تغذیه کودک

مدت زمان و دفعات شیرخوردن نوزاد 2 ماهه و 3 ماهه چقدر باشد؟

bestkid b

گرسنگی یکی از دلایل گریه نوزادان است. مادرانی که تجربه اول مادر شدنشان است تعداد دفعات شیر دادن به کودکشان را بصورت اصولی و استاندارد نمی دانند. در این بخش بنا به نیاز برخی از کاربران می خواهیم مدت زمان و تعداد دفعات شیرخوردن استاندارد نوزاد ۳ ماهه را برای شما مادران عزیز بیان کنیم.

مقدمه

همه کودکان در بدو تولد بسیار خواب آلود هستند و میلی به خوردن شیر ندارند که جای نگرانی نیست و بعد از گذشت یک روز حالت طبیعی خود را پیدا می کنند. البته در دو سه روز اول باید کودک خود را برای شیر خوردن از خواب بیدار کنند. فرقی نمی کند که نوزاد شما در چه سنی باشد مهم این است که شیر دادن اصولی و همچنین تعداد دفعات استاندارد شیرخوردن اصولی کودک را بدانید و طبق برنامه ای منظم به کودک خود شیر دهید.

نکته قابل توجه این است که به هیچ وجه نباید او را دو سه ساعت منتظر نگه دارید تا زمان شیر دادن فرا برسد اگر کودک نیاز به شیر خوردن داشت لازم نیست صبر کنید و می توانید همان موقع به او شیر دهید، حتی اگر زمان کوتاهی از تغذیه شدن قبلی گذشته باشد. همانطورکه کم شیر خوردن نوزاد باعث گرسنه ماندن، عدم دریافت انرژی لازم و کاهش رشد می گردد زیاد شیر خوردن هم مشکلاتی را برای نوزاد در پی خواهد داشت.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

شیر دادن

نوزادان تازه متولد شده به تغذیه ی مداوم با شیر مادر نیاز دارد. حجم معده ی کودک بسیار کوچک است بنابراین میزان شیر خوردن در هر بار بسیار کم و دفعات آن زیاد است. هضم شیر مادر بسیار راحت است ، بنابراین نوزادان زودتر احساس گرسنگی می کنند. پس از رسیدن کودک به ۳ ماهگی ، معده ی او به اندازه یک تخم مرغ خواهد بود (ظرفیت ۵۵ – ۸۵ گرم). از آنجا که در این زمان ظرفیت معده بزرگتر است ، می توانند شیر بیشتری مصرف کنند.

به طور متوسط ​​، کودک ۳ ماهه شیرخوار ، هر ۳-۴ ساعت یکبار یا تقریباً ۷-۹ بار در روز به شیر خوردن نیاز دارد. در این زمان کودک بیشتر شیر می خورد و به تغذیه ی بیشتری نیاز دارد. همانطور که در بالا اشاره شد ، شیر دادن نوزاد ، نیازی به وقت گرفتن ندارد و تنها باید به علامت ها و نشانه های گرسنگی توجه شود.

کلیپی ببینید از تعداد دفعات تغذیه و مدت مکیدن شیر

مطلبی برای مادران: بهترین راههای چرب شدن و مقوی شدن شیرمادر طبق نظر متخصصان

در حقیقت وقتی یک نوزاد سالم خودش از شیر خوردن دست می کشدد و تمایل به ادامه شیر خوردن ندارد، اعلام می کند که سیر شده است و می توان به شیر دهی خاتمه داد. بیشتر نوزادان باید ۸ تا ۱۲ بار در یک شبانه روز از شیر مادر تغذیه کنند. این روند باید از دو سه روزگی کودک شروع شود و تا ۳-۶ ماهگی نیز ادامه پیدا داشته باشد.

شیر دهی به نوزاد را نباید بر اساس فاصله های زمانی معین و از روی ساعت تنظیم کنید. فاصله زمانی بین وعده های غذایی و مدت زمانی که کودک از شیر مادر استفاده میکند، در نوزادان مختلف متفاوت است. هر دفعه شیردهی می تواند در حدود ۱۰ تا ۴۵ دقیقه با دفعه بعدی فاصله داشته باشد.

تعداد دفعات شیر خوردن در میان نوزادان بسیار متفاوت است. برخی از آنها دوست دارند حتی بدون گرسنگی و مداوم شیر بخورند، درحالی‌که دیگر نوزادان فقط زمانی شیر می‌خورند که گرسنه شده‌اند. در ۲۴ ساعت اول زندگی نوزاد، او آن‌قدر خواب‌آلود است که ممکن است شیر زیادی نخورد.

کودک-شیرخوار

اما نوزادان معمولاً در ماه اول ممکن است هر دو تا سه ساعت، یک بار یعنی بین هشت تا ۱۲ بار در هر دورۀ ۲۴ ساعته شیر بخورند. این ممکن است خیلی زیاد به نظر برسد و شما را نگران کند که مبادا او در هر تغذیه به اندازۀ کافی شیر دریافت نمی‌کند، اما در نظر داشته باشید که شکم نوزاد شما کوچک است و نیاز به شیر خوردن مکرر در دفعات دارد.

نوزادتان ممکن است در ماه دوم، هشت یا نه بار در روز و در ماه سوم، هفت یا هشت بار در روز شیر بخورد و در ماه چهارم به دفعات بیشتری شیر بخواهد. اما هر بار برای مدت کوتاه‌تری شیر می‌خورد، زیرا ذهن او بیشتر درگیر اطراف و از شیر خوردن منحرف می‌شود. پس از ماه چهارم، دوباره دفعات شیر خوردن نوزاد شروع به کاهش می‌کند. به احتمال زیاد تا شش ماهگی، وعده‌های تغذیۀ نوزاد در هر ۲۴ ساعت به حدود پنج یا شش بار می‌رسد و احتمالاً تا پایان دوران شیردهی در همین تعداد باقی خواهد ماند.

مقدار شیر مورد نیاز نوزادان

مادرانی که حداقل یکبار تجربه مادر شدن را کسب نموده اند می دانند که مقدار متوسط شیر مادر مورد نیاز کودک تا شش ماهگی در حدود ۷۶۹ تا ۸۲۸ میلی‌لیتر در ۲۴ ساعت است که بین شش تا هشت وعده تقسیم می‌شود و اگر کودک، خوردن مواد غذایی جامد را زودتر از شش ماهگی آغاز کرده است، مقدار شیری که می‌خورد کاهش خواهد یافت.

به خاطر داشته باشید که این فقط یک دستورالعمل کلی است و اگر کودک خودش نمی‌خواهد، لازم نیست سعی کنید هر روز ۸۲۸ میلی‌لیتر شیر به او بدهید. همچنین اگر کودک شما هنوز گرسنه به نظر می‌رسد، بگذارید به شیرخوردنش ادامه دهد.

حتما بخوانید: تاثیر استرس بر شیر مادر چیست؟

در مورد نوزادی که با شیشه‌شیر یا شیر خشک تغذیه می‌شود، به راحتی ممکن است بیش از حد غذا بدهید. کودکی که از سینۀ مادر شیر می‌خورد، می‌تواند در عین آرامش گرفتن از مکیدن سینه، بسیار کم شیر بخورد یا فقط به اندازه‌ای بخورد که تشنگی خود را رفع کند، اما کودکی که با شیشه‌شیر تغذیه می‌شود، این امکان را ندارد. کارشناسان می‌گویند کودکانی که با شیشه‌شیر تغذیه می‌شوند، حتی زمانی که فقط کمی شیر می‌خواهند، معمولاً بسیار بیشتر از آن می‌خورند، زیرا سرعت جریان شیر از شیشه زیاد است و متوقف کردن جریان آن نیز برای کودک سخت است.

برای اینکه کمک کنید کودکتان مقدار مناسبی شیر بخورد، او را به آرامی تغذیه کنید و در حین تغذیه به او استراحت‌های کوتاهی بدهید، به این شکل که اگر به نظر می‌رسد کودک شیر مادر را به سرعت قورت می‌دهد، بعد از هر ۱۰ بار مکیدن، به او فرصت دهید تا نفس بگیرد. این کار، به ویژه در طول چند ماه اول که او یاد می‌گیرد سرعت شیر خوردن خود را تنظیم کند مهم است. اکثر نوزادان هفت تا ۱۱ ماهه، روزانه نیازمند خوردن دو یا سه وعده غذای جامد به علاوۀ میان‌ وعده‌های کوچک، همراه با چهار یا پنج وعده تغذیه از شیر مادر هستند.

توصیه کاربردی

کودک-شیرخوار۲

متخصصین تغذیه اطفال تأکید دارند که نوزاد باید در هر وعده شیر خوردن از هر دو پستان تغذیه کند، یعنی باید به او اجازه داد که تغذیه از پستان اول را تمام کرده و خودش آنرا رها کند تا شیر چرب انتهایی (Hind milk) را دریافت کرده باشد، سپس پستان دوم به او عرضه شود تا در صورت تمایل از آن پستان نیز شیر بخورد. شیر خواران بزرگ تر اگر بعد از تخلیه کامل یک پستان احساس رضایت و کفایت نموده و تمایلی به گرفتن دوم نداشته باشند لزومی ندارد که در هر وعده شیرخوردن از هر دو پستان تغذیه نماید.

به هر حال به مادران توصیه می شود که در نوبت بعدی شیردهی، تغذیه را از سینه ای که قبلا استفاده نشده یا به خوبی تخلیه نشده است شروع کنند.

حتما بخوانید: اطلاعات بسیارمهم درباره زن شیرده و اشتباهات

وقتی به نوزاد فرصت داده می شود تا ابتدا پستان اول را تخلیه کند و سپس به پستان دوم گذارده شود، او تعادل مناسبی بین مایعات و انرژی برقرار می کند، زیرا ترکیب شیر در طول تغذیه تغییر یافته و فقط نوزاد می داند که چه زمانی به تعادل آب و کالری رسیده است. به ابتدای شیر که حجم زیاد و چربی کم دارد شیر پیشین یا Foremilk و به قسمت آخر شیر که کم حجم و پرچرب است شیر پسین با Hindmilk می گویند.

اگر مادر زود به زود پستان مورد مکیدن را تغییر دهد، شیر کم چربی عاید نوزاد شده و معده او از شیر کم کالری پر می شود. افزایش وزن نوزادی که Foremilk زیاد و Hindmilk ناکافی در یافت می کند ممکن است کند شده و موقع مکیدن پستان و در فاصله تغذیه ها نق بزند و مدفوع آبکی سبز داشته باشد. مطالعه نشان داده است اعم از این که نوزاد همیشه در هر نوبت تغذیه از یک و یا هر دو پستان تغذیه کند، مقدار شیری که در ۲۴ ساعت می خورد یکسان است، گرچه وقتی از یک پستان تغذیه می کند، ممکن است مدت تغذیه او از آن پستان مختصری طولانی تر باشد.

مطالعه این مطلب میتونه براتون مفید باشه: بهترین و جدیدترین قرص های افزایش شیر برای مادران شیرده کدامند؟

میزان مصرف شیر خشک برای نوزادان

مقدار مصرف شیر خشک نسبت به شیر مادر در نوزادان بیشتر است. مقدار شیر خشک کافی برای نوزادی که فقط با شیر خشک تغذیه می‌شود در یک دورۀ ۲۴ ساعته، معمولاً در نهایت تا ۹۵۰ سی‌سی یا میلی‌لیتر است و وقتی شروع به خوردن مواد غذایی جامد می‌کند نیز، احتمالاً لازم است مقدار شیر خشک او را کاهش دهید. برای چهار تا شش ماه اول که کودک هیچ غذای جامدی نمی‌خورد، یک قانون سرانگشتی ساده به این شکل وجود دارد که به ازای هر یک کیلوگرم وزن کودک، به او ۱۶۰ سی‌سی شیر خشک در هر ۲۴ ساعت بدهید.

برای مثال، اگر وزن کودک شما ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم است، در یک دورۀ ۲۴ ساعته به او حدود ۴۲۰ سی‌سی شیر خشک بدهید و اگر وزن او ۴ کیلو و ۵۰۰ گرم است، ۷۰۰ سی‌سی شیر خشک به او بدهید. این اعداد یک حکم قطعی نیست و فقط دستورالعملی کلی برای مشخص شدن میانگین شیر خشک مورد نیاز کودکتان است. تغذیۀ روزانۀ کودک با توجه به نیازهای فردی او متفاوت خواهد بود و همچنین او ممکن است برخی روزها کمی بیشتر و برخی روزها کمی کمتر شیر بخواهد.

شیر-خشک

مطلب قابل توجه این است که! در انتهای شیردادن مادر باید شیرخوار را روی شانه های خود قرار دهد یا روی زانوهای خود بنشاند و پشت او را به آرامی مالش دهد تا کودک هوای بلعیده شده را خارج کند. بعضی از مواقع (مخصوصا هفته های اول تولد)ضرورت دارد یک یا چند نوبت در خلال شیردادن اینکار انجام گیرد و پس از خاتمه ی شیر خوردن نیز کودک باید به مدت ۵ تا ۱۰دقیقه در این وضع نگه داشته شود. اگر کودک هوایی خارج نکرد مادر نباید اصرار کند زیرا هوایی در معده او نیست و باید او را روی تخت یا گهواره اش روی دست راست بخواباند تا اگر کمی استفراغ کرد به خارج ریخته شود.

بهترین کار این است که تا دو سالگی کودک، به او شیر بدهید، زیرا اگرچه کودک نوپای شما بیشتر مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذاهای جامد خواهد گرفت، اما شیر مادر هنوز هم می‌تواند کالری، آنتی‌بادی‌های ارزشمند، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها را فراهم ‌کند.

حتما بخوانید: خوش طعم شدن شیرمادر آیا ممکن است؟ ۳ راه حل اصولی متخصصان

آیا باید از رفلاکس شیر از دهان کودک نگران باشیم؟

رفلاکس یا استفراغ (تف کردن) نوزادان بعد از خوردن شیر یا در حین آروغ زدن طبیعی است. تف کردن مقدار بسیار کمی شیر را – کمتر از ۳۰ میلی لیتر – خارج می کند و جای نگرانی نیست.

می توانید با روش های زیر در ماه های ابتدایی ، رفلاکس را کاهش دهید:

  • قبل از گرسنه شدن زیاد کودک، به او شیر دهید.
  • کودک را در طول تغذیه و به مدت یک ساعت پس از آن در حالت نیمه ایستاده نگه دارید.
  • آروغ کودک را مرتبا بگیرید.
  • از تغذیه بیش از حد کودک اجتناب کنید.
  • بلافاصله پس از تغذیه کودک ، با او بازی یا شوخی نکنید.

در بخش نظرات به کلیه سؤالات مرتبط شما پاسخ خواهیم داد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا