تغذیه کودک

علت حساسیت نوزاد به شیر مادر و جدیدترین راه حل آن چیست؟

bestkid b

اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر تا حدی بالاست که هرسال، روز اول آگوست را بنام روز جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری کرده اند و این روز در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته میشود. این روز در ایران دهم مرداد برگزار می شود. هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است. اما گاهی اوقات بعضی نوزادان هستند که به شیر مادر آلرژی دارند و از خوردن آن امتناع می کنند. در ادامه علت این مشکل و همچنین روش درمان آنرا بیان می کنیم.

مقدمه:

با آمدن نوزاد به دنیای والدین، زندگی آنها جلا پیدا می کند و افق های روشنی را در زندگی خود درک می کنند. آنها برای رسیدن فرزندشان به بلندترین موفقیت ها از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنند و می دانند که باید سلامتی آینده کودک خود را از طریق تغذیه اصولی وی مخصوصاً در دوران کودکی می توانند تضمین کنند. یکی از بهترین تغذیه ها در بهترین سالهای زندگی یک فرد تغذیه با شیر مادر در دوران نوزادی است. نوزادان تنها به شیر خشک یا شیر گاو حساسیت ندارند بلکه شیر مادر نیز ممکن است برای آنها قابل هضم نباشد و نسبت به آن حساسیت پیدا کنند. اگر نوزاد شما نیز نسبت به شیر مادر حساسیت نشان می دهد، راهکارهایی که به شما معرفی می کنیم می توانند شما را در حل این مشکل یاری نمایند.

فواید تغذیه با شیر مادر(ویدئو):

آنچه که مادران شیرده باید بدانند: بطور استاندارد، مدت زمان و تعداد دفعات شیرخوردن نوزاد ۳ ماهه چقدر باید باشد؟

حساسیت به شیر! چرا؟

حساسیت به شیر معمولا زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن با پروتئین شیر به مبارزه می پردازد. این مسئله معمولا باعث واکنش های آلرژیک می شود. آلرژی به شیر را هم در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند و هم آن ها که از شیر خشک استفاده می کنند ، میتوان دید چون احساس این بیماری ، حساسیت به پروتئین های شیر گاو است. در صورتی که مادر از محصولات لبنی که از شیر گاو تهیه می شوند ، استفاده کند این پروتئین ها وارد شیر وی شده و نوزاد هم با خوردن این شیر ، به آن واکنش نشان می دهد. هم چنین اساس و پایه بسیاری از شیر های خشک موجود در بازار ، شیر گاو است و اگر کودکی که به پروتئین شیر گاو حساسیت و آلرژی دارد ، آن را مورد استفاده قرار دهد ، دچار مشکلات متعدد گوارشی می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

علائم حساسیت نوزاد به شیر:

حساسیت به شیر معمولا در چند روز اول زندگی نوزاد ظاهر می شود. گاهی اوقات حساسیت طی چند روز پس از معرفی رژیم غذایی مبتنی بر شیر خشک، به وجود می آید. حساسیت به لاکتوز و مواد قندی در نوزادان منجر به حساس شدن روده، دل درد، استفراغ و خون در مدفوع می شود. برخی از علائم اصلی عبارتند از:

  • ورم
  • کهیر
  • استفراغ
  • خس خس کردن
  • نفخ شکم و دل درد
  • مدفوع شل (حاوی خون)
  • تمایل نداشتن به مواد غذایی
  • گریه و بیقراری و خواب نامنظم
  • جوش های پوستی مانند اگزما در نوزاد

در موارد خاص، واکنش آلرژیک بالقوه شدید ممکن است به عنوان آنافیلاکسی شناخته شود که می تواند روی پوست کودک شما، تنفس و فشار خون تاثیر بگذارد. البته در بعضی موارد هم مصرف شیر گاو توسط مادر باعث حساسیت نوزاد می شود که متخصصان تغذیه به این مادران سفارش می کنند تا در زمان شیردهی شیر و لبنیات را از رژیم غذایی خودشان حذف کنند. همچنین این مادران برای دریافت کلسیم باید در این مدت از قرص مکمل کلسیم و شیرخشک های مخصوص مادران شیرده استفاده کنند.

عوامل موثر در بروز آلرژی به شیر در نوزادان:

حساسیت-به-شیر-مادر

۱- وراثت و ژنتیک

حساسیت نوزادان به شیر ممکن است به دلایل ارثی باشد که در این شرایط نوزاد باید از شیر خشک بدون لاکتوز به جای شیر مادر تغذیه کند. اگه والدین حساسیت غذایی داشته باشند ۷۵٪ احتمال ابتلا به آلرژی وجود داره. و اگه یکی از والدین آلرژی داشته باشه ۴۰٪ احتمال تولد کودک مبتلا به حساسیت وجود داره. و اگه یکی از اعضای خانواده آلرژی داشته باشن ممکنه کودکتون مبتلا بشه.

۲- فرزند اول بودن

محققان متوجه شدن فرزندان اول بیشتر از فرزندان دوم و سوم و … حساسیت غذایی دارن! اونها بر این باورند که فرزندان اول در تربیت خانوادگی بیشتر زیر ذره بین هستند و کمتر در تماس با میکروبها قرار میگیرن پس بدن حساستری نسبت به آلرژنها دارن.

۳- وجود بیماری های تنفسی و پوستی

کودکانی که مبتلا به آسم و اگزما هستند حساسیت بیشتری نسبت به مواد غذایی دارن. با این حال، دقیقا مشخص نیست چرا این دو بیماری بدن رو نسبت به حساسیت غذایی آسیب پذیر میکنه! حدس و گمانهایی وجود داره مبنی بر اینکه چون این دو بیماری ناشی از سیستم ایمنی معیوبه، میتونه نوزاد رو بیشتر در معرض آلرژی قرار بده.

۴- حساسیت به غذاهای دیگر

اگه کودک دارای آلرژی های غذایی دیگه ای باشه، ممکنه به شیر هم آلرژی داشته باشه، بنابراین قبل از دادن شیر گاو، مراقب باشید. اگه کودک شما هر کدوم از این عوامل خطر رو داشته باشه، در صورت بروز هر گونه علائم آلرژی باید به پزشک مراجعه کنید.

۵- مصرف زود هنگام شیر گاو

هیچ گاه قبل از اینکه نوزاد به سن ۶ ماهگی برسد به وی شیر گاو ندهید. کودکانی که بیش از حد شیر گاو را در سن زودرس قرار می دهند، ممکن است آلرژی شیر ایجاد کنند.

مطالعه این مطلب کاربردی به شما پیشنهاد می شود: بهترین راههای چرب شدن و مقوی شدن شیرمادر طبق نظر متخصصان

توصیه های کاربردی برای درمان حساسیت نوزادان به شیر مادر:

حساسیت-غذایی

۱-  تغذیه با شیر مادر:
اگر نوزاد شما، علیرغم مصرف شیر مادر (از مصرف این مواد در شیردهی خودداری کنید) حساسیت به شیر داشته باشد، از شما خواسته می شود رژیم بدون شیر داشته باشید. با پیروی از دستورالعمل پزشک، سعی کنید تا حد امکان تغذیه نوزاد را به تعویق بندازید. اگر از شما خواسته شد شیر را حذف کنید، بهتر است مکمل کلسیم مصرف کنید.
۲- جایگزین های شیر خشک:
اگر نوزاد شما از حساسیت شیری رنج می برد، ممکن است بخواهید گزینه های جایگزین که مواد مغذی مشابه شیر را ارائه می دهند را دریافت کنید.
این مواد مغذی شامل شیر خشک سویا یا عنصری است که باید پس از مشاوره با متخصص اطفال به نوزاد داده شود.
همچنین ممکن است بخواهید از توصیه های پزشک به عنوان یک شیرخشک هیپوالورژیک استفاده کنید که باعث جلوگیری از واکنش های آلرژیک می شود.
برای نوزادانی که شیر خشک ( بهترین شیر خشک برای وزن گیری) مصرف می کنند، دو نوع اصلی از شیرخشک هیپوالورژیک وجود دارد که عبارتند از:
شیرخشک های بسیار هیدرولیز شده، که دارای پروتئین شیر گاو هستند و سپس به ذرات کوچک تجزیه می شوند تا آنها را نسبت به شیرخشک های دیگر کمتر آلرژیک کنند.
شیر خشک های نوزاد مبتنی بر اسید آمینه، که در آنها پروتئین ها در ساده ترین شکل آنها یافت می شوند. این شیر خشک در وضعیتی که نوزاد علائم بهبود پس از مصرف شیرخشک هیدرولیز شده دارد استفاده می شود.
۳- حذف مصرف شیر گاو:
اگر متخصص اطفال مظنون به حساسیت شیر باشد، ابتدا سعی می کند شیر را برای مدت مشخصی حذف کند سپس راه حل مناسب را ارائه می کند. اگر حساسیت شیری تشخیص داده شود، ابتدا به مقدار کم به نوزاد شیر داده می شود.

عدم جدی گرفتن این بیماری ممکن است به کم خونی در نوزادان منجر شود، برای درمان کم خونی در نوزادان باید از ۵ ماهگی آهن تجویز شود و در صورت بروز کم خونی شدید، خون تزریق شود.

پاسخگوی سؤالات مرتبط شما در بخش نظرات همین پست هستیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا