تغذیه کودک

طرز تهیه لعاب برنج نوزاد+ فواید آب برنج برای نوزاد

bestkid b

آب برنج نشاسته ای است که در هنگام جوشاندن برنج، به همراه سایر مواد مغذی در آب باقی مانده است. اکثر مادران قبل از قرار دادن برنج پوره شده در رژیم غذایی فرزندشان، ابتدا تغذیه با آب برنج را ترجیح می دهند. از آنجا که برنج به عنوان ماده غذایی با حساسیت کم شناخته می شود، اولین ماده ی غذایی ایده آلی است که پس از شیر گرفتن کودک مورد استفاده قرار می گیرد. هضم آب برنج آسان است، مواد مغذی زیادی دارد و نوشیدنی بسیار خوبی برای نوزادان بزرگتر از ۵ ماه است. آب برنج به غیر از انرژی زا بودن، مزایای دیگری ازجمله درمان اسهال، اگزما و تب نیز دارد. در این مطلب با فواید بیشتر آب برنج و طرز تهیه ی آن برای کودک آشنا شوید.

فواید آب برنج برای کودکان

آب برنج به راحتی تهیه می شود و مزایای بسیار زیادی برای کودکان دارد. ازجمله فواید آن عبارتنداز:

۱- آب برنج بهترین ماده ی غذایی پس از شیر گرفتن کودک، محسوب می شود

آب برنج آغازگر مناسبی برای دوران از شیر گرفتن کودک است. بسیاری از آسیایی ها، قبل از معرفی غذاهای جامد به کودک، ابتدا با آب برنج شروع می کنند. این غذا سرشار از مواد مغذی است و هضم آسانی دارد. آب برنج برای آماده سازی معده کودک برای مصرف غذاهای جامد مناسب است. اما نباید فراموش شود که فاقد تمام مواد مغذی اساسی موجود در شیر مادر است و نباید جایگزین آن شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲- سرشار از ویتامین ها است

برنج منبع خوبی از ویتامین هایی مانند نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین و ویتامین B6 است. این ویتامین های اساسی در ایجاد سیستم عصبی، بینایی، پوست و دستگاه گوارش سالم و تبدیل مواد غذایی مصرفی به انرژی نقش دارند. این ویتامین ها محلول در آب هستند و وقتی آب برنج به جوش آمد، درون آب حل می شوند.

۳- اسهال را درمان می کند

آب برنج هنگامی که همراه با محلول رهیدراتاسیون خوراکی (ORS) برای درمان اسهال در نوزادان استفاده می شود، مؤثر است. این غذا باعث کاهش حرکات روده و سفت تر شدن مدفوع در زمان اسهال می شود. همچنین کالری بیشتری نسبت به ORS دارد و کربوهیدرات ها را به آرامی در روده آزاد می کند. آب برنج می تواند به همراه غذاهای جامد و ORS برای بهبودی اسهال کودک مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی آب برنج برای درمان یبوست کودک نیز مفید است. این غذا با داشتن آب زیاد، یبوست را تسکین می دهد.

۴- اگزما را تسکین می دهد

از آب برنج می توان برای تسکین پوست خشک و پوسته شده کودک (در صورت بروز اگزما) استفاده کرد. حمام کردن با آب برنج (یا اضافه کردن آن به وان آب)، بطور قابل توجهی موجب تسکین پوست آسیب دیده می شود. در بین مادرانی که نگران استفاده بیش از حد از کرم و پمادها هستند، آب برنج می تواند یک جایگزین بدون عوارض جانبی باشد. در صورت مشاهده ی بثورات پوستی پس ازاستفاده از آن، مصرف را بلافاصله قطع کنید.

۵- تقویت کننده انرژی است

این نوشیدنی سرشار از کربوهیدرات و منبع عالی انرژی برای همه نوزادان است و در عین حال هضم بسیار آسانی دارد. آب برنج با آزاد شدن تدریجی کربوهیدرات ها، سطح انرژی کودک را در طول روز پایدار نگه می دارد.

۶- تب را برطرف می کند

آب برنج یک منبع عالی انرژی و مواد مغذی برای زمانی ست که کودک تب دارد و میلی به غذا ندارد. این غذا علاوه بر تقویت کودک، به کاهش تب نیز کمک می کند.

۷- اقتصادی و مقرون بصرفه است

آب برنج را می توان با انواع برنج موجود در بازار تهیه کرد زیرا تقریباً همه انواع برنج، مواد مغذی یکسانی دارند. هیچ چیز در این فرایند هدر نمی رود، زیرا خود برنج می تواند توسط اعضای دیگر خانواده مصرف شود.

آیا آب برنج می تواند مضر باشد؟

در کنار فواید گفته شده، آب برنج مضراتی نیز دارد که باید در نظر گرفته شود:

۱- فاقد مواد مغذی کافی است

از آنجا که آب برنج عمدتا حاوی مواد مغذی حل شده برنج است، ارزش غذایی آن به اندازه برنج کامل نیست و از این رو کالری کافی از دست رفته در زمان اسهال را تأمین نمی کند. از آنجا که آب برنج فاقد سدیم و پتاسیم است (که برای بدن بسیار حیاتی است)، تنها می تواند در کنار ORS (او آر اس) برای درمان اسهال استفاده شود.

۲- جایگزینی برای شیر مادر نیست

آب برنج نمی تواند جایگزین شیر مادر یا شیرخشک باشد زیرا حاوی تمام مواد مغذی ضروری مورد نیاز کودک نیست.

۳- ممکن است آلرژی زا باشد

اگر کودک مستعد حساسیت غذایی است، توصیه می شود قبل از تغذیه کمی آب برنج را روی پوست او بمالید تا از عدم وجود حساسیت اطمینان حاصل کنید. اگر کودک به جو حساسیت داشته باشد، احتمالاً به برنج نیز حساسیت دارد. برخی از علائم آلرژی شامل نفخ، درد معده، استفراغ، تنگی نفس، مشکل در تنفس، بثورات و غیره است.

شستن برنج

قبل از دادن آب برنج به کودک احتیاط کنید. برای اطمینان از بیخطر بودن این ماده ی غذایی برای کودک، همیشه قبل از شروع آن ابتدا با پزشک مشورت کنید.

همیشه قبل از تغذیه کودک با آب برنج، از عدم وجود آلرژی اطمینان حاصل کنید. ابتدا کمی برنج را روی پوست کودک بمالید یا به مقدار بسیار کمی در دهانش بگذارید و به علائمی مانند استفراغ، بثورات، مشکل در تنفس و غیره توجه کنید.

هرگز آب برنج را جایگزین کامل شیرمادر یا شیرخشک نکنید. همچنین برای فواید بیشتر می توانید آب برنج را با شیرخشک مخلوط کنید.

آبکشی و تمیز شستن برنج قبل از جوشاندن آن بسیار مهم است. از آنجا که برنج می تواند حاوی آلاینده ها یا آلودگی ها باشد، شستشوی کامل آن با آب گرم ضروری است.

انتخاب برنج خوب همچنین باعث می شود که کودک تغذیه ی خوبی داشته باشد. از آنجا که بیشتر انواع برنج دارای ارزش غذایی کم و بیش یکسانی هستند، سعی کنید برنج های متوسط ​​و یا نیم دانه را انتخاب کنید زیرا هزینه کمتری دارد. از افزودن شیر سویا به آب برنج خودداری کنید زیرا می تواند خطر آلرژی غذایی را تشدید کند. اما شیر گاو را می توان به آب برنج اضافه کرد به شرط آنکه کودک شما قبلاً از آن استفاده کرده باشد.

در مورد مصرف برنج قهوه ای احتیاط کنید. اگرچه برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید مغذی تر است اما حاوی لایه های فیبری است که ممکن است هضم آن برای کودک دشوار باشد.

طرز تهیه آب برنج

تهیه آب برنج بسیار آسان است و فقط به دو ماده نیاز دارد:

  • ۲ قاشق غذاخوری برنج
  • ۱ فنجان آب

طرز تهیه:

  • برنج را با آب گرم شستشو دهید تا هرگونه گرد و غبار یا ناخالصی ها از آن جدا شود.
  • برنج را درون یک قابلمه بریزید و آب را اضافه کنید. آن را بجوشانید تا برنج نرم و لطیف شود.
  • برنج را صاف کرده و آب را در یک فنجان جمع کنید.
  • آب برنج آماده است. برای نوزادان بزرگتر از ۱۲ ماه، می توانید کمی نمک نیز برای بهبود طعم غذا اضافه کنید.
  • قبل از تغذیه کودک با آب برنج، ابتدا آن را رقیق کنید.

آب برنج یک غذای ساده و بی خطر در رژیم غذایی کودک است. این غذا را می توانید بعد از شیر گرفتن کودک یا قبل از معرفی غذاهای جامد (و پس از آن) به کودک بدهید. قبل از شروع تغذیه ی کودک با آب برنج ابتدا با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا