هزاران عکس زیبای کودکان و نوزادان ناز دخترو پسر (ایرانی و خارجی)

روش انتخاب لباس کودک برای سلامت او (۱۰ نکته)

bestkid b

به گفته بهترین کلاس های خیاطی تهران، انتخاب لباس کودک برای زنان و مردانی که برای اولین بار مادر و پدر شده اند، کار دشواری است. معمولاً بزرگترین اشتباهی که در این زمینه انجام می شود، پوشیدن لباس های بیش از حد یا بسیار کم به کودک است و همین امر باعث سرماخوردگی و بیماری می شود.

بدون شک خرید برخی از لباس های نوزادی، پیش از تولد او و در دوران بارداری انجام می گیرد. اگر شما هم در این مورد سردرگم هستید، در این مطلب با ما همراه باشید چون نکات مهمی در مورد انتخاب لباس مناسب برای کودکان یاد می گیرید. با استفاده از این نکات، می توانید انتخاب خوبی داشته باشید و کمتر اشتباه کنید.

نکات مهم برای انتخاب لباس کودک

اولین و مهمترین نکته برای انتخاب لباس کودکان، راحت بودن لباس است. کودکان حتی در سن بسیار کم هم باید بتوانند به راحتی حرکت کنند و احساس راحتی داشته باشند. پوشیدن لباس های ناراحت کننده و آزاردهنده به کودک (به دلیل وجود بندهای زیاد یا بافت زبر)، موجب بیقراری و گریه ی نوزادان می شود. کودکان بزرگتری که قادر به صحبت کردن هستند، ناراحتی خود را با کلمات ابراز می کنند. بجز راحتی لباس، نکات مهم دیگری هم وجود دارد که باید هنگام خرید مد نظر قرار دهید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۱- به ارگونومی لباس توجه کنید: عملکرد ارگونومیک بر آزادی حرکت کودک متمرکز است. در حالت ایده آل مناسبترین لباس برای کودکان، لباس هایی ست که به راحتی قابل تعویض باشند، حالت کشی و انعطاف پذیر داشته باشند و بافت لطیفی داشته باشند. عدم استفاده از کمربندهای تنگ هم بسیار مهم است چون ممکن است به کودک صدمه بزنند. قوانین طلایی در انتخاب لباس کودک (حتی در کمترین سن) عبارتند از:

  • تمام گزینه هایی را که اندازه ی بدن کودک نیستند، چه خیلی تنگ و چه خیلی بزرگ، کنار بگذارید.
  • از خرید لباس با جنسی که جلوی تعریق کودک را می گیرد خودداری کنید. لباس های چرمی، توری و مواردی از این قبیل، برای کودکان مناسب نیستند.
  • بین لباس های میهمانی و راحتی خانه، تمایز قائل شوید. با گذشت زمان، کودک یاد می گیرد که خودش لباس بپوشد و انتخاب لباس بسیار راحت تر می شود.
  • لباس ها را براساس منطقه جغرافیایی و محل زندگی خود انتخاب کنید. برای مثال پوشیدن دائم لباس های تابستانی به کودکانی که در مناطق چهار فصل زندگی می کنند، مناسب نیست. این نکته در مورد کشورهایی که در آنها فقط فصول خشک یا بارانی وجود دارد نیز صادق است. بنابراین ما باید انتخاب لباس کودک خود را متناسب با آب و هوای محل زندگی تنظیم کنیم.

۲- رنگ های مناسب و دلخواه خود را انتخاب کنید: برخلاف باور عموم، هیچ رنگ مشخصی برای پسران و دختران وجود ندارد. بنابراین هر رنگی که دوست دارید برای لباس پوشیدن به فرزندتان انتخاب کنید چون هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. با بزرگ شدن کودکان، به آنها حق انتخاب دهید و اجازه دهید رنگ مورد علاقه ی خود را انتخاب کنند. پسر شما ممکن است رنگ صورتی دوست داشته باشد و دخترتان آبی را ترجیح دهد. همچنین ممکن است بنفش، سبز یا زرد دوست داشته باشند.

نکته اصلی در مورد انتخاب رنگ لباس، خلاق بودن و بی توجهی به محدودیت های اجتماعی است. بنابراین آزاد باشید و رنگ مورد علاقه ی خود و فرزندتان را انتخاب کنید.

۶ ویژگی مهم که هر اتاق خواب کودک پسر باید داشته باشد

لباس روش خوبی برای آموزش و تقویت قوه ی تخیل کودکان است. فواید رنگ درمانی را فراموش نکنید زیرا پوشیدن لباس با رنگ های مختلف باعث تشویق خلاقیت کودکان می شود و آنها را شادتر و فعالتر می کند.

۳- لباس مناسب را براساس فصل ها انتخاب کنید: کودکان در هر زمان از سال، باید لباس مناسب همان فصل را بپوشند. پوشیدن کت یا کلاه های زیبا در هوای گرم یا پوشیدن لباس های کوتاه در هوای سرد، کار خوبی نیست. اهمیت این نکته را دست کم نگیرید. چون پوشیدن لباس های نامناسب و بی توجهی به شرایط آب و هوایی، احتمال ابتلا به بیماریها را افزایش می دهد. نپوشیدن لباس گرم در فصل زمستان باعث سرماخوردگی می شود و پوشیدن لباس زیاد در فصل تابستان، احتمال گرمازدگی را بالا می برد. بنابراین برای حفظ سلامتی فرزندتان، به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید.

بطور کلی هنگام خرید لباس، فصل سال را در نظر بگیرید. می توانید برای کاهش هزینه ها، لباس های مناسب هر فصل را از قبل خریداری کنید. مثلا در انتهای فصل زمستان، لباس های زمستانی سال بعد را بخرید یا قبل از پاییز، لباس های تابستانی را خریداری نمایید و به این ترتیب از تخفیفات و فروش های فوق العاده استفاده کنید. در این قسمت با لباس های زمستانی و تابستانی و نحوه ی لباس پوشیدن به کودک در این فوصل، بیشتر آشنا می شوید.

لباس های زمستانی

اگر کودک در زمستان متولد می شود، لباس های زمستانی و گرم خریداری کنید. برخی از این لباس ها شامل کت یا کابشن و همچنین جوراب، دستکش، کلاه یا نیم بوت است.

در فصل سرد اولین نکته این است که سر تا پای کودک را بطور کامل بپوشانید.

در روزهای زمستان، برای کودک دو هودی بخرید و به عنوان لایه دوم استفاده کنید. همچنین باید حداقل ۴ شلوار پنبه ای پشمی یا ضخیم بخرید تا پاهای کودک را بپوشاند.

۱۰ اشتباه تربیتی کودکان که والدین نمی دانند

نکته ای که باید بخاطر بسپارید این است که پوشیدن لباس بیش از اندازه به کودک کار درستی نیست. در زمستان لباس های گرمی که معمولا به کودک می پوشانید را استفاده کنید و سپس از یک پتوی سبک استفاده نمایید. پوشاندن لایه های مختلف لباس به کودک، علاوه بر ایجاد ناراحتی، موجب دهیدراته شدن (کم آبی) بدن هم می شود. همچنین گرم کردن بیش از حد نوزاد، خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد.

لباس های تابستانی

اگر فرزند شما تابستان به دنیا می آید، محافظت از پوست نوزاد در برابر اشعه ی خورشید را جدی بگیرید. برای کودکان زیر ۶ ماه نباید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید اما باید از قرار دادن کودک در معرض اشعه ی مستقیم آفتاب خودداری کنید و او را در سایه قرار دهید یا بدن او را با کمک لباس های خنک تابستانی، بپوشانید. لباس تابستانی باید سبک باشد، بنابراین استفاده از لباس های نخی سبک و ملحفه های پارچه ای سفید مناسب هستند.

تعداد لباس های تابستانی مورد نیاز، به بودجه ی شما و میزان دسترسی به ماشین لباسشویی بستگی دارد زیرا در تابستان مجبورید هر روز لباس کودک را تعویض کنید و به این ترتیب هر لباس را بیش از یک بار در هفته استفاده کنید. از آنجایی که نوزادان سریعتر رشد می کنند، بهتر است لباس های ۰ تا ۳ ماه و بزرگتر را خریداری نمایید.

۴- مواد سازنده لباس را در نظر بگیرید: اطلاع از مواد سازنده لباس کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون بر راحتی لباس، راحتی تعویض یا مقاومت آن تاثیر می گذارند. به عنوان یک قانون کلی سعی کنید لباس هایی انتخاب کنید که از مواد کششی، انعطاف پذیر و راحت ساخته شده اند.

۵- لباس هایی انتخاب کنید که از مواد نرم و طبیعی ساخته شده اند: پوست کودک بسیار حساس است و به مواد مصنوعی و زبر، سریعا واکنش نشان می دهد. مزیت مواد طبیعی این است که هم نرم هستند و هم آلرژی زا نیستند. بنابراین برای کودکان بخصوص در ماه های اول، لباس هایی انتخاب کنید که از مواد طبیعی ساخته شده اند چون لباس ها مستقیما با بدن و پوست کودک در ارتباط هستند. لباس های پنبه ای، مناسب ترین لباس برای نوزادان و کودکان است و کاملا طبیعی هستند. لباس های پنبه ای می توانند به اشکال مختلف زیر وجود داشته باشند:

  • پنبه نوعی الیاف نرم است که بسیار راحت، ضد آلرژی و بهداشتی است. به همین دلیل است که به طور گسترده ای در ساخت لباس نوزادان و کودکان استفاده می شود. بنابراین بهترین جنس لباس های نوزادی، لباس های نرم پنبه ای است.
  • لباس های پنبه ای انواع مختلفی دارند که یکی از آنها پنبه ی لاون است. لاون از تارهای بسیار نازک تهیه می شود و بافت بسیار لطیفی دارد. پارچه های مخملی نرم و پنبه ای نیز معمولا برای دوخت لباس های زمستانی مانند کت، لباس و شلوار گرم استفاده می شود. پارچه های مخمل اسفنجی نیز غالباً پنبه ای هستند و بیشتر برای ساخت حوله ها، پانچوها، شنل و… استفاده می شود. پارچه ی ماهوت هم نوع دیگری از لباس های پنبه ای مناسب نوزادی است.
  • تریکو پنبه نیز برای دوخت تی شرت، ژاکت و جلیقه ایده آل هستند. لباس های دوخته شده با پارچه ی ژرسه پنبه ای نیز بسیار لطیف و کشسان هستند و حرکت کودکان را محدود نمی کنند. لباس های آیلت پنبه ای، طرح هایی دارند که برای پیراهن بچه ها و لباس خواب مناسب هستند. پارچه های باتیست نیز نوع دیگری از پارچه های مناسبی است که برای لباس نوزادی و لباس خواب استفاده می شود.

سایر مواد طبیعی شامل موارد زیر است:

  • پشم: پشم در واقع الیاف طبیعی با منشا حیوانی است. این پارچه یک عایق حرارتی عالی است و برای ژاکت، جلیقه، کت و حتی لباس های زمستانی مناسب است. برای درست کردن پشم از حیوانات مختلفی مانند آنگورا (نوعی خرگوش)، لاما و غیره استفاده می شود.
  • مودال: الیافی است که از سلولز مانند پارچه کتان و پنبه ساخته می شود. این پارچه نرم، ابریشمی و قابل تنفس است و چروک نمی شود. پارچه ی مودال به طور کلی برای دوخت تی شرت، پیراهن پولو، لباس زیر بچه گانه یا لباس های سبک استفاده می شود.
  • ویسکوز: ویسکوز از الیافی ساخته شده است که پایه ی طبیعی و جذب رطوبت بسیار بالایی دارد. مقاومت این پارچه بالاست و برای دوخت بلوز، پیراهن یا دیگر لباس ها استفاده می شود.
  • پارچه کتانی: این پارچه حالتی نرم دارد و از الیاف گیاه کتان ساخته می شود. پارچه کتان اغلب برای لباس های تشریفاتی، لباس های مجلسی یا شلوارها استفاده می شود. استفاده از ترکیب پنبه و کتان، برای ساخت لباس های کودک بسیار مناسب است.

لباسهای مورد نیاز نوزاد کدامند؟ چطور انتخاب خوبی داشته باشیم؟

مواد مصنوعی و مقاوم

مواد مصنوعی در ظاهر و بافت های متنوعی موجود هستند. بیشتر آنها مقاوم هستند و گاهی برای تهیه ی لباس بچه مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از آنها دارای کیفیت های بسیار خاصی هستند. به عنوان مثال برخی از انواع پارچه های مصنوعی، از پوست در برابر اشعه ی UV محافظت می کنند! در اینجا چند نمونه از مواد مصنوعی مورد استفاده در لباس کودکان آورده شده است:

  • الاستان: نام دیگر این پارچه اسپندکس یا لاکرا است. این اصطلاح عمومی از نخهای دارای کشش بالا می باشد و بعبارت دیگر این فیبرهای مصنوعی، خاصیت کشش بسیار استثنایی دارند. به طور کلی لاکرا برای دوخت لباس کودکان، با الیاف دیگر مخلوط می شود و به کودکان آزادی حرکت بیشتری می دهد. شلوار جین معمولاً کمی الاستین دارد و پس از کشش و خشک شدن، سریعتر از پارچه های معمولی به حالت اول باز میگردد.
  • الیاف پلار: این پارچه مصنوعی بسیار عایق است و از بازیافت بطری های پلاستیکی بدست می آید. از این نوع پارچه برای تهیه لباس زمستانی، کت گرم، کاپشن یا پتو استفاده می شود. این پارچه سریع خشک می شود و دوام و مقاومت بالایی دارد.
  • پلی استر: پلی استر در مخلوط با الیاف دیگر استفاده می شود. این نوع پارچه چروک و جمع نمی شود و پس از شست و شو سریعا خشک می شود.
  • پلی آمید: پلی آمید یک الیاف مصنوعی بسیار قوی و انعطاف پذیر است و نگهداری آن آسان است. این پارچه معمولاً مخصوص لباس شنا یا لباس ساحلی است.

۶- راحت بودن لباس را مد نظر قرار دهید: بدون شک اولین چیزی که باید هنگام خرید لباس کودک به آن توجه کنید، راحتی لباس است. لباس کودکان باید نرم باشد تا اجازه دهد پوست حساس آنها به خوبی نفس بکشد. لباس های ساخته شده از مواد طبیعی، به ویژه لباس های پنبه ای برای نوزادان توصیه می شود.

سعی کنید از خرید لباس های پشمی و همچنین مواد مصنوعی که اغلب باعث تحریک پوست می شوند، خودداری کنید. همچنین سعی کنید از خرید لباس هایی که دکمه، بند، الاستیک یا زیپ آنها با پوست نوزاد تماس پیدا می کند، اجتناب نمایید.

در آخر، اطمینان حاصل کنید که پارچه ی لباس نه خیلی تنگ باشد و نه خیلی سفت. اگر احساس کردید لباس کودک در حال تنگ شدن است، آن را برای فرزند بعدی خود کنار بگذارید!

۷- به اندازه لباس توجه کنید: به خاطر داشته باشید که نوزادان در ماه های اول زندگی به سرعت رشد می کنند و اگر می خواهید لباس را به مدت بیشتری استفاده کنید، سعی کنید لباس های یک یا دو سایز بزرگتر را خریداری نمایید. لباس نوزادی و کودک، باید کمی گشاد باشد تا کودک بتواند بصورت آزادانه حرکت کند و در آن احساس راحتی کند. برای انتخاب بهتر سایز لباس، به موارد زیر توجه فرمایید:

  • اگر قد کودک بین ۴۸ تا ۵۶ سانتی متر است، باید لباس های ۱ ماهه بخرید.
  • برای کودکی که بین ۵۷ تا ۶۵ سانتی متر است، لباس های ۳ ماهگی بخرید.
  • اگر قد کودک شما بین ۶۶ تا ۷۲ سانتی متر است، لباس های ۶ ماهگی بخرید.
  • اگر قد کودک بین ۷۳ تا ۷۷ سانتی متر است، لباس های ۱۲ ماهگی بخرید.
  • اگر قد کودک بین ۷۸ تا ۸۱ سانتی متر است، لباس های ۲ سالگی بخرید.
  • و برای کودکان قد بلندتر، لباس های ۳ سالگی بخرید.

مهمترین نکته این است که شما باید از خرید لباس هایی که حرکت کودک را محدود می کنند، اجتناب کنید. همچنین توصیه می شود لباس هایی بخرید که به راحتی قابل تعویض باشند. مثلا لباس هایی که دکمه های فشاری کوچک دارند و فاقد مواد زبر و آسیب زا هستند. بنابراین لباس های راحتی خریداری کنید که به راحتی قابل پوشیدن و در آوردن باشد چون کودکان ممکن است بسته به مکان یا موقعیت، چندین بار در روز نیاز به تعویض لباس داشته باشند.

پاسخ به سوالات متداول

از چه زمانی شروع به خرید لباس های نوزادی کنیم؟

لباس ها و وسایل ضروری نوزاد را چند ماه قبل از زایمان خریداری کنید. برای خرید لباس های بزرگتر بهتر است کمی صبور باشید. چون ممکن است پس از زایمان، لباس های کودک زیادی از دوستان و خانواده ی خود بعنوان کادو دریافت کنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که بسیاری از لباس های نوزادی، تنها یک یا دو بار مورد استفاده قرار می گیرند و سریعا تنگ و بی استفاده می شوند.

روش صحیح شست و شوی لباس های نوزادی چگونه است؟

توجه به بهداشت کودک بخصوص در ماه های اول بسیار مهم است زیرا سیستم ایمنی بدن نوزاد هنوز کامل نیست و بعبارت دیگر ضعیف است. اما این به معنای زیاده روی و وسواس داشتن هم نیست. سعی کنید در حفظ بهداشت کودک، تعادل داشته باشید.

برای شست و شوی لباس نوزادان از شوینده های مخصوص کودکان و فاقد ترکیبات تحریک کننده استفاده کنید تا بدون رنگ و بو باشند و از بروز حساسیت های پوستی جلوگیری کنند. در صورت مقاوم بودن لباس ها، از آب گرم و داغ برای شستن آنها استفاده کنید تا تمام میکروب ها از بین بروند.

نتیجه گیری

انتخاب لباس برای کودکان ممکن است یک کار ساده به نظر برسد اما گاهی اوقات ممکن است پیچیده شود. لباس های کودکان در رنگ ها و بافت های مختلفی موجود هستند و بسیار متنوع می باشند. به طوری که گاهی اوقات احساس خستگی می کنیم و تصمیم گیری برای ما دشوار می شود. اما با استفاده از نکات ذکر شده در این مطلب می توانیم به راحتی بهترین لباس ها را برای نوزاد تازه متولد شده خود بخریم. بنابراین از نکات گفته شده در این پست استفاده کنید و راحتترین و مناسبترین لباس ها را برای فرزند دلبندتان خریداری کنید.

در ادامه بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن کودک با ۱۲ غذا

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا