سلامت نوزاد

خشکی پوست صورت نوزاد: علائم و 8 راهکار موثر

bestkid b

به گفته متخصصان در بهترین مرکز کاشت ابرو نوزادان و کودکان هم ممکن است مانند بزرگسالان به خشکی پوست مبتلا شوند. در حقیقت از آنجا که پوست ظریف تری دارند، بیشتر مستعد خشکی هستند.

هوای سرد و خشک بیرون و گرمایش داخلی در زمستان می تواند رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرد. کودکانی که مستعد خشکی پوست هستند، در تابستان هم می توانند به لکه های پوستی مبتلا شوند زیرا آفتاب تابستان، تهویه مطبوع، آب نمک و کلر موجود در آب استخر می توانند موجب تشدید خشکی پوست شوند.

اگر فرزند شما هم به خشکی پوست مبتلا است، نگران نباشید و با استفاده از راهکارهای ساده ی ارایه شده در این قسمت، این مشکل را حل کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

راه های درمان خشکی پوست نوزادان و کودکان

1- زمان استحمام را کاهش دهید

استحمام پوست کودک را خشک می کند زیرا چربی های طبیعی پوست را به همراه کثیفی ها از بین می برد. البته تا زمانیکه چند نکته ی زیر را رعایت کنید، حمام روزانه مشکلی برای پوست کودک ایجاد نمی کند.

به جای حمام 30 دقیقه ای، زمان استحمام را به حدود 10 دقیقه کاهش دهید. از آب گرم (نه داغ) استفاده کنید و از صابون به مقدار کم استفاده نمایید. در واقع پیشنهاد می شود که از یک شوینده بدون عطر و بدون صابون استفاده کنید که بسیار ملایم تر از صابون های معمولی می باشد.

چه چیزی نوزاد را آرام می کند؟ (8 روش علمی موثر)

قبل از شستن کودک، به او اجازه دهید تا در وان بازی کند. با اینکار میزان تماس پوست او با صابون ها کاهش میابد. تا جای ممکن، حمام های کف و حبابی را کنار بگذارید یا حداقل آنها را به مناسبت های خاص محدود کنید.

اگرچه ممکن است استفاده از روغن حمام کودک ایده خوبی به نظر برسد اما می تواند وان را به طور خطرناکی لغزنده کند و به همین دلیل استفاده از آنها توصیه نمی شود. استفاده از یک نرم کننده (مرطوب کننده پوست) بعد از استحمام راه بهتری است.

2- از کرم های مرطوب کننده پوست کودک استفاده کنید

هنگامی که کودک خود را از حمام بیرون می آورید، سریع او را با یک حوله خشک کنید و بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده در عرض چند دقیقه پس از بیرون آوردن کودک از حمام باعث می شود که آب حمام روی پوست او بماند و رطوبت آن حفظ شود.

هر چه کرم مرطوب کننده غلیظ تر باشد، بهتر است. اگر با وجود استفاده روزانه از مرطوب کننده، پوست کودک همچنان خشک است سعی کنید از کرم یا پماد غلیظ تری استفاده کنید. (پمادها برای حفظ رطوبت پوست عملکرد خوبی دارند اما ممکن است پوست را چرب کنند. بنابراین فقط از مقادیر کم استفاده کنید و آن را به آرامی روی پوست بمالید. این در حالیست که کرم ها، پوست را چرب نمی کنند و آن را مرطوب می نمایند.)

اگر پوست کودک خیلی خشک است، می توانید دو بار در روز از مرطوب کننده استفاده کنید (یکبار بعد از حمام و یک بار در طول روز). اگر کودک با شما همکاری نمی کند، می توانید به او اجازه دهید تا در هنگام استفاده از مرطوب کننده به آهنگ مورد علاقه اش گوش دهد یا تلویزیون تماشا کند. یا اگر به اندازه کافی بزرگ شده است، اجازه دهید خودش این کار را انجام دهد تا از آن لذت ببرد. بهترین محصولات نرم کننده پوست نوزاد در اینجا

3- از خشک شدن نمک یا کلر روی پوست کودک جلوگیری کنید

کلر و آب نمک هر دو می توانند پوست را بسیار خشک کنند. پس از شنا در استخر یا دریا، بدن کودک را با آب لوله کشی بشویید و سپس در حالی که پوست هنوز مرطوب است، از مرطوب کننده استفاده کنید.

4- از دستگاه بخور استفاده کنید

اگر هوای خانه شما خشک است، از یک دستگاه بخور سرد در اتاق کودک استفاده کنید.

روش انتخاب لباس کودک برای سلامت او (۱۰ نکته)

5- کودک خود را به خوبی هیدراته نگه دارید

پوست خشک فاقد رطوبت است. به کودک خود در طول سال مقدار زیادی مایعات بدهید تا جایگزین رطوبت تبخیر شده از پوست شود. (اگر فرزند شما هنوز نوزاد است، در شش ماه اول به اندازه ی کافی از شیر مادر یا شیر خشک استفاده کنید). از پزشک سوال کنید که از چه زمانی می توانید به فرزندتان آب بدهید.

به خاطر داشته باشید که اگر از مرطوب کننده استفاده نکنید، نوشیدن مایعات زیاد دردی را دوا نخواهد کرد. این مانند ریختن آب در سطلی سوراخ است. بعبارت دیگر عدم استفاده از مرطوب کننده، پوست کودک را به درستی هیدراته نمی کند و باعث خشکی می شود.

6- از پوست کودک در برابر سرما و آفتاب سوختگی محافظت کنید

سرما و باد موجب خشکی و ترک خوردن پوست دست ها می شود بنابراین مطمئن شوید که فرزندتان در هوای سرد دستکش می پوشد. علاوه بر این، از پوست او در برابر آفتاب سوختگی فصل تابستان نیز محافظت کنید.

7- از مواد محرک پوست استفاده نکنید

از پودرها یا عطرها روی پوست کودک استفاده نکنید و از محصولات لباسشویی بدون بو استفاده نمایید. اگر پوست کودک خیلی حساس است، ممکن است لازم باشد لباس های او را دوبار بشویید تا همه ی بقایای صابون ها از بین بروند.

علاوه بر این به کودکانی که پوست حساس دارند، لباس های تنگ یا زبر نپوشانید. همچنین به خاطر داشته باشید که برخی پارچه ها مانند پشم، می توانند برای خشکی پوست تحریک کننده باشند.

اگر خشکی پوست با خارش همراه است، در تمیز و کوتاه نگه داشتن ناخن های فرزندتان کوشا باشید.

آیا خشکی پوست می تواند نشانه بیماری دیگری باشد؟

اگر فرزندتان لکه های قرمز خارش داری روی پوست خود دارد، ممکن است دچار اگزما شده باشد که به آن درماتیت آتوپیک نیز گفته می شود. گاهی اوقات حتی اگزما هم با مرطوب کردن منظم پوست برطرف می شود بنابراین نیازی به مراجعه به پزشک ندارید مگر اینکه لکه ها با گذشت زمان بدتر شوند یا با وجود استفاده از راهکارهای فوق، پوست کودک همچنان خارش دار یا بسیار خشک به نظر میرسد.

در موارد نادر خشکی پوست می تواند نشان دهنده یک بیماری ژنتیکی به نام ایکتیوز باشد. این بیماری خود را به صورت خشکی شدید یا پوسته پوسته شدن پوست نشان می دهد. همچنین ممکن است باعث ضخیم شدن پوست کف دست و کف پا شود. اگر پزشک به ابتلای فرزندتان به ایکتیوز مشکوک باشد، احتمالاً شما را برای درمان و ارزیابی دقیق تر به متخصص پوست ارجاع می دهد.

تغذیه و رشد نوزاد در سال اول (دکتر غلامحسین فلاحی)

آیا باید در مورد خشکی پوست فرزندم با پزشک صحبت کنم؟

اگر به پزشک مراجعه می کنید، در مورد خشکی پوست کودک و روش های برطرف کردن آن با او صحبت کنید. چنانچه فکر می کنید فرزند شما علائم اگزما یا ایکتیوز را دارد (همانطور که در بالا توضیح داده شد)، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر پوست کودک با درمان های خانگی بهبود نیافت یا با علائم عفونت (مانند ترشحات زرد رنگ یا ورم اطراف ترک های پوست) همراه بود، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا