هزاران عکس زیبای کودکان و نوزادان ناز دخترو پسر (ایرانی و خارجی)

30 عکس لثه نوزاد هنگام دندان درآوردن+ روش آسان تر شدن

وقتی بچه ‌ها شروع به دندان درآوردن می ‌کنند، معمولا دهان شان آب بیشتری ترشح می ‌کند و مایلند چیزی را بجوند. دندان درآوردن در برخی نوزادان، بدون درد است. برخی هم ممکن است گهگاهی بدخلقی کنند اما ممکن است یک سری از نوزادان هفته ‌ها بداخلاق باشند و گریه کنند و روال خواب و خوراک شان به هم بریزد. دندان درآوردن کودک را آزاد می ‌دهد اما اگر خیلی بی ‌تابی می‌ کند، با پزشک صحبت کنید.

با این که حساس و متورم شدن لثه ‌ها می ‌تواند باعث شود تا دمای کودک شما کمی بالاتر از حد طبیعی باشد، اما دندان درآوردن همراه با تب بالا یا اسهال نخواهد بود. اگر کودک شما در مرحله دندان درآوردن تب می ‌کند، احتمالا چیز دیگری باعث تب می ‌شود و باید با پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید: مراحل دندان درآوردن کودک، علائم، روشهای ساده تسکین درد و نکات مهم

چطور می ‌توانم دندان درآوردن فرزندم را برایش آسان ‌تر کنم؟

چند نکته وجود دارد که باید در هنگام دندان درآوردن کودک به خاطر داشته باشید :

  • هر از گاهی صورت کودک را با آرام با یک پارچه پاک کنید تا آب دهان از بین برود و از ایجاد بثورات پوستی جلوگیری شود.
  • لثه‌ های کودک را با یک انگشت تمیز بمالید.
  • به کودک تان چیزی بدهید تا بجود. کودک باید آن قدر بزرگ باشد که مطمئن باشید آن را نمی ‌بلعد. آن شی هم نباید به قطعات کوچک تر شکسته شود . اگر یک پارچه مرطوب را به مدت 30 دقیقه در فریزر قرار بدهید، یک دندان مصنوعی کمکی درست می ‌شود. حتما آن را قبل از این که مثل سنگ سخت شود، از فریزر خارج کنید زیرا مطمئنا نمی ‌خواهید لثه ‌های متورم کودک را کبود کنید. پس از هر بار استفاده هم حتما آن را تمیز بشویید.
    حلقه ‌های لاستیکی مخصوص دندان هم خوب هستند، اما آن هایی که مایع در داخل شان دارند را تهیه نکنید زیرا ممکن است بشکنند یا نشت کنند. اگر از حلقه دندان استفاده می ‌کنید، برای خنک کردنش آن را در یخچال بگذارید و نه در فریزر . همچنین، هیچ وقت برای استریل کردن آن را نجوشانید زیرا تغییرات شدید دما می‌تواند باعث آسیب رساندن به پلاستیک و نشت مواد شیمیایی شود.
  • بیسکویت ‌های دندانی و غذاهای یخ ‌زده یا سرد فقط برای بچه ‌هایی که غذاهای جامد می‌ خورند، مناسب هستند. پس اگر کودک شما هنوز مصرف غذا های جامد را شروع نکرده است؛ از آن ها استفاده نکنید. هنگام خوردن این چیزها حواس تان به کودک تان باشد تا مطمئن شوید هیچ تکه ‌ای از آن ها شکسته نمی ‌شود یا خطر خفگی ایجاد نمی ‌کند. (منبع)
  • اگر کودک شما بدخلق به نظر می ‌رسد، از پزشک بپرسید که آیا دادن استامینوفن یا ایبوپروفن مخصوص نوزادان بالای 6 ماه برای رفع این مشکل مناسب است یا خیر.
  • هرگز آسپرین را روی دندان قرار ندهید و روی لثه ‌های کودک تان الکل نمالید.
  • هرگز حلقه دندانی را دور گردن یا هر قسمت دیگر از بدن کودک نبندید زیرا ممکن است باعث خفگی کودک شود.
  • از گردنبند های مخصوص دندان درآوردن که از کهربا ساخته شده‌ اند، استفاده نکنید زیرا اگر بشکنند می ‌توانند باعث خفگی کودک شوند.
  • از ژل ‌ها و قرص ‌های دندان درآوردن استفاده نکنید؛ چراکه معلوم نیست برای نوزادان بی‌ خطر نباشند.

حتما بخوانید: پوسیدگی دندان شیری کودکان: همه نکات مهم که باید بدانید!

عکس های لثه نوزاد هنگام دندان در آوردن

حتما بخوانید: اطلاعاتی که راجب دندان درآوردن نوزاد و تب ناشی از آن حتما باید بدانید!

عوارض دندان درآوردن کودک از 5 تا 13 ماهگی+ 10 روش تسکین درد

تب دندان در کودکان چقدر طول می کشد؟ 5 روش کاهش تب آن در منزل

بلد باشید: ترتیب رشد دندان های شیری کودکان+ انواع دندان ها و عملکرد آنها

چه طور از دندان ‌های کودکم مراقبت کنم؟

مراقبت و تمیز کردن دندان‌ های کودک برای حفظ سلامت دندان ‌ها در طولانی مدت بسیار مهم است. حتی با این که دندان‌ های شیری و موقتی از بین می ‌روند، اما پوسیدگی دندان باعث می ‌شود که آن ها زودتر بیفتند و قبل از این که دندان‌ های دائمی برویند، شکاف ‌هایی را در لثه ایجاد کنند. دندان‌ های شیری باقی ‌مانده ممکن است به هم نزدیک شوند تا شکاف ‌ها را پر کنند و همین ممکن است باعث شود دندان ‌های دائمی کج دربیایند و خارج از محل قرار بگیرند.

مراقبت روزانه از دندان باید قبل از اینکه اولین دندان کودک تان درمی‌ آید، شروع شود. لثه‌ های کودک تان را روزانه با یک پارچه تمیز و مرطوب یا با گاز پاک کنید یا آن ها را با یک مسواک نرم و اندازه دهان نوزاد و آب به آرامی بشویید . (بدون خمیر دندان!)

به محض این که اولین دندان درآمد، آن را با آب و مقدار بسیار کم از یک خمیر دندان حاوی فلوراید، مسواک بزنید.

بلد باشید: معرفی بهترین خمیر دندانها برای بچه ها (ایرانی و خارجی با قیمت)

بهتر است زمانی که کودک به قدر کافی بزرگ شد و توانست خمیر دندان را تف کند، مقدار آن را افزایش دهید، یعنی حدودا در 3 سالگی. یک خمیر دندان حاوی فلوراید انتخاب کنید و فقط به اندزه یک نخود یا کمتر برای کودکان خردسال ‌تر استفاده کنید. اجازه ندهید فرزندتان خمیر دندان را قورت دهد یا تیوب آن را در دهانش کند زیرا مصرف بیش از حد فلوراید می‌ تواند برای بچه‌ ها مضر باشد.

سعی کنید دندان‌ های کودک را حداقل دو بار در روز و مخصوصا بعد از غذا مسواک بزنید. همچنین لازم است که بچه‌ ها را از همان اول به نخ دندان عادت دهید. زمان مناسب برای شروع استفاده از نخ دندان زمانی است که دو دندان در کنار هم در آمده ‌اند. با دندانپزشک اطفال برای گرفتن توصیه ‌های لازم در مورد نحوه کشیدن نخ این دندان ‌های کوچک صحبت کنید. همچنین می ‌توانید به کودکان خردسال علاقه‌مند اجازه بدهید شما را در حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تماشا و از حرکات تان تقلید کنند.

یکی دیگر از نکات مهم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان این است که اجازه ندهید کودک شما با خوردن بطری یا شیشه شیر بخوابد. شیر یا آب ‌میوه می‌ تواند در دهان کودک جمع و باعث پوسیدگی دندان و پلاک شود.

حتما بخوانید: آبسه دندان کودکان: علائم، بهترین درمانهای خانگی و نکات

معمولا توصیه می ‌شود کودکان در سن 1 سالگی یا تا 6 ماه پس از ظاهر شدن اولین دندان به دندان پزشک مراجعه کنند تا هر گونه مشکلات بالقوه تشخیص و توصیه ‌های لازم در مورد مراقبت‌ های پیشگیرانه به والدین داده شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا