آموزش زبان انگلیسی به کودکان به زبان ساده

12 روش آموزش انگلیسی به کودک در خانه توسط والدین

bestkid b

تسط به زبان انگلیسی مزایای زیادی مثل درآمد بالاتر، سهولت برقراری ارتباط با مردم کشورهای دیگر، مهاجرت راحتتر و دسترسی به فرصتهای شغلی جهانی به ارمغان می آورد. آموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانه نه تنها قدرت و تواناییهای مغز آنها را افزایش می دهد، بلکه آنها را برای داشتن آینده ای پربارتر و بهتر هم مجهز می کند.

بر خلاف تصور عموم، آموزش زبان انگلیسی به بچه ها در خانه کار راحتیست. خوشبختانه ما در عصری زندگی می کنیم که دسترسی به منابع آموزش زبان انگلیسی برای تمام سنین به راحتی برایمان امکان پذیر است. علاوه بر این، خیلیها به مزایای آموزش زبان به کودک پی برده اند و در حال انجام این کار هستند. شما می توانید از تجربیات آنها هم استفاده کنید. (منبع)

اهمیت و ضرورت آموزش زبان انگلیسی به کودکان

  • اگر قرار است فرزندتان در خارج از کشور به تحصیل ادامه بدهد تسلط روی زبان انگلیسی برایش ضروری است.
  • زبان انگلیسی رایج ترین زبانی است که در سراسر جهان صحبت می شود.
  • دانش انگلیسی به فرد کمک می کند تا خیلی راحت به اطلاعات مختلف در اینترنت دسترسی پیدا کند.
  • مهارت انگلیسی فرصتهای شغلی زیادی پیش روی فرزند شما می گذارد.
  • انگلیسی زبانیست که در مدارس و دانشگاههای کشورهای دیگر استفاده می شود.
  • تسلط روی زبان انگلیسی به کودک احساس اعتماد بنفس و عزت نفس می دهد.
  • با داشتن مهارت انگلیسی بچه ها نه تنها می توانند در مصاحبه های پذیرشی مدارس شرکت کنند، بلکه در آینده نیز می توانند مصاحبه های شغلی را به خوبی پشت سر بگذرانند.
  • کودکانی که تسلط خوبی روی زبان انگلیسی دارند عملکرد تحصیلی بهتری هم دارند.
  • بیشتر مسابقات، مناظره ها و فعالیت های فوق برنامه معروف دنیا به زبان انگلیسی انجام می شوند. (منبع)

حتما بلد باشید: آموزش زبان را از چه سنی برای کودک شروع کنیم؟ با چی شروع کنیم؟

مطلب امروز ما به شما کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن انگلیسی را در خانه به کودکتان بیاموزید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

1- کلمات پر کاربرد و روزمره انگلیسی را به کودکتان یاد بدهید

اگر قصد آموزش انگلیسی به کودکتان در خانه را دارید بهتر است که اول کلمات روزمره و پرکاربردی مثل سلام و احوالپرسی یا عذرخواهی را به او یاد بدهید. مثلا می توانید کارتان را با “good morning”(صبح بخیر)، “goodnight” (شب بخیر) و نحوه جواب دادن به آنها شروع کنید. در کنارشان می توانید کلماتی مثل” sorry” (متاسفم)،” thank you”(ممنونم) و”welcome” (خوش آمدید) را هم به کودکتان آموزش بدهید.

او را تشویق کنید که هر روز از کلماتی که یاد گرفته در صحبتهایش استفاده کند. هر چه بیشتر کودکتان این کلمات را به کار ببرد بیشتر هم متوجه می شود که آنها را چطور و کجا استفاده کند. این کار باعث تقویت حافظه و افزایش اعتماد به نفس او موقع انگلیسی حرف زدن هم می شود.

2- با استفاده از آهنگهای انگلیسی به او آموزش بدهید

اکثر اساتید زبان انگلیسی معتقدند استفاده از آهنگها برای آموزش زبان روش موثر و در عین حال دست کم گرفته شده ایست که باید حتما آن را مدنظر قرار داد. پخش آهنگهای شاد و کودکانه انگلیسی هم توجه بچه ها را به خودش جلب می کند و هم باعث تقویت حافظه آنها می شود. به این ترتیب کودک شما می تواند لغات و واژگان انگلیسی بیشتری را یاد بگیرد و به خاطر بسپارد.

از همه اینها گذشته، بچه ها عاشق آهنگ و موسیقی هستند. برای همین گوش دادن به آهنگ برای آنها بیشتر جنبه بازی و سرگرمی دارد نه یادگیری. کافیست گشتی در اینترنت بزنید تا آهنگای انگلیسی کودکانه مناسب سن فرزندتان را پیدا کنید. مثلا اگر کودکتان 5 ساله است می توانید آهنگ”Nursery Rhyme” را برایش دانلود و پخش کنید.

آموزش آنلاین انگلیسی کودکان: 12 نکته که معلمان باید بلد باشند

علاوه بر این سعی کنید همزمان با پخش آهنگ، کلماتی که در آن گفته می شود را هم به کودک آموزش بدهید. مثلا اگر جایی در آهنگ می گوید:” the rabbit jump” (خرگوشه میپره)، شما با پریدن نشان بدهید که این جمله در عمل به چه معناست و از کودکتان هم بخواهید هر کجا “jump” را شنید بپرد. این کار هم دایره لغات کودک را وسیعتر می کند و هم به او نشان می دهد که چطور باید به زبان انگلیسی جمله بسازد. (منبع)

3- انگلیسی را در فعالیت های روزانه خودتان بگنجانید

بهترین راه برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانه این است که آموزش را به روندی سرگرم کننده و جذاب تبدیل کنید. اگر فضا را شبیه محیط کلاس کنید احتمالا کودکتان خیلی زود خسته و بی حوصله می شود. برای همین توصیه می کنیم در حین انجام فعالیت های روزمره زندگی، زبان انگلیسی را هم به کودکتان آموزش بدهید.

بنا به گفته کارشناسان، روند یادگیری زبان برای بچه ها باید تا حد امکان طبیعی و مثل زندگی روزمره باشد. به این ترتیب کودک انگلیسی را هم مثل زبان مادری اش یاد می گیرد. به عنوان مثال می توانید وقتی کودکتان در حال رنگ آمیزی است، اسم رنگهایی که به کار می برد را به انگلیسی بگویید و از او بخواهید بعد از شما تکرار کند. یا مثلا می توانید وقتی غذایش را می آورید بگویید:” here is your food” (بفرمایید اینم غذای شما) یا موقع غذا خوردن به او بگویید:” finish your food” (غذاتو تموم کن).

هر چه کودکتان بیشتر لغات و واژگان انگلیسی را بشنود و با آنها سر و کار داشته باشد بیشتر هم معنایشان را می فهمد و زودتر شروع به استفاده از آنها در جملاتش می کند.

4- برنامه منظمی برای آموزش زبان به کودکتان داشته باشید

اگر می خواهید کودکتان به صورت جدی و مستمر زبان انگلیسی را یاد بگیرد باید روال منظمی برای آموزش داشته باشید و زمانی را برای این کار کنار بگذارید. داشتن برنامه منظم و روتین به بچه ها نظم و انضباط را یاد می دهد و باعث می شود با تکرار روزانه مفاهیم، بیشتر و بهتر یاد بگیرند.

مثلا می توانید هر روز از ساعت 4 تا 5 بعد از ظهر را به آموزش زبان انگلیسی به کودکتان اختصاص بدهید. تصمیم بگیرید 10 دقیقه با هم فقط به زبان انگلیسی صحبت کنید. با دادن یک میان وعده خوشمزه یا اسباب بازی به کودکتان در پایان هر جلسه می توانید او را تشویق کنید و به او جایزه بدهید.

دانلود کنید: ۴ آهنگ انگلیسی شاد و جذاب برای کودکان زیر ۹ سال

راه دیگر این است که از کودکتان سوالات باز که با کلماتی مثل “how?” (چطور؟) و “why?” (چرا) شروع می شوند بپرسید؛ مثلا بپرسید:” how was your day?” (روزت چطور بود؟). به این ترتیب می توانید گفتگو به زبان انگلیسی را شروع کنید. این کار باعث میشود بتوانید مهارت گرامر کودکتان را بسنجید و ببینید چه کارهایی برای بهتر شدن آن می توانید بکنید.

5- با هم کتاب داستان و کمک بخوانید

مطالعه کردن یکی از بهترین و موثرترین روشها برای آموزش زبان به کودکان است. نکته مهم و کلیدی این است که کودکتان را تشویق کنید با صدای بلند کتاب داستان انگلیسی بخواند و موقع خواندن به او کمک کنید به عبارات و لحن نوشته دقت کند تا درک مطلبش تقویت شود.

علاوه بر این می توانید از فرزندتان بخواهید بعد از خواندن هر صفحه، خلاصه ای از آن را برایتان تعریف کند. برای کاهش استرس و افزایش احساس خود ابرازی (self-expression) در کودکتان این کار را به یک ارتباط متقابل و تعاملی تبدیل کنید. به این ترتیب می توانید دانش انگلیسی کودکتان را به روشی سرگرم کننده ارزیابی کنید.

داستانهای کوتاه انگلیسی جذابی برای کودکان وجود دارد که می توانید متناسب با سن فرزندتان آنها را انتخاب نمایید. حتما موقع انتخاب کتاب، میزان دانش انگلیسی و قدرت درک او را در نظر بگیرید.

6- به او کمک کنید تا داستان انگلیسی بنویسد

با اینکه ممکن است وسوسه شوید تا بیشتر روی ارتباط کلامی فرزندتان به انگلیسی کار کنید، اما باید این را بدانید که نوشتن به بچه ها کمک می کند تا افکار و احساساتشان را بهتر بیان کنند. اگر کودکتان با الفبای انگلیسی آشنا شده و می تواند جملات کوتاه بنویسد از او بخواهید درباره معلم یا اسباب بازی مورد علاقه اش چیزی بنویسد و بعد آن را با صدای بلند بخواند.

با این کار می توانید الگوهایی که کودک از آنها برای ساخت جملات استفاده می کند و همینطور خلأهای گرامری او را کشف کرده و در راستای تصحیح و تکمیل گرامر انگلیسی به فرزندتان کمک کنید.

۳ تا از بهترین نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی کودکان برای کامپیوتر

7- نقش شخصیت های مختلف را بازی کنید

بچه ها عاشق کارهای سرگرم کننده مثل ایفای نقش هستند. این بازی جالب به شما فرصت می دهد تا هم به کودکتان آموزش بدهید و هم مهارت انگلیسی او را ارزیابی کنید. یک کلیپ کوتاه با هم ببینید یا بشنوید و بعد نقش شخصیتها را بازی کنید و کارهایی که در کلیپ انجام و جملاتی که گفته شده را با هم تکرار کنید. (منبع)

8- معلم خصوصی بگیرید

گاهی اوقات خیلی از پدر و مادرها وقت یا دانش کافی برای آموزش زبان به کودکشان در خانه را ندارند. در چنین مواقعی می توان از یک معلم خصوصی با تجربه و ماهر کمک گرفت. مربیان آموزش دیده و ماهر می توانند زبان انگلیسی را به شیوه ای دلسوزانه و قابل فهم به فرزند شما آموزش بدهند.

9- کودکتان را تشویق کنید و به او جایزه بدهید

هیچ چیز به اندازه پاداش یا هدیه گرفتن نمی تواند کودک را تشویق به ادامه دادن کند. به فرزندتان بگویید وقتی بتواند کار ساده ای مثل ساختن یک جمله به انگلیسی انجام بدهد به او جایزه می دهید و ببینید که چطور تشویق به انجام این کار می شود. تایید مثبت شما و جایزه دادن به کودک او را به جلو و به سمت پیشرفت بیشتر سوق می دهد. البته لازم نیست که این جوایز حتما خیلی گرانقیمت و بزرگ باشند. دنبال چیزهای کوچک اما مورد علاقه کودکتان بگردید و از همانها به عنوان پاداش استفاده کنید.

10- آمادگی کامل داشته باشید

درست مثل هر کار دیگری، آموزش زبان به کودک در خانه هم به آمادگی کامل نیاز دارد. از قبل هدف جلسه آموزشی، لغات و واژگانی که باید تدریس کنید و وسایل مورد نیازتان را آماده کنید. برای هر درس ایده و طرح کاملا واضح و مشخصی داشته باشید و اگر به چیزی مثل یک بازی یا فعالیت خاص برای آموزش نکات مهم نیاز دارید یک بازی خوب پیدا کنید یا حتی خودتان بازی سرگرم کننده ای بسازید.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که همیشه بیشتر از چیزی که مورد نیاز است فعالیت آماده کنید، چون ممکن است کارها و بازیهایی که در نظر گرفته اید زمان کمی ببرند و باید برای ادامه دادن برنامه بیشتری داشته باشید. اگر خودتان نمی توانید بازی یا فعالیت سرگرم کننده ای طراحی کنید گشتی در اینترنت بزنید و ببینید برای آموزش زبان به کودک در خانه از چه فعالیتهای جذابی می شود استفاده کرد.

حتما دانلود کنید: ۸ کارتون آموزش زبان انگلیسی به کودکان زیر ۸ سال

11- از تصاویر بصری زیاد استفاده کنید

استفاده از تصاویر بصری موقع آموزش زبان به کودکان ضروری است. از آنجایی که بچه ها به طور طبیعی نمی توانند روی چیزی متمرکز بمانند، شما حتما باید چیزهای مختلفی مثل عکسها و تصاویر جالب و سرگرم کننده داشته باشید تا توجه و تمرکز آنها را به خودتان جلب کنید.

بچه ها از تصاویر رنگارنگ خوششان می آید، پس می توانید از فلش کارتهای رنگی استفاده کنید. فلش کارت ابزار بسیار خوبی هم برای بازی و هم برای آموزش است. معمولا بچه های کوچک و دانش آموزان کم سن و سالتر عاشق خیره شدن و لمس کردن هستند. پس چه بهتر که تصاویر بزرگ و رنگی برایشان آماده کنید.

علاوه بر این از آنجایی که ممکن است کودک قدرت فهم لغات انگلیسی را نداشته باشد، آموزش هر کلمه با تصویر باعث افزایش میزان یادگیری او می شود. بازیهای زیادی هم وجود دارد که می توانید با استفاده از عکسها و تصاویر آنها را انجام بدهید. از طرف دیگر به لطف وجود فناوری، الان دیگر به راحتی می توان از برنامه ها و بازیهای تعاملی آنلاین که تصاویر بصری جذابی دارند برای آموزش زبان به کودک استفاده کرد.

12- برایش آواز بخوانید

اگر به کتابهای آموزش زبان کودک نگاهی بیندازید با شعرهای مختلفی روبرو می شوید. شعر و آواز از بهترین راهها برای آموزش کلمات، عبارات، ساختارهای گرامری و گفتگوهای انگلیسی به کودک هستند. توصیه می کنیم هر بار جلسه آموزشیتان را با یک آهنگ خوب شروع کنید. با این کار نه تنها کودک شما انگلیسی یاد می گیرد، بلکه احساس راحتی بیشتری هم می کند و یادگیری زبان برایش سرگرم کننده می شود.

خجالت نکشید! بلند بلند آواز انگلیسی بخوانید و ببینید چطور کودکتان بعد از گذشت چند جلسه آن را حفظ می شود. اگر هم خودتان دوست ندارید چیزی بخوانید می توانید از آهنگهای آماده استفاده کنید و هر دویتان با هم آن را بخوانید.

9 بهترین روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان+ معرفی 5 بازی موثر

13- همه چیز را ساده کنید

برای اینکه کودکتان در تمام طول جلسه آموزش تمرکزش را حفظ کند باید تا حد ممکن از جملات ساده استفاده کنید. علاوه بر این، یادتان نرود که دستورالعملها یا جملات را به صورت بازی و فعالیت به کودک آموزش بدهید تا دچار سردرگمی و گیجی نشود.

مثلا به جای اینکه بگویید: “Now, stop what you are doing and look at the board” (حالا کاری که انجام میدی رو ول کن و به تخته نگاه کن)، بگویید:” Stop and look here”(دست بردار و به اینجا نگاه کن). فهمیدن حرکات و درخواست های کوتاه اما واضح برای کودک خیلی راحتتر است. شما نباید مدام از جملات بلند و طولانی برای صحبت با او استفاده کنید. یادتان باشد که او این زبان را نمی شناسد و نمی فهمد. وقتی کودکتان متوجه معنای درخواستها شد می توانید از جملات بلندتری استفاده یا کلمات دیگری را در جمله ها جایگزین کنید. یک روش خوب دیگر هم نوشتن جملات روی تخته است. این کار مهارت خواندن و تلفظ کودک را هم تقویت می کند. (آموزشگاه زبان کودک منبع)

حتما این نرم افزار رو دانلود کنید: آموزش الفبای انگلیسی به کودکان ۱تا ۶ ساله

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا