دو داوطلب دیگر انجام می‌ دهد. هر زبان ‌آموزی که موفق شود، می نشیند. اولین کسی که بنشیند، برنده است!

وسایل مورد نیاز: تایمر

کار با آبرنگ برای کودکان (آموزش کامل با 10 ویدیو و 7 نکته)

5- “جواب بده، بنشین” را بازی کنید

این بازی هم یک فعالیت جالب برای به حرف آوردن کودکان در کلاس زبان است! همه زبان ‌آموزان بلند می ‌شوند. معلم به طور تصادفی زبان ‌آموزی را انتخاب می‌ کند و از او سؤالی می ‌پرسد تا چیزی که در کلاس قبلا یاد گرفته است را آزمایش کند. اگر زبان ‌آموز درست عمل کند، می ‌تواند انتخاب کند که:

1-خودش بنشیند.

2- بگذارد همکلاسی جلویی او بنشینند.

3- بگذارد همکلاسی عقبی ‌اش بنشینند.

معلم به پرسیدن سوالات ادامه می ‌دهد تا زمانی که کل کلاس بنشینند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و عرض ادب خدمت شما
    من از نظر اطلاعات زبان انگلیسی تقریباً عالی هستم در برنامه Hello talk نیز حدود ۷۰ نفر دوست از سراسر دنیا دارم که با آنها انگلیسی صحبت می کنم. سابقه تدریس کتابهای درسی برای اقوام و آشنایان را دارم و با مقوله تدریس تقریبا آشنا هستم .
    من می خواستم آموزش زبان بصورت بسته های پکیج برای خردسالان را شروع کنم.
    ۱ _ بنظر شما چه مطالبی برای آنها باید رعایت شود؟
    ۲ _ چه مطالبی باید آموزش داده شود؟
    لطفاً توضیح دهید.
    با تشکر فراوان از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا